آکادمی

پنج شنبه, 03 تیر 1400 04:35

میم کوین MEME COIN AND TOKENS چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

میم کوین‌ها (یا توکن‌ها) با الهام گرفتن از رویدادهای جاری و میم‌های اینترنتی (موضوعات و عقیده‌هایی که به وسیله اینترنت گسترش و شهرت پیدا می‌کند) شکل پیدا کرده و اینفلوئنسرها آنها را تبلیغ و ترویج می‌کنند.

خلاصه

  • میم کوین و میم توکن بر اساس میم‌های اینترنتی، رویدادهای جدید، اخبار جوامع آنلاین و اقدامات اینفلوئنسرها ایجاد می‌شوند.
  • از زمانی که ایلان ماسک از دوج کوین طرفداری کرد، تعداد این کوین‌ها بسیار زیاد شده که دو مورد از محبوب ترین آنها کوین‌های شیبا اینو و سیف مون هستند.

اینفلوئنسرها همیشه در فرهنگ ارزهای دیجیتال تأثیرات خاصی داشته اند اما اخیراً این تأثیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. وقتی ایلان ماسک از دوج کوین حمایت کرد، همین اقدام منجر به شکل گیری موجی از محصولات مشابه شد که اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی مثل تیک تاک از آنها حمایت و آنها را تبلیغ می‌کردند.

بعضی از اشخاص، کاربران را تشویق می‌کنند که خیلی فوری اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کنند و بعضی دیگر آن را یک سرمایه گذاری خیلی خوب با پتانسیل رسیدن به بازده صددرصد می‌دانند. در هر صورت در ماه‌های اخیر این کوین‌ها و توکن‌ها محبوبیت فوق العاده زیادی کسب کرده اند و در این مطلب شما را با هر آنچه لازم است درباره چنین کوین‌هایی بدانید، آشنا می‌کنیم.

میم کوین یا میم توکن چیست؟

معمولاً یک میم کوین فاقد ارزش ذاتی و اغلب فاقد کارکرد و قابلیت‌های خاص است. همانطور که از نام میم کوین مشخص است، این ارزهای دیجیتال در اغلب مواقع – البته نه همیشه – بر اساس میم‌های اینترنتی ساخته می‌شوند یعنی لطیفه‌ها و عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند.

میم کوین اصلی یعنی دوج کوین بر اساس میم پرسابقه دوج طراحی شده که ریشه اصلی آن هم در کاراکتری به شکل یک سگ شیبااینو قرار دارد. دوج کوین روی بلاک‌چین مخصوص خودش کار می‌کند و به همین دلیل با میم توکن‌ها که روی بلاک‌چین‌های موجود کار می‌کنند فرق دارد.

شیبااینو (SHIB) که یک توکن ERC-20 است و روی بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند و سیف مون (SAFEMOON) که روی بایننس اسمارت چین کار می‌کند دو مورد از محبوب ترین میم توکن‌های موجود هستند اما به غیر از آنها میم توکن‌های دیگری هم وجود دارند.

آیا می‌دانستید؟

بیش از 80 میم کوین و میم توکن در سایت CoinMarketCap ثبت شده اند که خیلی از آنها تقلیدگر دوج کوین بوده و خیلی دیگر از آنها به ایلان ماسک ارجاع دارند – به صورت مثبت یا منفی.

دلیل محبوبیت میم توکن‌ها چیست؟

از زمان شروع به کار دوج کوین در سال 2013 ایجاد ارزهای دیجیتال راحت تر شده و می‌توان به سرعت و بر اساس رخدادهای مختلف میم توکن عرضه کرد یا با کمک اینفلوئنسرها و روابط موجود محبوبیت آنها را افزایش داد. مثلاً در ماه می سال 2021 مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک عکسی از بزهای خودش منتشر کرد با این کپشن "بزهای من: مکس و بیت‌کوین". همین حرکت باعث شد که خیلی زود و ظرف چند ساعت پس از انتشار این مطلب ارزش توکنی به اسم Aqua Goat تا 300 درصد افزایش پیدا کند.

