کیف پول ها

یکشنبه, 14 فروردين 1401 06:51

معرفی کیف پول سخت افزاری Ellipal Titan

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

با توجه به اینکه از زمان ورود والت‌های سخت‌افزاری به بازار، والت‌های ترزور و لجر بازار والت‌های سخت‌افزاری را تحت اختیار داشتند، خیلی از علاقمندان ارزهای دیجیتال نیاز به یک تغییر مهم در این حوزه را حس می‌کردند. جای تردید نیست که با همه گیر شدن ارزهای دیجیتال، کاربردها و تکنولوژی‌های مخصوص آنها هم گسترش پیدا کرده و حالا این سوال برای خیلی از مالکان ارزهای دیجیتال ایجاد شده که چرا هنوز باید این تکنولوژی انقلابی را روی دستگاه‌هایی که شبیه به یک فلش مموری ارزان قیمت است ذخیره کنند. اما حالا برای همه کاربرانی که به دنبال نسل جدید دستگاه‌های ذخیره ارزهای دیجیتال هستند، والت الیپال تایتان عرضه شده که در این مقاله قصد بررسی کامل و بدون جانبداری این والت را داریم.

معرفی شرکت الیپال

الیپال یک شرکت هنگ کنگی است که در سال 2018 تأسیس شد و لوازم جانبی کریپتو و والت سخت‌افزاری تولید می‌کند. این شرکت در سال 2018 اولین والت خودش به اسم الیپال را عرضه کرد. سپس مدل بعدی والت‌های این شرکت به اسم الیپال تایتان یک سال بعد روانه بازار شد. الیپال از جمله پیشگامان عرصه تولید راهکارهای ذخیره سرد و ایرگپ شده ارزهای دیجیتال است. کاربران ارزهای دیجیتال می‌توانند با استفاده از این والت که صفحه نمایش رنگی بزرگتری دارد، موجودی خودشان را مشاهده کنند، ارزهای دیجیتال را مبادله و استیک کنند، تراکنش اجرا کنند و نرخ‌های بازار و اخبار ارزهای دیجیتال را از طریق اپلیکیشن موبایلی آن مشاهده کنند. طراحی دستگاه‌های ذخیره سرد فعلی موجود در بازار به گونه‌ای است که باعث شده والت الیپال بیشتر شبیه به یک گوشی هوشمند به نظر برسد تا والت‌های سخت‌افزاری که همگی به آنها عادت کرده ایم. الیپال والت‌های سخت‌افزاری موبایل محوری تولید می‌کند که به کاربران امکان می‌دهند در مسیر رفت و آمد و بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر از والت‌های خودشان استفاده کنند. کاربران موبایل باید اپلیکیشن موبایلی الیپال را بر روی گوشی دانلود کنند چون خود این والت کاملاً ایرگرپ شده است یعنی از اینترنت و سایر سیستم‌ها تفکیک شده است. دلیل اینکه دستگاه‌های ایرگرپ شده یک لایه امنیتی اضافه برای ذخیره سرد محسوب می‌شوند، این است که با چنین والت‌هایی کلیدهای خصوصی کاربران هرگز با اینترنت در تماس نیستند در نتیجه از آنها در برابر هک، بدافزار و ویروس حفاظت می‌شود.

ایرگرپ شده به چه معناست و چه اهمیتی دارد؟

بخش عمده‌ای از امنیت الیپال به دلیل ایرگرپ بودن آن است و اینکه در تماس با اینترنت، بلوتوث، شبکه‌های موبایل یا هر اتصال شبکه دیگری قرار ندارد. خیلی از والت‌ها برای اتصال به اینترنت و تعامل کاربران با ارزهای دیجیتال به کانکشن USB یا بلوتوث متکی هستند اما الیپال از تکنولوژی کد QR استفاده می‌کند. الیپال تیتان یک دوربین اختصاصی دارد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند کدهای QR را اسکن کنند تا تراکنش‌هایی که از طریق اپلیکیشن موبایلی شروع شده اند را تأیید و امضا کنند. تکنولوژی الیپال طوری طراحی شده که از هیچ کانکشنی پشتیبانی نمی‌کند در نتیجه این دستگاه در برابر هکرها، بدافزارها و ویروس‌ها کاملاً ایمن است.

