معرفی ارزها

شنبه, 30 ارديبهشت 1402 01:45

آشنایی با توکن‌های هوش مصنوعی

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)
  • توکن‌های هوش مصنوعی، به توکن‌هایی گفته می‌شود که برای پروژه‌ها، محصولات و سرویس‌های هوش مصنوعی ساخته می‌شوند.
  • توکن‌های هوش مصنوعی پس از محبوبیت چشمگیر ChatGPT در اواخر سال 2022 توجه زیادی به خود جلب کردند و ظرف چند هفته ارزش بعضی از آنها بیش از دو برابر شد.
  • در فوریه 2023 ارزش بازار همه توکن‌های هوش مصنوعی حدود 1.6 میلیارد دلار بود.
  • از جمله توکن‌های هوش مصنوعی می‌توان به FET، AGIX و ALI اشاره کرد.

در سال‌های اخیر، علاقه و توجه به هوش مصنوعی اوج گرفته است. هوش مصنوعی یک تکنولوژی جدید است که قابلیت ایجاد تحول در صنایع مختلف از جمله ارزهای دیجیتال را دارد. علاقمندان این فناوری آن را یکی از اجزای مهم اکوسیستم‌های اجتماعی و اقتصادی امروزی می‌دانند از جمله اقتصاد غیرمتمرکز (یا دیفای). به همین دلیل، جای تعجب نیست که خیلی از پروژه‌های جدید حوزه کریپتو ارتباط تنگاتنگی با برخی از جنبه‌های هوش مصنوعی دارند. در این مطلب شما را با توکن‌های هوش مصنوعی آشنا کرده و نگاهی به چند مثال محبوب در این زمینه داریم.

توکن هوش مصنوعی چیست؟

توکن‌های هوش مصنوعی ارزهای دیجیتالی هستند که به نوعی از هوش مصنوعی برای ارتقای امنیت، تجربیات کاربری، مقیاس پذیری یا کارهای مختلف دیگر استفاده می‌کنند. می‌توان هوش مصنوعی را آموزش داد تا به افزایش اعتماد و اتوماسیون هر چه بیشتر کارها در دنیای ارزهای دیجیتال کمک کند. توکن‌های هوش مصنوعی می‌توانند ارزهای دیجیتالی باشند که از آنها در پروژه‌ها یا اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌شود از جمله در اکسچنج‌ها یا بازارهای غیرمتمرکز، سرویس‌های تولید متن یا عکس، پروتکل‌های سرمایه گذاری مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره.

ظهور ChatGPT

ChatGPT که اواسط سال 2020 رونمایی شد سروصدای زیادی در دنیای کریپتو - همچنین در حوزه کسب و کار، آموزش و غیره - برپا کرد و در اواخر سال 2022 به محبوبیت چشمگیری رسید. ChatGPT یک چت بات است که شرکت OpenAI آن را برای تولید متونی شبیه به متون انسانی و انجام کارهای زبانی مختلف مثل پردازش اطلاعات، پاسخ دادن به سوالات و غیره طراحی کرد.

پتانسیل ChatGPT برای ایجاد تحول چشمگیر در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است. مثلاً جاستین سان، خالق بلاک‌چین و توکن ترون، چارچوب کلی یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین را بر اساس چت بات‌ها و با پشتیبانی از آنها طراحی کرده است.

مهم‌تر اینکه، محبوبیت ناگهانی ChatGPT منجر به جلب توجه سرمایه گذاران کریپتو و افراد خارج از این حوزه نسبت به توانمندی‌های تکنولوژی هوش مصنوعی شده است. مایکروسافت اخیراً خبر از سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری روی شرکت OpenAI داده که این اقدام هم باعث افزایش توجه‌ها نسبت به این حوزه شد. برخی توکن‌های کریپتو در اواخر سال 2022 و با افزایش محبوبیت ChatGPT صعود 75 درصدی یا بیشتر را تجربه کردند و این صعود برای برخی از توکن‌های هوش مصنوعی همچنان ادامه دارد. در اوایل فوریه 2023، ارزش بازار کل توکن‌های هوش مصنوعی حدود 1.6 میلیارد دلار بود که نسبت به کل دنیای کریپتو نسبتاً کم است اما این رقم به سرعت رو به افزایش است به خصوص با جلب توجه سرمایه گذاران سازمانی به سمت توکن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی.

