آکادمی

دوشنبه, 16 اسفند 1400 03:35

آموزش استخراج ارز Chia

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

چگونه کوین چیا (XCH) را ماین کنیم؟

چیا چیست؟

احتمالاً شما هم قبلاً با چیا کوین آشنا شده اید و حالا به دنبال یادگیری نحوه ماین کردن آن هستید اما پیش از پرداختن به نحوه ماین کردن این ارز جدید یک معرفی مختصر از آن خواهیم داشت:

چیا یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال است که در ماه مارس امسال معرفی شد. این ارز دیجیتال توسط Bram Cohen که قبلاً بیت تورنت را ساخته طراحی شده با این هدف که نسبت به سایر ارزهای دیجیتال انرژی کمتری مصرف کند. چیا از قدرت درایوهای ذخیره اطلاعات برای فارم کردن ارز دیجیتال استفاده می‌کند نه سیستم جی پی یو ماینینگی که در ارزهای دیجیتال پرکاربردی مثل بیت‌کوین و اتریوم وجود دارد.

محبوبیت چیا در چند هفته اخیر به سرعت افزایش یافته و همین مسئله باعث کمبود SSD در چین شد که ممکن است در آمریکا و سایر نقاط جهان هم شاهد رخ دادن آن باشیم.

وقتی قیمت ارزهای دیجیتالی مثل دوج کوین بدون داشتن ارزش بنیادی ناگهان افزایش پیدا می‌کند (دوج کوین سقف تولید ندارد و امکان تولید نامحدود آن وجود دارد) پس انتظار می‌رود که قیمت ارزی مثل چیا هم با افزایش محبوبیت آن بیشتر شود. چیا هم مثل بیت‌کوین سقف تولید 21 میلیون عددی دارد.

چیا از الگوریتم جدیدی موسوم به اثبات فضا و زمان یا به اختصار PoST استفاده می‌کند که در واقع با این الگوریتم می‌توانید اثبات کنید که فضای بی استفاده هارد یا SSD خودتان را برای فارمینگ در اختیار این شبکه قرار داده اید. این تغییر نسبت به الگوریتم اثبات کاری بیت‌کوین که انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند پیشرفت مهمی محسوب می‌شود.

آیا امکان خرید یا فروش چیا وجود دارد؟

هنوز امکان اجرای تراکنش با چیا وجود ندارد در نتیجه فعلاً تنها روش به دست آوردن این ارز دیجیتال فارمینگ است. طبق آنچه در سایت رسمی چیا نوشته شد، این قابلیت از سوم ماه می‌ فراهم می‌شود.

امکانات لازم برای ماین کردن چیا

برای ماین کردن چیا قطعاً نیاز به مقداری فضا روی یک درایو ذخیره اطلاعات دارید که هر چقدر حجم این فضا بیشتر باشد بهتر است. علاوه بر این سیستم شما باید حداقل الزامات مورد نیاز بلاک‌چین چیا را داشته باشد یعنی:

پردازنده یک و نیم گیگابایتی چهار هسته ای؛

2 گیگابایت رم؛

پایتون 3.7 یا بالاتر (لینک دانلود جدیدترین نسخه پایتون).

معمولاً اکثر کامپیوترهای امروزی این الزامات را به راحتی برآورده می‌کنند بنابراین به احتمال زیاد فضای ذخیره اطلاعات تنها عامل محدود کننده است.

آیا سرعت درایو مهم تر است یا فضای ذخیره اطلاعات؟

اگر به دنبال حداکثر کردن کارایی فارمینگ هستید، سرعت و ظرفیت درایو ذخیره اطلاعات هر دو اهمیت زیادی دارند. در حالت ایده آل حداقل باید یک درایو سریع داشته باشید (ترجیحاً با ظرفیت بالا) تا نقش درایو ذخیره موقت اطلاعات را داشته باشد و یک درایو با ظرفیت بیشتر برای ذخیره پلات‌های تکمیل شده.

آیا امکان ملحق شدن به یک استخر ماینینگ وجود دارد؟

در حال حاضر چیا از استخر ماینینگ پشتیبانی نمی‌کند. استخرها محل‌هایی هستند که در آن شما قدرت هشینگ خودتان (که در اینجا فضای هارددرایوتان است) را با سایر ماینرها ترکیب می‌کنید تا احتمال درآمدزایی شما به حداکثر برسد.

