کیف پول ها

دوشنبه, 07 -2666 09:26

راهنمای کار با کیف پول رمزارز نانو Nano

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 همانطور که اطلاع دارید دوره رونق بازار کریپتو شروع شده و حالا قیمت بیت‌کوین به بیش از 8 هزار دلار رسیده است. اما این شرایط باعث می‌شود که احتمال تراکم و شلوغ شدن شبکه بیت‌کوین افزایش پیدا کند. همچنان که عده بیشتری استفاده از بیت‌کوین را شروع می‌کنند، حجم تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند و بیشتر مواقع mempool بیت‌کوین (صف تراکنش‌های تایید نشده) پر خواهد بود. در حال حاضر هزینه تراکنش‌های بیت‌کوین (طبق اطلاعات سایت https://bitcoinfees.info) بیش از 4 دلار است. این کارمزد برای ماین شدن تراکنش شما در 3 بلاک بعدی دریافت می‌شود که بعد از آن هم باید به اندازه 6 تایید بلاک منتظر بمانید.

بنابراین باید برای تایید شدن کامل تراکنش بیشتر از 1 ساعت منتظر بمانید و کارمزد بالایی پرداخت کنید. اما آیا افراد مبتدی و تازه کار در شبکه این شرایط را می‌پسندند؟ اگر این عملکرد بیت‌کوین مورد پسند شما نیست، توصیه می‌کنیم که والت نانو را دانلود کنید و یک تراکنش کوچک برای والتتان ارسال کنید. قطعاً سرعت و طرز کار این والت موردپسند شما خواهد بود. در این حالت تراکنش‌های شما با سرعت بسیار زیادی تایید می‌شوند. بعلاوه این تراکنش‌ها رایگان هستند یعنی برای اجرای تراکنش در شبکه نانو نیاز به پرداخت هیچ کارمزدی ندارید.

برای شروع استفاده از نانو و آشنایی با طرز کار آن، اول به یک والت نانو نیاز دارید. در این مطلب یک راهنمای سریع و جامع خواهیم داشت و به شما نشان می‌دهیم که چطور می‌توانید یک والت ساده ایجاد کنید و از آن برای ذخیره و استفاده از کوین‌های نانو استفاده کنید. اما پیش از ادامه یک بررسی اجمالی از ارز دیجیتال نانو خواهیم داشت.

ارز دیجیتال نانو

نانو (که قبلاً به آن RaiBlocks گفته می‌شد) یک ارز دیجیتال اپن سورس، نظیر به نظیر، پایدار و امن است. این ارز برپایه یک بلاک‌چین DAG باز و مقیاس پذیر ساخته شده است. ساختار بلاک لتیس (block-lattice) منحصربفرد این ارز امکان اجرای تراکنش‌ها به صورت فوری و بدون کارمزد را در یک شبکه امن و غیرمتمرکز فراهم می‌کند. همانطور که اشاره شد تراکنش‌های این ارز فوق العاده سریع و بدون کارمزد هستند. بعلاوه این شبکه مقیاس پذیری بی نهایت دارد.

تا امروز، نقل و انتقال وجه و ارزش پولی مهم ترین کاربرد ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و نانو هم در این زمینه عملکرد خیلی خوبی دارد. در رابطه با راهکارهای پرداخت می‌توان گفت هیچ کوینی بهتر از نانو وجود ندارد. این کوین قادر به اجرای 7 هزار تراکنش در ثانیه است. سرعت آن فوق العاده زیاد است، تراکنش‌های آن بدون کارمزد هستند و این شبکه کاملاً غیرمتمرکز و کارآمد است. به غیر از این مزایا، نانو کاملاً با محیط زیست سازگار است. تجربیات کاربری در این شبکه بی نظیر هستند و هر کسی که آن را امتحان کند حتماً نانو را می‌پسندد.

در ادامه نحوه تنظیم والت نانو و کار با آن را آموزش می‌دهیم.

والت نانو

تنظیم والت نانو و شروع استفاده از آن کاملاً ساده و سرراست است. برای این کار به هیچ راهنمایی نیاز ندارید. اما با توجه به اینکه بعضی از کاربران سایت ما به دنبال یک والت امن و پرسرعت بودند تصمیم گرفتیم که نانو را به شما معرفی کنیم.

