پنج شنبه, 28 -2667 13:27

خرید کوانتوم QTUM

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

کیوتوم چیست؟

کیوتوم یکی از معدود ارزهای دیجیتالی است که شما قطعا باید آن را دنبال کنید.

کیوتوم که یک پلتفورم انتقال وجه منبع باز می باشد که بر روی برنامه های غیرمتمرکز موبایل و یا دی اپ ها تمرکز دارد.

کیوتوم قرار بود پلی بین کاربردهای بیتکوین و اتریوم باشد. بیتکوین به گونه ای طراحی شده بود تا یک پلتفورم انتقال وجه باشد در حالی که اتریوم قاعدتا یک پلتفورم اجرای قراردادهای هوشمند بود. کیوتوم ترکیبی از این دو است، یک پلتفورم انتقال وجه که قراردادهای هوشمند و برنامه های موبایل را نیز پشتیبانی می کند. این پلتفورم توسط بنیاد کیوتوم که در سنگاپور مستقر می باشد، توسعه یافته است.

تاریخچه کیوتوم

در مارس 2017، کیوتوم کمپینی برای پیشفروش سکه و جمع آوری سرمایه برای توسعه ی پلتفورم بلاکچین-محور خود راه اندازی کرد. این کمپین قرار شد به مدت سی روز یا تا وقتی که همه ی سکه های این پلتورم فروخته شوند ادامه پیدا کند.

در کمتر از 90 دقیقه کیوتوم چیزی معادل 10 میلیون دلار از سکه های خود را پیش فروش کرد و در نهایت سرمایه ای معادل 15.7 میلیون دلار جمع کرد و بعد از 5 روز کمپین به پایان رسید. در طی این کمپین حدود 11156 عدد بیتکوین و 77081 اتریوم در ازای 51 میلیون کیوتوم دریافت شد.

این کمپین به عنوان 18 امین پیش فروش بزرگ تاریخ کریپتوکارنسی ثبت شد.

همانطور که در بیانیه Qtum شرح داده شده است، 51 درصد از سکه های این پلتفورم از طریق کمپین مذکور توزیع شده و در میان عموم مردم پخش شد. از 49٪ باقیمانده، 29٪ سکه ها به عنوان مشوق اختصاص داده می شود و 20٪ باقی مانده به حمایت های اولیه و تیم توسعه اختصاص می یابد. این تخصیص در طی چند سال آینده به شکل نهایی خود یعنی 20 درصد برای پشتیبانان و تیم توسعه دهنده و 80 درصد برای جامعه تغییر خواهد یافت.

نرم افزار Qtum خود ترکیبی از برنامه مرکزی بیتکوین و یک لایه انتزاع حساب است که اجازه می دهد تا آن را با دیگر ماشین های مجازی مانند ماشین مجازی اتروم EVM اجرا شود.

 

 

کیوتوم چه کاری انجام می دهد؟

کیوتوم به منظور ادغام بهترین قسمتهای سیستم بیتکوین و اتروم در یک بلاکچین کسب و کار پسند طراحی شده است.  به عبارتی کیوتوم جنبه هایی از هر دوی بیتکوین و اتریوم را در خود دارد. به قول وبسایت کیوتوم:

کیوتوم با تلفیق یک زیرساخت اصلاح شده از هسته بیتکوین با یک نسخه درون-سازگار از دستگاه مجازی اتروم (EVM)، ایمنی بسیار بالای بلاکچین بیت کوین را با امکانات نامحدود قراردادهای هوشمند اتریوم ترکیب می کند.

 

خوب حال این به چه معناست؟

یک قرارداد هوشمند یک برنامه کامپیوتری است که قادر به تسهیل، اجرا و پیشبرد مذاکره جهت اجرای یک توافقنامه (یعنی قرارداد) با استفاده از تکنولوژی بلاکچین است.

میتوان یک قرارداد هوشمند را برنامه دانست که میتوان آن را طوری تنظیم کرد که یک کار خاص را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

به عنوان مثال، شما می توانید مالکیت یک ماشین یا خانه را پس از پرداخت مبلغ توافق شده به طور خودکار از یک شخص به نام شخص دیگری انتقال دهید. این امر، در نتیجه ، نیاز به سپرده یا شخص ثالث قابل اعتماد را حذف می کند تا اطمینان حاصل شود که هر دو طرف آنچه که توافق شده را دریافت می کنند.