چالش‌ها و مزایای توکن‌های هوش مصنوعی

توکن‌های هوش مصنوعی با وجود جلب توجه چشمگیر، با چالش‌های خاصی روبرو هستند از جمله نامشخص بودن آینده بازار ارزهای دیجیتال از نظر قانونی، وجود رقابت از سمت پروژه‌های هوش مصنوعی و توکن‌های دیجیتال و همچنین فقدان درک عمومی درباره جزئیات خیلی از پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌توانند بسیار پیچیده باشند.

اما مزایای این توکن‌ها عبارتند از: امنیت و تمرکززدایی حاصل از شبکه‌های بلاک‌چین و قابلیت‌های بی‌پایان این توکن‌ها برای ایجاد کاربردها و اپلیکیشن‌های جدید.

برخی از توکن‌هایی که از صعود ChatGPT بهره بردند، عبارتند از:

AGIX

AGIX از جمله محبوب‌ترین توکن‌های هوش مصنوعی حال حاضر است. این توکن، ارز بومی پلتفرم غیرمتمرکز SingularityNET است که یک بازار بلاک چین غیرمتمرکز و اپن سورس در اختیار کاربران قرار داده که در آن می‌توانند انواع خدمات و محصولات مرتبط با هوش مصنوعی را خرید و فروش کنند. یکی از ویژگی‌های کلیدی این پلتفرم این است که امکان مبادله مدل‌ها، داده‌ها و سایر ابزارهای مورد استفاده برای ارتقای هوش مصنوعی از طریق آموزش آن را فراهم می‌کند. از این جهت می‌توان گفت که SingularityNET هم از هوش مصنوعی قدرت گرفته و هم مزایای خاصی برای آن دارد.

FET

FET رسانه مبادله برای سیستم Fetch.ai است. FET یک پلتفرم غیرمتمرکز است که از آن برای ایجاد ابزارها و نرم‌افزارهای مستقل و هوشمند استفاده می‌شود. این پلتفرم امکان راه‌اندازی ربات‌های پیش بینی، تصمیم گیری و تحلیل داده را فراهم می‌کند.

NMR

NMR توکن مربوط به صندوق پوشش ریسک غیرمتمرکز و مبتنی بر هوش مصنوعیِ Numerai است. Numerai مدلی است که نشان می‌دهد چطور می‌توان از هوش مصنوعی برای تصمیم گیری‌های سرمایه گذاری استفاده کرد. این ابزار از یک مجموعه پیش بینی که از دانشمندان علوم داده در سطح جهان گردآوری شده استفاده می‌کند. افرادی که پیش بینی‌های درستی انجام دهند، توکن NMR را به عنون پاداش دریافت می‌کنند.

ALI

ALI مخفف Artificial Liquid Intelligence و توکن مورد استفاده سیستم مولد تصویر Alethea است. Alethea با استفاده از هوش مصنوعی بر اساس ورودی‌های کاربران تصویر سازی می‌کند. این ابزار به استفاده از پروتکل هوش مصنوعی CharacterGPT شناخته شده که از توضیحات متنی برای تولید کاراکترهای تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند. توکن‌های ALI در تولید NFTهای این کاراکترها و برای کاربردهایی مثل اجرای تراکنش و انگیزه دادن به کاربران استفاده می‌شوند.

Hera

Hera توکنی است که به یک الگوریتم مسیریاب به همین نام ارتباط دارد. Hera به مشارکت در اکوسیستم دیفای برای پیدا کردن کارآمدترین و سودآورترین مسیرهای معاملاتی در اکسچنج‌های غیرمتمرکز کمک می‌کند. این پلتفرم از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کند که قیمت‌ها، نقدینگی، حجم معاملات و سایر داده‌ها را تحلیل می‌کنند. توکن Hera به کاربران امکان می‌دهد که در حاکمیت این پروژه شرکت کرده و در درآمد آن سهیم