اگر استخر ماینینگ شما 50 درصد از ظرفیت فارمینگ کل شبکه را در اختیار داشته باشید، حدود 50 درصد از چیای تولید شده در شبکه را کسب می‌کند که بعد بین اعضای استخر بر حسب میزان مشارکتشان تقسیم می‌شود. در واقع این سیستم باعث حذف ویژگی شانسی بودن ماینینگ می‌شود.

اما این قابلیت هنوز در چیا فراهم نشده است. به دست آوردن چیا به میزان زیادی بستگی به شانس دارد مگر اینکه یک فارم بسیار بزرگ داشته باشید.

لازم به ذکر است که طبق آنچه در وبلاگ پروژه نوشته شده، قرار است در آینده قابلیت پشتیبانی از استخرها به چیا اضافه شود.

راهنمای گام به گام ماینینگ چیا

حالا که با مفاهیم و اصول مقدماتی ماینینگ چیا آشنا شدیم، به بخش اصلی یعنی تنظیم کامپیوتر برای فارم کردن چیا می‌پردازیم.

نصب بلاک‌چین چیا:

صفحه دانلود بلاک‌چین چیا، کلاینت اختصاصی فارمینگ چیا در این لینک موجود است. گزینه مورد نظر را متناسب با سیستم عامل خودتان انتخاب کنید تا دانلود شروع شود. پس از دانلود فایل ChiaSetup-X.X.X.exe را اجرا کنید تا به این صفحه هدایت شوید:

ایجاد والت:

حالا نوبت به ایجاد والتی می‌رسد که در آینده کوین‌های چیای شما در آن ذخیره خواهند شد. گزینه Create A New Private Key را انتخاب کنید تا صفحه‌ای حاوی یک عبارت 24 کلمه‌ای مشاهده کنید. حتماً این عبارت را به ترتیب درست بنویسید یا یک عکس از آن گرفته و در محلی امن ذخیره کنید چون برای دسترسی به والتتان باید از این کلمات استفاده کنید. و البته این عبارت را در اختیار هیچ فرد دیگری قرار ندهید.

مثالی از فهرست کلمات چیا

پس از کلیک کردن روی Next ممکن است فایروال ویندوز یا نرم‌افزار امنیتی سیستم عامل به شما اعلام کند که چیا به دنبال دسترسی‌های خاصی است. روی Allow کلیک کنید.

ایجاد پلات

حالا که بلاک‌چین چیا را دانلود کرده و یک والت ساختید، نوبت فارمینگ می‌رسد. برای انجام این کار روی تب Plots در کنار صفحه کلیک کنید تا به صفحه‌ای شبیه تصویر زیر منتقل شوید:

 

اینترفیس پلات‌های بلاک‌چین چیا

اول باید مشخص کنید که چقدر فضای ذخیره اطلاعات در دسترس دارید. در نوار جستجوی ویندوز عبارت Storage Settings را جستجو کرده، پنجره باز شده را اسکرول کرده و گزینه View Storage Usage on Other Drives را انتخاب کنید. سیستم عامل‌های غیر ویندوزی هم تنظیمات مشابهی دارند. کافیست به تنظیمات درایو ذخیره اطلاعات در سیستم عامل رفته و میزان فضای آزاد را مشاهده کنید.

در مثال بالا در درایو E و C بیش از 900 گیگابایت فضای آزاد وجود دارد. از آنجایی که در حال حاضر و آینده به این فضا نیاز ندارم پس روی هر دوی این درایوها یک پلات ایجاد می‌کنم.

در واقع باید مشخص کنید که چه میزان فضای آزاد دارید و میزان فضای آزادی که قصد استفاده از آن برای فارمینگ را دارید مشخص کنید. از این اطلاعات برای مشخص کردن اندازه پلات که به زودی به آن می‌پردازیم استفاده کنید.

حالا به برنامه بلاک‌چین چیا رفته و گزینه Add a Plot را انتخاب کنید.

حالا منوی بالا را مشاهده می‌کنید. می‌توانید تعداد پلات‌ها، اندازه پلات، دایرکتوری موقت و نهایی که پلات در آن ذخیره می‌شود (فایل .PLOT) را مشخص کنید.

پس از انتخاب تعداد پلات‌ها می‌توانید انتخاب کنید که این پلات‌ها به صورت موازی یا در یک صف اضافه شوند. اگر فضای کافی را داشته باشید می‌توانید پلات‌ها را به صورت موازی ایجاد کرده یا همزمان دو پلات روی یک درایو بسازید.