زمانی که ایلان ماسک توئیت کرد که اگر قرار باشد یک رسوایی برای او ایجاد شود، باید نام آن Elongate باشد، ظرف یک ساعت کوینی به اسم Elongate شکل گرفت. شاید این انگیزه‌ها برای راه اندازی یک کوین مضحک به نظر برسند اما واقعیت این است که توسعه دهندگان این کوین ادعا می‌کنند که تا امروز 3 میلیون دلار از سود به دست آمده از این توکن را به خیریه اهداء کرده اند.

چگونه میم کوین و میم توکن بخریم؟

دوج کوین که برترین میم کوین حال حاضر محسوب می‌شود، در اکسچنج‌های مختلفی مثل کوین بیس، بایننس و کراکین خرید و فروش می‌شود.

میم توکن‌ها در اکسچنج‌های کمتری عرضه و خرید و فروش می‌شوند. مثلاً شیبا اینو در بایننس، سایت کریپتو دات کام، کوکوین (KuCoin) و اکسچنج‌های غیرمتمرکزی مثل یونی سواپ خرید و فروش می‌شود. ثبت این توکن در اکسچنج کوین بیس پرو هم موقتاً با تأخیر روبرو شده است. سیف مون که بر اساس بایننس اسمارت چین راه اندازی شده هم  در بایننس و اکسچنج‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بایننس اسمارت چین مثل PancakeSwap خرید و فروش می‌شود.

در اغلب مواقع وقتی این توکن‌ها تازه راه اندازی می‌شوند، به شکل رایگان به کاربران اهداء می‌شوند. خیلی از میم توکن‌هایی که ارزش بازار محدودی دارند فقط در اکسچنج‌های غیرمتمرکزی مثل PancakeSwap قابل خرید و فروش هستند و فقط می‌توان آنها را با پرداخت سایر ارزهای دیجیتال خرید.

فرق میم کوین و میم توکن با سایر ارزهای دیجیتال چیست؟

همه ارزهای دیجیتال به پشتیبانی قوی از سمت جامعه و اینفلوئنسرها نیاز دارند اما میم توکن‌ها به دلیل ارتباط نامناسبی که با اینفلوئنسرها به خصوص ایلان ماسک دارند، به محبوبیت رسیدند. کافیست مدیرعامل تسلا توئیتی درباره یک موضوع مثل Baby Shark – که بر اساس یک آهنگ کودکانه محبوب طراحی شده – منتشر کند تا قیمت توکن مربوطه اوج بگیرد.

در عین حال، توسعه دهندگان میم توکن هم از همین اشتیاق مردمی برای افزایش بهای محصولاتشان استفاده می‌کنند. تیم توسعه دهنده کوین شیبا اینو تصمیم گرفتن نیمی از همه توکن‌های SHIB را به ویتالیک بوترین هم‌بنیانگذار اتریوم اهدا کند اما او از پذیرش این توکن‌ها خودداری کرده و اعلام کرد که مایل نیست تبدیل به یک منبع قدرت شود.

در حال حاضر یعنی اواسط ژوئن 2021 میم توکن‌ها حدود 2.8 درصد از بازار کریپتو را به خود اختصاص داده اند و این بخش از بازار بیش از 38 میلیون دلار ارزش دارد اما نوسان شدید در این حوزه از بازار امر متداولی است.

معمولاً میم کوین‌ها موجودی در گردش زیادی دارند که اغلب به کادریلیون (یک عدد 1 با 15 عدد صفر به توان 2) می‌رسد.

محبوب ترین میم توکن‌ها

CoinMarketCap سه میم توکن و میم کوین دوج کوین، شیبا اینو و سیف مون را به عنوان محبوب ترین‌های این حوزه ذکر کرده است (ژوئن 2021) که در ادامه یک مرور اجمالی بر آنها داریم.

دوج کوین (DOGE)

دوج کوین توسط دو برنامه نویس به نام‌های Jackson Palmer و Billy Markus طراحی شد. این کوین در ابتدا با یک شوخی به وجود آمد اما در سال 2019 و با شروع حمایت ایلان ماسک از آن جدی شد.

در ماه‌های اخیر ارزش این کوین به طور چشمگیری افزایش یافته و در ژانویه 2021 به اوج خود یعنی 9 میلیارد دلار رسید.

