آکادمی

چهارشنبه, 03 دی 1399 03:04

بیت‌کوین Bitcoin چه محدودیت‌هایی دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیت‌کوین با چندین چالش روبروست از جمله کند بودن سرعت تأیید تراکنش‌ها، فقدان حریم خصوصی، کارمزد بالا و خطر اجرای حمله 51 درصد. با این وجود راهکارهایی برای حل این مشکلات در دست طراحی و ساخت هستند.

از آنجایی که بیت‌کوین روزبروز محبوب تر می‌شود، بعضی از ویژگی‌های آن منجر به ایجاد تنگا شده اند و اختلافاتی درباره مسیر پیش روی بیت‌کوین ایجاد شده است. در این مطلب نگاهی به مهم ترین مشکلات بیت‌کوین خواهیم داشت.

با توجه به این که هیچ فرد یا گروهی مالکیت بیت‌کوین را در اختیار ندارد، اقدام برای حل این مشکلات تنها در صورت توافق همه قابل انجام است.

اما متأسفانه توافقی درباره مناسب ترین راه پیش روی بیت‌کوین وجود ندارد. این موضوع منجر به شکل گیری پیشنهادات جالبی برای بهبود و اصلاح این ارز شده است.

مشکلات بیت‌کوین: سرعت

معماری فعلی شبکه بیت‌کوین قادر است حداکثر 7 هزار تراکنش را در ثانیه اجرا کند. در مقابل، شبکه ویزا می‌تواند در هر ثانیه 24 هزار تراکنش اجرا کند.

این مشکل منجر به کند شدن سرعت تأیید تراکنش‌ها شده در نتیجه وقتی کاربران بیشتری از شبکه استفاده کنند، سرعت آن کمتر می‌شود.

سرعت تولید بلاک‌های جدید هم در شبکه بیت‌کوین کم است.

ساتوشی ناکاموتو این سیستم را طوری طراحی کرده که هر 10 دقیقه یک بار یک بلاک جدید در این بلاک‌چین ساخته شود تا از یکسری کلاهبرداری‌ها در شبکه پیشگیری کند. حدود 2 هزار تراکنش در هر بلاک جا می‌گیرند بنابراین تراکم تراکنش‌های تأیید نشده، یکی از مشکلات متداول در این شبکه است.

هر دو مسئله منجر به کند شدن سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین شده اند.

آیا می‌دانستید؟

بعضی از افراد برای اجرای تراکنش‌های خودشان چندین هفته منتظر مانده اند چون منابع لازم برای پیشگیری از تراکم تراکنش‌ها وجود ندارد.

مشکلات بیت‌کوین: حریم خصوصی

تراکنش‌های بیت‌کوین تا حدی ناشناس هستند و به همین دلیل کارشناسان سیستم آن را نیمه ناشناس می‌دانند.

از آنجایی که همه تراکنش‌ها عمومی هستند، مقامات ناظر با در اختیار داشتن منابع لازم می‌توانند فعالیت‌های ثبت شده روی رکوردهای عمومی بیت‌کوین را مشاهده کنند.

برای انجام این کار می‌توان از کوکی‌ها و ابزارهای ردیاب در وب استفاده کرد که در سایت‌های مختلف ثبت می‌شوند تا فعالیت کاربران حین وبگردی را تحت نظارت قرار بگیرند.

پس از جمع آوری این اطلاعات، می‌توان فعالیت کاربر در شبکه بیت‌کوین را دنبال کرد و مشخص کرد که کاربر بیت‌کوین‌های خودش را چطور خرج می‌کند.

بعضی از اکسچنج‌ها هم کاربران را ملزم به ارائه اطلاعات هویتی می‌کنند. اگر این دیتابیس‌ها هک شوند، لیست فعالیت‌های کاربر برای هکرها قابل مشاهده خواهد بود.

مشکلات بیت‌کوین: کارمزدها

از آنجایی که فضای هر بلاک محدود و تعداد ماینرها در شبکه خیلی زیاد نیست، کاربران به هر تراکنش مقداری کارمزد پیوست می‌کنند تا ماینرها تشویق شوند تراکنش آنها را زودتر پردازش کنند.

با افزایش میزان تراکم تراکنش‌ها، کاربران کارمزد تراکنش را افزایش می‌دهند تا ماینرها تراکنش آنها را زودتر اجرا کنند. مبلغ کارمزد وقتی تراکنش بیت‌کوین 5 پوند یا 50 هزار پوند باشد مشابه است در نتیجه بیت‌کوین برای اجرای تراکنش‌های کوچک مثل خرید یک فنجان قهوه چندان مناسب نیست.

مشکلات بیت‌کوین: حمله 51 درصد

اگر فرد یا گروهی که با هم کار می‌کنند کنترل بیش از نیمی از قدرت پردازشی مورد استفاده برای ماینینگ را در اختیار بگیرند، می‌توانند تاریخچه بلاک‌چین را بازنویسی کنند و امکان خرج کردن دوباره کوین‌های خودشان را خواهند داشت.

فورک‌ها

از آنجایی که مدیریت و عملکرد بیت‌کوین با سیستم اجماع نظر انجام می‌شود، گاهی اوقات اختلاف نظر در این شبکه منجر به ایجاد انشعاب (یا فورک) در آن می‌شود.

در رابطه با بیت‌کوین، چندین هارد فورک در این شبکه اجرا شده که منجر به شکل گیری یک ارز یا شبکه جدید شده اند.

ظرف کمتر از یک سال، Bitcoin Private، Bitcoin Cash و Bitcoin Gold همگی از پروتکل اصلی بیت‌کوین منشعب شدند.

اصلاح بیت‌کوین

با وجود مشکلات ذکر شده، جامعه توسعه دهندگان همواره در حال تلاش برای حل آنها هستند.

آپدیت‌ها و آپگریدهای مختلفی برای بیت‌کوین اجرا شده تا عملکرد آن را هموارتر و بی نقص تر کنند. یکی از مهم ترین آنها آپدیت سگویت بوده که سال 2017 فعال شد.

این آپدیت منجر به افزایش تعداد تراکنش‌های قابل اجرا در شبکه شد در نتیجه باعث شد کارمزد دریافتی توسط ماینرها هم کمتر شود.

شبکه لایتنینگ

گروهی از توسعه دهندگان با همکاری هم آپدیتی به نام شبکه لایتنینگ را اجرا کردند. این شبکه در کنار شبکه مرکزی بیت‌کوین کار می‌کند اما نیازی به وجود ماینرها برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها ندارد.

در عوض تراکنش‌ها در کانال‌های خصوصی که بین کاربران برقرار می‌شوند اجرا می‌شوند و فقط هنگام نیاز، لاگ تراکنش به شبکه بیت‌کوین برمی گردد.

در صورت بروز اختلاف در کانال‌های خصوصی می‌توان وضعیت شبکه بیت‌کوین را به حالت قبل برگرداند. اگر این تکنیک درست کار کند منجر به آزاد شدن منابع، کاهش کارمزدها و کاهش انرژی مصرفی شبکه خواهد شد.

فراتر از بیت‌کوین

به خاطر ماهیت اجماع نظری بیت‌کوین، چندین توسعه دهنده، گروه و کمپانی مختلف ارزهای دیجیتال خودشان را طراحی کرده اند که فاقد مشکلات بیت‌کوین باشند.

هر چند تکنولوژی بلاک‌چین ماندگار است اما نحوه پیشرفت و تغییر بیت‌کوین در آینده مشخص نیست.