معرفی ارزها

شنبه, 21 اسفند 1400 10:47

رمزارز چیا Chai چیست و استخراج آن چگونه انجام می شود ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

چیا کوین و چیا فارمینگ بر اساس این دیدگاه ساخته شده اند که ارزهای دیجیتال باید در دسترس همه قرار داشته باشند و همه بتوانند بدون تقریباً هیچ منبعی از آنها کسب درآمد کنند. این شبکه نسبت به اکثر ارزهای دیجیتال منابع کمتری مصرف می‌کند و هزینه‌های سخت‌افزاری آن به طور چشمگیری کمتر است.

اگر به دنبال راه اندازی یک فارم چیا هستید، باید توجه داشته باشید که برای ساختن پلات‌های چیا و انجام کارهای اثبات فضا در شبکه چیا باید فضای زیادی روی هارددیسکتان داشته باشید. با ما همراه باشید تا جزئیات انجام این کار را به شما آموزش دهیم.

بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال

اگر با ارزهای دیجیتال و محصولات مختلف ساخته شده بر مبنای آنها آشنا نیستید، کافیست در جریان باشید که اطلاعات هر کوین دیجیتال در قالب یکسری بلاک روی بلاک‌چین خودش ذخیره می‌شود.

بلاک‌چین مثل یک دفتر ثبت امور مالی است که تاریخچه همه تراکنش‌های صورت گرفته با استفاده از ارزهای دیجیتال بر روی آن ثبت می‌شود. به جای نگه داشتن این دفتر کل روی یک فضای واحد که امکان حمله مهاجمان سایبری به آن وجود دارد، نگهداری و مراقبت از این اطلاعات توسط هزاران فردی انجام می‌شود که ارزهای دیجیتال مختلف را ماین می‌کنند و به آنها ماینر یا فارمر می‌گوییم. تراکنش‌ها در بلاک‌چین با امضاهای رمزنگاری شده تغییر ناپذیری به اسم هش ثبت می‌شوند که ماینرها آنها را پردازش می‌کنند. به دست آوردن این هش‌ها مستلزم انجام محاسبات ریاضی پیچیده‌ای است که تنها کامپیوترها قادر به انجام آن هستند.

پس از خرید کامپیوترها و پردازنده‌های گران قیمت، ماینرها شروع به ماین کردن کوین‌ها می‌کنند که این کار به ذخیره امن اطلاعات تراکنش‌های انجام شده در بلاک‌چین کمک می‌کند. ماینرها در ازای انجام این کار پاداش‌هایی در قالب کوین دیجیتال بلاک‌چین مورد نظر دریافت می‌کنند.

اصول بنیادی ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به غیر از تأمین امنیت، معمولاً به مرور زمان افزایش بهای چشمگیری را تجربه می‌کنند. مشکل اکثر ارزهای دیجیتال این است که ممکن است ارزش آنها نوسان چشمگیری داشته باشد و در یک بازه زمانی کوتاه افزایش یا کاهش بهای شدیدی داشته باشند. سرمایه گذاران بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال امیدوارند که ارزی را انتخاب کنند که افزایش بها پیدا کرده و چشم انداز خوبی داشته باشد.

اما تمرکز اصلی این مقاله بحث فارمینگ و ماینینگ است. با همین فرایند است که ارزهای دیجیتال ساخته می‌شوند. مثلاً فرض کنید که کاربری به اسم Eva قصد ماین کردن ارزهای دیجیتال را داشته باشد. او سخت‌افزارهای لازم را خریده، 1500 کوین جدید را ماین می‌کند و بعد آنها را برای فروش در بازار ثبت می‌کند. Jakob تصمیم به خرید گرفته و 1000 عدد از این کوین‌ها را با قیمت 20 دلار به ازای هر کوین یعنی در مجموع 20 هزار دلار می‌خرد. ارزش ارز دیجیتال جدید Eva بیشتر می‌شود. او خوشحال است چون 500 کوین باقیمانده او 10 هزار دلار ارزش دارند. Mark که چشم انداز بلاک‌چین را تحت نظر دارد، بالا رفتن ارزش کوین‌های Eva را مشاهده می‌کند و پیش بینی می‌کند که احتمالاً به زودی قیمت هر کوین او به صد دلار افزایش پیدا می‌کند. حالا او تصمیم می‌گیرد مقداری از کوین‌های باقیمانده را بخرد و همزمان Jakub تصمیم به فروش نیمی از کوین‌های خودش می‌گیرد. حالا ارزش کوین مورد نظر بیشتر می‌شود.

