آکادمی

شنبه, 25 دی 1400 05:58

چگونه در بازی متاورسی آپ لند، زمین مجازی بخریم

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سال‌ها در دنیای واقعی روی سرمایه گذاری ملک کار می‌کردم و مالک خانه‌های تک خواب، آپارتمان‌های چند خواب و حتی چند ملک تجاری هستم. همزمان کار خرید و فروش ملک و تولید محتوا در یوتیوب را هم انجام می‌دهم و به همین دلیل وقتی خبر خرید و فروش املاک مجازی را شنیدم کنجکاو و البته دچار شک و تردید شدم. بنابراین شروع به تحقیق درباره متاورس کردم و اینکه آیا خرید ملک مجازی واقعاً کار معقولی هست یا خیر. من درباره چند دنیای مجازی در متاورس تحقیق کردم و تصمیم به خرید ملک در آپ لند گرفتم. آپ لند یک دنیای مجازی است که بر اساس دنیای واقعی طراحی شده است. می‌توان در این دنیای مجازی قطعه زمین‌هایی با ابعادی مشابه به زمین‌های دنیای واقعی خرید. به عنوان یک توصیف کلی می‌توان گفت که این سیستم شبیه به بازی مونوپولی اما به سبک مدرن است.

چگونه برای شروع بازی آپ لند، توکن UPX مجانی به دست آوریم؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی، لازم به ذکر است که اگر هنوز توکن آپ لند را ندارید، حتماً برای عضویت در این پلتفرم از یک کد معرفی استفاده کنید. می‌توانید برای شروع از این لینک استفاده کنید یا اگر دوستی دارید که در این پلتفرم فعالیت دارد، می‌توانید از کد معرفی او استفاده کنید. وقتی با کد معرف ثبت نام کنید، برای اولین خرید توکن UPX 50 درصد پاداش دریافت می‌کنید. هر شخصی که شما از کد معرفی او استفاده کنید هم پاداش 50 درصدی دریافت می‌کند و به این ترتیب می‌توانید صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها داشته باشید.

متاورس چیست؟

متاورس یک نسخه مجازی از دنیای واقعی است که در اصل یک منظومه شمسی است که دنیاهای منحصربفرد زیادی در آن هستند. آپ لند یکی از این جهان‌های مجازی است همچنین سندباکس، دیسنترالند و غیره. این جهان‌ها عمدتاً به صورت مستقل از هم کار می‌کنند و از نظر مقررات و شرایط، اداره ارز دیجیتال مورد استفاده و غیره با هم تفاوت دارند. مثل اینکه یک کامپیوتر داشته باشید که قابلیت اجرای نرم‌افزار و بازی‌های مختلف را دارد؛ این کامپیوتر به صورت کلی متاورس و هر جهان مجازی یک بازی مجزا با قوانین خاص خودش است.

دیسنترالند به دلیل فروش‌های چشمگیر اخیرش یکی از محبوب ترین جهان‌های متاورس است و اخیراً حتی یک زمین در این دنیای مجازی به ارزش 2400000 دلار فروخته شد. اما چرا یک نفر مایل بوده که چنین هزینه ای را برای یک زمین مجازی پرداخت کند؟ در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که هر چند جهان‌های مختلفی در متاورس وجود دارند اما مثلاً زمین‌های دیسنترالند محدود هستند. به همین دلیل قیمت این زمین‌ها و همچنین توکن این پلتفرم یعنی مانا دائماً رو به افزایش است. اعلامیه اخیر فیسبوک مبنی بر تغییر نام این پلتفرم به متا هم باعث افزایش چشمگیر قیمت کوین‌های متاورس و جلب توجه شدید به سمت دنیای مجازی شد. فیسبوک اعلام کرده که قصد دارد 10 میلیارد دلار برای متاورس سرمایه گذاری کند. البته هنوز مشخص نیست که این سرمایه برای چه بخش‌هایی صرف می‌شود.