والت سخت‌افزاری: اگر به دنبال ایمن ترین والت برای نگهداری از کوین‌های نانو هستید، بهترین گزینه برای شما Ledger Nano S است. این والت ایمن ترین محل برای نگه داشتن ارزهای دیجیتال شما محسوب می‌شود.

والت موبایلی: اگر به دنبال والت موبایلی هستید، Natrium را امتحان کنید. Natrium یک والت موبایلی اپن سورس است که برای ارز دیجیتال نانو طراحی شده است. استفاده از آن راحت و آسان است؛ ایمن و پرقدرت است و برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS تهیه شده است.

دانلود والت اندروید

دانلود iOS

برای استفاده از Natrium به توضیحات خاصی نیاز ندارید. فقط این اپلیکیشن را بر روی موبایل دانلود کرده و برای تکمیل نصب از دستورالعمل‌هایی که روی صفحه نمایش داده می‌شود پیروی کنید. پس از تنظیم، می‌توانید ارسال و دریافت نانو را از هر نقطه‌ای از جهان انجام دهید. کار با این والت ساده و فوق العاده کاربرپسند است.

والت دیگری که استفاده از آن را توصیه می‌کنیم، Canoe است. Canoe اپن سورس است و برای اندروید و iOS قابل دانلود و استفاده است.

لینک دانلود Canoe: https://getcanoe.io/download/

والت آنلاین و دسکتاپ

به غیر از والت‌های موبایلی و سخت‌افزاری چند والت آنلاین هم وجود دارند که بدون نیاز به دانلود ledger امکان کنترل کامل دارایی‌ها را به شما می‌دهند.

همچنین، اگر می‌خواهید نانو را روی کامپیوتر خودتان مدیریت کنید، می‌توانید از والت‌های دسکتاپ استفاده کنید.

می توانید لیست کامل والت‌های نانو را در این لینک مشاهده کنید: https://nano.org/en/wallet/

همه والت‌های دسکتاپ اپن سورس هستند و سطح امنیت بالایی دارند و بعلاوه شما کنترل کامل آنها را در دست دارید.

در ادامه نحوه تنظیم و استفاده از والت دسکتاپ نانو را بررسی می‌کنیم.

والت دسکتاپ نانو

با توجه به اینکه این راهنما برای افراد مبتدی نوشته شده، در ادامه نحوه استفاده از والت NanoVault را توضیح خواهیم داد.

NanoVault یک والت اپن سورس برای ارز دیجیتال نانو است. استفاده از این والت کاملاً ساده و آسان است و یک والت سمت کلاینت برای ارسال و دریافت نانو محسوب می‌شود. این والت برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس تهیه شده است.

بر خلاف والت نانو که یک نود کامل است، NanoVault یک والت سبک محسوب می‌شود در نتیجه نیازی به انتظار برای همگام شدن والت و دانلود ledger جهت بررسی موجودی یا اجرای تراکنش ندارید.

برای افراد مبتدی NanoVault نقطه شروع بسیار خوبی محسوب می‌شود. این والت بسیار ساده و امن است و یک محل ذخیره بسیار راحت در اختیار شما قرار می‌دهد و امکان کنترل کلیدهای خصوصی را به صورت کامل برای شما فراهم می‌کند.

برای دانلود NanoVault از GitHub می‌توانید از این لینک استفاده کنید: https://github.com/cronoh/nanovault/releases

جدیدترین نسخه را دانلود و تنظیمات والت را انجام دهید. اگر ویندوز دفندر یا آنتی ویروس نرم‌افزار را مسدود کرد، آن را به لیست نرم‌افزارهای استثناء اضافه کنید. این والت کاملاً قابل اطمینان است و هشداری که مشاهده می‌کنید یک هشدار مثبت کاذب است.

پس از تکمیل نصب باید والت را تنظیم کنید.

تنظیمات والت نانو

در صفحه اصلی والت روی گزینه Configure کلیک کنید. در اینجا دو گزینه Create New Wallet و Import Existing Wallet را مشاهده می‌کنید و چون برای اولین بار تنظیمات را انجام می‌دهید، روی گزینه ایجاد والت جدید کلیک کنید.

