آکادمی

شنبه, 26 فروردين 1402 00:15

هوش مصنوعی چه تأثیری در اکوسیستم هنر NFT خواهد داشت؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

ابزارهای تصویرسازی هوش مصنوعی قابلیت‌های بی‌شماری دارند. اما این ابزارها چند ایراد دارند. مثلاً اشباع بیش از حد این حوزه باعث می‌شود که کار هنرمندان برای جلب توجه مخاطبین سخت‌تر شود. همچنین حالا تقاضای جدیدی برای ذخیره این آثار هنری و حفاظت از آنها در برابر هکرها شکل گرفته که سعی دارند NFTهای منحصربفرد را سرقت کنند.

مقدمه

اخیراً نقش هوش مصنوعی در دنیای هنر پررنگ‌تر از همیشه شده است. با وجود الگوریتم‌هایی که توانایی تحلیل و یادگیری بر اساس انبوهی از داده‌ها را دارند، هوش مصنوعی می‌تواند با ترکیب سبک‌های هنری و اجزای مختلف، آثار جدید و متفاوتی تولید کند.

ظهور هوش مصنوعی تحول چشمگیری در صنایع مختلف ایجاد کرده و دنیای توکن‌های NFT هم از این قائده مستثنی نیست. محبوبیت آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی در اکوسیستم NFT روزبروز بیشتر می‌شود و حالا همه صرف نظر از سطح مهارت و تجربیاتشان می‌توانند آثار هنری دیجیتال منحصربفردی تولید کنند.

هنر NFT تولید شده توسط هوش مصنوعی چیست؟

NFT تولید شده توسط هوش مصنوعی به آثار هنری دیجیتالی گفته می‌شود که با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی تولید می‌شوند. این الگوریتم‌ها توانایی تحلیل و یادگیری بر اساس انبوهی از داده‌ها را دارند. برای مثال، چنین الگوریتم‌هایی می‌توانند سبک‌های هنری مختلف را با هم ترکیب کنند از جمله انواع اشکال، بافت‌ها و پالت‌های رنگی را. در نتیجه، آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌توانند کاملاً با تکنیک‌ها و سبک‌های موجود در اکوسیستم فعلی هنر متفاوت باشند.

NFT بودن آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی یعنی اینکه می‌توان آنها را با استفاده از فناوری بلاک‌چین احرازهویت کرد و این آثار می‌توانند در قالب اشکال، انیمیشن‌ها و حتی NFTهای پویایی طراحی شوند که به ورودی‌های کاربر واکنش نشان می‌دهند.

کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای هنر NFT

پیشرفت‌های هوش مصنوعی به عنوان عامل تأثیرگذار در برخی پروژه‌های جدید و کالکشن‌های خلاقانه‌ی صنعت NFT کاملاً مشهود است. این تکنیک‌ها هنوز کاربرد وسیعی ندارند اما هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه‌هایی مثل تولید توکن‌های NFT، کنترل کیفیت، احرازهویت و اعتبارسنجی کاربرد زیادی داشته باشد.

تولید

می‌توان از هوش مصنوعی برای تولید آثار هنری NFT استفاده کرد اما می‌توانید به جای استفاده از ابزارهایی مثل برس‌ها، رنگ‌ها یا حتی نرم‌افزارهای تصویرسازی دیجیتال، از کلمات یا دستورات (prompt) برای انجام این کار استفاده کنید. وقتی اثر هنری شما آماده شد، می‌توانید آن را در سطح جهان به نمایش بگذارید یا حتی آن را از طریق کانال‌هایی مثل بازارهای NFT بفروشید.

دو فناوری کلیدی مهمی که در پس آثار هنری هوش مصنوعی قرار دارند، مهندسی دستورات و هوش مصنوعی مولد هستند. مهندسی دستورات به فرایند طراحی و بازتعریف دستورات متنی گفته می‌شود که یک مدل پردازش زبان‌های طبیعی از آنها برای شروع گفتگو و هدایت کاربر جهت رسیدن به سمت یک خروجی خاص استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی مولد، به تولید تصاویر یا آثار هنری دیگر بر اساس پارامترها یا قوانین مختلف گفته می‌شود. این قیود از پیش تعریف شده، می‌توانند بر اساس الگوها یا داده‌های موجود باشند یا هنرمند آنها را برای تولید اثری اصیل استفاده کند.

مولد تصاویر هوش مصنوعی می‌تواند با توجه به سلایق و نظرات کاربر، اثر هنری NFT را شخصی سازی کند. از آنجایی که چنین آثار هنری به طور اختصاصی برای کاربر طراحی می‌شوند، معمولاً این آثار متمایز و منحصربفرد بوده و امکان تکثیر آنها وجود ندارد.

این فرایند می‌تواند شبیه به مراحل زیر باشد:

  1. کاربر، اطلاعات لازم را درباره سلایق خودش ارایه می‌دهد از جمله رنگ‌ها، سبک‌ها و سایر عناصر مورد علاقه.
  2. مولد هوش مصنوعی، بر اساس این سلایق و نظرات یک اثرهنری منحصربفرد تولید می‌کند.
  3. کاربر، اثر هنری تولید شده را به صورت یک NFT در یکی از پلتفرم‌های بلاک‌چین محور تولید می‌کند.