زمین‌های متاورس چقدر قیمت دارند؟

زمین‌های بعضی جهان‌های مجازی بسیار گران و در بعضی جهان‌ها بسیار ارزان هستند. ارزان ترین زمینی که با کمی در دیسنترالند پیدا کردم، حدود 15 هزار دلار قیمت داشت. از طرفی در جهان‌هایی مثل آپ لند زمین‌هایی با قیمت بسیار مناسب تر وجود دارند. من اولین زمین خودم را در این پلتفرم با قیمت 7 هزار UPX یعنی حدود 7 دلار خریدم. دنیاهای دیگر تا 250 دلار برای هر زمین دریافت می‌کنند و هر کدام از نظر اینکه دنیایشان چه خصوصیات و شرایطی داشته باشد، اهداف و ایده‌های خاص خودشان را دارند. دیسنترالند زمین‌های خیلی محدودی دارد اما آپ لند زمین‌های خیلی بیشتری دارد. هر چقدر عرضه کمتر باشد، قیمت هم بیشتر است.

کاربرد زمین‌های مجازی چیست؟

واقعیت این است که زمین‌ها و املاک مجازی کاربردهای خاص و مشخصی دارند و به همین دلیل است که فیسبوک وارد عرصه متاورس شده است. متاورس برای تولیدکنندگان محصولاتی که مایلند کنترل کاملی بر آنچه می‌سازند داشته باشند بسیار مفید است. NFT یک توکن تعویض ناپذیر است یعنی تنها یک نسخه از هر NFT وجود دارد و نمی توان آن را کپی کرد. توکن‌های تعویض ناپذیر منعکس کننده یک اثر هنری، موزیک، توئیت، عکس یا ویدیو هستند. وقتی یک NFT ایجاد می‌کنید مالکیت آن متعلق به شماست و می‌توانید آن را در بلاک‌چین بفروشید. بعضی توکن‌های تعویض ناپذیر میلیون‌ها دلار ارزش دارند.

ایده اصلی از ساختن توکن‌های تعویض ناپذیر حذف واسطه‌ها است. یک هنرمند توکن تعویض ناپذیری برای موزیک یا نقاشی که ترسیم کرده ایجاد می‌کند و بعد بدون نیاز با هماهنگی با یک ناشر یا نماینده آن را به صورت مستقیم به طرفدارانش می‌فروشد. برای فروش این توکن‌ها می‌توان آنها را در متاورس قرار داد تا دیگران آنها را پیدا کرده یا بخرند. می‌توانید توکن‌های تعویض ناپذیرتان را در زمین خودتان قرار دهید. بعضی شرکت‌ها میلیون‌ها دلار خرج زمین‌های مجازی کرده اند تا بتوانند آثار هنری خودشان را در این زمین‌ها بفروشند یا در آنجا رویداد برگزار کنند.

آپ لند چیست؟

پس از کمی تحقیق، آپ لند تبدیل به گزینه مورد علاقه من شد. البته نمی توان آینده را پیش بینی کرد اما انتظار می‌رود که دنیاهای مجازی به محبوبیت زیادی برسند و خیلی از کاربران را ثروتمند کنند. آپ لند بازی است که در آن می‌توانید زمین‌هایی مجازی بخرید که بر اساس نقشه دنیای واقعی طراحی شده اند.

علاوه بر خرید زمین‌ها، می‌توانید با اجاره دادن آنها هم درآمد کسب کنید. به طور کلی پیش بینی می‌شود که هر زمین بازده 17 درصدی ایجاد کند. می‌توانید پس از خرید زمین آن را برای فروش ثبت کنید یا اینکه با کالکشن سازی بازده خودتان را افزایش دهید. همچنین می‌توانید روی زمین خودتان خانه یا آپارتمان بسازید. آپ لند سایت‌های خاصی در آمریکا دارد که در آنجا می‌توانید ملک بخرید از جمله در شهرهای:

سانفرانسیسکو

منهتن

شیکاگو

کلیولند

نیو اورلان

نشویل

کانزاس

فرزنو

بروکلین

و چند شهر کوچکر

آپ لند دائماً در حال باز کردن شهرهای جدید است. قیمت این املاک همزمان با تقاضای آن افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر خرید زمین، می‌توانید NFT بخرید یا بسازید، گنجینه پیدا کنید، املاک را با دیگران معامله کنید، NFT ذخیره کنید و غیره. همچنین آپ لند قصد ایجاد بیزنس‌های قابل فروش یا اجاره را دارد که در حال حاضر در قالب ایستگاه راه آهن و فرودگاه‌ها در دسترس هستند.