امکانات الیپال تیتان

الیپال تیتان با قیمت 169 دلار عرضه شده و مجهز به اولین قاب کاملاً فلزی برای یک والت کریپتو است که از آن در برابر ضربه و سقوط حفاظت می‌کند. همچنین الیپال ضد دستکاری است طوری که هیچ کس قادر نیست بدون تخریب اجزای داخلی آن به دستگاه نفوذ کند و همین قابلیت باعث شده که از ارزهای دیجیتال کاربران در برابر حملات فیزیکی حفاظت شود. مدل تیتان نسبت به نسخه پلاستیکی قبلی ارتقاء یافته و قابلیت مقاومت در برابر گرد و خاک و آب را دارد. قاب این دستگاه 118×66×9.7 میلی متر و وزن آن 138 گرم است. به گفته تیم الیپال، تیتان باتری 1400 میلی آمپرساعتی با طول عمر 259 ساعتی دارد.

صفحه نمایش: الیپال یک صفحه نمایش رنگی 3.97 اینچی، با حساسیت بالا و گرافیک‌های بسیار قوی دارد.

دکمه‌ها: این والت یک دکمه کناری دارد و از آن برای روشن شدن دستگاه استفاده می‌شود.

مواد: الیپال با آلیاژ آلومینیوم ساخته شده که در برابر گرد و خاک و آب مقاوم است.

ابعاد: ابعاد این والت 118× 66× 9.7 میلی متر است.

دوربین: این والت دارای دوربین داخلی 5 مگاپیسکلی است.

باتری: الیپال یک باتری 1400 میلی آمپرساعتی با ماندگاری شارژ 259 ساعته دارد. می‌توانید این والت را با یک کابل USB شارژ کنید.

پکیج الیپال تیتان شامل کابل شارژ USB، راهنما، کارت گارانتی، کارتی برای نوشتن عبارت یادآور پشتیبان و یکسری برچسب است. همچنین یک آداپتور ایمنی هم در این پکیج وجود دارد که می‌توان آن را به پایین الیپال متصل کرد و یک پورت میکرو USB برای شارژ دستگاه و ورود کارت micro-SD دارد که برای آپدیت میان افزار دستگاه لازم است. مثل همه والت‌های سخت‌افزاری در این مورد هم حتماً والت را از طریق سایت رسمی الیپال یا آمازون بخرید چون تنها فروشنده‌های تأیید شده هستند. هرگز والت‌های سخت‌افزاری دست دوم را نخرید چون احتمال اینکه فروشنده قبلی همچنان کلیدهای والت را در اختیار داشته باشد، زیاد است. حتماً وقتی برای اولین بار والت را دریافت می‌کنید، بسته بندی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دستکاری یا باز نشده باشد.

با توجه به همکاری الیپال با Moonpay و Simplex کاربران حالا می‌توانند مستقیماً از طریق اپلیکیشن والت در 173 کشور مختلف ارز دیجیتال بخرند و همکاری با Changelly و Swift به کاربران امکان داده که ارزهای دیجیتال محبوبشان را مستقیماً از طریق این والت بخرند در نتیجه موجودی آنها هرگز از والت خارج نمی‌شود. مالکان ارزهای مختلف مثل کازماس، تزوس، پولکادات، کوساما و کاردانو می‌توانند به راحتی و مستقیماً از داخل والت ارزهای خودشان را استیک کنند. الیپال از 41 بلاک‌چین مختلف و بیش از 10 هزار توکن پشتیبانی می‌کند؛ همین خصوصیت این والت را تبدیل به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقمندان ارزهای دیجیتال کرده که چندین آلت کوین دارند.

والت الیپال تایتان از wallet connect هم پشتیبانی می‌کند که پلتفرمی برای اتصال والت‌ها به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. این قابلیت باعث شده کاربران الیپال بتوانند به راحتی با اپلیکیشن‌های DeFi و پلتفرم‌های کریپتو تعامل داشته باشند. تعدادی اپلیکیشن غیرمتمرکز به صورت از پیش بارگذاری شده در الیپال تایتان موجود است اما می‌توانید از کد QR هم برای اتصال به بیش از 100 اپلیکیشن غیرمتمرکز استفاده کنید از جمله پلتفرم‌های وام دهی محبوب DeFi مثل اوه و کامپاند و به اکسچنج‌های غیرمتمرکز محبوب مثل سوشی سواپ و یونی سواپ هم دسترسی خواهید داشت.