ماسک در حال همکاری با طراحان دوج کوین است تا این پلتفرم را ارتقاء داده و آن را به عنوان بستری برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات بهینه سازی کرده و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط آن را کاهش دهد.

شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو در آوریل 2021 و به صورت یک آزمایش در زمینه اجتماع سازی خودجوش و غیرمتمرکز شروع به کار کرد و خیلی زود ارزش آن بیش از 2 میلیون درصد افزایش یافته و بعد در اوایل ماه می‌ به بیشترین رکورد خودش رسید.

این توکن از توجهی که برای دوج کوین ایجاد شده بهره می‌برد به خصوص وقتی که ایلان ماسک ماه پیش در SNL ظاهر شد و با صحبت‌های خودش باعث افزایش چشمگیر میزان فروش دوج شد.

موجودی کل SHIB یک کادریلیون تخمین زده می‌شود و طوری طراحی شده که کاربران آن یک میلیارد یا حتی یک تریلیون عدد از این توکن را داشته باشند. با این حال تحلیلگران هشدار می‌دهند که این توکن برای رسیدن به هدف 1 دلاری خودش باید حدود 12 میلیون درصد رشد کند.

سیف مون (SAFEMOON)

سیف مون سعی دارد مدل اقتصاد توکنی دوج کوین را ارتقاء دهد. برخلاف بیت‌کوین که سقف تولید 21 میلیون عددی دارد، تولید دوج کوین نامحدود است در نتیجه یک مدل تورمی برای آن ایجاد شده است.

سیف مون برای کاهش این مشکل از یک مدل ضد تورمی استفاده می‌کند. این یعنی هر زمان یک تراکنش سیف مون اجرا شود، 5 درصد از آن سوزانده شده و 5 درصد باقی مانده بین مابقی دارندگان این توکن توزیع می‌شود. بنابراین موجودی کل این توکن به مرور کاهش پیدا می‌کند.

در بهار 2021، این توکن 1500 درصد افزایش بها پیدا کرده و بعد 73 درصد کاهش یافته و ارزش بازار آن در ژوئن 2021 حدود 2 میلیارد دلار بود.

میم کوین‌ها چه خطراتی دارند؟

همه اشخاص و نهادها فقط جنبه‌های مثبت این توکن‌ها را نمی‌بینند بلکه عده‌ای متمرکز بر جنبه‌های منفی آنها هستند. در ژوئن 2021 قانونگذاران تایلند به اکسچنج‌ها دستور دادند که بعضی از میم توکن‌ها را از فهرست توکن‌های خودشان خط بزنند.

این خطر هم وجود دارد که توسعه دهندگان تعداد زیادی از این کوین‌ها را برای خودشان نگه دارند، سپس افراد را به خرید آن تشویق کرده و کوین‌های خودشان را بفروشند. به این ترتیب قیمت کوین مربوطه دچار ریزش شده و خود توسعه دهندگان قبل از این ریزش با فروش کوین‌های خودشان از بازار خارج می‌شوند. حتی سرمایه گذار مجربی مثل مارک کیوبن هم قربانی چنین حرکاتی شده است.

یک روش برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، خرید توکن‌ها و کوین‌هایی است که تحت بررسی یا نوعی نظارت از سمت نهادهای دیگر قرار دارند.

آینده

متکی بودن بر اینفلوئنسرها برای تعیین کوین‌های برنده در آینده حرکت خوبی محسوب نمی‌شود اما موفقیت نهایی میم کوین‌ها و میم توکن‌ها وابسته به قدرت جامعه آنها بوده و بعید است که شاهد حذف تأثیر فرهنگ اینفلوئنسری از این حوزه باشیم.

همچنین به نظر نمی‌رسد که در این شرایط موانع قانونی (مثل موردی که درباره تایلند بیان شد) باعث محدود شدن این توکن‌ها شود چون ابزارهای طراحی آنها بیشتر و قابل دسترس تر شده اند. مثلاً Meme.com یک بازار جدید است که کاربران می‌توانند در آن میم توکن‌های مختلف را مقایسه کرده و برای خودشان میم توکنی بسازند که ارزش آن مبتنی بر ارزش گرایشات یا میم‌هایی است که بر اساس آن طراحی شده اند.