آکادمی

یکشنبه, 19 دی 1400 05:13

زمین مجازی NFT در دنیای متاورس چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

زمین‌های مجازی NFT، یکسری زمین دیجیتال در دنیای متاورس هستند. از جمله پروژه‌های محبوب در این حوزه می‌توان به دیسنترالند، سندباکس و اکسی اینفینیتی اشاره کرد. توکن‌های NFT ابزار بسیار مناسبی برای نشان دادن مالکیت زمین در این دنیاهای مجازی هستند چون هر کدام از آنها از بقیه متمایز و منحصربفرد بوده و به راحتی می‌توانند مالکیت آیتم‌های دیجیتال و مجازی را نشان دهند. می‌توان از این زمین‌ها برای بازی، تبلیغات و کارهای مختلف دیگر استفاده کرد.

مالک زمین مجازی می‌تواند از زمین خودش برای میزبانی تجربیات آنلاین، نمایش محتوا یا به دست آوردن مزایایی درون بازی‌ها استفاده کند. برندها و چهره‌های مشهور مثل آدیداس و اسنوپ داگ هم سرمایه گذاری در این حوزه را شروع کرده اند.

ارزش هر زمین بر اساس کاربرد، پروژه و تقاضای آن در بازار مشخص می‌شود. می‌توانید زمین‌های مجازی را در حراجی‌های پروژه‌ها یا در بازارهای ثانویه از طریق اکسچنج‌های NFT مثل بازار NFT بایننس یا OpenSea بخرید. پیش از خرید، حتماً با کاربردها و خطرات این کار و پروژه‌های مربوطه آشنا شوید. گاهی اوقات بهتر است به جای خریدن زمین، آن را اجاره کنید.

مقدمه

توسعه متاورس باعث ایجاد کاربردهای جدید و جذابی برای بلاک‌چین شده است. با توجه به اینکه سال 2020 برای متاورس و توکن‌های تعویض ناپذیر سال بسیار خوب و پررونقی بود، عجیب نیست که حالا این پدیده به این اندازه موفق و محبوب شده است.

بعضی از زمین‌های مجازی NFT با قیمتی بیشتر از زمین‌های واقعی فروخته شده اند و این مسئله از نظر خیلی‌ها جای تعجب دارد. در واقع بین زمین‌های NFT و دنیای واقعی شباهت‌های زیادی وجود دارد اما زمین‌های NFT به عنوان یک نوع دارایی دیجیتال که روی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند، خصوصیات منحصربفرد و خاصی دارند.

متاورس چیست؟

متاورس یک دنیای مجازی آنلاین است که جنبه‌های مختلف زندگی واقعی و مجازی را با هم ترکیب می‌کند از جمله کار، تعاملات اجتماعی و تفریح و سرگرمی. در سال 2021 بسیاری از غول‌های دنیای فناوری مثل متا (فیسبوک)، مایکروسافت و اپیک گیمز شروع به تحقیق و توسعه در این حوزه کردند. تکنولوژی بلاک‌چین نقش مهمی در متاورس دارد چون مالکیت اشیای دیجیتال، هویت و اقتصاد همگی جزء مفاهیم مهم و اساسی آن هستند.

زمین مجازی NFT چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، پروژه‌های متاورس دنیاهای دیجیتالی هستند که کاربران می‌توانند با آواتارهایی سه بعدی در آنها فعالیت کنند. مثلاً SecondLive مکان‌های مخصوصی برای برگزاری کنسرت، کنفرانس و نمایشگاه دارد. گرچه پروژه‌هایی مثل SecondLive به کاربران امکان نمی دهند که یک فضای مجازی دائمی بخرند اما بعضی دیگر از پروژه‌های متاورسی این قابلیت را دارند. در این پروژه‌ها، توسعه دهندگان نقشه‌های بزرگی از زمین‌ها ساخته اند و آنها را به قطعات کوچکتری تقسیم کرده و در بازار می‌فروشند.

کاربران برای اکتساب حق مالکیت یک قطعه زمین، NFT مربوط به آن قطعه زمین را می‌خرند. می‌توانید از طریق حراجی‌هایی که مستقیماً توسط پروژه برگزار می‌شود یا در بازارهای ثانویه، این زمین‌ها را بخرید. اینکه دقیقاً چه کارهایی با هر زمین NFT قابل انجام است، بستگی به پروژه دارد.

