کیف پول ها

سه شنبه, 13 دی 1401 01:19

تفاوت والت‌های کاستدی و غیرکاستدی چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

والت‌های کاستدی، برای افراد تازه کار در حوزه کریپتو مناسب هستند چون استفاده از آنها راحت است و می‌توان با یک کانکشن اینترنت از هر دستگاهی به آنها دسترسی داشت. اما یکی از نگرانی‌های مهم درباره این والت‌ها، بحث امنیت است.

خلاصه

در این مقاله نگاهی به انواع والت‌های کریپتو خواهیم داشت و تفاوت والت‌های کاستدی و غیرکاستدی را توضیح می‌دهیم.

ماجراهای پیش آمده برای اکسچنج کریپتو FTX شوک بزرگی در کل صنعت کریپتو ایجاد کرد و باعث ایجاد چند سوال مهم شد از جمله سوالاتی درباره ماهیت و امنیت سرمایه گذاری در این حوزه.

FTX درست پیش از اعلام ورشکستگی، برداشت وجه توسط کاربران را تعلیق کرده و دلیل این حرکت را مشکلات نقدینگی عنوان کرد - این حرکت باعث شد که انبوهی از مشتریان خشمگین این اکسچنج، سرمایه‌ای که به سختی به دست آورده بوده‌اند را از دست بدهند.

واقعیت این است که هر اکسچنج متمرکز دیگری هم در صورتی که مثل FTX دچار بحران نقدینگی شود، احتمال رخ دادن چنین اتفاقی برای آن وجود خواهد داشت چون بیشتر این اکسچنج‌ها از والت‌های غیرکاستدی استفاده می‌کنند یعنی اینکه خود اکسچنج‌ها دارایی مشتریان را نگهداری می‌کنند نه خود مشتریان.

در ادامه مطلب شما را با والت‌های کریپتو و تفاوت بین والت‌های کاستدی و غیرکاستدی آشنا می‌کنیم.

والت کریپتو چیست؟

والت کریپتو نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که با استفاده از آن می‌توانید ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین و اتریوم را ذخیره کرده، به آنها دسترسی پیدا کرده و با آنها تعامل داده داشته باشید.

والت‌های سخت‌افزاری یک دستگاه فیزیکی مستقل هستند که از آنها برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود اما والت‌های نرم‌افزاری روی دستگاه کاربر (کامپیوتر یا موبایل) ذخیره می‌شوند. هر دو والت، کلیدهای خصوصی کاربران را ذخیره می‌کنند - رشته‌ای از حروف و اعداد که در اصل مثل یک رمز بسیار مهم و حساس هستند.

با داشتن کلیدهای خصوصی یک آدرس می‌توان ارزهای دیجیتال آن را جابجا کرد در نتیجه موضوع مدیریت کلیدهای خصوصی اهمیت بسیار زیادی دارد.

مقایسه والت‌های کاستدی و غیرکاستدی

استفاده از والت‌های کاستدی راحت است و می‌توان با هر دستگاهی و با یک کانکشن اینترنت به آنها دسترسی پیدا کرد اما یکی از نگرانی‌های مهم درباره این والت‌ها، بحث امنیت است.

با والت‌های کاستدی، کلیدهای خصوصی شما در اختیار یک شخص ثالث یعنی ارایه دهنده والت یا اکسچنج کریپتو قرار می‌گیرد و این یعنی خود کاربران کنترل دارایی‌های خودشان را تحت اختیار ندارند بلکه به یک شرکت دیگر اعتماد می‌کنند تا امنیت ارزهای دیجیتالشان را حفظ کند.

گرچه برخی شرکت‌ها ارزهای دیجیتال کاربران را بیمه می‌کنند اما در گذشته، والت‌های کاستدی باعث از دست رفتن حجم زیادی بیت‌کوین شده‌اند که دلیل آن سوء مدیریت و یا غفلت شرکت‌ها نسبت به امنیت دارایی‌های کاربران بوده است.

در مقابل، والت‌های غیرکاستدی (که به آنها والت سلف - کاستدی هم گفته می‌شود) طوری طراحی شده‌اند که کاربران کنترل کامل کلیدهای خصوصی خودشان را در اختیار داشته باشند اما این اختیار با مسئولیت مهمِ حفاظت از دارایی‌ها همراه است.