به این ترتیب به چیا برمی‌گردیم...

مقایسه اثبات کار و اثبات فضا (و زمان)

از آنجایی که خیلی‌ها تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای پیگیری می‌کنند، جای تعجب نیست که پردازش آنها مستلزم صرف منابع چشمگیری است. کاری که ماینرها به صورت همزمان انجام می‌دهند منجر به حفظ امنیت اطلاعات بلاک‌چین می‌شود. به این اقدامات اثبات کار گفته می‌شود. پردازش‌های انجام شده توسط تولیدکنندگان چیا با هم مقایسه می‌شود. اگر حتی یک تراکنش خاص اشتباه باشد، سیستم بلافاصله آن را پیدا کرده و پروتکل اصلاح خطا را اجرا می‌کند. باز هم با توجه به وجود تعداد بیشماری ماینر در سطح جهان، پردازنده‌های این ماینرها حجم انبوهی انرژی مصرف می‌کنند.

چیا فارمینگ بر اساس این اصول کار می‌کند که اولاً هزینه ورود به بازار ماینینگ نباید آنقدر زیاد باشد که افراد معمولی نتوانند وارد این بازار شوند و دوماً مصرف انرژی بلاک‌چین نباید بیش از حد زیاد باشد یعنی ارز دیجیتال چیا سبز و سازگار با محیط زیست است. به این ترتیب به فلسفه‌ای می‌رسیم که Bram Cohen بنیانگذار چیا کوین و سازنده بیت تورنت برای این ارز در نظر گرفته یعنی "اثبات فضا."

اثبات فضا وقتی انجام می‌شود که فارمر باید به جای طی کردن فرایندهای پرمصرفی مثل سایر ارزهای دیجیتال، یک یا چند پلات روی یک هارددرایو ایجاد کند. این رویکرد راهی برای اثبات این موضوع است که شما مقداری از فضای مصرف نشده هارددرایوتان را در اختیار شبکه قرار داده‌اید (اثبات فضا).

اثبات زمان مستلزم وجود یک بازه زمانی خاص بین بلاک‌ها است. اثبات زمان از طریق تابع "تأخیر قابل اعتبارسنجی" پیاده سازی می‌شود که محاسبه آن مقدار مشخصی زمان می‌برد اما تأیید آن به سرعت قابل انجام است. به این دو مدل در ترکیب با هم مدل فضا و زمان گفته می‌شود.

چگونه فارمینگ چیا کوین را شروع کنیم؟

تنظیمات اولیه

برای اینکه جزء فارمرهای چیا باشید اول باید نرم‌افزار مخصوص آن را برای مک، لینوکس یا ویندوز نصب کنید تا به شبکه چیا دسترسی پیدا کنید. سپس باید رابط کاربری گرافیکی آن را اجرا کنید تا بلاک‌چین چیا را نصب کنید. پس از اجرای برنامه، از طریق کامپیوترهای دیگر (یا همان نودهای شبکه چیا) به کل شبکه متصل می‌شوید. ممکن است این کار تا 6 ساعت زمان ببرد چون شما در واقع همه تراکنش‌های اجرا شده روی بلاک‌چین چیا را دانلود می‌کنید.

