آکادمی

سه شنبه, 11 خرداد 1400 06:22

ICO چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

چگونه با استفاده از ارزهای دیجیتالی، سودهای 1000 درصدی یا حتی بالاتر به دست بیاوریم؟

ICO روشی هیجان انگیز، جالب و سودده است که می تواند بسیار زیان بار و آسیب رسان نیز باشد.

ICO یا همان عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering)، روشی برای جمع آوری سرمایه است که پروژه هایی که تازه به روی کار آمده اند و یا سرمایه کافی برای جلو بردن ایده های خود ندارند، می توانند از این روش برای جذب سرمایه استفاده کنند و سپس کار خود را آغاز نمایند. اما این روش چه سودی برای سرمایه گذاران آن پروژه خواهد داشت؟ سرمایه گذاران، پول خود را در اختیار تیم پروژه قرار می دهند و در ازای آن، توکن آن پروژه را دریافت می کنند.

ICO، شباهت هایی با عرضه اولیه کشور خودمان، IPO دارد اما کاملا شبیه به آن نیست. IPO یا عرضه اولیه که در بورس ایران نیز وجود دارد، بدین شکل است که شما، قسمتی از سهام آن شرکت را خریداری می نمایید که در این صورت، شما مالک قسمتی از آن شرکت خواهید بود. اما در ICO، هیچگونه مالکیتی در کار نیست و شما فقط در روشی شرکت داده می شوید که برای جمع آوری سرمایه است و شما در ازای آن، فقط توکن هایی از آن پروژه را دریافت می کنید. بعد از اینکه، سرمایه در اختیار تیم پروژه قرار گیرد، آنان کار خود را آغاز می کنند. اگر در مسیر پروژه، تیم پروژه به اهداف خود دست یابند و موفق عمل نمایند، قیمت توکن آن پروژه که سرمایه گذار، آن را خریداری کرده است بالا می رود و سرمایه گذار نیز، سود می کند.

لکن روی دیگر سکه... ممکن است پس از سرمایه گذاری شما و دیگر افراد سرمایه گذار در این پروژه، این افراد سرمایه شما را بالا بکشند و شما دچار زیان بالایی خواهید شد. پس در این روش، کلاه برداری های بسیار بزرگی، ممکن است که صورت بگیرد.

برای اینکه درگیر این افراد و کلاه برداری هایشان نشوید باید برخی نکات را رعایت نمایید:

1. Road Map یا همان نقشه راه آن پروژه را بررسی نمایید و ببینید که آیا به درستی و کاملا واضح و روشن است یا خیر؟ اهداف آن پروژه و اینکه چه ارزشی را می خواهد که ایجاد نماید، و آیا این اهداف به واقع عملی است و توان رسیدن به این اهداف را دارد؟

2. نکته بسیار مهم دیگر این است که سرمایه جمع آوری شده در چه بخش هایی هزینه می گردد؟ در بخش تبلیغات؟ توسعه برنامه ها و فعالیت های پروژه؟ آیا این سرمایه به روش های هوشمندانه ای خرج می شود یا خیر؟

3. تیم حمایت کننده پروژه، آیا تیمی خوب با افراد و اعضای کارآمد، لایق و درست است یا خیر؟

4. و مورد آخر که بسیار اهمیت دارد این است که چه تعداد توکن در مجموع توسط پروژه ارائه می گردد؟ تعداد کل توکن ها چقدر است؟ و از این تعداد، چه مقدارش در ICO، ارائه می گردد؟

پس در انتخاب پروژه جهت سرمایه گذاری در ICO، حتما موارد بالا را در نظر بگیرید.

اینک به معرفی چندین سایت خوب و کارآمد که می توانید، این پروژه ها را در آنجا مشاهده و بررسی نمایید، در مورد آن تحقیق کنید و اطلاعات خوبی بدست بیاورید، خواهیم پرداخت:

1. icobench، یک وب سایت بسیار عالی که اطلاعاتی بسیار مفید درباره پروژه ها به شما می دهد. فیلترهای مختلفی در آن، درباره هر پروژه وجود دارد که با کلیک بر روی آن ها می توانید به بررسی بیشتر بپردازید. در قسمت Token Type، نوع توکن آن مثلا Vtility، و یا Payment و موارد دیگر موجود را می توان انتخاب کرد که در آینده به بررسی تفاوت های هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

2. Top ICO List، که بسیار مفید است و در این وبسایت نیز می توانید پروژه ها و تاریخی که قرار است عرضه گردند را مشاهده نمایید. با کلیک بر روی هر پروژه، می توانید اطلاعاتی مفید مثلا نقشه راه پروژه یعنی Road Map آن را مشاهده و اطلاعاتی کامل در مورد آن پروژه به دست آورید.