کیف پول ها

یکشنبه, 10 اسفند 1399 13:15

بهترین کیف پول های ارز آنتولوژی (ong) Ontology

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آنتولوژی (ONT) پروژه‌ای است که یک اکوسیستم اعتماد نظیر به نظیر برای تبادل داده و همکاری ایجاد می‌کند و مدتهاست توجه زیادی به خود جلب کرده است.

زیر ساخت آنتولوژی به صورت یک اکوسیستم بین سیستمی، بین صنعتی و بین اپلیکیشنی طراحی شده و مثل همه پروژه‌های بلاک‌چین غیرمتمرکز است و از طریق یک سیستم توکن کار می‌کند. دو توکن این سیستم ONT و ONG هستند. توکن ONT برای اجرای تراکنش‌ها در شبکه آنتولوژی استفاده می‌شود. کاربرد اصلی ONG هم شبیه به گس نئو است و در عین حال به کاربران امکان می‌دهد برای اجرای عملیات بلاک‌چین از طریق کمک به اجرای تراکنش‌ها، کارمزد دریافت کنند.

اگر از بلاک‌چین آنتولوژی استفاده می‌کنید یا قصد سرمایه گذاری روی توکن‌های ONT را دارید، باید یک والت برای ذخیره آنها داشته باشید که در ادامه فهرست 8 والت برتر برای ذخیره ONT و ONG را مرور می‌کنیم.

8 والت برتر برای کار با توکن‌های ONT و ONG

قبل از پرداختن به ادامه بحث، بهتر است اول به شرایط و ضوابط مورد استفاده برای امتیاز دهی به این والت‌ها بپردازیم.

برای امتیاز دادن به این والت‌ها از فاکتورهای مختلفی از جمله امنیت، پشتیبانی توسط توسعه دهندگان، راحتی استفاده و کاربردپذیری استفاده شده است. مسلماً خیلی از والت‌هایی که از ONT پشتیبانی می‌کنند در این فهرست ثبت نشده اند. اگر قصد استفاده از آنها را دارید، حتماً از امنیت و اعتبار آنها اطمینان حاصل کنید.

با ذکر این مقدمه در ادامه به معرفی برترین والت‌ها (به ترتیب اولویت) می‌پردازیم.

والت‌های Ledger (والت سخت‌افزاری)

لجر نانو S یکی از برترین والت‌های سخت‌افزاری برای ذخیره کردن ارزهای دیجیتال مختلف محسوب می‌شود. در واقع لجر از بیش از 700 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی کرده و یکی از ایمن ترین روش‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال و حفظ امنیت آنها محسوب می‌شود.

لجر نانو S اقتصادی ترین والت لجر محسوب می‌شود اما گزینه‌های دیگری مثل لجر بلو و لجر X هم وجود دارد که می‌توانید از هر دوی آنها برای ذخیره توکن‌های ONT و ONG استفاده کنید.



لجر به روش‌های مختلف از توکن‌های ONT/ONG شما در برابر هکرها و سایر افراد متخلف حفاظت می‌کند. برای اجرای هر گونه تراکنشی با این دستگاه باید هر دو کلید فیزیکی و دیجیتال را وارد کنید در نتیجه امکان سرقت ارزهای دیجیتال از لجر از راه دور وجود ندارد.

همه داده‌ها رمزنگاری و با پین کد حفاظت می‌شوند. همچنین از آنها به صورت کامل پشتیبان گیری می‌شود. بنابراین نیازی به نگرانی برای از دست توکن‌های ONT/ONG که در لجر ذخیره می‌کنید ندارید و می‌توانید از راهکارهای ضدبدافزار هم برای اطمینان از پاک بودن دستگاه استفاده کنید.

هشدار: اگر قصد خرید دستگاه لجر را دارید حتماً آن را از یک فروشگاه رسمی خریداری کنید چون امکان دستکاری دستگاه وجود دارد.

والت‌های لجر امنیت فوق العاده زیادی دارند و مکانیزم‌های پین کد، رمزنگاری و احراز هویت 2 مرحله‌ای را هم به صورت دیجیتال و هم فیزیکی فراهم می‌کنند.

