آکادمی

پنج شنبه, 22 ارديبهشت 1401 02:39

علت ریزش قیمت ترا و TerraUSD چه بود؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

سرمایه گذاران ترا (LUNA) در هفت روز اخیر 96 درصد از ارزش دارایی خودشان را از دست داده اند. قیمت LUNA تنها در 7 روز اخیر 96 درصد کمتر شده و به 3.36 دلار رسیده است.  بر اساس آمار سایت کوین مارکت کپ، تنها در 24 ساعت گذشته، حدود 90 درصد از ارزش LUNA کمتر شده است.

همچنین ترا از نظر ارزش بازار به رتبه 37 سقوط کرده است. کاهش ارزش ترا و سقوط شدید رتبه آن بسیار حیرت آور است چون تا چند روز پیش همواره جزء 10 ارز دیجیتال برتر در سایت کوین مارکت کپ بود.

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال این خانواده یعنی TerraUSD (UST) هم در هفت روز اخیر بیشتر از 49 درصد ریزش داشته و در 24 ساعت اخیر، ریزش 44 درصدی را تجربه کرد. همچنین رتبه این کوین به 15 سقوط کرد یعنی پایین تر از میم کوین شیبااینو.

دلیل سقوط LUNA و UST چیست؟

مشکل زمانی شروع شد که قیمت استیبل کوین الگوریتمی ترا TerraUSD که پشتوانه دلاری دارد، شروع به ریزش کرد. حتی اکسچنج بایننس موقتاً برداشت UST و LUNA را متوقف کرد که این مسئله باعث ایجاد یک تأثیر آبشاری بر قیمت هر دو ارز شد.

این رویداد مشکلات استیبل کوین‌های الگوریتمی را نشان داد.

به گفته Anshul Dhir مدیر ارشد عملیاتی EasyFi Network "می‌توان گفت که سقوط ترا ناشی از فروش انبوه توکن‌های LUNA بوده که در اثر لغو مکانیزم پشتوانه این استیبل کوین الگوریتمی انجام شد. قرار داشتن بازار در روند خرسی (نزولی) باعث تشدید اثر این فروش انبوه شد."

چشم انداز آینده Luna و UST چطور به نظر می‌رسد؟

طبق گزارشات منتشر شده انتظار می‌رود که تیم مدیریت UST و LUNA از قبل برای حفاظت از پشتوانه دلاری UST در برابر چنین وضعیتی در بازار آماده شده باشد. تیم پروژه هم به طرح‌هایی برای بهبود وضعیت اشاره کرده است. به گفته Dhir "حالا باید منتظر ماند و دید که چطور به تدریج وضعیت بازار ثبات پیدا می‌کند."

آیا استیبل کوین‌های الگوریتمی قابل اعتماد نیستند؟

به گفته Dhir، در حال حاضر استیبل کوین‌های الگوریتمی هنوز در مرحله رشد و تکامل هستند و بیشتر حالت آزمایشی دارند.

پروژه‌های مختلفی در حال بررسی و آزمایش این گروه از کوین‌های باثبات هستند.

او می‌گوید: "به همین دلیل چنین پروژه‌هایی یک ریسک ذاتی دارند و هر شخصی که در چنین پروژه‌هایی سرمایه گذاری کرده یا می‌کند نباید بنیانگذاران پروژه یا این صنعت را مقصر بداند."

همه سرمایه گذاران باید پیش از سرمایه گذاری روی چنین پروژه‌هایی با خطر آنها آشنا شوند. این خطر نه تنها بنیانگذاران بلکه همه کاربرانی که در این پروژه‌ها مشارکت می‌کنند را تهدید می‌کند.