معرفی ارزها

جمعه, 06 مرداد 1402 23:55

ورلد کوین Worldcoin چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • ورلد کوین که یکی از بنیانگذاران آن سم آلتمن مدیرعامل OpenAI است، قصد دارد یک راهکار اثبات شخصیت ایجاد کند.
  • اثبات شخصیت مبتنی بر این ایده است که با توجه به فراگیر شدن استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای جعلی، ضرورت اثبات اصالت و هویت افراد روزبروز بیشتر می‌شود.
  • ارز دیجیتال بومی ورلد کوین یعنی WLD در 24 جولای 2023 به صورت رسمی رونمایی شد.
  • ابتدا کاربران از یک سخت‌افزار خاص به نام Orb برای اسکن کردن عنبیه چشم استفاده می‌کنند تا در ورلد کوین به عنوان یک انسان متمایز شناخته شوند. بعد از آن، کاربران واجد شرایط دریافت توکن WLD خواهند شد.
  • چشم‌انداز ورلد کوین برای خیلی از افراد هیجان انگیز و جذاب است اما برخی دیگر نگران ریسک‌های بالقوه آن هستند.

آشنایی با بنیانگذاران ورلد کوین

ایده اصلی ورلد کوین توسط سم آلتون و الکس بلانیا شکل گرفت. سم آلتون برجسته‌ترین هم‌بنیانگذار این پروژه در حال حاضر مدیرعامل شرکت OpenAI است که در اواخر سال 2022 چت بات ChatGPT را رونمایی کرد. آلتمن پیش از این رئیس Y Combinator و همچنین برای مدتی مختصر مدیرعامل ردیت بود. بلانیا هم قبلاً به عنوان محقق هوش مصنوعی فعالیت می‌کرد.

ورلد کوین موفق شد بیش از 100 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند. کوین بومی این پروژه با نماد WLD در 24 جولای 2023 به صورت رسمی رونمایی شد.

ورلد کوین چیست؟

هدف ورلد کوین به عنوان ارز دیجیتالی که بر اساس تجربه هم‌بنیانگذاران آن در حوزه هوش مصنوعی ساخته شده، ارتباط زیادی به این حوزه داشت. در توضیحات ورلد کوین، این پروژه به عنوان یک پروتکل هویت دیجیتال معرفی شده که سعی دارد در عصر هوش مصنوعی از بشریت حمایت کرده و یک راهکار اثبات شخصیت غیرمتمرکز بسازد.

اثبات هویت مبتنی بر این ایده است که چون قرار است با استفاده از هوش مصنوعی حجم زیادی محتوای اسپم و جعلی تولید شود، ضرورت اثبات هویت و شخصیت انسان‌ها روزبروز بیشتر می‌شود.

ورلد کوین قصد دارد یک سخت‌افزار خاص به نام Orb را در سطح جهان عرضه کند تا همه بتوانند با استفاده از آن عنبیه خودشان را اسکن کرده و از طریق اپلیکیشن ورلد کوین یک شناسه دریافت کنند. ورلد کوین اعلام کرده که در این پروژه از تکنولوژی‌های حفاظت از حریم شخصی استفاده شده و قصد دارد به مرور زمان حاکمیت این پروتکل را تمرکززدایی کند.

ورلد کوین چه اهمیتی دارد؟

ورلد کوین و بسیاری از پروتکل‌های اثبات هویت قبلی سعی داشتند چند مشکل مهم از دنیای واقعی را حل کنند از جمله:

  1. سیستم‌های اثبات هویت متمرکز

خیلی از سیستم‌های احرازهویت مبتنی بر سیستم‌های حاکمیتی متمرکز بوده و توسط نهادهای مرکزی کنترل می‌شوند. وجود این موجودیت‌های متمرکز، چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کند از جمله چالش‌های مربوط به حریم خصوصی و گاهی اوقات محدودیت دسترسی.

  1. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و اسپم

روزبروز توانایی هوش مصنوعی برای تولید محتوای دیجیتال غیر قابل تشخیص از محتوای تولید شده توسط انسان بیشتر می‌شود بنابراین باید برای تشخیص اینکه یک محتوا توسط انسان تولید شده یا هوش مصنوعی، راهی وجود داشته باشد. وجود یک راهکار اثبات هویت به حل مشکل محتوای اسپم تولید شده توسط ربات‌ها کمک می‌کند؛ مشکلی که بسیاری از کاربران و پلتفرم‌ها را دچار دردسر کرده است.