در سال 2018 چند بار قیمت لجر نانو S افت کرد و ابتدای سال 2019 قیمت آن 59 دلار بود. لجر نانو X که مدل پیشرفته تر است تا 119 دلار قیمت دارد و قیمت لجر بلو هم که قابلیت‌های امنیتی صفحه لمسی دارد، از 269.99 دلار شروع می‌شود.

OWallet (والت کامپیوتری)

OWallet والت کامپیوتری رسمی آنتولوژی است و نسخه ویندوز، لینوکس و مک دارد. این والت کامپیوتری جامع امکان مدیریت به روش معمولی را فراهم کرده و می‌توان از آن برای مدیریت مشترک والت از طریق تکنولوژی چند امضایی هم استفاده کرد. بعلاوه، این والت امکان برقراری تعامل با والت‌های سخت‌افزاری مثل لجر و ترزور برای تأمین بیشترین سطح امنیت را دارد.

البته با استفاده از این والت می‌توانید توکن ONT ارسال و دریافت کنید. این والت از قابلیت ذخیره توکن‌های ONG و برداشت این توکن‌ها پشتیبانی می‌کند. همچنین قابلیت پشتیبانی از شناسه ONT را هم دارد.

اشخاصی که به دنبال گرو گذاشتن توکن‌های ONT هستند هم می‌توانند این کار را با OWallet انجام دهند چون این والت از قابلیت استیکینگ و مدیریت این فرایند پشتیبانی می‌کند. همچنین این والت برای فراهم شدن امکان مبادله آسان و راحت توکن‌ها، قابلیت کار با Changelly و Cryptonex را هم دارد.


انتظار می‌رود که نسخه‌های آینده OWallet شامل اضافه شدن قابلیت ادغام اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بیشتر همچنین کامپایل و احضار قراردادهای هوشمند و سایر سرویس‌های جامعی که برای طراحان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مفید هستند باشد.

لازم به ذکر است که نصب و استفاده از این والت کار ساده‌ای نیست و ممکن است این والت برای کاربران تازه کار مناسب نباشد. هنگام طی کردن فرایند نصب، والت قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل انتخاب مسیر فایل Keystone در اختیار شما قرار می‌دهد. وقتی والت تنظیم شد، کاربران می‌توانند جزئیات مربوط به آدرس، کلید عمومی، موجودی ONG و ONT، قیمت موجودی ONT بر حسب دلار و غیره را مشاهده کنند.

لازم به ذکر است که OWallet اپن سورس است. این ویژگی از این جهت اهمیت دارد که اعضای جامعه طراحان و توسعه دهندگان می‌توانند آن را بررسی کنند.  سورس کدهای این والت در صفحه GitHub آنتولوژی موجود هستند.

ONTO (والت موبایل)

والت ONTO والت موبایلی رسمی پروژه آنتولوژی است. این والت یک کلاینت غیرمتمرکز است که علاوه بر فراهم کردن امکان ارسال، دریافت و ذخیره توکن‌های ONT و ONG امکان ایجاد هویت دیجیتال بر روی بلاک‌چین آنتولوژی را برای کاربران فراهم می‌کند. همه این قابلیت‌ها و اطلاعات با الگوریتم‌های رمزنگاری حفاظت می‌شوند.

یکی از مزایای امنیتی استفاده از والت موبایلی ONTO این است که داده‌های کاربران را ذخیره نمی‌کند. همه داده‌های شما از جمله اطلاعات احرازهویت فقط به صورت محلی روی دستگاه ذخیره می‌شوند. این روش مانع از دسترسی اشخاص ثالث به اطلاعات شما می‌شود مگر اینکه خود شما اجازه انجام این کار را فراهم کرده باشید.

این والت علاوه بر ONT برای ذخیره توکن‌های اتر، نئو و KLAY هم طراحی شده است. در نتیجه کاربران انعطاف پذیری بیشتری در اختیار خواهند داشت و می‌توانند مستقیماً از طریق اینترفیس این والت به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آنتولوژی دسترسی پیدا کنند.

اخیراً طراحی اینترفیس والت ONTO تغییر کرد و حالا ظاهر آن واضح تر شده و قابلیت استفاده راحت تر از والت فراهم شده است. همه قابلیت‌ها به صورت واضح و قابل درک طراحی شده و کار با آن برای افراد مبتدی هم قابل درک و آسان است.

