آکادمی

چهارشنبه, 29 تیر 1401 06:55

خرید در کف: آیا باید بیت‌کوین را در کف قیمت بخرید؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

احتمالاً شما هم عبارت buy the dip یا خرید در کف را شنیده اید. پس از محبوبیت شدید ارزهای دیجیتال، افزایش حجم سرمایه گذاری در این بازار باعث بالا رفتن قیمت بسیاری از ارزها شده و روند صعودی بسیار قوی برای آنها ایجاد کرد. در چنین شرایطی ممکن است تریدرها درگیر FOMO (ترس از دست دادن) شوند و تصمیم بگیرند که حتی با قیمت بالا هم خرید کنند اما خرید در کف به تریدرها امکان می‌دهد از اصلاح بیت‌کوین به عنوان فرصتی برای خرید آن با قیمت ارزان تر استفاده کنند.

خرید در کف هم با ریسک‌های خاصی همراه است چون ممکن است یک ریزش کوچک، شروعی برای سقوط شدید بازار باشد. سقوط بازار برای بیت‌کوین پدیده جدیدی نیست چون این ارز دیجیتال سابقه اصلاح بیش از 75 درصد را هم دارد - که همین موضوع باعث شده خرید در کف یک استراتژی بحث برانگیز باشد. آیا خرید در کف استراتژی مناسبی برای شما محسوب می‌شود؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

خرید در کف به چه معناست؟

"خرید در کف" همان خرید یک دارایی مالی پس از کاهش بهای آن است. وقتی قیمت یک دارایی کاهش پیدا می‌کند، گفته می‌شود که آن دارایی در کف (dip) قرار دارد که در این حالت قیمت آن نسبت به آخرین رکورد قبلی کمتر است. زمانی که بازار برای مدتی طولانی روند صعودی را حفظ کرده باشد، این خرید در کف فرصتی برای خرید سهم یا کوین بیشتر با قیمت کمتر است. به این ترتیب اگر دوباره بازار صعود کرده و به سطوح جدیدی برسد، سهام یا کوین بیشتری دارید در نتیجه سود بیشتری داشتید.

خرید در کف یکی از استراتژی‌های فراگیر برای بیشتر دارایی‌های مالی هم در بورس و هم در بازار کریپتو است اما در حوزه معاملات بیت‌کوین محبوبیت زیادی دارد چون معمولاً روند کلی قیمت بیت‌کوین طولانی و قوی است. در نتیجه استفاده از فرصت‌ها برای تریدرها کار سختی است که این شرایط منجر به خرید با نرخ بالاتر می‌شود. بنابراین، انتظار برای ایجاد یک کف قیمت اصلاحی فرصت ورود به پوزیشن با قیمت کمتر و انباشت کوین بیشتر را فراهم می‌کند.

خرید در کف در هر بازار مالی - سهام، بورس کالاها، معاملات آتی، فارکس و کریپتو - قابل انجام است. اما خرید در کف در دنیای کریپتو با سایر بازارهای مالی تفاوت دارد.

معمولاً در بازار کریپتو روند حرکت قوی و نوسان شدید است. بنابراین زمانی که یک کف اصلاحی شکل می‌گیرد، ممکن است ریزش قیمت نسبت به سایر بازارهای مالی شدیدتر باشد.

 

مثلاً بیت‌کوین را در سال 2021 در نظر بگیرید. ارزش بیت‌کوین از اول سال دو برابر شد. با ادامه صعود بیت‌کوین ریزش اصلاحی آن کم عمق و بین 18 تا 31 درصد بود. اما زمانی که قیمت بیت‌کوین به 64 هزار دلار رسید، در تابستان 2021 ریزش شدیدتری ایجاد شد که باعث اصلاح 55 درصدی آن شد.