ورلد کوین چگونه کار می‌کند؟

ورلد کوین چند مؤلفه مختلف دارد که عبارتند از: شناسه ورلد، توکن‌های WLD و اپلیکیشن World. شناسه ورلد، شناسه‌ای است که مخصوص یک شخص صادر شده و از آن برای اثبات هویت این فرد استفاده می‌شود. توکن ورلد کوین بین اعضای شبکه توزیع می‌شود. می‌توان از طریق اپلیکیشن ورلد که برای گوشی قابل دانلود است، به هر دوی این اجزاء دسترسی پیدا کرد.

طرز کار ورلد کوین به این صورت است که کاربران با استفاده از اپلیکیشن ورلد یک جفت کلید خصوصی و عمومی تولید می‌کنند. کاربران با مراجعه به دستگاه Orb که در اطرافشان قرار دارد، عنبیه چشم خودشان را اسکن می‌کنند تا به عنوان یک انسان واقعی و منحصربفرد شناسایی شوند. این یعنی اسکن عنبیه باید مربوط به یک انسان واقعی باشد و نمی‌توان عنبیه یک فرد را دوباره اسکن کرد.

پس از اعتبارسنجی، کاربران یک شناسه ورلد تأیید شده توسط Orb را دریافت می‌کنند. تا جولای 2023 حدود 2 میلیون شناسه ورلد تأیید شده توسط دستگاه‌های Orb تولید شده است و این پروژه قصد دارد ظرف ماه‌های آینده تعداد دستگاه‌های Orb را به 1500 عدد در بیش از 35 شهر سطح جهان برساند. کاربران ورلد کوین در برخی کشورها می‌توانند توکن‌های WLD را دریافت کنند.

آشنایی با اقتصاد توکنی ورلد کوین

ورلد کوین، یک توکن ERC-20 روی مین نت اتریوم است و کاربران واجد شرایط می‌توانند توکن‌های خودشان را روی مین نت Optimism دریافت کنند.

عرضه اولیه توکن‌های WLD در ابتدا تا 15 سال محدود به 10 میلیارد توکن خواهد بود. بعد از آن، حاکمیت شبکه می‌تواند تصمیم بگیرد که نرخ تورم حداکثر 1.5 درصد در سال را پیاده سازی کرده و برای توکن‌های تازه مینت شده، مکانیزم تخصیص در نظر بگیرد یا خیر.

تخصیص اولیه این 10 میلیارد توکن به صورت زیر خواهد بود:

  • 75 درصد از توکن‌ها به کاربران، صندوق اکوسیستم و برای عملیات شبکه در نظر گرفته شده و بیشتر این توکن‌ها به کاربران اختصاص پیدا می‌کنند.
  • حدود 10 درصد برای تیم بنیانگذار شبکه در نظر گرفته شده، 13.5 درصد سهم سرمایه گذاران است و 1.7 درصد برای خزانه در نظر گرفته می‌شود.

پیش از عرضه توکن‌های WLD، کل 7.5 میلیارد توکن در نظر گرفته شده برای کاربران مینت می‌شود اما اکثر این توکن‌ها به مرور زمان و طی 15 سال آنلاک می‌شوند. طبق زمانبندی آنلاک توکن‌ها، حداکثر موجودی در گردش توکن‌های WLD 143 میلیون خواهد بود که از بین آنها 43 میلیون برای کاربران احرازهویت شده در نظر گرفته شده و 100 میلیون به بازار گردان‌های غیرآمریکایی وام داده می‌شوند.

به گفته ورلد کوین، اقتصاد توکنی این پروژه طوری طراحی شده که به مرور زمان اکثر توکن‌ها برای کاربران جدید و موجود در نظر گرفته شوند تا یک شبکه اثبات هویت متشکل از حداکثر تعداد افراد ممکن ایجاد شود. همچنان که کاربران بیشتری به شبکه ملحق می‌شوند، موجودی در گردش WLD هم به طور پیوسته افزایش می‌یابد.

مسئولیت ورلد کوین برعهده چه اشخاصی است؟

هدف ورلد کوین ایجاد یک راهکار اثبات هویت غیرمتمرکز است؛ این یعنی حاکمیت ورلد کوین باید غیرمتمرکز باشد. اما توسعه اولیه پروتکل، توسط تیم برنامه نویس شرکت Delaware مستقر در کالیفرنیای آمریکا با عنوان ابزارهایی برای بشریت (TFH) انجام شد. TFH که یک شعبه هم در آلمان دارد، تست بتای این پروتکل را طی چند سال انجام داده و Orb و اپلیکیشن World را طراحی کرد.