هر چند می‌توان از این والت برای ساختن و مدیریت شناسه‌های ONT استفاده کرد اما این شناسه به هیچ وجه به والت شما ارتباط پیدا نمی‌کند. در واقع، ماژول‌های کاربردی مختلف دیگری هستند که کنترل والت و شناسه ONT را در اختیار دارند. به این ترتیب این والت برای مدیریت دارایی‌ها به کاربران کمک می‌کند و همزمان شناسه هم کارهایی مثل احرازهویت و مدیریت هویت را انجام می‌دهد.

نکته: هر چند ONTO پرکاربردترین والت برای آنتولوژی است اما اپن سورس نیست یعنی امکان بررسی و تأیید قدرت کد آن به صورت مستقل وجود ندارد.

همچنین لازم به ذکر است که والت ONTO از نظر اجرای تراکنش‌ها محدودیت‌هایی دارد. همه تراکنش‌های ONT باید به صورت عدد کامل باشند و حداقل تراکنش ONT معادل با یک ONT است. در رابطه با توکن کاربردی ONG، حداقل مبلغ تراکنش 0.0000000001 ONG است.

والت ONTO در هر دو نسخه iOS و اندروید ساخته شده است. همچنین این والت در فروشگاه آیتونز هم لیست شده و می‌توانید در آنجا نظرات کاربران درباره این والت را مشاهده کنید. بعضی از کاربران درباره باگ‌های اینترفیس این والت شکایت داشتند اما توسعه دهندگان و برنامه نویسان به خوبی پیگیر مشکلات کاربران هستند.

والت Exodus

والت Exodus یک والت چند ارزی است که از آنتولوژی هم پشتیبانی می‌کند. این والت از 100 ارز دیجیتال هم پشتیبانی می‌کند و نسخه کامپیوتری، مک بوک و موبایلی آن طراحی شده است. این والت هم مثل OWallet و ONTO کلیدهای خصوصی کاربر را رمزنگاری کرده و روی دستگاه ذخیره می‌کند.

Exodus یک والت کاملاً شناخته شده است که از سال 2016 در دست طراحی است و به دلیل اینترفیس ساده‌ای که دارد موفق به جلب رضایت و محبوبیت زیادی شده است. بعضی پیشگامان دنیای ارزهای دیجیتال مثل Roger Ver و Erik Voorhees هم از این والت حمایت کرده اند.

اگر قصد ذخیره ارزهای دیجیتال دیگری روی Exodus را داشته و والت سخت‌افزاری Trezor دارید، توجه داشته باشید که Exodus از آن هم پشتیبانی می‌کند. می‌توانید همه کلیدهای خصوصی خودتان را در Trezor ذخیره کرده و سپس از والت Exodus برای مدیریت کوین‌های خودتان استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص و جذاب Exodus قابلیت مبادله توکن در آن است. می‌توانید با استفاده از قابلیت ShapeShift توکن‌های ONT را به هر ارز دیجیتال پشتیبانی شده دیگری تبدیل کنید. مزیت این سیستم این است که برای تبدیل نیازی به ارسال کوین‌های خودتان به یک اکسچنج متمرکز ندارید. می‌توانید همه این کارها را به راحتی با والت انجام دهید.

یکی از قابلیت‌های والت‌هایی مثل Exodus این است که سیستم پشتیبانی خوبی دارد. علاوه بر این بیشتر از 100 مقاله مختلف وجود دارد که به شما برای استفاده از این والت کمک می‌کنند و می‌توانید با ثبت سوال در این منابع نهایتاً ظرف یک یا دو روز جواب سوالاتتان را دریافت کنید.

سورس کد Exodus صددرصد اپن سورس نیست اما ماژول‌های خاصی از آن برای بررسی در دسترس اعضای جامعه قرار گرفته اند. همچنین از زمان راه اندازی این والت در حدود 4 سال پیش هنوز هیچ حادثه امنیتی برای آن اتفاق نیفتاده در حالیکه چنین مشکلاتی برای چند والت دیگر رخ داده است.