آیا آپ لند رایگان است و برای فعالیت در آن چقدر هزینه نیاز است؟

یکی از ویژگی‌های جالب توجه آپ لند راحتی شروع کار در آن است. برای کار در این پلتفرم نیازی به دانلود یک والت خاص، انتقال بیت‌کوین به این والت، تبدیل بیت‌کوین به یک کوین خاص و بعد باز انتقال آن به آپ لند نیست. می‌توانید خیلی راحت در این پلتفرم ثبت نام کنید و بلافاصله تبدیل به یک کاربر این پلتفرم شوید. می‌توانید کار را با 4500 UPX شروع کنید که در حال حاضر کمتر از 5 دلار قیمت دارد. هزار UPX، در دنیای آپ لند معادل با یک دلار است. دقت داشته باشید که یک ارز دیجیتال UPX هم وجود دارد اما با UPX آپ لند تفاوت دارد و ربطی به آن ندارد. در حال حاضر امکان خرید و فروش UPX آپ لند وجود ندارد که این موضوع مزایا و معایبی به همراه دارد.

هنوز ملکی با کمتر از 4500 UPX پیدا نکردم اما فکر می‌کنم چنین ملکی وجود داشته باشد. می‌توانید آپ لند را به صورت رایگان بازی کنید اما معمولاً بازیکن‌ها وسوسه می‌شوند که برای پیشرفت بیشتر در بازی، هزینه کنند. خیلی از زمین‌های کوچکتر بین 6 تا 10 هزار قیمت داشتند اما زمین‌هایی با قیمت بسیار بیشتر هم وجود دارد.

یکی از معایب آپ لند این است که امکان خرید و فروش UPX وجود ندارد. روشی برای نقد کردن این کوین‌ها وجود دارد اما ساده نیست. می‌توانید زمین خودتان را با دلار بفروشید. اگر شخصی زمین شما را با پرداخت دلار خریداری کند، می‌توانید این دلار را برداشت کنید. فروش زمین با پول نقد زمان می‌برد و البته تضیمنی نیست که بتوانید به سرعت پولتان را دریافت کنید. در آینده ممکن است شرایط تغییر کند اما قابل معامله نبودن UPX مزایایی هم دارد.

یکی از مشکلات کوین‌های کوچک وجود قوانین سختگیرانه برای آنها در بعضی کشورها است و اینکه خرید همه والت‌ها و کوین‌ها راحت نیست. از آنجایی که UPX قابل معامله نیست، خرید آن راحت است و می‌توان از طریق گوگل پی با استفاده از کارت بانکی به راحتی آن را خرید کرد (برای کاربران خارجی) البته همین راحتی خرید می‌تواند مشکل آفرین شود چون کاربران زود دچار اعتیاد به خرید می‌شوند!

چگونه می‌توان با آپ لند درآمدزایی کرد؟

منظور از درآمدزایی در این پلتفرم، به دست آوردن UPX است. UPX هنوز پول کامل محسوب نمی شود اما ممکن است در آینده این شرایط تغییر کند. روش‌های زیادی برای افزایش موجودی UPX خودتان بدون خرید آن با پول واقعی وجود دارد:

پاداش روزانه: هر روز که به سیستم لاگین کرده و بازی کنید، یک جایزه کوچک دریافت می‌کنید که اگر این روزها پشت سرهم باشند، مبلغ جایزه هم بیشتر می‌شود.

بازده املاک: هر سه ساعت یک بار یک بازده کوچک از ملکی که خریدید دریافت می‌کنید که رقم آن در سال به 17 درصد می‌رسد. نیازی نیست که این مبلغ را زود به زود جمع آوری و برداشت کنید چون این پاداش برای شما محفوظ است.

