آکادمی

جمعه, 30 آبان 1399 23:49

چه چیزی باعث ایمن سازی بلاک‌چین بیت‌کوین می‌شود؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در یک دهه اخیر امنیت بسیار زیاد بلاک‌چین بیت‌کوین اثبات شده است. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه چیزی باعث مقاومت بیت‌کوین در برابر حمله می‌شود.

خلاصه

  • نفوذ به شبکه بیت‌کوین و در اختیار گرفتن کنترل آن کار فوق العاده سخت و تقریباً غیرممکن است.
  • دلیل این مقاومت، رمزنگاری، برگشت ناپذیر بودن، توزیع شدگی و عمومی بودن بلاک‌چین بیت‌کوین است.
  • هک کردن کلیدهای خصوصی به روش جستجوی فراگیر یا در اختیار گرفتن کنترل شبکه با تصاحب بیشتر از 50 درصد قدرت پردازشی آن تقریباً غیرممکن است.

هر کمپانی را که در نظر بگیرید، احتمال اینکه تا به امروز هک شده باشد وجود دارد. با توجه به اینکه 71 درصد از هک‌ها با انگیزه‌های اقتصادی انجام شده‌اند، این سوال ایجاد شده که آیا امکان هک شدن شبکه بیت‌کوین وجود دارد؟ به هر حال بیت‌کوین با ارزش بازار 335 میلیارد دلاری، یک هدف وسوسه برانگیز برای مهاجمان محسوب می‌شود.

در یک دهه اخیر مقاومت بیت‌کوین در برابر فشار و شوک‌های مختلف ثابت شده است و هر چند بارها شاهد هک شدن اکسچنج‌ها بودیم، اما در اختیار گرفتن کنترل شبکه بیت‌کوین کار غیرممکنی است.

رمزنگاری، برگشت ناپذیری، توزیع شده بودن و عمومی بودن باعث مقاومت چشمگیر بیت‌کوین شده است.

بیت‌کوین از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند

بیت‌کوین ارز دیجیتال اصلی جهان محسوب می‌شود. کریپتو مخفف عبارت کریپتوگرافی به معنای رمزنگاری یا به طور خاص تر، رمزنگاری کلید عمومی است. یعنی در این سیستم برای اطمینان از حفظ جامعیت و اعتبار تراکنش‌ها از یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی استفاده می‌شود. امضاهای دیجیتال بیت‌کوین با استفاده از الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی ایجاد می‌شود.

تنها راه برای رسیدن به کلید خصوصی با استفاده از کلید عمومی، جستجوی فراگیر با امتحان کردن همه مقادیر ممکن کلید خصوصی و بررسی این نکته است که آیا این کلیدها منجر به تولید کلید عمومی مورد نظر می‌شوند یا خیر. انجام این کار غیرممکن است چون 1077 ترکیب مختلف وجود دارد که باید همه آنها را امتحان کرد.

تراکنش‌های بیت‌کوین برگشت ناپذیر هستند

نکته هوشمندانه درباره بیت‌کوین این است که این ارز دیجیتال روی یک بلاک‌چین کار می‌کند. یک بلاک، در اصل متشکل از تعدادی تراکنش است که به تازگی پردازش شده‌اند. هر بلاک با یک تابع رمزنگاری یک طرفه به بلاک‌های قبلی متصل شده و یک زنجیره تشکیل می‌دهند.

بلاک‌چین‌ها، دفاتر کلی هستند که فقط امکان نوشتن روی آنها وجود دارد. می‌توان به بلاک‌چین اطلاعات اضافه کرد اما پس از نوشتن اطلاعات، امکان تغییر آنها وجود ندارد. مثل این که هر تراکنش زیر کوهی متشکل از بلاک‌های دیگر دفن شده باشد.

این یعنی بر عکس سیستم‌های مالی سنتی نمی‌توان تراکنشی که یک هفته پیش در بلاک‌چین اجرا شده را لغو کرد.

بیت‌کوین از یک دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کند

اکوسیستم مالی سنتی برای حفظ رکوردی از تراکنش‌ها و پیشگیری از اجرای تراکنش‌های جعلی متکی بر نهادهای مرکزی مثل بانک‌ها بود. این یعنی شما برای حفظ دارایی‌های خودتان به یک مؤسسه مالی اعتماد می‌کنید که قدرت تنظیم و تغییر تراکنش‌ها یا جعل و لغو کردن آنها را دارد.

سیستم بلاک‌چین با اقتصاد سنتی متفاوت است چون یک نوع دفتر کل توزیع شده است و به جای اینکه پول شما در یک دیتابیس مرکزی قرار گرفته باشد که یک نقطه شکست متمرکز محسوب می‌شود، در مکان‌های مختلف توزیع شده است (به عبارت دیگر، سوابق تراکنش‌ها بین اعضای مختلف شبکه توزیع شده است).

شاید این توزیع شده بودن بد به نظر برسد اما این طور نیست. هر شخصی که نرم‌افزار بیت‌کوین را با یک نود – کامپیوتر – اجرا می‌کند مسئول اعتبارسنجی تراکنش‌ها است. برای تایید یک تراکنش، اکثر نودها باید درست بودن آن را تایید کنند (این کارها به صورت خودکار انجام می‌شود و لازم نیست هر 10 دقیقه که یک بلاک جدید ماین می‌شود، شخصی روی دکمه Agree کلیک کند).

اما اجرای حمله علیه بلاک‌چین بیت‌کوین مستلزم تهیه و هماهنگ سازی منابعی است که حتی از حوزه اختیار خیلی از کشورهای قوی و قدرتمند هم خارج است.

با توجه به اینکه اشخاص بسیار زیادی این نرم‌افزار را اجرا می‌کنند – و حفظ امنیت بیت‌کوین به نفع خود آنهاست – احتمال تلاش برای اجرای چنین حمله‌ای کم است. در مجموع اجرای چنین حمله‌ای بسیار پرهزینه و سخت است.

بلاک‌چین بیت‌کوین عمومی است

همه می‌توانند تراکنش‌های بلاک‌چین بیت‌کوین را مشاهده کنند. این بلاک‌چین در اصل یک دفتر کل عمومی است. هر چند این ویژگی باعث شده که همه بتوانند داخل کیف پول دیجیتال شما را مشاهده کنند اما متوجه نمی‌شوند که این کیف پول متعلق به شماست. بعلاوه امکان برداشتن پول شما را ندارند و فقط شخصی که کلید خصوصی یک آدرس را داشته باشد امکان جابجایی وجوه آن را دارد.

همین شفافیت باعث شده که همه بتوانند دفتر کل تراکنش‌های بیت‌کوین را ببینند و سیستم را مورد بررسی قرار دهند. این شرایط باعث ایجاد اعتماد نسبت به بیت‌کوین و بلاک‌چین آن می‌شود.