والت Guarda (دستگاه‌های مختلف)

Guarda به سرعت تبدیل به یکی از محبوب ترین والت‌های چند ارزی می‌شود. این والت فوق العاده کاربرپسند است و علاوه بر فراهم کردن امکان ذخیره ONT/ONG از بیش از 45 ارز دیجیتال و هزار توکن مختلف پشتیبانی می‌کند. همچنین نسخه‌هایی از این والت برای پلتفرم‌های مختلف وجود دارد در نتیجه کاربران انعطاف پذیری بیشتری در اختیار خواهند داشت و می‌توانند از پلتفرم دلخواهشان برای ذخیره و دسترسی به کوین‌های خودشان استفاده کنند.


تمرکز Guarda علاوه بر تأمین امنیت کوین‌های کاربران فراهم کردن امکان دسترسی آسان به والت است. هر دو ویژگی اهمیت زیادی دارند. بدون وجود امنیت هیچ کس تمایلی به استفاده از والت برای ذخیره دارایی‌های خودش ندارد و بدون فراهم بودن قابلیت راحتی کار هم تمایلی به استفاده از ارزهای دیجیتال برای انجام هیچ کاری ندارند. به همین دلیل این والت هر دو قابلیت راحتی و امنیت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از سایر قابلیت‌های این والت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • والت غیرکاستدی با پشتیبان گیری از کلیدها
  • پشتیبانی گسترده از انواع ارزهای دیجیتال و توکن‌ها و اضافه شدن توکن‌ها و ارزهای بیشتر به مرور زمان
  • قابلیت انتخاب نسخه موبایلی، کامپیوتری، دسکتاپ، تحت وب و کروم
  • ادغام با والت سخت‌افزاری برای افزایش سطح امنیت
  • قابلیت‌های مخصوص بعضی ارزهای دیجیتال و دارای قابلیت تولید توکن ERC-20
  • سرویس اکسچنج داخلی و امکان خرید ارزهای دیجیتال
  • پشتیبانی شبانه روزی با سریع ترین زمان پاسخ نسبت به هر والتی

خیلی از اشخاصی که توکن ONT دارند معمولاً توکن‌های دیگری هم دارند در نتیجه قابلیت پشتیبانی از ارزهای مختلف اهمیت زیادی دارد. مهم تر اینکه، والت Guarda محبوبیت زیادی داشته و در صنعت ارزهای دیجیتال علاقه زیادی نسبت به آن وجود دارد.

O3 (والت کامپیوتر و موبایلی)

والت O3 به صورت خاص برای بلاک‌چین‌های نئو و آنتولوژی ساخته شده و هر دو نسخه موبایل (اندروید/iOS) و کامپیوتر (ویندوز/MacOS) را دارد. این والت فوق العاده امن است و امکان اتصال با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در هر پلتفرم را برای کاربران فراهم می‌کند بدون اینکه آنها را وادار به ارائه اطلاعات شخصی خودشان برای اشخاص ثالث کند.

همچنین، والت O3 با ادغام با اکسچنج غیرمتمرکز Switcheo امکان اجرای تراکنش از طریق والت را برای کاربران فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق والت با استفاده از ارزهای دیجیتال یا کارت اعتباری توکن ONT بخرند.

یکی دیگر از قابلیت‌های این والت، یک سیستم نیوز فید است که کاربران نئو و ONT را در جریان تازه ترین اخبار نئو و آنتولوژی قرار می‌دهد.

Cyano (والت تحت وب)

والت Cyano یک والت تحت وب دارای افزونه‌هایی برای کروم و فایرفاکس است. این والت به کاربران امکان می‌دهد که به راحتی در این مرورگرها برای خودشان والت آنتولوژی و یک کلید خصوصی رمزنگاری شده بسازند. وقتی والت ساخته شد، کاربر می‌تواند با استفاده از کلید خصوصی به آن لاگین کند و عبارت یادآور هم حین ایجاد والت یا از طریق اکانتی که قبلاً ذخیره شده ایجاد می‌شود.

Cyano می‌تواند از والت‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور پشتیبانی کند در نتیجه ایمن تر از یک افزونه مبتنی بر مرورگر ساده است.