نکته: وقتی روی گزینه ایجاد والت جدید کلیک کنید، یک سید (seed) جدید برای شما ایجاد می‌شود که می‌توانید از آن برای ایجاد اکانت‌های جدید (آدرس والت) در شبکه نانو استفاده کنید. سید نانوی شما کلید اصلی همه حساب‌ها و پول‌هایی که در آنها ذخیره شده، است.

حتماً عبارت سید را یادداشت کرده و آن را در محلی امن نگه دارید. هیچ راهی برای بازیابی این عبارت پس از تولید آن وجود ندارد و بدون آن امکان دسترسی به دارایی‌هایی که در آن ذخیره می‌شود را ندارید.

پس از کلیک کردن روی گزینه ایجاد والت، والت نانوی شما ایجاد می‌شود و عبارت سید و عبارت یادآور والت در اختیار شما قرار می‌گیرد. حتماً این اطلاعات را بنویسید و در اختیار کسی قرار ندهید. این کلید، کلید اصلی شماست و اگر آن را فراموش یا گم کنید، دسترسی به همه کوین‌های خودتان را از دست خواهید داد.

پس از نوشتن این اطلاعات روی گزینه I’ve saved my seed/mnemonic کلیک کنید.

بعد از آن یک پسورد قوی برای والت خودتان تنظیم کنید و گزینه رمزنگاری والت را انتخاب کنید.

نکته: حتی اگر پسورد را گم کنید، می‌توانید با استفاده از Seed والت خودتان را بازیابی کنید.

حالا والت شما با موفقیت تنظیم شد و می‌توانید ارسال و دریافت نانو را آغاز کنید.

استفاده از والت نانو

حالا که والت شما با موفقیت تنظیم شد، نحوه استفاده از آن را بررسی می‌کنیم. نحوه استفاده از NanoVault کاملاً ساده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، این والت کاملاً ساده است و منوی آن فقط 4 گزینه دارد که عبارتند از:

Accounts, Send, Address Book, Settings

این گزینه‌ها در همه والت‌های QT مشاهده می‌شوند بنابراین امیدواریم که برای درک آنها نیازی به کمک نداشته باشید.

حالا برای پیدا کردن آدرس اکانت نانو/ XRB به تب اکانت رفته و روی گزینه Copy Account Address کلیک کنید. اگر آدرس را مشاهده نکردید روی گزینه add new account کلیک کنید تا یک آدرس دریافت جدید برای شما ایجاد شود.

هر اکانت جدید یک آدرس جدید در شبکه نانو است. همچنین آدرس‌های نانو با آدرس بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال متفاوت هستند. این آدرس‌ها با XRB_ یا NANO_ شروع می‌شوند.

مثال:

xrb_1zjq5xhh7bof55y5f5ams46yi1z86djk85hpp1m6mb6pfnhdzcuaofeottyg

NANO_1198nki38a97hkjq4x87pmcy6fqk7mjumidzqty3hjgbyhjuuh4n73q579gi

در ادامه سرعت تراکنش‌های نانو را در عمل بررسی می‌کنیم.

ارسال و دریافت نانو

می‌توانید از بایننس نانو خریداری کنید. اما برای شروع و مشاهده نحوه کار آن نیازی به خرید از اکسچینج ندارید و چند پلتفرم آنلاین مثل https://nano-faucet.org/ و https://www.freenanofaucet.com/ وجود دارند که نانو را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

به یکی از لینک‌های بالا مراجعه کرده و آدرس نانوی خودتان را وارید کنید. حالا والت را باز نگه دارید تا سرعت آن را مشاهده کنید. بعد روی گزینه Send کلیک کنید و تکمیل فوری تراکنش را مشاهده کنید.

همانطور که پیش از این اشاره شد، نانو علاوه بر سرعت بالا بدون کارمزد هم هست. می‌توانید با کارمزد صفر هر مقدار نانو که خواستید ارسال کنید.

والت را باز کرده و در تب Send گزینه From account را برای حسابی که در آن نانو دارید انتخاب کنید. حالا یکی دیگر از آدرس‌های خودتان را از تب اکانت کپی کرده و در فیلد To Account درج کنید. سپس مبلغ مورد نظر برای ارسال را انتخاب و روی گزینه Send Nano کلیک کنید.