آکادمی

چهارشنبه, 28 آبان 1399 23:13

توافق ساده برای توکن‌های آتی (SAFT) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ICOها به دلیل فروش اوراق بهادار بدون مجوز تحت موشکافی دولت‌ها قرار گرفتند. در حال حاضر مدل‌های جدیدی برای حل این مشکل در دست ساخت هستند.

در دنیای کریپتو، ICOها معادل با پول هنگفت هستند. در مجموع این پروژه‌ها موفق به جذب 20 میلیارد دلار سرمایه شده‌اند اما به دلیل قوانین خاص کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، امکان سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در این حوزه وجود ندارد. برای دور زدن این مشکل مدل‌های جذب سرمایه جدیدی ایجاد شده‌اند. یکی از این مدل‌ها SAFT نام دارد که در ادامه به بررسی جزئیات آن می‌پردازیم.

SAFT چیست؟

SAFT مخفف Simple Agreement for Future Tokens یا توافق ساده برای توکن‌های آتی است.

تفاوت این مدل با ICO اینجاست که در این روش توکن‌ها به صورت فوری تحویل داده نمی‌شوند.

آیا می‌دانستید؟

بیشتر از 60 کمپانی موفق شدند با استفاده از این متد 564 میلیون دلار سرمایه جذب کنند.

چرا این روش برای جذب سرمایه بهتر است؟

SAFT مزایای مختلفی دارد از جمله:

  • تأخیر توکن – این روش باعث کم شدن انتظار برای ارزشمند شدن توکن در آینده می‌شود که یکی از جنبه‌های کلیدی اوراق بهادار محسوب می‌شود.
  • جذب سرمایه – این روش امکان جمع آوری گسترده سرمایه را فراهم می‌کند.
  • بازاری باز – با این روش امکان جذب سرمایه از سرمایه گذاران آمریکایی وجود دارد.

اما پیش از پرداختن به این موضوع اول باید بررسی کنیم که اوراق بهادار چیست و چه ارتباطی با جذب سرمایه در حوزه ارزهای دیجیتال دارد.

آیا می‌دانستید؟

Intangible Labs توانست با برگزاری یک SAFT در ماه‌های آوریل و مارس 2018 حدود 125 میلیون دلار سرمایه جذب کند. این اقدام برای جذب سرمایه یک کوین باثبات جدید به نام Basis انجام شد.

اوراق بهادار چیست؟

یک توکن برای اینکه اوراق بهادار محسوب شود، باید این شرایط را داشته باشد:

  • یک سرمایه گذاری پولی وجود داشته باشد.
  • سرمایه گذاران باید انتظار سود داشته باشند.
  • پول‌ها با هم جمع شوند.
  • سودها ناشی از تلاش یک شخص ثالث باشند.

Jay Clayton رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همه ICOها را مشمول شرایط اوراق بهادار می‌داند. این کمیسیون اعلام کرده که بیت‌کوین حتی با وجود ICO هم جزء اوراق بهادار نیست. دلیل این تصمیم گیری غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین است.

آیا می‌دانستید؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) یک وبسایت جعلی برای عرضه کوینی موسوم به Howey coin طراحی کرده تنها با این هدف که به سرمایه گذاران هشدار بدهد قبل از سرمایه گذاری خوب تحقیق کنند. نام این کوین از تست Howey به دست آمده که از آن برای تعیین اوراق بهادار بودن یک دارایی یا محصول استفاده می‌شود.

چرا ICOها مشمول شرایط اوراق بهادار در نظر گرفته می‌شوند؟

ICOها به وضوح دو مورد از ویژگی‌های ذکر شده را دارند چون در این طرح‌ها یک سرمایه گذاری صورت می‌گیرد و دارایی سرمایه گذاران با هم جمع می‌شود. همچنین به احتمال بسیار زیاد اشخاصی که در این طرح‌ها مشارکت می‌کنند امیدوارند که به سود برسند.

چهارمین نکته، بحث برانگیزترین مورد است. معمولاً ICOها توسط سازمان‌هایی غیرمتمرکز ایجاد و مدیریت می‌شوند. این یعنی هیچ شخص یا شرکتی مسئول تبلیغ این توکن‌ها نیست. اما بعداً عرضه XRP باعث ایجاد نگرانی‌هایی شد، این توکن که یک ICO برگزار کرده توسط یک شرکت خصوصی به اسم ریپل تبلیغ می‌شد.

William Hinman کمیسیونر SEC: "به نظرم این امکان وجود دارد که یک توکن که زمانی طبق شرایط اوراق بهادار عرضه شده، بعداً در تراکنش‌هایی که شامل این شرایط نیستند، مورد استفاده قرار بگیرد."

چرا ممکن است SAFT پاسخی برای این مشکلات نباشد؟

چندین نگرانی درباره SAFT وجود دارد:

  • احتمال عدم تحقق وعده: ممکن است توکن‌های وعده داده شده هیچ وقت تحویل داده نشوند اما در ICO معمولاً توکن‌ها بلافاصله دریافت می‌شوند.
  • نامشخص بودن شرایط: ممکن است SEC این طرح‌ها را هم جزء اوراق بهادار تلقی کند. هنوز هم اجرای این طرح‌ها در آمریکا و سایر کشورها قانونی نشده و پرریسک است.

 سایر گزینه‌های قابل استفاده

  • STO – عرضه توکن اوراق بهادار. نوعی ICO قانونی که منطبق با مقررات SEC و قوانین مربوط به اوراق بهادار است.
  • ایردراپ – به کاربران توکن رایگان می‌دهد اما در این روش سرمایه چندانی جمع آوری نمی‌شود.
  • عدم برگزاری ICO – شاید امن ترین روش، استفاده از جذب سرمایه سنتی و خودداری از قرار گرفتن در معرض ریسک‌های ICO است. نه بیت‌کوین و نه لایت‌کوین هیچ کدام ICO نداشتند و با این حال خیلی خوب کار کردند.

Polymath: "شرکت در عرضه توکن اوراق بهادار شباهت زیادی به شرکت در ICO دارد. می‌توانید در این طرح توکن‌هایی بخرید و آنها را فروخته، معامله کرده یا نگه دارید."

آینده

ICOها و روش‌های مربوطه برای جذب سرمایه ارزهای دیجیتال بحث برانگیز هستند چون تکلیف آنها از نظر قانونی مشخص نیست. ممکن است SEC خط مشی‌هایی مقرر کند که باعث شود این طرح‌ها برای قانونی محسوب شدن ملزم به طی کردن راهی طولانی شوند. تا آن موقع ادعا شده که SAFT روش امن تری برای جذب سرمایه است هر چند هنوز نمی‌توان با قاطعیت درباره این موضوع نظر داد.