کاربرد زمین‌های متاورس چیست؟

مالکان زمین‌ها می‌توانند از این زمین‌های مجازی برای کارهای مختلف استفاده کنند از جمله:

  1. تبلیغات: اگر زمین شما در یک منطقه یا بخش خاص باشد که توجه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند، می‌توانید آن را به یک زمین تبلیغاتی تبدیل کنید.
  2. تعاملات اجتماعی: می‌توانید در زمین دیجیتال خودتان رویدادهای مختلفی برگزار کنید مثل کنسرت، کنفرانس و گردهمایی‌های اجتماعی.
  3. گیمینگ: ممکن است زمین NFT شما در یک بازی ویدیویی کاربرد داشته باشد. مثلاً در اکسی اینفینیتی بعضی زمین‌ها حاوی توکن، منابع و ابزارهای ساخت و ساز هستند.
  4. کار: زمینی که می‌توان آن را با یک آواتار سه بعدی گشت، به عنوان یک فضای اداری مجازی یا برای ارائه خدمات دیجیتال قابل استفاده است. مثلاً شرکت PwC Hong Kong یک زمین مجازی در سندباکس خریده که در آن خدمات مشاوره ای ارائه می‌دهد.

آیا شرکت‌های بزرگ هم زمین مجازی می‌خرند؟

چهره‌ها و برندهای شناخته شده در متاورس زمین خریده اند از جمله اسنوپ داگ که در حال ساختن متاورس اسنوپ داگ در سندباکس است. آدیداس هم یک پلتفرم برای پروژه متاورس AdiVerse خریده است. به غیر از پیوستن به موج متاورس و NFT، شرکت‌ها و برندها این فرصت را برای کاربرانشان فراهم کرده اند که با دسترسی به بازی‌ها، سرویس‌ها و محصولات متاورس با برند محبوبشان در تعامل باشند.

 

خرید و فروش زمین‌های NFT توجه شرکت‌های سرمایه گذار را هم به خود جلب کرده است. مثلاً Metaverse Group اخیراً تعداد زیادی ملک مجازی خرید که بعداً به آن می‌پردازیم. این گروه در سرزمین دیسنترالند هم یک پایگاه مجازی دارد. شرکت مشاور PwC هم در دسامبر 2021 در راستای خدمات مشاوره وب 3 خودش، زمین‌هایی در دیسنترالند خرید.

چه عواملی بر قیمت زمین‌های مجازی تأثیرگذار هستند؟

قیمت زمین مجازی هم مثل سایر توکن‌های تعویض ناپذیر یا ارزهای دیجیتال مشخص می‌شود و سه عامل مهم بر آن تأثیرگذار هستند:

  1. کاربرد: زمین‌های مجازی با سایر توکن‌های تعویض ناپذیر تفاوت دارند چون معمولاً کاربردهای مختلفی دارند. این کاربرد در هر پلتفرمی متفاوت است. مثلاً دنیاهای مجازی مثل دیسنترالند به کاربران امکان می‌دهند زمین‌های خودشان را به صورت دلخواه تنظیم کنند و در آنها ساخت و ساز انجام دهند.

اگر زمین شما در یک منطقه پرطرفدار واقع شده باشد یا بازدیدکننده زیادی داشته باشد، می‌توانید از آن برای تبلیغات استفاده کنید. ممکن است زمین شما در یک بازی بلاک‌چینی هم کاربرد داشته باشد و با وجود آن به مزایای استیکینگ یا رویدادهای منحصربفرد بازی‌ها دسترسی داشته باشید (مثل آنچه در بازی اکسی اینفینیتی وجود دارد).

  1. پلتفرم مورد نظر: زمین‌های بازی‌های محبوبی مثل دیسنترالند، سندباکس یا همسایه من آلیس قیمت بیشتری دارند چون تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد. تعداد کاربران و علاقه آنها به پلتفرم مورد نظر هم نقش مهمی در این موضوع دارد.
  2. خرید و فروش و دلالی: در این حوزه هم خرید و فروش زمین برای رسیدن به سود بسیار متداول است. مثلاً شرکت Metaverse Group در نوامبر 2021 حدود 2.43 میلیون دلار برای خرید 116 قطعه زمین در دیسنترالند خرج کرد. هر زمین حدود 16 متر مربع مساحت داشت در نتیجه این شرکت در منطقه Fashion Street حدود 1856 متر زمین دارد.