افزایش بازده با کالکشن‌ها: وقتی یک کالکشن تکمیل کنید، بازده همه املاک آن کالکشن افزایش پیدا می‌کند و یک پاداش مخصوص دریافت می‌کنید. کالکشن‌ها می‌توانند شامل خرید یک ملک یا داشتن چند ملک در یک خیابان یا یک شهر باشند و سود شما را از 10 تا 300 درصد افزایش می‌دهند.

گنجینه‌ها: می‌توانید از روش شکار گنجینه استفاده کنید که البته کمی سخت است. باید از ملک خودتان یا املاکی که در محدوده کاوشگر (اکسپلورر) شما هستند، برای سرنخ گرفتن درباره محل گنجینه‌ها استفاده کنید.

معرفی به دیگران: همانطور که قبلاً اشاره شد، اگر دیگران را به آپ لند دعوت کنید، برای اولین خرید UPX توسط آنها 50 درصد پاداش کسب می‌کنید.

بازدید از ملک: می‌توانید کاوشگرتان را به املاک دیگر ارسال کنید و برای انجام این کار یک کارمزد کوچک به مالک بپردازید (5 تا 50 UPX). مالک هم درصدی از این کارمزد را دریافت می‌کند.

فروش ملک: می‌توانید ملکتان را برای فروش ثبت کنید تا یک نفر آن را به قیمتی بیش از آنچه برای خرید ملک پرداخت کرده بودید، بخرد. من به شخصه هنوز هیچ ملکی را برای فروش ثبت نکردم و در جریان نیستم که حجم تقاضا در بازار ثانویه چقدر است.

وقتی بازی آپ لند را شروع می‌کنید، نقش یک بازدیدکننده را دارید. باید هر هفته به بازی لاگین کنید وگرنه میزان پیشرفتی که در بازی داشته اید از دست می‌رود. برای تبدیل شدن به یک پلیر دائمی باید حداقل 10 هزار UPX ثروت خالص داشته باشید که رسیدن به آن کار راحتی است. وقتی به این مرحله برسید، هیچ وقت میزان پیشرفتی که در بازی داشته اید یا توکن‌های شما از دست نخواهد رفت.

گیم پلی آپ لند چگونه است؟

همانطور که حتماً تا اینجا متوجه شدید، آپ لند یک بازی اکشن پرسرعت نیست بلکه بیشتر حالت استراتژیک دارد. شما کار را به عنوان یک کاوشگر شروع می‌کنید که کاراکتر شما در بازی است و در دنیای آپ لند به گشت و گذار می‌پردازد. کافیست شهر مورد نظرتان را انتخاب کنید تا کاراکتر شما شروع به راه رفتن و کاوش این شهر کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد چون نمی توانید در آپ لند هر زمین دلخواهی را بخرید.

مشاهده املاک ثبت شده برای فروش

در ابتدای بازی یک نمای اجمالی از شهر دارید اما نمی توانید زمین‌های ثبت شده برای فروش را مشاهده کنید مگر اینکه کاملاً روی نقشه زوم کنید. وقتی خوب روی نقشه زوم کنید، زمین‌هایی با رنگ‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. آبی روشن یعنی زمین مورد نظر مالک دارد و برای فروش ثبت نشده است. سبز تیره یعنی زمین مالک دارد و برای فروش ثبت شده است و سبز روشن یعنی زمین مالک ندارد و قابل خرید است. زمین‌های سبز روشن قابل ساختن هم هستند و این یعنی شما اولین مالک چنین زمین‌هایی خواهید بود. می‌توانید برای مشاهده قیمت یک زمین، اندازه و میزان درآمدزایی آن روی آن کلیک کنید.