تنظیم الیپال تایتان

از آنجایی که تیتان یک والت موبایلی بدون اتصال اینترنت است، باید با دستگاه موبایل کاربر در تعامل باشد که اپلیکیشن لازم برای انجام این کار هم برای اندروید و هم اپل موجود است. اپلیکیشن Ellipal را باید از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کنید. تیتان یک بارکد در اختیار شما قرار می‌دهد؛ می‌توانید اولین بار که تیتان را تنظیم می‌کنید این بارکد را اسکن کنید تا مطمئن شوید که اپلیکیشن درست را دانلود کرده اید. پس از دانلود اپلیکیشن، از شما خواسته می‌شود که کد QR روی صفحه والت را با موبایل اسکن کنید تا دستگاه‌ها همگام سازی شوند و بعد می‌توانید برای والت یک اکانت ایجاد کنید. این اکانت صرفاً برای تفکیک کاربران از یکدیگر است و نیازی به طی کردن مراحل احرازهویت (KYC) وجود ندارد.

کاربران می‌توانند با وارد کردن عبارت یادآور 12، 15، 18، 21 یا 24 کلمه‌ای یک والت جدید ایجاد کنند و یا والتی که از قبل داشته اند را بازیابی کنند. الیپال تایتان حتی قابلیت اسکن کردن کدهای QR از روی والت‌های کاغذی را دارد. به شدت توصیه می‌شود که پسوردی انتخاب کنید که حدس زدن آن سخت باشد تا دیگر اشخاصی که به والت شما دسترسی دارند نتوانند به دارایی‌های شما دسترسی پیدا کنند. هر زمان که قصد ارسال وجه را دارید باید پسورد را وارد کنید و می‌توانید دسترسی به خود والت را با تنظیم یک الگوی جهتی ایمن سازی کنید تا برای دسترسی به دستگاه نیاز به ورود آن باشد.

اگر والت جدید ایجاد می‌کنید، الیپال تایتان یک عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای ایجاد می‌کند که حتماً باید آن را به ترتیب درست نوشته و در یک محل امن آفلاین ذخیره کنید. اگر والت را گم یا خراب کنید، این عبارت بازیابی تنها روش بازیابی وجوه است پس این مرحله اهمیت زیادی دارد. مثل هر والت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری دیگر، برای این والت هم باید مطمئن شوید که این عبارت بازیابی به صورت امن و آفلاین ذخیره شده و آن را در اختیار دیگران قرار ندهید چون تنها راه دسترسی به والت است. در فرایند تنظیم باید آدرسی از نوع سگویت یا عمومی انتخاب کنید که بیشتر کاربران SegWit را انتخاب می‌کنند. پس از تکمیل فرایند تنظیم، یک بار دیگر باید اپلیکیشن موبایل را باز کنید و هر والت را برای ارزهای دیجیتال مجزایی که قصد ذخیره یا اجرای تراکنش برای آن دارید، متصل کنید. برای انجام این کار کد QR ارز دیجیتال مورد نظر را اسکن کنید. خوشبختانه الیپال تایتان یک قابلیت auto-play دارد که به صورت خودکار همه کدهای QR مربوط به ارزهای دیجیتال بارگذاری شده در والت اسکن می‌کند تا کاربر فقط نیاز به باز نگه داشتن اسکنر QR در اپلیکیشن موبایلی داشته باشد و کد QR ارزهای دیجیتالی که کاربر قصد اضافه کردن آنها را دارد، انتخاب کند.