یکی از محبوب‌ترین انواع والت‌های غیرکاستدی، والت‌های سخت‌افزاری یا سرد هستند که کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین روی یک دستگاه مستقل ذخیره می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولاً شبیه به یک فلش درایو هستند و فقط هنگام اجرای تراکنش با اینترنت تماس دارند.

برخی از والت‌های غیرکاستدی به صورت نرم‌افزاری هستند که روی کامپیوتر یا موبایل نصب می‌شوند از جمله والت‌هایی مثل بیت‌پی، الکتروم، تراست والت و متامسک.

والت‌های کریپتو چه کاربردی دارند؟

وقتی والتی را روی یک دستگاه نصب کردید، می‌توانید بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط آن را خرید، فروش و ذخیره کنید یا اینکه هر تراکنش دیگری با آن اجرا کنید مثل پرداخت هزینه کالاها یا خدمات و یا دریافت وجه از دیگران.

برخی از والت‌ها یک گزینه داخلی دارند که با استفاده از آن می‌توانید ارزهای دیجیتال را در اکسچنج مربوطه خرید و فروش کنید که این کار از طریق یک تب اختصاصی انجام می‌شود. در برخی دیگر از والت‌ها، اول باید وجه را به یک پلتفرم معاملاتی واریز کنید.

برای ارسال وجه، باید آدرس دریافت کننده را داشته باشید و برای دریافت وجه، باید آدرس خودتان را به فرستنده بدهید. در خیلی از والت‌ها، این فرایند با استفاده از کدهای QR انجام می‌شود که می‌توان با این کدها ارزهای دیجیتال را به صورت سریع و امن ارسال یا دریافت کرد.

حفاظت از حریم خصوصی

یکی از تفاوت‌های مهم بین یک والت کریپتو و یک حساب بانکی در سیستم بانکداری سنتی، این است که شماره حساب بانکی به صورت مستقیم به هویت افراد گره می‌خورد در نتیجه نهادهای دولتی و مؤسسات مالی می‌توانند تراکنش‌ها را به راحتی پیگیری کنند.

وقتی با ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین کار می‌کنید، تراکنش‌ها با نام مستعار انجام می‌شوند البته همه می‌توانند این تراکنش‌ها را روی دفتر کل عمومی بلاک‌چین ببینند اما هیچ راه مستقیمی برای ارتباط دادن یک آدرس با یک فرد خاص وجود ندارد.

به عبارت دیگر، اینترفیس والت به کاربران امکان می‌دهد که با ارزهای دیجیتال خودشان تعامل داشته باشند طوری که بدون اتکا به واسطه‌ها یا به خطر انداختن حریم خصوصی خودشان، امکان تراکنش‌های نظیر به نظیر در شبکه را داشته باشند.

جنبه‌های امنیتی

نگه داشتن ارزهای دیجیتال در هر نوع از والت‌های کریپتو مزایا و معایب خاص خود را دارد در نتیجه شما باید با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف مثل راحتی استفاده و امنیت دارایی‌های خودتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

والت‌های سلف کاستدی در اصل باید بیشترین امنیت را داشته باشند چون امکان سرقت ارزهای دیجیتال تنها با در اختیار داشتن آدرس عمومی آنها وجود ندارد و همچنین یک شخص ثالث نمی‌تواند تراکنش‌های شبکه را دچار مخاطره کند. بعلاوه، همانطور که در ماجرای FTX مشاهده شد، والت‌های غیرکاستدی می‌توانند برای افرادی که به دنبال حفظ استقلال اقتصادی خودشان هستند، بهترین گزینه باشند.

باز هم امنیت ارزهای دیجیتال شما به امنیت کلید خصوصی که از آن برای دسترسی به ارزها و انتقال آنها استفاده می‌شود بستگی دارد. وقتی با ارزهای دیجیتال کار می‌کنید، هیچ مرجعی وجود ندارد که در صورت بروز مشکل پیگیری‌های لازم را برای شما انجام دهد و اگر اشتباهی در اجرای تراکنش انجام دهید یا در صورت سرقت، احتمالاً موجودی خودتان را برای همیشه از دست خواهید داد.