مثال: Bicasso

برای مثال، Bicasso یک مولد تصاویر NFT است که با استفاده از قدرت هوش مصنوعی، به کاربران امکان می‌دهد بر اساس دستورات از پیش تعریف شده، اثر هنری طراحی کنند. همچنین کاربران می‌توانند برای ارتقای سطح عملکرد Bicasso تصاویر مبنا را به این پلتفرم بارگذاری کنند. Bicasso یک قابلیت تولید NFT هم دارد که به کاربران امکان می‌دهد تصاویر تولید شده خودشان را در زنجیره هوشمند BNB به NFT تبدیل کنند و این تصاویر به صورت خودکار در والت کاربران ذخیره می‌شوند.

Bicasso از یک مدل تبدیل متن به تصویر خاص بر اساس یادگیری عمیق استفاده می‌کند که می‌تواند بر اساس یک دیتاست از پیش تعیین شده، تصاویری جدید تولید کند. این ابزار ابتدا تصاویر مجموعه آموزشی را بر اساس نویزهای تصادفی تجزیه می‌کند. سپس، کاربر دستورالعمل‌ها را وارد می‌کند و مدل این فرایند را به طور معکوس تکرار کرده و بر اساس پیش بینی‌ها، نویز را حذف می‌کند تا یک تصویر مرتبط تولید کند.

کنترل کیفیت

هوش مصنوعی می‌تواند به کنترل کیفیت در زمینه تولید آثار هنری NFT کمک کند تا محصول نهایی استانداردهای لازم و مطلوب را از نظر کلکسیونرها داشته باشد.

برای مثال الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند تصاویر هنری NFT را تحلیل کرده و مشکلات بالقوه مثل پایین بودن رزولوشن، پیکسلی بودن تصویر و اعوجاج را شناسایی کنند. می‌توان از هوش مصنوعی برای تحلیل ترکیب کلی آثار هنری NFT هم استفاده کرد تا از همسو بودن آنها با استانداردهای هنری اطمینان ایجاد شود.

اعتبارسنجی و احرازهویت

می‌توان از هوش مصنوعی برای تحلیل فایل‌های آثار هنری و اطمینان از اصالت آنها استفاده کرد. مثلاً هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل تاریخچه تراکنش‌های یک NFT در بلاک‌چین از اصالت و کپی نبودن آن اطمینان ایجاد کند.

بعلاوه، هوش مصنوعی می‌توند محتوای یک NFT را تحلیل کرده و اطمینان حاصل کند که آن اثر اصیل است و هیچ یک از قوانین کپی رایت را نقض نمی‌کند. در نتیجه، خریداران اطمینان بیشتری نسبت به ارزش و اصالت اثری که خریداری می‌کنند، پیدا خواهند کرد.

همچنین، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند از داده‌های خرید و فروش توکن‌های NFT برای تحلیل گرایشات بازار و ارایه توصیه‌های شخصی استفاده کنند. این قابلیت نتایج جستجو را ارتقاء داده، احتمال جعل و کلاهبرداری را به حداقل رسانده و تجربیات کلی کاربران را بهبود می‌بخشد.

معایب استفاده از هوش مصنوعی در دنیای NFT

گرچه هوش مصنوعی می‌تواند برای اکوسیستم آثار هنری NFT مفید باشد اما این فناوری هم بدون ایراد نیست. مثلاً استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند باعث از بین رفتن اصالت در اکوسیستم NFT شود.

مولدهای تصاویر هوش مصنوعی می‌توانند از یک اثرهنری خاص نسخه‌های بی‌نهایت زیادی تولید کنند و با این کار باعث اشباع بازار شده و کار هنرمندان را برای متمایز کردن خودشان از دیگران سخت‌تر کنند.

یکی دیگر از نگرانی‌های رایج این است که آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی، فاقد حس انسانی موجود در آثار سنتی هستند. در چنین شرایطی، ارتباط حسی بین هنرمند و اثرهنری از بین رفته و اثر تولید شده اصالت و حس و حال شخصی کمتری دارد.

وابستگی آثار هنری هوش مصنوعی به فناوری هم یک نگرانی دیگر است چون نقص فناوری می‌تواند باعث سرقت یا از دست رفتن یک اثر هنری شود.

نتیجه گیری

هوش مصنوعی در اکوسیستم NFT می‌تواند نحوه ایجاد، فروش و اعتبارسنجی آثار هنری دیجیتال را متحول کند. اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه NFTهای تولید شده توسط هوش مصنوعی فاقد اصالت بوده و بازار را اشباع می‌کنند. با گسترش استفاده از هوش مصنوعی در اکوسیستم NFT تأثیر این فناوری بر دیدگاه و شیوه تعامل ما با آثار هنری دیجیتال می‌تواند جذاب باشد.