استفاده از الیپال تایتان

می‌توانید حساب کریپتوی خودتان را در اپلیکیشن موبایلی مشاهده کنید اما برای اجرای تراکنش یا ایجاد تغییر در حساب کاربری نیاز به والت سخت‌افزاری دارید. برای دریافت تراکنش در والت می‌توانید کد QR را روی تیتان اسکن کنید یا اینکه آدرس دریافت کننده را از اپلیکیشن به پلتفرم ارسال کننده کپی کنید چون برای هر والت کریپتویی یکسان است. برای ارسال تراکنش از الیپال تایتان، تراکنش‌ها داخل اپلیکیشن موبایلی شروع شده و پس از اینکه جزئیات تراکنش وارد شد، یک کد QR روی دستگاه موبایل تولید می‌شود که باید آن را با دوربین والت چک کنید تا تراکنش را تأیید و امضا کنید. به این ترتیب همه اطلاعات لازم به والت سخت‌افزاری ارسال می‌شود تا یک کد QR دوم تولید شود که باید آن را با اپلیکیشن موبایلی اسکن کنید تا تأیید تراکنش تکمیل شود. در این مرحله است که اگر کاربر لایه امنیتی دوم یعنی پسورد را فعال کرده باشد، باید پیش از ارسال تراکنش، پسورد را وارد کند.

مزایا، معایب و نتیجه گیری

مزایا:

استفاده از الیپال تایتان راحت و یک والت کاربر پسند است که کاربران صفحه لمسی بزرگ آن را بسیار می‌پسندند و طراحی آن را نسبت به صفحه نمایش لمسی کوچک ترزور مدل T یا دو دکمه کوچک لجر یک تغییر مهم می‌دانند. این واقعیت که این والت ایرگرپ شده است باعث شده که یک لایه امنیتی اضافه داشته باشد و امکان استیک کردن چندین ارز دیجیتال و دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به صورت مستقیم از داخل والت باعث راحتی کار برای کاربران شده است. تیتان کاملاً قابل حمل است و ماندگاری شارژ بالای آن باعث شده که امکان استفاده از این والت در هر شرایطی بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر وجود داشته باشد. همچنین قابلیت حمل و دوام والت بسیار زیاد است برخلاف والت‌هایی مثل ترزور و لجر که معمولاً حس می‌کنیم بسیار شکننده و آسیب پذیر هستند. قابلیت همراه داشتن والت فلزی محکم در کیف و عدم نیاز به نگرانی درباره آن باعث شده که کاربران برای استفاده از آن احساس راحتی و آرامش خاطر داشته باشند.

قابلیت اسکن کردن اطلاعات والت‌های کاغذی و ورود عبارت‌های یادآور با طول متفاوت یکی از خصوصیات مهم تیتان است. همچنین قابلیت مهم ورود کلیدهای خصوصی به این والت باعث شده که بدون به خطر افتادن امنیت والت، امکان بازیابی موجودی ارسال شده به آدرس‌های اشتباه وجود داشته باشد مثل وقتی که به اشتباه VET را به آدرس ETH ارسال می‌کنید. در رابطه با ماندگاری شارژ نظرات متناقضی وجود دارد. بعضی از کاربران و خود شرکت الیپال اعلام کرده اند که این والت ماندگاری شارژ بالایی دارد که این موضوع منطقی به نظر می‌رسد چون الیپال تیتان مثل یک گوشی است که در حالت پرواز قرار دارد که باعث می‌شود باتری گوشی تا چند روز دوام داشته باشد. از طرفی تعدادی از کاربران هم مدعی هستند که حتی در صورت خاموش بودن صفحه هم تیتان به اندازه یک روز شارژ نگه نمی‌دارد که این مسئله نشان می‌دهد والت تیتان مشکل باتری دارد که الیپال باید به آن رسیدگی کند. همچنین تایتان گزینه اضافه کردن یک قابلیت امنیتی اضافه به اسم صفحه کلید امنیتی را دارد که ترتیب کلیدها را جابجا می‌کند تا اگر شخصی ورود اطلاعات حساس توسط کاربر را مشاهده کند، نتواند با تکرار حرکات دست به رمز برسد.

معایب:

از جمله معایب این والت می‌توان به این مسئله اشاره کرد که آدرس پیش فرض بیت‌کوین آن از نوع BIP 44 است که با عدد 3 شروع می‌شود نه آدرس‌های جدید و بسیار پرکاربرد BIP 84 که با bc شروع می‌شوند و همین مسئله می‌تواند منجر به گران تر شدن تراکنش‌های بیت‌کوین شود. یکی دیگر از خصوصیات نامطلوب این والت برای بسیاری از کاربران این است که الیپال امکان دسترسی به کلیدهای Xpub را به کاربران نمی‌دهد در نتیجه این والت با بسیاری از اپلیکیشن‌ها سازگار نیست و به کاربران امکان نمی‌دهد که والت‌های View only را وارد کنند. خیلی از درگاه‌های اجرای تراکنش کریپتو برای تولید آدرس‌های پرداخت جدید از Xpub استفاده می‌کنند در نتیجه باید این محدودیت را در نظر داشت. همچنین تیتان برای کوین‌های UTXO آدرس تازه تولید نمی‌کند و قابلیت پشتیبانی از چند امضایی را ندارد.

