آکادمی

یکشنبه, 21 اسفند 1401 01:53

اوردینال چیست؟ راهنمای NFTهای بیت‌کوین برای کاربران مبتدی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اوردینال‌ها توکن‌های جدیدی هستند که هیاهوی زیادی در جامعه بیت‌کوین ایجاد کردند. روز دوشنبه 13 فوریه، کتیبه‌هایی (Inscription) که از اوردینال استفاده می‌کنند از صد هزار عدد گذشتند و کاربران شبکه را پر از تصویر، بازی‌های ویدیویی و محتوای دیگر کردند.

کتیبه‌های اوردینال مثل NFTها دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر اساس ساتوشی (کوچکترین واحد بیت‌کوین) ساخته می‌شوند. ایجاد این کتیبه‌ها روی ساتوشی، به لطف وجود آپگرید تپ روت ممکن شده که 14 نوامبر 2021 در شبکه بیت‌کوین راه‌اندازی شد.

کتیبه اوردینال چیست؟

حدود یک دهه است که توسعه دهندگان بیت‌کوین سعی دارند قابلیت پشتیبانی از توکن‌های تعویض ناپذیر یا NFTها را به بلاک‌چین بیت‌کوین اضافه کنند. این تلاش‌ها از سال 2014 با Counterparty از سازندگان کالکشن NFT Rare Pepe شروع شد و در سال 2017 با Stacks ادامه یافت. در فرایند کتیبه سازی، داده‌های مربوط به محتوای گواهی تراکنش بیت‌کوین، نوشته می‌شوند. این گواهی‌ها (witness) در سال 2017 و با آپگرید سگویت به شبکه بیت‌کوین اضافه شدند.

به گفته الکس میلر، مدیرعامل Hiro که توسعه دهنده پلتفرم قراردادهای هوشمند لایه 2 Stacks است "ایده تیم برای اوردینال‌ها بسیار هوشمندانه بود. این ایده از این جهت مهم بود که چند جنبه مختلف را با هم ترکیب می‌کند به روشی که خالقان بیت‌کوین آن را پیش بینی نکرده یا انتظار آن را نداشتند."

اولین مرحله از ساختن اوردینال‌ها این است که کاربران هسته بیت‌کوین را دانلود کرده و نودشان را با بلاک‌چین همگام سازی می‌کنند. مرحله بعد از همگام سازی، ایجاد یک والت اوردینال و ارسال مقداری ساتوشی به والت است.

این ایده چگونه شکل گرفت؟

سگویت که در سال 2017 منتشر شد، یکسری از باگ‌های هسته بیت‌کوین را حل کرد و امکان اجرای تراکنش‌های بیشتری را در یک بلاک فراهم کرد. همچنین سگویت پایه‌های لازم را برای ایجاد کانال‌های پرداخت لایه دوم مثل شبکه لایتنینگ بیت‌کوین تشکیل داد. سگویت باعث ایجاد بحث‌های زیادی در جامعه بیت‌کوین شد و منجر به اجرای یک هاردفورک شد که بلاک‌چین‌های رقیب بیت‌کوین کش و بیت‌کوین ساتوشی ویژن (Bitcoin SV) بعد از این هاردفورک شکل گرفتند.

از نظر مخالفان، اوردینال‌ها از شبکه سوء استفاده می‌کنند اما توسعه دهنده آنها Casey Rodarmor معتقد است که این ادعاها بی پایه و اساس هستند.

با تپ روت همه طرف‌های شرکت کننده در یک تراکنش می‌توانند با هم همکاری کنند تا این تراکنش‌های پیچیده شبیه به تراکنش‌های رو در روی معمولی به نظر برسد. این کار با ترکیب کلیدهای عمومی آنها برای ایجاد یک کلید عمومی جدید و ترکیب امضاهای آنها برای ایجاد یک امضای جدید انجام می‌شود. ساختن این کلیدها با استفاده از دستگاهی به نام امضای اشنور (Schnorr) انجام می‌شود.

همچنین تپ روت تراکنش‌هایی با یک و چند امضاء را در هم ترکیب می‌کند تا شناسایی ورودی‌های تراکنش در بلاک‌چین بیت‌کوین سخت‌تر شود. تپ روت حریم خصوصی را تقویت کرده و حجم داده‌های لازم را کاهش می‌دهد در نتیجه باعث کمتر شدن هزینه‌های تراکنش می‌شود که با محبوبیت شبکه بیت‌کوین، افزایش پیدا کرده بودند.

به گفته Rodarmor "یکی از نکاتی که مردم درک نمی‌کنند این است که برای ایمن سازی بیت‌کوین، بلاک‌ها باید پر شوند. این بخشی از مدل امنیت کوین است. اگر بلاک‌ها پر نباشند، هیچ شخصی دلیلی برای پرداخت کارمزدی بیشتر از حداقل کارمزد لازم جهت درج تراکنش‌های خودش در یک بلاک ندارد. بنابراین، بلاک‌ها باید پر باشند."

با توجه به اندازه بلاک‌چین بیت‌کوین و نیاز به استفاده از خط فرمان (در ویندوز) یا ترمینال (مک/لینوکس) ممکن است ساختن اوردینال‌ها کار سختی باشد.

آینده اوردینال

رقابت بر سر ایجاد روش‌هایی بهتر و روان‌تر برای حکاکی و نوشتن اطلاعات در بیت‌کوین و والت‌هایی که امکان مشاهده NFTهای بیت‌کوین پس از ساخته شدن آنها را فراهم می‌کنند، ادامه دارد.

گاما که یک بازار NFT بیت‌کوین در Stacks است، به منظور ایجاد روشی راحت و آسان برای ساختن کتیبه‌های اوردینال شروع به ارایه یک سرویس پرداختی کرد که به کاربران امکان می‌داد متن و عکس‌ها را به عنوان محتوا روی بیت‌کوین بنویسند. یکی دیگر از پروژه‌هایی که چنین خدماتی را ارایه می‌دهد، Oridalsbot از سازنده کالکشن NFT Satoshibles است.

روز سه شنبه Hiro Systems اعلام کرد که قابلیت پشتیبانی از توکن‌های اوردینال را به والت Hiro خودش اضافه می‌کند و روز چهارشنبه، والت تحت وب بیت‌کوینی Xverse هم قابلیت پشتیبانی از NFTهای بیت‌کوین را اضافه کرد.