والت Cyano قابلیت پشتیبانی از شناسه ONT و همچنین dAPI آنتولوژی را دارد. می‌توانید به راحتی بین تست نت و مین نت آنتولوژی جابجا شوید یا حتی از این والت با شبکه خصوصی آنتولوژی استفاده کنید. امکان پشتیبانی از چندین اکانت یا شناسه‌های مختلف ONT هم وجود دارد.

 

Cobo (والت موبایلی)

ایده طراحی Cobo به سال 2017 برمی‌گردد و در ماه مارس سال 2018 یک والت کاربردی Cobo عرضه شد. از آن زمان تا به امروز تیم برنامه نویسی این پروژه متوقف نشده و دائماً به اضافه کردن قابلیت‌های جدید و پشتیبانی از کوین‌های مختلف ادامه داده است. ویژگی خوب والت Cobo این است که برای استیکینگ کوین‌های مختلف از جمله ONT طراحی شده است.

در حال حاضر Cobo از بیشتر از 20 بلاک چین و 700 توکن مختلف پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی این پروژه علاوه بر آنتولوژی، EOS، ترون، اتریوم، نئو و کوین‌های مختلف دیگر را هم در برمی گیرد. به دلیل پشتیبانی از استیکینگ توسط Cobo این والت محبوبیت زیادی کسب کرده و یکی از بهترین والت‌های چند ارزی محسوب می‌شود.

Cobo دستگاه سخت‌افزاری Cobo Vault را هم عرضه کرده که از آن برای ذخیره ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین استفاده می‌شود. این والت با دارا بودن مقاومتی در سطح تجهیزات نظامی، تراشه رمزنگاری در سطح محصولات بانکی و قابلیت چند امضایی تنها سخت افزاری است که برای ذخیره و استیکینگ ONT/ONG به آن نیاز دارید.

Clay (والت موبایلی)

Clay یک والت جدید چند ارزی و چند بلاک‌چینی است و از اکسچنج‌های مختلف هم پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب می‌توانید ارزهای دیجیتال را به راحتی بین کاربران و اکسچنج‌ها جابجا کنید. این قابلیت باعث می‌شود که کاربران بتوانند به راحتی از استراتژی‌های آربیتراژ استفاده کرده، در ICOها شرکت کنند و از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین‌های مختلف استفاده کنند.

Clay توسط تیم کره‌ای ساخته شده که Coinmanager را طراحی کرده اند و از سپتامبر 2018 قابلیت پشتیبانی از ONT را هم به این والت اضافه کرد. این والت با سرمایه گذاری شتاب دهنده استارتاپ Hashed طراحی شده که یکی از شناخته شده ترین و مطمئن ترین سرمایه گذاران در حوزه بلاک چین محسوب می‌شود.

Clay برای تأمین امنیت همه داده‌ها را به صورت محلی ذخیره می‌کند و امکان دسترسی به اپلیکیشن این والت روی دستگاه‌های روت شده وجود ندارد. Clay برای افزایش سطح امنیت با تاچ آی‌دی و فیس آی‌دی هم کار می‌کند.

نتیجه گیری

در این مطلب 9 مورد از بهترین والت‌های آنتولوژی موجود در بازار را به شما معرفی کردیم. انتخاب بین این گزینه‌ها بستگی به سلایق و اولویت‌های شخصی شما دارد.

امنیت هیچ والتی به اندازه والت‌های سخت‌افزاری مثل لجر نیست. البته اگر به دنبال والتی کاربردی تر و رایگان هستید می‌توانید از Exodus استفاده کنید. والت ONTO هم به عنوان گزینه مورد انتخاب اکثریت جامعه، یکی از بهترین والت‌ها محسوب می‌شود.

در هر صورت از هر والتی که استفاده می‌کنید اصول امنیتی را فراموش نکنید. اگر از والت کامپیوتری استفاده می‌کنید، هیچ وقت روی فایل‌ها و لینک‌های مشکوک دریافتی کلیک نکنید و همیشه آنتی ویروس خودتان را به روز نگه دارید. همچنین از همه عبارت‌های بازیابی خودتان در مکانی امن نگه داری کنید.

در نهایت، اگر از والت سخت‌افزاری استفاده می‌کنید خطرات فیریکی آن مثل احتمال سرقت را فراموش نکنید. سعی کنید اسراری مثل تعداد توکن‌ها و دارایی‌های خودتان را حفظ کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.