آکادمی

جمعه, 16 آبان 1399 23:23

استاندارد توکن ERC721 چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

استاندارد ERC721 مدلی کمتر شناخته شده از ERC20 است اما این استاندارد هم در اکوسیستم اتریوم نقش مهمی دارد.

اگر ERC20 موفق به راه اندازی هزاران ICO شده، ERC721 هم توانسته هزاران گربه کارتونی ایجاد کند! ERC721 استانداردی است که کمتر از ERC20 شناخته شده اما اهمیت آن در اکوسیستم اتریوم کم نیست.

بلاک‌چین تکنولوژی انقلابی است چون برای اولین بار امکان مدیریت همه نوع دارایی را توسط یک برنامه کامپیوتری فراهم کرد. پیش از ERC721 بیشتر توکن‌ها در بلاک‌چین‌ها به شکل یک ارز، یک ابزار ذخیره ارزش دارایی مثل طلا یا یک نوع سهام و اوراق بهادار عمل می‌کردند. اما با وجود ERC721 ساختن توکن‌هایی منحصربفرد و قابل جمع آوری مثل گربه‌های دیجیتال آسان‌تر شد و می‌توان از آنها برای بازنمایی چیزهایی مثل یک گربه زنده واقعی استفاده کرد.

ERC721 چیست؟

ERC721 در درجه اول یک نوع استاندارد است و یک استاندارد، الگو یا قالبی است که سایر توسعه دهنده‌ها توافق کرده اند که از آن تبعیت کنند. توسعه دهندگان از استانداردهایی یکسان پیروی می‌کنند چون این اقدام باعث می‌شود که کدها آسان‌تر، قابل پیش بینی‌تر و قابل استفاده مجدد باشند. این استانداردها کاملاً داوطلبانه هستند اما تبعیت از استانداردهای پرکاربرد باعث سازگاری با ابزارهای مختلف از جمله والت‌ها، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و اکسچنج‌ها می‌شود.

ERC721 یک استاندارد توکن در اتریوم برای توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFT) است. توکن تعویض پذیر، مثل بیت‌کوین قابل جابجایی و تعویض است چون می‌توان هر بیت‌کوین را با یک بیت‌کوین دیگر معاوضه کرد (یعنی ارزش هر دو بیت‌کوین با هم برابر است). اما هر NFT کاملاً متمایز از دیگران و منحصربفرد است. در نتیجه نمی‌توان یک NFT را با دیگری معاوضه کرد.

چه کسی ERC721 را ابداع کرد؟

اولین مشخصات ERC721 توسط Dieter Shirley و به عنوان یک پروپوزال برای توسعه اتریوم (به اختصار EIP) عرضه شد. این پروپوزال‌ها در واقع فرایندهایی برای معرفی استانداردهای جدید اتریوم هستند. همه می‌توانند یک EIP ارسال کنند اما این EIP باید برای پذیرش فرایندی متشکل از بازبینی‌ها و اصلاحات مختلف را طی کند. پس از پذیرش، EIP تبدیل به یک ERC می‌شود (درخواست نظر) که یک استاندارد خاص برای اپلیکیشن‌های اتریوم است. نویسندگان اصلی استاندارد ERC721، William Entriken، Dieter Shirley، Jacob Evans و Nastassia Sachs هستند.

آیا می‌دانستید؟

همه کریپتوکیتی‌ها از استاندارد ERC721 تبعیت می‌کنند و این بازی پیش از نهایی شدن استاندارد ERC721 از نسخه بتای آن استفاده می‌کرد. گران‌ترین کریپتو کیتی در سپتامبر 2018 به قیمت 600 اتر یا به عبارتی در آن زمان 170 هزار دلار خریداری شد.

