کیف پول ها

سه شنبه, 30 شهریور 1400 00:30

معرفی بهترین والت‌های لایتنینگ بیت‌کوین Bitcoin Lightning

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیت‌کوین در سال 2008 و در اوج بحران اقتصادی جهان ساخته شد اما مخالفان اولیه بیت‌کوین اعلام کردند که این ارز دیجیتال برای رسیدن به کاربرد وسیع چالش‌های خاصی در پیش رو دارد که مهم ترین آنها مقیاس پذیری است.

مقیاس پذیری چه تأثیری بر پذیرش بیت‌کوین دارد؟

از زمانی که بیت‌کوین وارد صحنه شد، عده‌ای از توانایی آن برای اجرای تنها 7 تراکنش در ثانیه انتقاد کردند. این مسئله در ابتدا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کرد اما با رشد و افزایش محبوبیت بیت‌کوین، مردم شروع به استفاده از آن برای اجرای تراکنش کرده و شبکه بیت‌کوین دچار تراکم و ترافیک شدید شد. هیچ کس مایل نیست که ساعت‌ها در یک فروشگاه منتظر بماند تا تراکنش او توسط ماینرها تأیید شود.

ویزا که یکی از محبوب ترین درگاه‌های پرداخت سطح جهان است توانایی اجرای 24 هزار تراکنش در ثانیه را دارد (که در نقطه اوج به 50 هزار عدد می‌رسد). پی‌پال هم که یکی دیگر از درگاه‌های پرداخت مشهور است، حدود 17 هزار تراکنش در ثانیه اجرا می‌کند. برای اینکه بیت‌کوین بتواند جایگزین سیستم اقتصادی سنتی شود، باید کارایی آن به این شبکه‌های پرداخت برسد.

شبکه لایتنینگ بیت‌کوین چیست؟

شبکه لایتنینگ اولین بار در مقاله سفیدی که در سال 2015 توسط Thaddeus Dryja و Joseph Poon نوشته شد، معرفی شد. هدف این شبکه ایجاد پروتکلی بود که امکان ارسال و دریافت فوری تراکنش را برای کاربران بیت‌کوین فراهم کند.

این شبکه نقش یک پروتکل لایه دوم روی بلاک‌چین را دارد که منجر به اجرای سریع و ارزان تر تراکنش‌ها می‌شود. شبکه لایتنینگ برای کار کردن نیاز به باز کردن یکسری کانال بین دو طرف اجرا کننده تراکنش دارد. از این کانال‌ها برای ارسال و دریافت تراکنش به صورت فوری بین دو طرف و بدون کارمزد استفاده می‌شود. پس از تکمیل تراکنش، کانال‌ها بسته شده و اطلاعات تراکنش روی بلاک‌چین ثبت می‌شود.

پرداخت با لایتنینگ منجر به افزایش چشمگیر سرعت اجرای تراکنش‌ها می‌شود چون در این حالت نیازی نیست که تراکنش‌ها پیش از تأیید نهایی توسط نودها بررسی و تأیید شوند. گرچه شبکه لایتنینگ توجه زیادی به خود جلب کرده اما برای رسیدن آن به سطح پذیرش گسترده هنوز کارهای زیادی لازم است. در حال حاضر این شبکه بیشتر از 11 هزار نود، 35915 کانال با ظرفیت 884 بیت‌کوین (حدود 7.3 میلیون دلار) دارد.

بهترین والت‌های لایتنینگ

والت‌های لایتنینگ هم مثل والت‌های معمولی بیت‌کوین هستند اما امکان باز کردن کانال پرداخت روی این شبکه را برای کاربران فراهم می‌کنند. در این مطلب شما را با بهترین والت‌های کامپیوتری و موبایلی لایتنینگ آشنا می‌کنیم.

بهترین والت‌های شبکه لایتنینگ بیت‌کوین در سال 2021

Joule

Joule در سال 2018 راه اندازی شد و یک افزونه مرورگر برای شبکه لایتنینگ است. کاربران می‌توانند نودهای لایتنینگ خودشان را کنترل کرده و به راحتی ارز دیجیتال ارسال و دریافت کنند. مهم ترین ویژگی Joule راحتی استفاده از آن است. Joule از چهار سیستم عامل پشتیبانی می‌کند و بسیار کاربر پسند است اما ایراد آن نداشتن امکانات کاستدی است.

Éclair

Éclair اولین والت شبکه لایتنینگ بیت‌کوین برای موبایل بود. ACINQ در سال 2017 این والت را ساخت که با وجود شروعی سخت هنوز هم یکی از بهترین والت‌های لایتنینگ در بازار محسوب می‌شود.

Éclair هم مثل Joule یک رابط کاربری روان داشته و تنظیم آن نیاز به دانش یا اطلاعات تخصصی خاصی ندارد. این اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد که مستقیماً از طریق پلتفرم آن در جریان تعداد نودهای کنونی قرار بگیرند. اما هنوز این والت از نظر عملکرد محدودیت دارد. در حال حاضر Éclair فقط روی پلتفرم اندروید قابل استفاده است و فقط می‌توان با آن ارسال وجه انجام داد.

