آکادمی

چهارشنبه, 14 آبان 1399 23:50

دلیل نوسان شدید قیمت بیت‌کوین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب به دنیای پرنوسان قیمت بیت‌کوین می‌پردازیم از نرخ 200 دلاری در سال 2015 گرفته تا 20 هزار دلار در سال 2017 و عواملی که باعث صعود و سقوط قیمت بیت‌کوین می‌شوند را مرور می‌کنیم.

قیمت بیت‌کوین نوسان بسیار زیادی دارد از هزار دلار در سال 2013 تا 200 دلار در سال 2015 و حتی حدود 20 هزار دلار در سال 2017 و باز برگشتن به 4 هزار دلار در سال 2018. به همین دلیل معامله بیت‌کوین برای اشخاصی که مشکل قلبی دارند توصیه نمی‌شود! در این مقاله نگاهی به عوامل اصلی که باعث نوسان شدید قیمت بیت‌کوین می‌شوند خواهیم داشت.

نوسان چیست؟

نوسان یعنی میزان تغییر قیمت یک دارایی به مرور زمان. قیمت یک دارایی پرنوسان مثل بیت‌کوین ممکن است در عرض چند ساعت به شدت تغییر کند. در مقابل نوسان، ثبات قرار دارد. ارزش کوین‌های باثباتی مثل تتر و USDC با دلار آمریکا گره خورده‌اند تا نوسان خیلی کمی داشته باشند و قیمت یک دارایی باثبات به مرور زمان خیلی کم تغییر می‌کند.

می‌توان نوسان را با استفاده از یک شاخص نوسان ارزیابی کرد که در حال حاضر طبق این شاخص، نوسان بیت‌کوین حدود 5 درصد است. این رقم در مقایسه با طلا که حدود 1.2 درصد نوسان دارد و نسبت به ارزهای فیات که بین 0.5 تا 1 درصد نوسان دارد، بسیار زیاد است.

با افزایش قیمت و ارزش بازار بیت‌کوین، نوسان این ارز دیجیتال به مرور زمان کاهش یافت.

نوسان لزوماً چیز بدی نیست چون بیش از هر چیزی نشان دهنده ریسک است که می‌تواند برای عده‌ای جذاب باشد و البته برای دیگران خطرناک. نوسان بیت‌کوین می‌تواند باعث افزایش چشمگیر یا کاهش قابل توجه ارزش دارایی‌های شما شود.

در ادامه نگاهی به عواملی خواهیم داشت که باعث پرنوسان شدن بیت‌کوین شده اند.

کوچک بودن ابعاد بازار

بیت‌کوین در اقیانوس دارایی‌ها مثل یک قایق کوچک است. در بالاترین سطح، ارزش کل بازار بیت‌کوین کمتر از 350 میلیارد دلار و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال کمتر از 850 میلیارد دلار بود. در مقابل، اپل با بیش از یک تریلیون دلار (در نقطه اوج خودش) بیشترین سهم در بازار بورس آمریکا را دارد و ارزش کل بازار طلا بیشتر از 7 تریلیون دلار است. نسبت به کل دنیای دارایی‌ها، بیت‌کوین هنوز هم بسیار کوچک است. این ابعاد کوچک اثر سایر عوامل تاثیرگذار بر نوسان را تشدید می‌کند.

وال‌ها

وال به اشخاصی گفته می‌شود که بیت‌کوین زیادی دارند و وقتی بیت‌کوین‌های خودشان را جابجا می‌کنند، قیمت بیت‌کوین را به راحتی دستخوش تغییر می‌کنند. وقتی یک وال حجم زیادی از بیت‌کوین را مبادله می‌کند، این اقدام تاثیر چشمگیری بر کل بازار خواهد داشت که در بازارهایی مثل طلا یا بورس به این راحتی رخ نمی‌دهد.