بزرگترین چالش خرید ارزهای دیجیتال در کف همین است. ممکن است با ریزش 20 درصدی خرید کنید اما بعداً بازار باز هم ریزش کرده و بیش از 50 درصد سقوط کند. سرمایه گذاران بلندمدت (هولدر) معتقدند که خرید در کف می‌تواند به آنها کمک کند که کوین‌های بیشتری را مالک شوند در حالی که بازار هنوز در مرحله پذیرش قرار دارد. منطق این افراد این است که اگر قیمت افزایش چشمگیری داشته باشد، کوین‌های آنها به اندازه‌ای ارزشمند می‌شود که زندگیشان برای همیشه متحول خواهد شد.

کف بیت‌کوین چگونه ایجاد می‌شود؟

دلایل زیادی برای ایجاد کف قیمت بیت‌کوین وجود دارد مثل بی ثباتی‌های اقتصادی، تدابیر قانونی جدید و تأثیرات جامعه. مثلاً تغییر در اقتصاد جهانی می‌تواند باعث دور شدن سرمایه از بیت‌کوین شود. همه گیری کرونا در سال 2020 رشد اقتصادی را کند کرد و فعالیت مشاغل و اقتصاد را به حد توقف رساند. شهروندان به دلیل شک و تردید نسبت به آینده شغلی خودشان، سرمایه‌هایشان را از دنیای کریپتو خارج کردند تا در صورت ریزش قیمت دارایی‌هایشان را از دست ندهند.

علاوه بر این، چرخش اخبار هم می‌تواند باعث ریزش قیمت متوقت شود. در سال 2021، چین ماین کردن بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرد. در نتیجه اکثر نودهای بیت‌کوین در این کشور خاموش شده یا به مکان‌های دیگر منتقل شدند و همین مسئله باعث کاهش امنیت شبکه بیت‌کوین شد چون نودهای کمتری برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها وجود داشتند.

گاهی اوقات یک دارایی در وضعیت اشباع خرید قرار دارد و باید بازده قبلی خودش را تحکیم کند. یکسری اندیکاتور تکنیکال هم وجود دارد که تریدرها می‌توانند برای تشخیص در پیش بودن اصلاح قیمت از آنها استفاده کنند. یکی از ابزارهای تکنیکال محبوب، نشان دهنده واگرایی نزولی است.

در صعود آوریل 2021 بیت‌کوین، این ارز دیجیتال واگرایی قیمت تکنیکال داشت. دائماً رکوردهای جدیدی توسط بیت‌کوین ثبت می‌شد در حالی که شاخص قدرت نسبی (RSI) قله‌های پایین تری نشان می‌داد. به خصوص پس از یک روند صعودی طولانی، این واگرایی RSI نشان می‌دهد که ممکن است به زودی شاهد یک اصلاح قیمت باشیم. تریدری که به دنبال خرید در کف است و این سیگنال را مشاهده می‌کند، می‌تواند قبل از خرید کوین‌های بیشتر صبر کند تا قیمت باز هم کمتر شود.

بیشتر علاقمندان بیت‌کوین دلیل این موضوع را FUD (یکی از اصطلاحات خاص دنیای کریپتو و مخفف کلمات ترس، عدم قطعیت و تردید) می‌دانند. اکثر مردم هنوز باور ندارند که سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال حرکت هوشمندانه‌ای باشد چون در این بازار جریان نقدینگی همیشه حفظ نشده و روش اثبات شده‌ای برای ارزش گذاری شبکه‌های کریپتو وجود ندارد. این مسئله منجر به ایجاد FUD می‌شود در نتیجه سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در این بازار دچار تردید شده و تصمیم به فروش بیت‌کوین‌های خودشان می‌گیرند.

آیا خرید در کف برای آلت کوین‌ها هم قابل انجام است؟

برای بعضی از آلت کوین‌ها می‌توان از استراتژی خرید در کف استفاده کرد. چند آلت کوین خاص هستند که به اندازه کافی بزرگ و از نظر ارزش بازار جزء 20 ارز برتر هستند به همین دلیل می‌توانند گزینه خوبی برای خرید در کف باشند. به این دلیل که خریدار و فروشنده کافی برای آنها وجود دارد طوریکه خطوط روند بزرگتری روی نمودار آنها قیمت ایجاد می‌شود.

