معرفی ارزها

سه شنبه, 09 اسفند 1401 03:20

معرفی 10 ارز دیجیتال هوش مصنوعی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به سختی می‌توان دو تکنولوژی را نام برد که بیشتر از هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال کاربرد و محبوبیت پیدا کرده باشند بنابراین جای تعجب نیست که این دو حوزه در قالب ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی با هم ادغام شوند.

در این مطلب بزرگترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی را بر اساس ارزش بازار آنها در سایت کوین مارکت کپ برای شما معرفی می‌کنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال نوعی ارز مجازی هستند. می‌توان این ارزها را ترید یا خرج کرد اما توسط بانک‌های مرکزی صادر نشده و در مؤسسات مالی سنتی پس‌انداز نمی‌شوند. این ارزها غیرمتمرکز هستند یعنی رکوردهای موجودی و تراکنش‌های آنها تحت کنترل بانک‌ها یا ارایه دهندگان خدمات پرداخت قرار ندارند بلکه توسط افرادی ذخیره می‌شوند که داوطلب شده‌اند این اطلاعات را با استفاده از نرم‌افزارهایی تخصصی به صورت غیرمتمرکز ذخیره کنند.

این داوطلبان با انجام این کار شانس به دست آوردن ارز دیجیتال رایگان را پیدا می‌کنند.

حجم عظیم خرید و فروش ارزهای دیجیتال باعث افزایش تعداد و ارزش این ارزها در چند سال اخیر شده که در نوامبر 2021 به اوج رسیدند اما بعد از آن در بهار 2022 دچار ریزش شدند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های علوم کامپیوتر است که به ماشین‌ها امکان می‌دهد بر اساس داده‌ها تصمیم گیری کنند و روزبروز به تقلید هوش انسان نزدیک‌تر شوند.

از جمله نمونه‌های اخیر پیشرفت هوش مصنوعی می‌توان به تولید آثار هنری توسط آن اشاره کرد - در این سیستم‌ها، نرم‌افزار جملات یا سوالاتی که توسط کاربر به زبان انسانی ساده نوشته می‌شود را پردازش می‌کند تا بر اساس آنها آثار هنری تولید کند. همچنین اپلیکیشن ChatGPT که می‌تواند بر اساس متن خلاصه نوشته شده توسط کاربر، محتوا تولید کند.

در هر دو حالت نتیجه کار به قدری نزدیک به پاسخ‌های انسان است که ممکن است با پاسخ انسان اشتباه گرفته شود. این اپلیکیشن‌ها روزبروز پیچیده‌تر می‌شوند. هوش مصنوعی کاربردهای بی پایانی دارد و حالا وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده است.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی چیست؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی، توکن‌هایی هستند که پلتفرم‌های بلاک‌چین هوش مصنوعی مثل The Graph و SingularityNET از آنها استفاده می‌کنند. کاربران برای استفاده از این پلتفرم‌ها و هوش مصنوعی ادغام شده در آنها توکن خرج می‌کنند.

در ادامه مطلب نگاهی به 10 مورد از بزرگترین پروژه‌های کریپتوی هوش مصنوعی بر اساس ارزش بازار آنها داریم تا ببینیم که از هوش مصنوعی چه استفاده‌هایی در این حوزه شده است.

The Graph (GRT)

ارزش بازار: £515,989,012

The Graph پروتکلی برای اندیس گذاری و کوئری گرفتن از داده‌های بلاک‌چین است یعنی همان روشی که گوگل برای داده‌های سایت‌ها استفاده می‌کند. اندیس گذاری داده‌های بلاک‌چین می‌تواند کار سختی باشد اما این پروژه سعی دارد با سازماندهی داده‌ها در قالب زیرگراف‌های کوچکتر این فرایند را راحت‌تر کند.

توکن مبتنی بر اتریوم این پلتفرم یعنی GRT در حال حاضر نسبت به اوج خودش در فوریه 2021 (2.09 پوند) ریزش داشته و قیمت آن به 0.0671 پوند رسیده است.

SingularityNET (AGIX)

ارزش بازار: £160 million

SingularityNET یک پلتفرم بلاک‌چین است که همه می‌توانند در آن خدمات هوش مصنوعی ایجاد و منتشر کرده و از آنها کسب درآمد کنند. این پلتفرم یک بازار داخلی دارد که کاربران در آن می‌توانند با استفاده از ارز خود پلتفرم، سرویس‌های هوش مصنوعی را قرض گرفته و هزینه آنها را پرداخت کنند.

توسعه دهندگان می‌توانند بدون ساختن اپلیکیشن‌هایی کامل برای کاربران نهایی، از مدل‌ها و راهکارهای هوش مصنوعی که طراحی می‌کنند کسب درآمد کنند. همچنین می‌توانند مدل‌ها و راهکارهای هوش مصنوعی را خریده و در اپلیکیشن‌های خودشان استفاده کنند.

در حال حاضر ارزش AGIX 0.14 پوند است که در ژانویه 2018 در اوج قرار داشت و به 1.34 پوند رسید.

Fetch.ai (FET)

ارزش بازار: £152.7 million

Fetch.ai یک پلتفرم یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بر اساس بلاک چین است. هدف Fetch.ai اتوماسیون کارهای تجاری مثل تریدینگ و پردازش داده‌ها است. از توکن بومی این پلتفرم یعنی FET برای پرداخت هزینه‌های تراکنش‌های شبکه استفاده می‌شود.