 

 

چه چیزی کیوتوم را متمایز می کند؟

کیوتوم اولین پلتفورم دنیاست که از پروتوکل گواه اثبات سهم استفاده کرد. این پلتفورم قصد دارد که بزرگترین و  پیشروترین پلتفورم قراردادهوشمند دنیا شود و تمرکز اصلی آن نیز بر روی توسعه برنامه های تلفن همراه است.

مشکل مدل گواه اثبات کار (که توسط بیتکوین و اتریوم استفاده می شود) این است که حجم زیادی از CPU را به خود اختصاص داده و در نتیجه مصرف انرژی را بالا می برد که به نوبه خود منجر به افزایش کارمزد تراکنش ها می شود. برآورد شده که بیتکوین و اتریوم روزانه 1 میلیون دلار هزینه مصرف انرژی می کنند! این یک مشکل بزرگ برای این دو پلتفورم  است که هر دو به دنبال رفع آن هستند. بسیاری از فورک های اتریوم در گذشته برای حل کردن این مشکل به وجود آمدند.

در مقابل مدل گواه اثبات سهم، بر مبنای میزان سهام ارز هر شخص و فاکتور های معین دیگر مشخص می کند که بلاک به چه کسی داده می شود و این امر باعث اتلاف کمتر انرژی می شود.

اتریوم در تلاش است تا تبدیل به پلتفورم جهانی قراردادهای هوشمند و دی اپها شود اما همانطور که در وایت پیپر کیوتوم آمده، اتریوم همچنان چالش های تکنیکی ای پیش رو دارد که کیوتوم به دنبال حل آنهاست.

یکی از این مسائل این است که در حال حاضر یک کاربر برای استفاده از یک دی اپ (برنامه موبایل) بر روی بلاکچین اتریوم می بایست تمام بلاکچین را (که حدود 30 گیگابایت است) هماهنگ سازی کند. این یک مشکل بزرگ برای دستگاه های با مقدار کمی از حافظه و یا پهنای باند کم است و به طور بالقوه درصد بالایی از بازار تلفن همراه خارج از این حیطه می باشد.

امروز حدود نیمی از کل ترافیک اینترنت در جهان توسط دستگاه های تلفن مصرف می شود. با در نظر گرفتن اینکه تعداد کاربران تلفن های همراه هوشمند از 2.1 میلیارد نفر در حال حاضر تا سال 2020 به 2.87 میلیارد افزایش خواهد یافت، داشتن یک برنامه عالی برای اپلیکیشن های بر مبنای بلاکچین یک عنصر مهم برای پذیرش عام بلاکچین در آینده بوده و نمی تواند نادیده گرفته شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که کیوتوم در حال حل کردن آن است، کاربری نسبا محدود اتریوم است. اجرای یک قرارداد هوشمند در اتریوم، حتما می بایست از داخل خود بلاکچین اتریوم شروع شود. این مساله در حالت عادی خیلی هم خوب عمل می کند اما همچنین دارای برخی مسائل نیزاست. به احتمال زیاد در آینده همه کسی از اترویم استفاده نخواهد کرد، و خیلی برنامه ها خواهند آمد که نشود آن را روی بلاکچین این پلتفورم قرار داد.

کیوتوم به دنبال این است که با پیاده سازی آنچه که پاتریک دای یک "مستر قرارداد " نامیده است، در این زمینه پیشرفت کند. کیوتوم امکان شروع یک قرارداد از خارج بلاکچین را فراهم می کند. این امر، پلتفرم کیوتوم را بسیار مفید و سازگار با دنیای واقعی می سازد.

یکی دیگر از مسایلی که کیوتوم قصد حل انها را دارد عدم سازگاری تکنولوژی های مختلف بلاکچین است. برای مثال تکنولوژی UXTO در بیتکوین و مدل های حساب کاربری اتریوم با هم سازگار نیستند.

 

 

تیم کیوتوم

کیوتوم تیم بسیار قوی ای از توسعه دهندگان گرد هم آورده و لیست بلندبالایی از سرمایه گزاران بزرگ آن را پشتیبانی می کند.

اعضای این تیم در کمپانی های بزرگی چون علی بابا، نزدک ، تنسنت و بایدو سابقه ی کار دارند.

جوردن ارلز یکی از موسسان و توسعه دهنده اصلی این پروژه است. ارلز یکی از افراد سرشناس در دنیای کریپتوکارنسی است و از 13 سالگی در حال توسعه نرم افزار بوده است.