متأسفانه، برای آلت کوین‌هایی با ارزش بازار کمتر، خرید در کف می‌تواند مشکل آفرین باشد. آلت کوین‌های کوچکتر ریسک بسیار بیشتری داشته و بیشتر مستعهد کلاهبرداری یا ریسک‌های قانونی هستند و همین مسئله باعث نوسان شدید قیمت آنها می‌شود. در نتیجه، احتمال ریزش و عدم بازگشت آلت کوین‌های کوچکتر بیشتر است - طوری که سرمایه گذاران باید محتاط باشند و از صرف سرمایه زیاد برای آنها خودداری کنند.

تفاوت "گرفتن چاقوی در حال سقوط" با خرید در کف

همزاد شیطانی "خرید در کف"، "گرفتن چاقوی در حال سقوط" است. تریدرها از این اصطلاح برای بازاری استفاده می‌کنند که در حال سقوط شدید است و ممکن است به زودی برگشت نکند. فرض کنید که یک چاقو از بالاترین ارتفاعی که تا به امروز داشته سقوط می‌کند. اگر دست دراز کنید تا آن را بگیرید، ممکن است به شدت آسیب ببینید. این احتمال وجود دارد که بتوانید چاقو را بدون آسیب زدن به دستتان بگیرید اما آیا مایل به ریسک کردن هستید؟

وقتی بازار در حال سقوط است، چنین شرایطی را داریم. ممکن است تریدرها با مشاهده کاهش قیمت تصمیم به خرید بگیرند به این امید که قیمت‌ها برگشت کنند اما این احتمال وجود دارد که برگشت قیمت تا ماه‌ها - یا حتی سال‌ها - اتفاق نیفتد. تریدرهایی که درگیر سقوط سال 2018 شدند با این پدیده آشنایی دارند چون این بازار خرسی که باعث ریزش 85 درصدی شد، 11 ماه ادامه یافت.

تفاوت اصلی گرفتن چاقوی در حال سقوط و خرید در کف این است که معمولاً کف کوچکتر است و در یک روند صعودی بزرگتر قرار دارد. اصلاح 20 تا 40 درصدی در بازار کریپتو یک امر عادی است.

از طرفی، چاقوی در حال سقوط شبیه به ریزش یا سقوط شدید بازار است که در آن قیمت به شدت کاهش یافته است.

مثالی از خرید در کف

آنچه که در خرید در کف اهمیت دارد، تشخیص زمانبندی بازار است که برای آن از دو استراتژی کلی استفاده می‌شود. استراتژی اول شامل اضافه کردن خط روند به نمودار و دومی استفاده از یک اوسیلاتور مثل RSI است که به تشخیص نقاط چرخش بازار کمک می‌کند.

توضیحات را با خطوط روند شروع می‌کنیم. زمانی که بازار در یک روند صعودی قوی قرار دارد، کف‌های سوئینگ را پیدا کرده و آنها را با یک خط روند به هم وصل کنید. این خط را به سمت راست ادامه دهید که باید کمتر از قیمت فعلی بازار باشد.

سپس زمانی که کف اصلاحی شکل می‌گیرد، به دنبال خرید در حالتی باشید که قیمت به خط روند پشتیبانی رسیده و اوج‌های جدید را هدف می‌گیرد. این فرایند را می‌توان بارها تکرار کرد چون معمولاً حتی در یک روند صعودی قوی هم بازار دائماً به کف می‌رسد.

در شکل بالا می‌توان از ژانویه تا آوریل 2021 یک خط پشتیبانی رسم کرد. چند بار قیمت بیت‌کوین در این مسیر به کف رسیده و فرصت خرید ایجاد شده است.

خط روند برای همیشه حفظ نشده. زمانی که این خط می‌شکند، این یعنی یک اصلاح بزرگتر در راه است و حتی ممکن است شاهد یک سقوط شدید باشیم.