نحوه خرید زمین در متاورس

دو روش کلی برای خرید زمین‌های NFT وجود دارد. می‌توانید در حراجی‌های این زمین‌ها شرکت کنید و مستقیماً آنها را از پروژه مورد نظر بخرید یا اینکه در بازار از کاربران دیگر خرید کنید.

معمولاً در روش اول می‌توانید زمین‌ها را با قیمت بهتری بخرید. قیمت زمین‌های اکثر پروژه‌های متاورسی به مرور افزایش پیدا می‌کند در نتیجه خرید زمین در حراجی‌ها بهتر و به صرفه تر است. بعضی پروژه‌ها یک بار و بعضی دیگر در دورهای مختلف این زمین‌ها را می‌فروشند.

اکسچنج‌های NFT مطمئن ترین و امن ترین روش خرید زمین در بازارهای ثانویه هستند. در این روش حق خریدار و فروشنده توسط یک قرارداد هوشمند حفاظت می‌شود و این قرارداد اطمینان می‌دهد معامله برای هر دو طرف بدون مشکل اجرا خواهد شد. بازار NFT بایننس و OpeaSea دو مورد از محبوب ترین گزینه‌ها هستند. بازار بایننس از اتریوم و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند و OpeaSea از اتریوم، پلی گان و کلایتن.

نکاتی برای خرید زمین مجازی

خرید NFT در متاورس هم مثل سایر سرمایه گذاری‌ها یا معاملات مالی مهم است. برای خرید تحقیق را فراموش نکنید و نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  1. خرید را از یک محل معتبر انجام دهید: اگر خرید را از طریق خود پروژه انجام می‌دهید، حتماً از لینک درست و معتبر آن استفاده کنید. اگر زمین را از شخص دیگری می‌خرید، هرگز هیچ تراکنشی را به صورت مستقیم برای والت او اجرا نکنید. همیشه خریدها را از طریق یک بازار معتبر و شناخته شده یا یک اکسچنج معتبر انجام دهید. بازار NFT بایننس و OpenSea دو مورد از معتبرترین و بهترین گزینه‌ها هستند.
  2. بین خرید یا اجاره زمین بهترین گزینه را انتخاب کنید: بسته به نیاز و شرایط خودتان ممکن است بخواهید یک زمین بخرید یا آن را اجاره کنید. مثلاً ممکن است قصد برگزاری یک رویداد خاص در یک منطقه محبوب را داشته باشید. اگر امکان اجاره کردن زمین در پلتفرم مورد نظرتان وجود دارد، می‌توانید از این روش استفاده کنید که هزینه آن بستگی به ترافیک محل، نزدیک بودن آن به سایر مناطق مهم و ابعاد آن دارد.
  3. پروژه مورد نظرتان را با دقت انتخاب کنید: کاربرد و قیمت زمین مجازی در هر پروژه ای متفاوت است. اگر این کار را به قصد فروش مجدد با قسمت بالاتر انجام می‌دهید، ویژگی‌های بنیادی پروژه مثل محبوبیت، تعداد کاربران و تیم پروژه را در نظر داشته باشید. اگر قرار است زمین را برای تبلیغات یا کاربردهای دیگر استفاده کنید، مناسب ترین پلتفرم‌های متاورس برای این کار را پیدا کنید. همه پروژه‌های NFT لزوماً موفق نیستند پس پیش از خرید زمین تحقیقات کامل را انجام دهید و ریسک اقتصادی این کار را در نظر داشته باشید. اگر زمین شما کاربرد یا تقاضایی نداشته باشد ممکن است این خرید به ضرر منجر شود.

صحبت‌های پایانی

شاید ایده زمین‌های مجازی عجیب به نظر برسد اما کافیست نگاهی به محبوبیت توکن‌های تعویض ناپذیر، کلکسیون‌های دیجیتال و متاورس داشته باشید.

این ایده تفاوت زیادی با مالکیت یک سایت یا یک فضای مجازی دیگر ندارد. مثلاً تا به امروز دامنه‌های محبوب به قیمت بسیار بالایی فروخته شده اند اما شیوه ثبت مالکیت با توکن‌های تعویض ناپذیر کاملاً متفاوت است. از آنجایی که دنیای ما روزبروز بیشتر برای این تحول آماده می‌شود، بعید نیست که به زودی پروژه‌های بیشتری را در این حوزه ببینیم.