در حال حاضر ارزش FET 0.19 پوند است و اوج آن سپتامبر 2021 بود یعنی 0.87 پوند.

Ocean Protocol (Ocean)

ارزش بازار: £126.2 million

Ocean Protocol یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است که افراد و مشاغل می‌توانند در آن داده و خدمات داده محور را مبادله کنند از جمله قرار دادن داده‌ها در دسترس استارتاپ‌ها و محققان.

در حال حاضر ارزش توکن OCEAN 0.20 پوند است و اوج قیمت آن، 1.42 پوند در آوریل 2021 بود.

iExec RLC (RLC)

ارزش بازار: £105.5 million

iExec یک پلتفرم بلاک‌چین است که کاربران در آن می‌توانند از قدرت پردازشی خودشان استفاده کرده و هنگام نیاز به منابع پردازشی تحت ابر دسترسی پیدا کنند.

RLC توکن بومی iExec است که از آن برای پرداخت هزینه خدمات این پلتفرم استفاده می‌شود. در حال حاضر RLC با قیمت 1.30 پوند معامله می‌شود و اوج قیمت آن در اکتبر 2021 بود یعنی 10 پوند.

Numeraire (NMR)

ارزش بازار: £78.1 million

Numerai یک شبکه بلاک‌چین مبتنی بر هوش مصنوعی است که نقش یک صندوق پوشش ریسک را دارد و از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای سرمایه گذاری در بازار سهام جهانی استفاده می‌کند.

NMR (Numeraire) توکن بومی پلتفرم Numerai است که امکان اجرای تراکنش در این شبکه را فراهم می‌کند. قیمت این توکن در حال حاضر 13.22 پوند و در اوج (سال 2017) 132 پوند بود.

dKargo (DKA)

ارزش بازار: £67.6M

dKargo بلاک‌چینی است که از هوش مصنوعی برای حل مشکلات اعتماد در بخش تدارکات استفاده می‌کند. این کار از طریق فراهم کردن داده‌های معتبر برای کاربران با استفاده از ماهیت تغییر ناپذیر بلاک‌چین انجام می‌شود.

قیمت توکن بومی این پروژه در حال حاضر 0.02 پوند و در نقطه اوج در زمستان 2021 0.54 پوند بود.

Phala Network (PHA)

ارزش بازار: £50.4 million

Phala Network یک پلتفرم بلاک‌چین دیگر است که با هوش مصنوعی ترکیب شده و بیشتر مربوط به یارانش ابری و متمرکز بر حریم خصوصی است. Phala Network جایگزین غیرمتمرکز سرویس‌های رایانش ابری سنتی مثل AWS یا گوگل کلود است.

PHA توکن بومی این پلتفرم است که از آن برای پرداخت هزینه‌های کلود در شبکه Phala استفاده می‌شود. قیمت این توکن در حال حاضر 0.11 پوند و در نقطه اوج در ماه می‌ سال 2021 1 پوند بود.

Covalent (CQT)

ارزش بازار: £40.1 million

Covalent شبکه‌ای است که داده‌ها را از بلاک‌چین‌های مختلف از جمله اتریوم، پلی گان و اولنچ گردآوری و تجمیع می‌کند. توسعه دهندگان می‌توانند از این داده‌های چند زنجیره‌ای برای توسعه اپلیکیشن‌هایی که به حل مشکلات مختلف در حوزه‌هایی مثل اقتصاد و خرده فروشی کمک می‌کنند، استفاده کنند.

CQT توکن بومی این شبکه است که ارزش آن در حال حاضر 0.08 پوند است. قیمت این توکن در نقطه اوج آن یعنی در آگوست 2021 1.42 پوند بود.

Cortex (CTXC)

ارزش بازار: £43.8 million

Cortex یک پلتفرم بلاک‌چین است که به کاربران می‌دهد مدل‌های هوش مصنوعی را آپلود و اجرا کنند. ایده کلی این است که از هوش مصنوعی در قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده شود.

CTXC در حال حاضر 0.21 پوند قیمت دارد اما در ماه می سال 2018 قیمت آن 1.50 پوند بود.

* اعداد و ارقام ارزش بازار تا 17 ژانویه 2023 معتبر هستند.

چگونه ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی را بخریم؟

خیلی از ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی را می‌توان مثل ارزهای دیجیتال سنتی از جمله بیت‌کوین و اتریوم در اکسچنج‌های کریپتو مثل کوین بیس و کریپتو دات کام خرید.

برای ترید کردن این ارزها باید یک حساب باز کنید - که این فرایند شامل طی کردن گام‌هایی برای احرازهویت و واریز ارز فیات است. سپس می‌توانید به صفحه ارز دیجیتال مورد نظر در اکسچنج بروید، مبلغ مورد نظر را وارد کرده و معامله را اجرا کنید.

چگونه ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی را ذخیره کنیم؟

بیشتر اکسچنج‌ها یک قابلیت والت رایگان دارند که می‌توانید در آن کلیدهای عمومی و خصوصی لازم برای ارزهای دیجیتال خودتان را ذخیره کنید. می‌توانید کلیدها را در یک والت سرد آفلاین هم نگهداری کنید.

والت‌های سرد بسیار امن‌تر از والت‌های گرم هستند چون هکرها نمی‌توانند آنها را به راحتی هدف بگیرند. اما اگر کلیدهای دسترسی به والت سرد را از دست بدهید، پشتیبانی وجود ندارد که امکان دسترسی شما را به موجودی خودتان فراهم کند.