Zap

بدون شک Zap یکی از مشهورترین والت‌های شبکه لایتنینگ در سطح جهان است. این والت در اکتبر 2017 وارد بازار شد و توسط Jack Mallers ساخته شد، توسعه دهنده‌ای که به دنبال ساختن ابزاری بود تا به کاربران بیت کوین امکان تجربه کار با شبکه لایتنینگ را بدهد. Zap یک والت چند پلتفرمی با اینترفیس جذاب و نصب راحت است. این والت هم برای موبایل و هم کامپیوتر قابل نصب است.

Spark

Spark در اصل یک والت بیت‌کوینی ساده است اما قابلیت پشتیبانی از شبکه لایتنینگ را هم دارد. این والت با پلتفرم کدنویسی C-Lightning کار می‌کند و تجربیات کاربری فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند. Spark تم‌های شخصی سازی شده و پیکربندی نزدیک به صفر داشته و قابلیت ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را دارد.

در حال حاضر Spark یک نود اعتبارسنج کامل بیت‌کوین، یک نود C-Lightning و رابط کاربری گرافیکی Spark را دارد.

Nicehash

Nicehash یک پلتفرم ماینینگ بیت‌کوین با یک والت ارز دیجیتال است.

در صفحه اصلی والت موجودی کل کاربر بر حسب بیت‌کوین یا فیات (بسته به تنظیمات انتخابی کاربر) نمایش داده می‌شود. از اینجا می‌توانید وجوه باقیمانده و همچنین یکسری از سفارشات در حال اجرای خودتان را ببینید. این سفارش‌ها شامل واریز، برداشت، سفارش اکسچنج و نرخ ماینینگ پرداخت نشده هستند.

می توانید در والت خاص Nicehash بیت‌کوین خرید و فروش کنید. در صورت تمایل می‌توانید بیت‌کوین را با ارزهای دیجیتال دیگر – که Nicehash برای آنها هم والت دارد – معاوضه کنید.

اگر به دنبال کار با بیت‌کوین هستید، Nicehash نقطه شروع خوبی است. می‌توانید در این والت بیت کوین نگه دارید و وقتی آشنایی بیشتری با ارزهای دیجیتال پیدا کردید، ماینینگ را شروع کنید.

والت لایتنینگ بیت‌کوین

والت لایتنینگ بیت‌کوین (Bitcoin Lightning Wallet) امکان ارسال و دریافت روان و بی وقفه بیت‌کوین و همچنین اجرای تراکنش‌های لایتنینگ را فراهم می‌کند. این والت با چند سرویس Bitrefill مثل تور هم سازگار است و به کاربران امکان می‌دهد کانال لایتنینگ با دیگران برقرار کنند بدون اینکه نیاز به انجام تنظیمات خاصی توسط دریافت کننده وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که این والت تنها یک اپلیکیشن اندروید دارد و نسخه iOS آن موجود نیست.

والت ساتوشی (Wallet of Satoshi)

والت ساتوشی یک والت کاملاً کاستدی است که رابط کاربری ساده و کاربردی دارد. کاربران می‌توانند از طریق این والت مستقیماً بیت‌کوین بخرند بدون اینکه نیاز باشد از پلتفرم والت خارج شوند که این قابلیت راحتی کار با والت را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

این اپلیکیشن یک قابلیت ادغام لوکیشن هم از طریق گوگل مپز دارد که به کاربران امکان می‌دهد فروشنده‌هایی که از والت‌های لایتنینگ استفاده می‌کنند را هم پیدا کنند.

نقطه ضعف‌های شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ قابلیت‌ها و فرصت‌های فراوانی برای بیت‌کوین فراهم کرده و با وجود سگویت و مقیاس پذیری لایه سوم، انتظار می‌رود که بیت‌کوین از ویزا و سایر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت اینترنتی پیشی بگیرد اما با وجود مزایای شبکه لایتنینگ، این شبکه عاری از مشکل و نقطه ضعف نیست.

بحث افزایش کارمزد تراکنش‌ها، از جمله مسائلی است که می‌تواند مانع از پذیرش گسترده این شبکه شود. شبکه لایتنینگ دو هزینه اصلی دارد. اولین مورد مربوط به هزینه باز و بسته کردن کانال است. دومی مربوط به کارمزد مسیریابی برای انتقال تراکنش‌ها است که در حال حاضر صفر است. اما افزایش کارمزدهای کلی شبکه لایتنینگ باعث می‌شود که وجود و استفاده از آن توجیه پذیر نباشد و اجرای تراکنش با خود بلاک‌چین بیت‌کوین کم هزینه تر خواهد بود. انتقاد بعدی وارد شده به شبکه لایتنینگ این است که از پرداخت‌های آفلاین پشتیبانی نمی‌کند.

برای ارسال تراکنش باید اول به اینترنت متصل شود و همین مسئله باعث شده بعضی از کاربران از جمله آنهایی که از والت سخت‌افزاری استفاده می‌کنند امکان کار با این شبکه را نداشته باشند. با وجود این نقطه ضعف‌ها، شبکه لایتنینگ از زمان پیاده سازی در سال 2018 به رشد چشمگیری رسیده است.