تاریخچه‌ای مختصر

  • سپتامبر 2017 – Dieter Shirley، EIP721 را معرفی کرد.
  • دسامبر 2017 – کریپتوکیتیز به اندازه‌ای محبوبیت کرد که باعث انسداد شبکه اتریوم و افت چشمگیر سرعت آن شد.
  • ژوئن 2018 – ERC721 به عنوان نسخه نهایی پذیرفته شد و این یعنی بین توسعه دهندگان اتریوم توافق نظری قوی برای پذیرش آن به عنوان یک استاندارد وجود داشت.

ویژگی خاص ERC721

مهم‌ترین ویژگی توکن‌های ERC721 این است که هر یک از آنها کاملاً خاص هستند. وقتی یک توکن ERC721 ساخته می‌شود، تنها و تنها یکی از آن وجود دارد. توکن‌های تعویض‌ناپذیر منجر به توسعه ایده دارایی‌های منحصربفرد روی بلاک چین اتریوم و افزایش سطح پذیرش آن شدند.

آیا می‌دانستید؟

توکن‌های ERC721 نوعی سند تلقی می‌شوند چون مالک توکن اختیار تام آن و اینکه قرار است نماد چه چیزی باشد را در اختیار دارد اما نویسندگان ERC721 تصمیم گرفتند برای توکن ERC721 از اصطلاح توکن تعویض‌ناپذیر استفاده کنند چون سند، بیشتر برای املاک و مستغلات استفاده می‌شود اما توکن‌های تعویض‌ناپذیر کاربرد بسیار گسترده‌تری دارند.

سایر ویژگی‌های متفاوت ERC721

تعداد توکن‌های ERC20 می‌تواند یک تا صد یا یک میلیون باشد اما توکن‌های تعویض‌ناپذیر یا وجود ندارند و یا در صورت موجود بودن تنها یک عدد از آنها وجود دارد.

نحوه تولید توکن‌های ERC721

یک توکن یک قرارداد هوشمند یا یک قطعه کد در اتریوم است. توکن ERC721 با نوشتن یک قطعه کد در یک زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند مثل Solidity ایجاد می‌شود که از یک کد بیس یا الگوی خاص تبعیت می‌کند. پس از ساختن کد بر اساس این الگو می‌توانید درباره ویژگی‌های خاص توکنی که می‌سازید از جمله نام مالک، نام توکن، نمادها و غیره تصمیم گیری کنید. حتی می‌توانید برای توکن تعویض‌ناپذیر خودتان ویژگی‌های خاص و اضافه‌ای طراحی کنید اما جذابیت اصلی کار، نحوه تعامل توکن‌های NFT با سایر قراردادهای هوشمند است.

نحوه تهیه توکن‌های ERC721

هم اکنون انواع مختلفی از توکن‌های ERC721 در اتریوم وجود دارد. محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین، کریپتوکیتیز بود اما نمونه‌های متعدد دیگری هم وجود دارد که می‌توان آنها را در بازارهای مخصوصی مثل OpenSea، Emoon و Rare Bits مبادله کرد. می‌توان از والت‌هایی مثل MetaMask برای نگهداری، انتقال و دریافت توکن‌های ERC721 استفاده کرد.

کارهای قابل انجام با ERC721

می‌توانید خودتان توکن ERC721 بسازید یا از توکن‌های تعویض‌ناپذیر در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی مثل CryptoKitties، Decentraland و GodsUnchained استفاده کنید. در حال حاضر از توکن‌های ERC721 بیشتر به عنوان آیتم‌های قابل جمع آوری استفاده می‌شود با این ایده که هر NFT به مرور زمان گران‌تر یا پرطرفدارتر می‌شود.

آینده

هدف آینده‌ی ERC721 توکنیزه کردن هر چیزیست که منحصربفرد محسوب می‌شود از گواهی تولد گرفته تا املاک، آثار هنری یا حتی آیتم‌های کمیاب در بازی‌های ویدیویی. جذاب‌ترین و امیدوار کننده‌ترین قابلیت توکن‌های ERC721 ساختن مدل‌های کسب و کار و روش‌های تراکنش جدید است.