معرفی ارزها

چهارشنبه, 17 اسفند 1401 01:39

کانتو Canto چیست؟ معرفی توکنی که ظرف یک ماه 700 درصد صعود کرد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در اوایل سال 2023، توکن کانتو رشد چشمگیری یافت و ظرف یک ماه از بیش از 0.07 دلار در اول ژانویه به بیش از 0.46 دلار رسید - صعودی بیش از 700%. اما کانتو چیست و چه چیزی باعث صعود آن شده است؟ در ادامه مطلب نگاهی دقیق‌تر به این بلاک‌چین نوظهور و توکن آن که در آگوست 2022 معرفی شد داریم.

کانتو یک بلاک‌چین لایه اول بی نیاز به مجوز است که از ماشین مجازی اتریوم استفاده می‌کند. این بلاک‌چین بخشی از شبکه بلاک‌چین‌ها، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های کازماس است و یک توکن بومی به نام NOTE دارد. توسعه دهندگان کانتو می‌گویند که این اکوسیستم برای تحقق وعده‌های دیفای طراحی شده و سعی دارد با ایجاد انگیزه برای توسعه پروتکل‌های دیفای، خودش را به عنوان لایه اجرای انتخاب برای کارهای توسعه معرفی کند. این پروژه بر اساس تلاش‌های بنیادی جامعه‌ای از حامیان دیفای ساخته شد از جمله اسکات لوئیس هم‌بنیانگذار Slingshot Crypto.

اصول اصلی کانتو

هدف اصلی کانتو تبدیل شدن به یکی از بلاک‌چین‌های اصلی جنبش دیفای است در نتیجه اهداف ذکر شده برای آن عبارتند از:

  • ارایه کارمزد صفر برای تأمین کنندگان نقدینگی و فراهم کردن نقدینگی رایگان برای تریدرها، پروتکل‌ها و اعضای دیگر.
  • توسعه زیرساخت عمومی آزد بدون استفاده از توکن‌های حاکمیتی یا اجاره.
  • دور زدن مالکیت مبتنی بر اینترفیسِ کاربران به عنوان راهی برای تشویق کاربران به تعامل با پروتکل‌های جدید.

یکی از اهداف اصلی کانتو ارایه ابزارهای مورد استفاده حامیان دیفای - از جمله اکسچنج‌های غیرمتمرکز، یک استیبل کوین و یک پروتکل وام دهی - به عنوان تسهیلات عمومی است. شبکه کانتو با استفاده از یک هسته Tendermint ایمن سازی می‌شود که نقش جایگزین کم مصرف‌تر الگوریتم‌های اثبات کاری مثل الگوریتم بیت‌کوین را دارد.

کانتو با حذف بسیاری از ویژگی‌های متمرکز کننده موجود در خیلی از سیستم‌های مشابه خودش، فراتر از آنها عمل می‌کند. مثلاً هیچ بنیاد رسمی ندارد و از این جهت مثل بیت‌کوین، اتریوم و خیلی از بلاک‌چین‌های لایه یک دیگر عمل می‌کند. به همین ترتیب کانتو هیچ پیش فروشی نداشته و دارندگان آن امکان واگذاری را ندارند. همچنین، توسعه دهندگان کانتو معمولاً از سرمایه گذاری برای پروژه خودداری می‌کنند. مهم‌تر اینکه، اصول اولیه کانتو در زمینه اکسچنج‌های غیرمتمرکز و واحدهای حسابداری و همچنین بازارهای وام دهی آن، از توکن‌های حاکمیتی برای دریافت هزینه اجاره از کاربران آینده استفاده نمی‌کنند.

پروتکل حاکمیتی کانتو چگونه کار می‌کند؟

اما با توجه به اینکه کانتو از یک مکانیزم حاکمیتی سنتی استفاده نمی‌کند، چه کسی توسعه آینده آن را کنترل می‌کند؟ اکسچنج غیرمتمرکز کانتو طوری طراحی شده که بدون حاکمیت باشد و هیچ کارمزد اضافه نخواهد داشت و توکن هم عرضه نمی‌کند. استیک کننده‌ها مسئولیت حاکمیت و رشد بازار وام دهی و انگیزه دادن به توسعه دهندگان برای فعالیت را برعهده دارند. الگوریتم NOTE هم قابلیت تنظیم خودکار نرخ بهره را برای به حداقل رساندن سطح نوسان دارد.

رشد سریع در اوایل سال 2023

در اوایل سال 2023 زمانی که خبر سرمایه گذاری صندوق Variant در کانتو با حجمی نامشخص منتشر شد، این پروژه رشد چشمگیری پیدا کرد.

بین دسامبر 2022 و اواخر ژانویه 2023، تعداد کاربران کانتو بیش از 2 برابر شد. در همین بازه زمانی، کل ارزش قفل شده در کانتو هم بیش از دو برابر شده و از 66 میلیون دلار به 138 میلیون دلار رسید و فعالیت تریدینگ در این شبکه هم به سرعت رشد کرد. در این فرایند، کانتو تبدیل به یکی از چهار بلاک‌چین لایه یکی برتر در اکوسیستم کازماس شد.

رشد حجم معاملات در اکسچنج غیرمتمرکز کانتو و افزایش دارایی‌هایی که از پل‌ها با اتریوم ارسال می‌شدند هم به رشد کانتو کمک کردند. اما برخی از سرمایه گذاران از این سیستم به خاطر نرخ بالای تورم آن ناراضی بودند چون تنها چند ماه پس از راه‌اندازی توکن کاربردی کانتو، موجودی در گردش آن بیش از دو برابر شد. دیگران هم به ارتباط احتمالی بین افزایش ارزش کانتو و صعود همزمان حجم معاملات NOTE اشاره داشتند.

جمع بندی

  • کانتو یک بلاک‌چین لایه یک مبتنی بر کازماس است که سعی دارد عضوی محوری از جنبش دیفای باشد.
  • کانتو در آگوست 2022 راه‌اندازی شد و از دسامبر 2022 تا ژانویه 2023 از نظر حجم معاملات، ارزش و معیارهای دیگر به رشد سریعی رسید.
  • در همین دوره، کل ارزش قفل شده در این شبکه از 66 میلیون دلار به 138 میلیون دلار افزایش یافت و تعداد کاربران کانتو هم بیشتر از 2 برابر شدند.
  • یکی از ویژگی‌های کلیدی کانتو تمرکز آن بر توسعه زیرساخت‌های عمومی رایگان بدون داشتن ویژگی‌های متمرکز مثل یک بنیاد و پیش فروش توکن است.