چگونه زمین‌های ثبت شده برای فروش را ببینیم؟

کاربرد کاوشگر شما این است که تا زمانی که به این زمین‌ها نزدیک نشده باشد، نمی توانید رنگ آنها را ببینید و اگر نزدیک زمین‌ها نباشد، زمین‌های سبز روشن قابل خرید، به صورت خاکستری یا سفید نمایش داده می‌شود. زمین‌های FSA هم وجود دارند که برای پلیرهایی با ارزش خالص بیش از 100 هزار UPX رزرو شده اند. چنین زمین‌هایی یکسری محدودیت خاص برای فروش دارند اما ممکن است نسبت به بقیه زمین‌ها کمی ارزان تر باشند. می‌توانید روی آیکن اکسپلورر هم کلیک کنید تا یک ماشین حساب پایین صفحه نمایان شود که با استفاده از آن می‌توانید همه ملک‌های قابل خرید در محدوده قیمت مورد نظرتان را مشاهده کنید. یکی از امکانات جالب بازی، دکمه مربوط به نمای خیابان است که با کلیک روی یک ملک نمایان شده و نمای Google street ملک مورد نظر در دنیای واقعی را نشان می‌دهد.

چگونه کاوشگر را حرکت دهیم؟

اگر یک زمین جالب پیدا کردید که کاوشگر شما از آن دور است، می‌توانید او را به منطقه ملک مورد نظر برسید. اگر ملک مورد نظر در یک شهر دیگر باشد، باید کاوشگر را با قطار یا هواپیما بفرستید که نیاز به صرف هزینه و زمان دارد. همچنین می‌توانید کاوشگر را فقط به زمین‌هایی بفرستید که مالک دارند که هزینه این کار کمی بیشتر است. در هر 24 ساعت، تنها 3 بار می‌توانید کاوشگر را به ملک‌های دیگر بفرستید. می‌توانید هر چند بار که مایل بودید، کاوشگرتان را به صورت رایگان داخل یک شهر جابجا کنید.

وقتی کاوشگرتان را به یک ملک بفرستید، به صورت تصادفی شروع به حرکت در یک جهت خاص می‌کند که جهت آن قابل کنترل نیست. تنها روش تغییر جهت کاوشگر ارسال مجدد اوست تا دوباره در یک جهت تصادفی جدید حرکت کند.

چگونه ملک بخریم؟

وقتی نزدیک ملکی باشید، خرید آن کاملاً ساده و راحت است. کافیست روی ملک مورد نظر کلیک کنید تا دکمه کوچک خرید را ببینید. پس از کلیک کردن روی این دکمه برای خرید از شما تأیید گرفته می‌شود که اگر تأیید را بدهید و موجودی کافی را داشته باشید، فرایند ثبت آن بر روی بلاک‌چین شروع می‌شود. در این حالت پول ملک از حساب شما کسر شده و یک کارمزد 5 درصدی برای خرید از شما دریافت می‌شود. این فرایند چند دقیقه زمان می‌برد و پس از تکمیل آن، آیتم خریداری شده در فهرست دارایی‌های شما نمایش داده می‌شود؛ به این ترتیب مبلغ اجاره یا بازده را هم به صورت خودکار دریافت می‌کنید. بعد از این کار می‌توانید به کالکشن خودتان ملک اضافه کنید.

چگونه از کالکشن‌ها برای درآمدزایی استفاده کنیم؟

کالکشن‌ها به افزایش بازده ملک شما کمک می‌کنند. در هر شهر کالکشن‌های خاصی وجود دارند و بعضی از آنها جهانی هستند. کالکشن Newbie راحت ترین گزینه است چون برای داشتن آن کافیست یک ملک داشته باشید. برای دیدن کالکشن‌ها، هنگام مشاهده یک شهر روی دکمه پایین وسط صفحه که سه نقطه دارد کلیک کرده و بعد روی collections کلیک کنید. سپس کالکشن مورد نظرتان را پیدا کرده و برای پر کردن آن روی یک ملک کلیک کنید. به این ترتیب علاوه بر دریافت پول بیشتر در هر سه ساعت یک بار، یک پاداش خاص هم برای آن کالکشن دریافت می‌کنید. هر زمان که خواستید می‌توانید کالکشن را از ملک خارج کنید؛ هر ملک در هر لحظه تنها می‌تواند عضو یک کالکشن باشد. بعضی از کالکشن‌ها عبارتند از:

سه خانه در یک خیابان

پنج خانه در یک شهر

سه خانه در یک منطقه

دو خانه در یک خیابان تعیین شده

دو آتش نشانی در یک شهر

و غیره

کالکشن‌های ساده تر، بازده شما را 1.1 تا 1.3 برابر افزایش می‌دهند و کالکشن‌های سخت تر 1.5 تا 3 برابر. معمولاً تهیه کالکشن‌های سخت تر چندان راحت نیست و تنها راه تکمیل آنها خرید ملک از سایر بازیکن‌ها است که گران تر هستند.