در سال 2022 یک سازمان غیر انتفاعی به نام بنیاد ورلد کوین تأسیس شد تا این شبکه را به صورت تسهیلات عمومی توسعه داده و پروتکل حاکمیت غیرمتمرکز آن را طراحی کند. بنیاد ورلد کوین در حال حاضر تحت مدیریت سه نفر قرار دارد به همراه چند مشاور. همچنین برای انجام اقدامات کلیدی مربوط به قراردادهای هوشمند ورلد کوین، از یک والت چند امضایی 4 به 6 استفاده می‌شود. در نهایت قرار است که پروتکل ورلد کوین توسط جامعه کاربران آن اداره شود و بنیاد ورلد کوین نقش محدودی در این زمینه خواهد داشت.

محدودیت‌ها و ریسک‌های توکن WLD

ورلد کوین اهداف بلندپروازانه‌ای دارد اما اگر قصد سرمایه گذاری برای خرید توکن‌های این پروژه یا مشارکت در پروتکل آن را دارید، باید با محدودیت‌ها و ریسک‌های ورلد کوین آشنا شوید از جمله:

  1. امنیت Orb

امنیت Orb یکی از ریسک‌های مهم این پروژه است چون هیچ سیستم سخت‌افزاری صددرصد امن نیست. Orb در معرض انواع آسیب پذیری‌ها قرار دارد از جمله جعل، مشکلات مربوط به دقت، نشت اطلاعات یا سرعت. از آنجایی که Orb با داده‌های بیومتریک حساسی کار می‌کند، بروز حادثه امنیتی برای آن می‌تواند فاجعه بار باشد.

  1. نوسان قیمت توکن

مثل هر ارز دیجیتال دیگری ممکن است قیمت توکن‌های WLD هم دچار نوسان شدیدی شود. سرمایه گذاران باید پیش از سرمایه گذاری روی این توکن احتیاط به خرج داده و تحقیقات کامل را انجام دهند.

  1. ریسک دستکاری

ممکن است افراد کلاهبردار بتوانند شناسه ورلد دیگران را دستکاری کرده و از آن استفاده کنند. با وجود تلاش‌های ورلد کوین برای پیشگیری از دسترسی‌های غیرمجاز به شناسه کاربران، باز هم همیشه ریسک پیدا شدن حفره‌های امنیتی وجود دارد.

  1. مشکلات مربوط به حریم شخصی داده‌ها

برخی کاربران نگران امنیت داده‌های بیومتریک حساس خودشان هستند. با اینکه ورلد کوین داده‌های مربوط به اسکن عنبیه را به صورت کامل ذخیره نمی‌کند و فقط هش اسکن را ذخیره می‌کند، اما اسکن کردن چشم و قرار دادن این داده‌های خصوصی در اختیار یک شرکت، یک ریسک است. ممکن است ورلد کوین قابلیت تشخیص چهره را هم پیاده سازی کند که این مسئله باعث تشدید نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی داده‌ها خواهد شد.

  1. متمرکز شدن و اپن سورس بودن

بخش‌های زیادی از پروتکل ورلد کوین اپن سورس هستند، اما هنوز میان افزار Orb اپن سورس نیست. در حال حاضر خیلی از عملیات ورلد کوین متمرکز هستند از جمله مراکز داده‌ای که هش اسکن عنبیه را ذخیره می‌کند و تولید و توزیع Orb. گرچه هدف نهایی و بلندمدت ورلد کوین تمرکز زدایی است اما این موضوع به نحوه پیاده سازی آن بستگی دارد.

  1. تردیدهای مقرراتی

ممکن است ورلد کوین که قصد ایجاد یک پروتکل جهانی را دارد، در حوزه‌های قضایی و کشورهای مختلف سطح جهان با مشکلات مقرراتی روبرو شود. همچنین ممکن است تغییر این مقررات تأثیر زیادی بر عملیات ورلد کوین داشته باشند.

جمع بندی

ورلد کوین یک پروژه بلندپروازانه است که سعی دارد به اهداف بزرگی برسد. این پروژه، شناسه World را ابزاری می‌بیند که می‌تواند به ایجاد یک نوع درآمد پایه جهانی کمک کند و این درآمد در عصر وفور حاصل از پیشرفت هوش مصنوعی به صورت برابر توزیع می‌شود. گرچه این چشم‌انداز و اهداف از نظر بسیاری از افراد امیدوارکننده هستند اما برخی دیگر نگران ریسک‌های بالقوه و چالش‌های ورلد کوین هستند.

مثل همیشه توصیه می‌شود که هنگام سرمایه گذاری روی هر پروژه‌ای و توکن‌های آن، محتاط بوده و تحقیقات کامل را انجام دهید. ارزش و موفقیت توکن WLD به میزان زیادی بستگی به واکنش مردم به ایده ورلد کوین و امکان ایجاد اکوسیستم‌هایی قوی و کاربردهایی عملی بر اساس آن دارد.