نقدینگی

نقدینگی یعنی یک دارایی چقدر راحت قابل معاوضه و معامله است. برای اینکه نقدینگی یک بازار زیاد باشد، لازم است خریدار و فروشنده مشتاق در بازار زیاد باشد. وجود عده کمی خریدار و فروشنده باعث می‌شود که وقتی معامله‌ای برای حجم زیادی بیت‌کوین پیشنهاد می‌شود، افراد کافی برای پذیرش این معامله وجود نداشته باشد. در نتیجه ممکن است قیمت آن برای اجرای این معامله تغییر شدیدی پیدا کند. با توجه به کم بودن نقدینگی، بیت‌کوین راحت تر تحت تاثیر قرار می‌گیرد بخصوص وقتی یک وال در معامله دخیل باشد.

اخبار

از آنجایی که بیت‌کوین یک فناوری نوظهور است که قبلاً هرگز مثل آن مشاهده نشده بود، اخبار و شایعات می‌توانند تاثیر چشمگیری بر قیمت آن داشته باشند. معامله گران دائماً در تلاش برای پیش بینی تاثیر اخباری مثل هک یک اکسچنج بزرگ یا شایعات ممنوعیت بیت‌کوین در یک کشور خاص بر بازار هستند.

آیا می‌دانستید؟

اخبار مثبتی مثل پروژه لیبرای فیسبوک می‌توانند به دلیل احتمال شکل گیری موج جدیدی از کاربر و پذیرش هر چه بیشتر ارزهای دیجیتال، تاثیر مثبت قابل توجهی بر این بازار داشته باشند.

فورک‌ها

به طور کلی، بیت‌کوین یک نرم‌افزار است که اشخاصی از سراسر جهان تصمیم به استفاده داوطلبانه و توسعه آن گرفته اند. فورک یا انشعاب وقتی رخ می‌دهد که بین توسعه دهنده‌ها و کاربران یک اختلاف حل نشدنی ایجاد می‌شود. در نتیجه همزمان دو نسخه ناسازگار از نرم‌افزار ایجاد می‌شود. فورک و پیش بینی فورک هم منجر به ایجاد عدم اطمینان درباره آینده بیت‌کوین شده و نوسان آن را افزایش می‌دهد چون معامله گران سعی می‌کنند آینده را پیش بینی کرده و بر همین اساس معامله کنند.

آیا می‌دانستید؟

مهم ترین انشعاب بیت‌کوین تا به امروز بیت‌کوین کش بوده که هدف آن برگرداندن بیت‌کوین به کاربرد اصلی آن یعنی استفاده از آن به عنوان یک سیستم پرداخت بود.

حفظ و نگهداری

در مقاله سفید بیت‌کوین که توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شده، بیت‌کوین به عنوان یک سیستم پول نقد الکترونیک نظیر به نظیر معرفی شده است اما به خاطر نوسان این ارز دیجیتال عده زیادی بر این باورند که حالا بیت‌کوین بیشتر یک ابزار ذخیره ارزش دارایی مثل طلاست و کمتر یک سیستم پول نقد الکترونیک محسوب می‌شود. منتقدین بر این باورند که بیت‌کوین ارزش ندارد چون این ارز دیجیتال هیچ پشتوانه مالی ندارد. اما معتقدان واقعی بیت‌کوین می‌گویند غیرمتمرکز بودن و محدودیت تولید یعنی ارزش بیت‌کوین نسبت به سایر دارایی‌های موجود بیشتر است. از آنجایی که پیش از این قیمت بیت‌کوین از صفر به 20 هزار دلار رسیده، این ویژگی باعث شده که عده زیادی از بیت‌کوین برای پس انداز یا حتی دلالی استفاده کنند.

آینده

با افزایش میزان پذیرش بیت‌کوین و بازار کریپتو، ارزش کل این بازار هم بیشتر می‌شود، مقررات شفاف تر شده و سرمایه گذاران سازمانی تصمیم به مشارکت در این بازار می‌گیرند. با افزایش سطح سرمایه گذاری سازمان‌ها، میزان سرمایه گذاری برای فناوری‌ها و کسب و کارهای حامی بیت‌کوین هم بیشتر شده در نتیجه باز هم پذیرش این ارز دیجیتال افزایش می‌یابد. با این حال به احتمال زیاد بیت‌کوین تا سال‌ها و شاید دهه‌ها پرنوسان خواهد ماند و با افزایش سهم بیت‌کوین در بازار و قدرت گرفتن آن، نوسان این ارز دیجیتال هم کمتر می‌شود.