تأمین فضای ذخیره اطلاعات

برای اینکه درایوهای درست و مناسبی را انتخاب کنید باید با طرز کار فارمینگ چیا آشنا باشید چون شبکه چیا همواره داده‌ها را بین درایوهای مختلف جابجا می‌کند. در بلاک‌چین چیا، زمانی که نیاز به جاجایی داده‌های یک بلاک وجود داشته باشد، درایو باید داده‌ها را از روی بلاک اصلی خوانده، بروزرسانی کرده، بلاک جدید را روی یک محل متفاوت از درایو نوشته و بعد بلاک قبلی را پاک کند. این یک فرایند مستمر و ضروری برای فارم کردن چیا کوین است و به همین دلیل برای فارم کردن کوین چیا نیاز به فضای زیادی از درایو ذخیره اطلاعاتتان دارید.

از آنجایی که فارم کردن چیا و ایجاد پلات‌های آن نیاز به صرف فضای زیادی از هارد درایو سیستم دارد، به طور کلی توصیه می‌شود که چند صد گیگابایت فضای خالی داشته باشید چون یک پلات حدود 370 گیگابایت فضا اشغال می‌کند. اگر قصد فارمینگ پیوسته را دارید، باید درایوی یک تا چهار ترابایتی داشته باشید. خوبی فرایند فارمینگ چیا این است که اگر فضای خالی بی استفاده‌ای داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. با این وجود مراقب باشید و تعداد SSD/ HDD رده کاربران عادی (غیربیزنسی) که برای این کار استفاده می‌کنید را محدود کنید چون در نهایت احتمال سوختن آنها وجود دارد. این هزینه‌ها را بخشی از هزینه‌های عادی کسب و کارتان در نظر بگیرید.

همچنین باید درایوهایی داشته باشید که سرعت خواندن/نوشتن بسیار بالایی داشته باشند. معمولاً توصیه می‌شود که از یک SSD به عنوان درایو موقت استفاده کنید و بعداً یک HDD تهیه کنید؛ گرچه می‌توان تقریباً هر درایوی را برای انجام این کار استفاده کرد اما توصیه می‌شود که از درایوهای سطح سازمانی یا بیزنسی تجاری استفاده کنید مثل M.2 NVMe SSD اما SSD ساتا هم می‌تواند مناسب باشد. توجه داشته باشید که اگر از درایوهای سطح مصرف کننده معمولی خودتان استفاده می‌کنید، ممکن است تنها پس از ساختن چند پلات چیا این درایوها بسوزند. به همین دلیل باید دمای این درایوها را پایین نگه دارید تا طول عمر پلات‌های فعال شما افزایش پیدا کند.

فارم چیای شما باید متشکل از بیشترین فضایی باشد که می‌توانید تأمین کنید و در عین حال از سریع ترین درایوی که قادر به پرداخت هزینه آن هستید استفاده کنید. با انتخاب درایوهایی مناسب از همان ابتدای کار شانس شما برای درآمدزایی سریع تر افزایش پیدا می‌کند.

پلات سازی و فارمینگ

بلاک‌چین، پلتفرمی مختص اجرای تراکنش‌های هوشمند است و فارم شما یکی از فارم‌های بی شماری است که به ثبت و اجرای چنین تراکنش‌هایی کمک می‌کند. هر پلات چیا پر از داده‌ها و محاسباتی شده که نه مثل یک فایل صفحه گسترده بلکه در قالب بلاک‌هایی به اسم هش ذخیره می‌شوند.

بسته به سرعت درایوهای شما، ممکن است ایجاد پلات بین 4 تا 6 ساعت زمان ببرد. این پلات‌های جدید جایی هستند که چیا کوین را از روی آن فارم می‌کنید و هر کدامشان بیشتر از 100 گیگابایت حجم دارند.

چیا فارمینگ و فرایند پلات سازی را مثل فارمینگ (کشاورزی) در دنیای معمولی در نظر بگیرید. اول زمین را تمیز می‌کنید (داده‌های روی درایوها را حذف می‌کنید)، سپس زمین را شخم می‌زنید (پلات سازی) و آب اضافه می‌کنید (مشاهده و نظارت). پس از این مرحله مثل کشاورزی معمولی صبر می‌کنید تا سرمایه شما رشد کند.