چگونه سازه ایجاد کنیم؟

می توانید در زمین خودتان خانه، دوبلکس و انواع سازه‌ها را بسازید. برای ساختن ساختمان باید جرقه (اسپارک) داشته باشید که به دست آوردن آن راحت نیست. وقتی لول شما در بازی افزایش پیدا کند (یعنی ارزش خالص دارایی شما به یک سطح خاص برسد)، گاهی اوقات پاداش و جایزه دریافت می‌کنید. وقتی به سطوح بالا می‌رسید، جرقه دریافت می‌کنید و به این ترتیب امکان ساخت و ساز را پیدا می‌کنید. اما ممکن است خانه ساختن با آن یک سال طول بکشد. می‌توانید از دیگران هم جرقه اجاره کنید اما امکان خرید و فروش آن وجود ندارد. گاهی اوقات در فروشگاه UPX مزایده‌های خاصی برگزار می‌شود که ممکن است در آنها اسپارک هم فروخته شود.

آیا می‌توان با آپ لند درآمدزایی حقیقی داشت؟

دنیای آپ لند حتی برای تازه کارها جذابیت زیادی دارد. با توجه به بازده ثابت 17 درصد این بازی و درآمدهایی که از طریق کالکشن‌ها و جایزه‌ها دارید، می‌توانید با این بازی به سود خوبی برسید.

با این وجود درباره شیوه دریافت پول واقعی از این پلتفرم سوالات زیادی وجود دارند. در حال حاضر تنها با فروش ملک در ازای دلار می‌توان درآمد داشت. و من به شخصه از میزان تقاضای موجود برای ملک‌ها اطلاعی ندارم چون هنوز هیچ ملکی برای فروش ثبت نکرده ام. من هم در این سیستم سرمایه گذاری کردم اما انتظار ندارم که ظرف سه ماه از طریق این سیستم به پول هنگفتی برسم. این بازی یک بازی طولانی مدت است و تقریباً تازه شروع به کار کرده است. به همین دلیل قیمت املاک در آن ارزان است و ممکن است بعداً سرمایه متوسطی که در این سیستم دارید به بازده چشمگیری برسد.

آپ لند دائماً در حال ارتقا است و ساختمان‌ها و شهرها و امکانات جدیدی به آن اضافه می‌شود. معمولاً در شهرهای جدید فرصت‌های بیشتری وجود دارد. این بازی کاملاً سرگرم کننده است و هیچ فشاری بر روی بازیکن ایجاد نمی کند تا همواره بهترین باشد. اگر وقت بازی کردن نداشته باشید هم باز ملکتان برای شما درآمدزایی خواهد کرد.

آپ لند چه شباهتی با مونوپولی دارد؟

آپ لند شباهت زیادی به بازی قدیمی مونوپولی دارد و حتی تصویر اصلی بازی هم یک لاما با عینک تک چشمی است که به احتمال زیاد این کار با هدف یادآوری مونوپولی انجام شده است.

گیم پلی بازی هم شبیه به مونوپولی است چون در اینجا هم شما ملک جمع آوری می‌کنید، ملک‌ها یک مبلغ اجاره مشخص دارند و اگر کالکشن بسازید، درآمد بیشتری دارید و می‌توانید با ساخت و ساز در ملک‌ها، اجاره بیشتری جمع کنید.

نتیجه گیری

آپ لند بازی جذابی است و به احتمال زیاد سرمایه گذاران زیادی را جذب می‌کند. باید دید که این بازی چطور پیشرفت می‌کند و چه تغییراتی در آن ایجاد می‌شود. ممکن است این بازی هم تبدیل به یکی از پروژه‌های بسیار موفق شود هر چند احتمال ناکامی آن هم وجود دارد.