در غیر این صورت می‌توانید تا 29 پلات را وارد صف کنید تا مطمئن شوید که حتی وقتی فعالانه این فرایند را مدیریت نمی‌کنید باز هم فارمینگ ادامه دارد.

توصیه می‌شود که برای ذخیره موقت از یک درایو سریع تر (برای رسیدن به حداکثر سرعت از یک NVMe SSD) و برای ذخیره نهایی اطلاعات از یک هارد پرظرفیت استفاده کنید.

همچنین می‌توانید گزینه‌های پیشرفته‌ای مثل مصرف ریسمان‌های پردازنده و رم را هم تنظیم کنید. اگر رم یا ریسمان پردازنده اضافه دارید می‌توانید آنها را به پلات تخصیص دهید این کار باعث می‌شود که سرعت فارمینگ کمی افزایش پیدا کند.

دقت داشته باشید که گزینه threads مربوط به تعداد ریسمان به ازای هر پلات است نه کل ریسمان‌ها. به طور کلی توصیه می‌شود به ازای هر پلات از 2 ریسمان استفاده کنید چون این کار به شما امکان می‌دهد که پلات‌های بیشتری را به صورت موازی بسازید تا سرعت خوبی داشته باشید.

اگر مطمئن نیستید که چقدر رم دارید، ترکیب کلیدهای ctrl + shift + esc را فشار دهید تا تسک منیجر باز شود، سپس روی تب Performance کلیک کنید و میزان حافظه موجود را بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید میزان رمی که در حال حاضر استفاده شده را بررسی کنید و به راحتی محاسبه کنید که چقدر رم باقی مانده است.

در نهایت توصیه می‌شود که ظرفیت باکت را روی همان حالت پیش فرض یعنی 128 قرار دهید و در صورت تمایل می‌توانید نام صف را تغییر دهید چون تأثیری بر چیزهای دیگر نخواهد داشت.

پس از بهینه سازی تنظیمات برای سیستم خاص خودتان روی Create Plot کلیک کنید. حالا فارم شما آماده است!

MiB و GiB چیست؟

وقتی قصد انتخاب اندازه پلات را داشته باشید احتمالاً متوجه خواهید شد که بلاک‌چین چیا اندازه بلاک‌ها را به جای مگابایت و گیگابایت بر حسب MiB و GiB مشخص می‌کند که در واقع یکی هستند اما MiB (Mebibytes) و GiB (Gibibytes) بر حسب توان 2 هستند نه 10. بنابراین یک mebibyte معادل با 1,048,576 بایت است اما یک مگابایت دقیقاً یک میلیون و یک gibibyte حدوداً 1.07 گیگابایت است.

در واقع مقادیری که برحسب MiB و GiB مشخص می‌شوند کمی نسبت به مقادیر مشخص شده بر حسب GB و MB بیشتر هستند. توصیه می‌شود که برای مشخص کردن بهترین تنظیمات از یک ماشین حساب تبدیل استفاده کنید.

منتظر ماندن برای ایجاد فارم‌ها

وقتی فارم شما آماده و فعال شد، کافیست کمی منتظر بمانید. اگر سیستم شما منابع اضافه بیشتری دارد، می‌توانید پلات‌های بیشتری اضافه کنید اما به طور کلی باید منتظر بمانید.

وقتی پلات‌ها تکمیل شدند باید فارمینگ به صورت خودکار شروع شود. با شروع شدن این فرایند صفحه‌ای شبیه تصویر تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

می توانید از طریق اینترفیس Plots پلات‌های خودتان و میزان پیشرفت ایجاد آنها را مشاهده کنید. پلات‌ها پس از تکمیل به درایو ذخیره نهایی منتقل می‌شوند. اگر یکی از پلات‌ها به رقم چالش (challenge value) مشخص شده توسط بلاک‌چین چیا نزدیک باشد 2 چیا دریافت می‌کنید. هر 10 دقیقه یک بار این رقم تغییر می‌کند.

هر چقدر پلات‌های شما ظرفیت بیشتری داشته باشند احتمال اینکه به رقم برنده برسید بیشتر خواهد شد.

امیدواریم که این راهنما برای شما مفید بوده باشد. حتماً مطالب سایت ما را دنبال کنید چون به زودی مطالب بیشتری درباره چیا منتشر می‌کنیم.