کاربرانی که علاقمند به کار با کوین‌های حریم خصوصی محور (پرایوسی کوین) هستند هم باید در نظر داشته باشند که در حال حاضر تیتان از مونرو پشتیبانی نمی‌کند. همچنین بعضی کاربران اعلام کرده اند که شارژر مغناطیسی دستگاه محکم نیست و دائماً می‌افتد در نتیجه جابجایی دستگاه هنگام شارژ سخت است. همچنین این والت عنصر امن برای ذخیره کلیدها و مدیریت امضاء را ندارد در نتیجه اگر شخصی امکان دسترسی فیزیکی به دستگاه را پیدا کند احتمال آسیب پذیری امنیتی آن وجود دارد بنابراین لازم است حتماً برای این دستگاه از یک رمز بسیار قوی استفاده کنید تا از دسترسی غیرمجاز به آن پیشگیری کنید.

اینکه این والت فقط قابلیت تولید عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای را دارد نه مدل امن تر 24 کلمه ای، از نظر امنیتی چندان مطلوب نیست. همچنین این والت از کوین‌های تست نت هیچ شبکه بلاک‌چینی پشتیبانی نمی‌کند. نداشتن قابلیت اضافه کردن یک RPC دلخواه هم برای کاربرانی که علاقمند به افزودن تست نت یا تست کردن کوین‌ها برای آشنایی با شبکه‌های مختلف هستند، مطلوب نیست. الیپال یک محدودیت خاص هم دارد از این جهت که بر خلاف ترزور یا لجر برای استفاده مجدد از آدرس‌های بیت‌کوینی از یک روش غیراستاندارد استفاده می‌کند که ممکن است برای کاربرانی که قصد ورود یک عبارت بازیابی از والتی دیگر را دارند، مشکل آفرین شود. الیپال تایتان قابلیت پشتیبانی نود کامل از طریق هیچ نرم‌افزار شخص ثالثی را ندارد و آخرین ایراد این والت قیمت آن است. الیپال تایتان یکی از گران ترین والت‌های سخت‌افزاری موجود در بازار است و خیلی از امکانات پشتیبانی شده توسط محصولات رقیب با قیمت کمتر را ندارد.

نتیجه گیری

الیپال تایتان برای کاربرانی که به دنبال یک والت قابل حمل و امن و قابل استفاده بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر هستند بسیار مناسب است. تیتان همه الزامات امنیتی را دارد و به کاربران از نظر حفظ امنیت دارایی‌هایشان اطمینان خاطر می‌دهد. تیتان برای کاربرانی که مایل به کار کردن با موجودی خودشان در خود اپلیکیشن و والت هستند بسیار مفید است در نتیجه گشتن در آن و استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف با آن راحت است بر خلاف ترزور که همه امکانات آن باید از طریق یک API شخص ثالث و یک اینترفیس کامپیوتری مورد دسترسی قرار بگیرد.

الیپال تایتان برای اشخاصی که نیازی به امکان پیشرفته مثل استفاده از تست نت‌ها و اضافه کردن شبکه‌های RPC دلخواه ندارند بسیار مفید است. برای کاربران معمولی که به دنبال یک روش راحت برای کار با ارزهای دیجیتال هستند الیپال تایتان بسیار مناسب است اما نداشتن قابلیت دسترسی به Xpubها و سایر محدودیت‌های ذکر شده باعث شده که قیمت این والت چندان برای آن توجیه پذیر نباشد به خصوص با توجه به وجود والت‌های بهتر با قیمت مشابه یا حتی کمتر. اگر تیم الیپال امکان اضافه کردن امکانات ساده ذکر شده مثل پشتیبانی از چند امضایی، دسترسی به Xpub و قابلیت تولید آدرس‌های پرداخت جدید را به این والت پیدا کند، قطعاً رتبه این محصول بین والت‌های سخت‌افزاری بهتر خواهد شد.