چگونه کوین چیا را به دست آوریم؟

فارمرهای چیا به اجرای تراکنش‌های کاربران این ارز دیجیتال در طی روز کمک کرده و در ازای انجام این کار کوین چیا دریافت می‌کنند. این شبکه به جای مدل اثبات کاری که در خیلی از بلاک‌چین‌های سنتی وجود دارد از مدل اثبات فضا استفاده می‌کند که علاوه بر سازگاری بیشتر با محیط زیست، باعث شده که تکمیل تراکنش روی تراکنش چیا با سرعت بیشتری انجام شود. به طور کلی تخمین زده می‌شود که می‌توانید روی پلات خودتان بذر بپاشید و تا پنج سال از هر پلات کوین به دست آورید.

وقتی چیا را فارم می‌کنید، یک درخواست از شبکه چیا دریافت می‌کنید که فایل‌های شما را با فایل‌های دیگران مقایسه می‌کند. اگر فایل پلات شما با دیگران تطبیق داشته باشد، تراکنش و پاداش بلاک را برنده می‌شوید.

شانس شما برای حل کردن محاسبات کوین چیا بستگی به میزان فضایی دارد که روی هارد دیسکتان دارید. همانطور که قبلاً برای خیلی از کوین‌ها مشاهده کردیم، در رابطه با این بلاک‌چین هم ماینرهای زیادی وارد بازار شده و تجهیزات ماینینگ را خریداری می‌کنند. در شبکه چیا شانس پیدا کردن یک بلاک و تطبیق یافتن هش کم است اما این طور نیست که شانس برنده شدن را نداشته باشید. هر روز تا بیش از پنج هزار بلاک چیا ساخته می‌شوند در نتیجه شانس تطبیق یافتن و برنده شدن تراکنش برای شما هم بیشتر می‌شود.

جمع بندی مطلب

فرایند فارمینگ می‌تواند باعث مصرف زیاد فضای ذخیره اطلاعات شود اما از طرفی به پهنای باند کمی نیاز دارد. با این فرایند افراد معمولی هم می‌توانند به درآمد خوبی برسند. با توجه به اینکه قیمت هارددرایوها بسیار کم است و می‌توان یک رزبری پای را با مبلغی کمتر از صد دلار خرید، چیافارمینگ برای خیلی از کاربران معمولی ارزهای دیجیتال جذابیت پیدا کرده است.

در حال حاضر انتظار می‌رود که قیمت چیا تا پایان سال به هزار دلار هم برسد. قرار است Bram Cohen به زودی با راه اندازی یک IPO کوچک سهام چیا را عمومی کند.

تیم مدیریت شبکه چیا متشکل از برترین‌های حوزه فناوری است از جمله Gene Hoffman بنیانگذار پیشین و مدیر اجرایی ارشد eMusic.com و شرکت Vindicia و همچنین Mitch Edwards مدیر پیشین فروشگاه آنلاین Overstock.com. هدف این افراد تبدیل شبکه چیا به سیستم پرداختی پرکاربرد برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله بانک‌ها و دولت‌ها است.

مدیران شبکه چیا قصد دارند سهام آن را ازطریق طرح عرضه اولیه عمومی (IPO) یا یک شرکت اکتساب خاص منظوره (اسپک) عمومی کنند. طبق آنچه Hoffman به بلومبرگ گفته: "هدف ما همیشه عمومی سازی سهام شرکت بوده چون این حرکت می‌تواند وضعیت قانونی ما را شفاف تر کرده و به مشتریان امکان دهد از این ارز برای پوشش در برابر ریسک نوسان بازار استفاده کنند."

علاوه بر داشتن یک تیم مدیریتی خیلی قوی و خوبی سرمایه گذاران برجسته‌ای هم روی این شرکت سرمایه گذاری کرده اند از جمله Andreessen Horowitz، Greylock Partners، True Ventures و Galaxy Investment Group.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد لطفاً نظراتتان را با ما در میان بگذارید.