پاتریک دای، به عنوان یکی دیگر از موسسان تحصیلات خود را در دانشگاه Darper university گذرانده و از آکادمی علوم چین هم یک مدرک کارشناسی ارشد دارد. او پیش از این در شرکت علی بابا مشغول به کار بود.

نیل ماهی، عضو دیگر موسسان، دارای بیش از بیست سال تجربه در توسعه نرم افزار بوده و چهار سال است که در حوزه ی بلاکچین فعالیت می کند.

کیوتوم همانطور که گفتیم لیست بلند بالایی از سرمایه گزاران این حیطه مانند انتونی دی لوریو (موسس اتریوم و مدیر عامل JaxxWallet) ، چن ویژینگ ( میلیاردر و موسس Kuaidi ) و جرمی گاردنر (یکی از موسسان Augur ) را دارد. همیشه حضور چنین قدرت هایی در پشت یک پروژه نشانه ی مثبتی برای آن پروژه یا استارت اپ محسوب می شود.

 

رقبا و چالش ها

کیتوم هم مانند خیلی از ارزهای دیجیتال بدون چالش نبوده و نیست. دو مورد از مهمترین رقبای کیوتوم یعنی اتریوم و NEO درحال حاضر سومین و هجدهمین ارزهای بزرگ دنیا از نظر بازار سرمایه هستند.

هر دوی این ارزها از قدرت های دنیای کریپتوکارنسی محسوب می شوند. علاوه بر این، این ارزها توسط های گروه های با تجربه ای از توسعه دهندگان و جامعه ی گسترده ای از حامیان ساپورت می شوند.

در مصاحبه ای با جیمز ارل، یکی از بنیانگذاران Qtum، وی در پاسخ به سوال رقابت در برابر اتریوم و سایر سیستم عامل ها گفت:

ما معتقدیم که برخی از بهترین تکنولوژیهای این صنعت را داریم، با توجه به اینکه بیش از ده DAPPS قصد دارند تا بر روی پلتفورم کیوتوم برنامه بسازند و ما فقط ماه گذشته شبکه اصلیمان یعنی Sgnition را راه اندازی کردیم. در حال حاضر ما اولین پلتفرم با پروتوکل گواه اثبات کار برای قراردادهای هوشمندهستیم، که یک دستاورد بزرگی است به شرطی که به نظر می رسد که این روند روندی رو به رشد است.

با این حال، کیوتوم به شما امکان می دهد تا قبل از اینکه dApps برای استفاده در بازار آماده شود، پیش بروید.

لازم به ذکر است که یکی از بنیانگذاران کیوتوم به نام پاتریک دای توسط یکی از موسسان سابق این پروژه متهم به دست داشتن در رسوایی مربوط به Bitbay شده است. مقالاتی که در Github و Smith و Crown منتشر شده این اتهامات را رد کرده اند و نتیجه گرفته اند که هیچ شواهدی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. علاوه بر این، لیست سرمایه گذارانی که از این پروژه حمایت میکنند و موضع QTUM در قبال پیاده سازی استانداردهای منطبق با این صنعت خود برای رد چنین ادعاهایی کافی است.

 

کلام آخر

کیوتوم یک پلتفرم نوآورانه با پتانسیلی عظیم برای جذب مشترکین است. عزم این پروژه برای پیاده سازی برنامه های غیر متمرکز تلفن همراه (dapps)، در کنار اینکه اولین پلتفرم قرارداد هوشمند با الگوریتم گواه اثبات سهم در جهان است، آن را منحصربفرد کرده و مزیتهای بالقوه برای رقابت در بازار برای آن به شمار می رود.

با توجه به سازگاری این پروژه با اتریوم و بیتکوین، در کنار داشتن یک تیم توسعه با تجربه و یک لیست قابل توجه از سرمایه گذاران ، کیوتوم در موقعیت جالبی قرار دارد و تمام مواد لازم را برای موفقیت دارد.

اما این دنیای مداوم در حال تغییر کریپتوکارنسی ها وظهور رقبای جدی است ، اینکه آیا کیوتوم در رسیدن به آنچه هدف انجامش را دارد موفق خواهد شد یا خیر برای همگان سوال است. گفته می شود که آنها زمینه کار را برای پیشرفت های بزرگ فراهم کرده اند. مطمئنا کیوتوم ارزش دنبال کردن را دارد.