آکادمی

جمعه, 28 آذر 1399 17:07

سازمان غیرمتمرکز DAO چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

طرز کار کمپانی‌های حوزه ارزهای دیجیتال متفاوت است. در این کمپانی‌ها به غیر از رئیس سایر اشخاص هم می‌توانند مشارکت داشته باشند. اما چرا این کمپانی‌ها به این روش کار می‌کنند و آیا این روش در عمل خوب کار می‌کند؟

تابحال برای شما پیش آمده که فکر کنید رئیستان برای نظر شما اهمیت قائل نیست؟ در سازمان‌های غیرمتمرکز سعی شده با ایجاد یک ساختار مدیریتی مسطح و یکنواخت این شرایط تغییر کند. در یک سازمان غیرمتمرکز همه می‌توانند در بحث‌ها شرکت کنند در نتیجه کار گروهی ترویج پیدا می‌کند. این رویکرد منجر به خلق ایده‌ها و محصولات جدید فوق العاده‌ای شده است.

سازمان غیرمتمرکز چیست؟

سازمان غیرمتمرکز یکی از ساختارهای بیزنسی است که کنترل و مدیریت در آن بین اعضای تیم توزیع شده و صرفاً در اختیار یک مقام مسئول نیست. بیشتر ارزهای دیجیتال توسط سازمان‌های غیرمتمرکز ساخته شده اند. معمولاً این سازمان‌ها در سطح جهان توزیع شده و از لوکیشن‌های مختلف کار می‌کنند.

طرز کار سازمان‌های غیرمتمرکز

معمولاً ارزهای دیجیتال به شکل کدهای اپن سورس در یک پلتفرم توسعه به نام Github ایجاد می‌شوند. اعضای تیم می‌توانند:

  • کدهایی بنویسند که در اختیار عموم قرار دارد.
  • برای توسعه پروژه پیشنهاد مطرح کنند.
  • در بحث‌های مربوط به سایر پروژه‌ها مشارکت کنند.

آیا می‌دانستید؟

در ژوئن 2018 شرکت مایکروسافت Github را خرید و این حرکت منجر به ایجاد ابهاماتی درباره استقلال این پلتفرم شد.

مزایای سازمان‌های غیرمتمرکز

سازمان‌های غیرمتمرکز چندین مزیت دارند:

  • قدرت بیشتر: هر شخصی از هر نقطه از جهان می‌تواند در این پلتفرم‌ها مشارکت کرده و کد بنویسد.
  • ارزان تر بودن: توسعه دهندگان مختلف از سراسر جهان می‌توانند در اوقات فراغتشان برای ارزهای دیجیتال کدنویسی کنند در نتیجه امکان نوشتن این کدها بدون صرف سرمایه هنگفت فراهم می‌شود.
  • امکان همکاری: فراهم کردن امکان مشارکت برای همه منجر به بحث و گفتگو و بررسی دقیق تر پیشنهادها شده و به توسعه کوین‌ها کمک می‌کند.

Jose Caballer، مدیر بخش فرهنگی ConsenSys "سازمان‌های غیرمتمرکز خودسازمانده هستند و این قابلیت برای اشخاص ماجراجو و مستقل مفید است."

معایب سازمان‌های غیرمتمرکز

  • ساختار یکنواخت: نبود یک مقام برجسته یا یک زنجیره فرمان باعث شده این سازمان‌ها نسبت به سازمان‌های معمولی کندتر حرکت کنند چون معمولاً بحث و رسیدن به توافق نظر در چنین سازمان‌هایی طولانی تر می‌شود.
  • اختلاف نظر: وقتی اختلاف نظر شدیدی بین اعضای جامعه ایجاد شود معمولاً خود سازمان هم دچار انشعاب می‌شود مثل جدا شدن بیت‌کوین کش از بیت‌کوین.

آیا می‌دانستید؟

حامیان بیت‌کوین کش خواستار افزایش سایز بلاک به بیشتر از 1 مگابایت بودند. این مسئله به قدری اختلاف آفرین شد که باعث شد اعضای این جامعه به دو گروه تبدیل شوند.

DAO چیست؟

DAO یک سازمان مستقل غیرمتمرکز است. کدهای لازم برای چنین سازمانی توسط یک سازمان غیرمتمرکز نوشته می‌شود که نوعی مکانیزم حاکمیتی برای آن ایجاد می‌کند. می‌توان از DAO برای دادن پاداش به افراد بر اساس شرایط و ضوابطی مشخص استفاده کرد.

The DAO چیست؟

The DAO یکی از بزرگترین و اولین نمونه‌های یک سازمان غیرمتمرکز مستقل بود. این سازمان توسط Slock.it و بر روی شبکه اتریوم ساخته شد. کد این سازمان اپن سورس بود در نتیجه همه می‌توانستند در آن مشارکت کنند.  The DAO به عنوان یک پلتفرم جذب سرمایه برای پروژه‌های کریپتو ساخته شد. در این سازمان همه می‌توانستند با توکن DAO درباره پروژه‌ها رای بدهند.

آیا می‌دانستید؟

The DAO توانست 12.7 میلیون اتر جمع کند که آن زمان حدود 150 میلیون دلار ارزش داشت.

مشکل The DAO

هفدهم ژوئن 2016 یک هکر توانست از چند خط کد سوء استفاده کرده و 3.6 میلیون اتر به ارزش 70 میلیون دلار را جابجا کند. این وجوه به یک Child DAO منتقل شده و تا 28 روز قابل جابجایی نبودند در نتیجه اعضای جامعه اتریوم فرصت اصلاح مشکل را داشتند. آنها تصمیم به اجرای یک ‌هاردفورک گرفتند تا زنجیره قدیمی اتریوم از آن پس به نام اتریوم کلاسیک به کار خود ادامه دهد. طی این فورک، بلاک‌چین طوری بازنویسی شد که انگار چنین هکی هرگز رخ نداده در نتیجه نمی‌شد این بلاک‌چین را تغییرناپذیر دانست.

به گفته Stephan Tual بنیانگذار Slock.it "توجه مردم نسبت به این پلتفرم افزایش یافته و تبدیل به پلتفرم شماره یک جهان برای جذب سرمایه شد در نتیجه نیاز به وجود ساختار غیرمتمرکزی با این ماهیت برای همه ثابت شد."

آینده

ارزش بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از 800 میلیارد دلار افزایش داشته است. این حجم از اعتماد برای بازاری که بیشتر توسط سازمان‌های غیرمتمرکز ساخته شده جالب توجه است. اما آیا این رویکرد منجر به تحول طرز کار کمپانی‌ها خواهد شد؟ شاید به زودی بتوانید همچنان که در منزل کار می‌کنید بدون نیاز به پیروی از یک رئیس با همراهی سایر اعضای کمپانی درباره مسیر آینده تصمیم گیری کنید.