 

یکی دیگر از استراتژی‌های پرکاربرد برای خرید در کف، منتظر ماندن برای اوسیلاتورهای اشباع فروش در نمودار درون روزی است. زمانی که بیت‌کوین در نمودار روزانه خودش وارد یک روند صعودی قوی شده بود، نمودار را روی حالت 4 ساعته تنظیم کرده و یک اوسیلاتور مثل RSI به آن اضافه کنید.

RSI قابلیت‌های مختلفی دارد و به تریدرها برای تشخیص اشباع فروش کمک می‌کند. سیگنال‌های این اندیکاتور به شما نشان می‌دهند که چه موقع ممکن است کف قیمت رو به پایان باشد و فرصت‌های خرید را مشخص می‌کنند.

در نمودار بیت‌کوین بالا، چند بار RSI وضعیت اشباع فروش را نشان داده که این یعنی یک صعود جدید در راه است. تریدر می‌تواند از این سیگنال‌ها برای خرید، همزمان با هدف گیری قله‌های جدید استفاده کند.

چالش استفاده از ابزاری مثل RSI این است که اگر بیت‌کوین شروع به سقوط کند، وضعیت اشباع فروش می‌تواند تبدیل به سیگنال خرید شود - با وجود ریزش بازار. بنابراین، RSI بیشتر برای مواقعی مناسب است که معتقد باشید روند صعودی ادامه دار خواهد بود.

آیا خرید بیت‌کوین در کف استراتژی کارامدی است؟

خرید در کف برای تریدرها یک عبارت جذاب است. تریدرها باید این عبارت را تبدیل به استراتژی شبیه به آنچه در بالا توضیح دادیم کنند. بنابراین، برای خرید در کف باید از ابزارهای تحلیل تکنیکال جهت تشخیص زمانبندی‌های بازار استفاده کنید. برای انجام این کار اوسیلاتورها و اندیکاتورهای مختلفی وجود دارند.

به غیر از استراتژی‌های اشاره شده، بیت‌کوین باید در یک روند صعودی قوی باشد. قدرت روند صعودی امکان می‌دهد که قیمت از کف مختصر خارج شود. اگر روند صعودی فاقد قدرت باشد، در این صورت این استراتژی می‌تواند ریسک بیشتری داشته باشد چون روند صعودی با چالش روبرو شده است.

بدتر اینکه اگر بیت‌کوین در روند نزولی باشد، خرید در کف استراتژی کارآمدی نیست چون ممکن است در تله صعودی گیر کنید که این وضعیت باعث انجام معاملات ضررده می‌شود.

آیا به جای این استراتژی از میانگین هزینه دلاری (یا ریالی) استفاده کنیم؟

استراتژی میانگین هزینه دلاری یعنی خرید مقداری از پیش تعیین شده از یک دارایی، در فواصل زمانی از پیش تعریف شده. مثل خرید 500 دلار بیت‌کوین در اولین جمعه هر ماه.

تفاوت اصلی بین میانگین هزینه دلاری (DCA) و خرید در کف این است که DCA خرید از پیش برنامه ریزی شده، صرف نظر از قیمت بیت‌کوین است. اما خرید در کف کاملاً به قیمت بیت‌کوین بستگی دارد و در آن تریدر باید نقاط ورود را به دقت مشخص کند.

بنابراین هنگامی که تصمیم به انتخاب بین DCA یا خرید در کف می‌گیرید، مهارت‌های خودتان در تحلیل بازار و زمانبندی برگشت صعودی بازار را در نظر داشته باشید. DCA به هیچ مهارت خاصی نیاز ندارد - به جز یک تقویم برای برنامه ریزی خرید. اما خرید در کف نیاز به درک تحلیل تکنیکال دارد تا بتوانید آن را با دقت بالا پیاده سازی کنید.

اگر حس می‌کنید برای زمانبندی جهت ورود به بازار به تمرین بیشتری نیاز دارید، DCA را در نظر داشته باشید که برای تریدرهای تازه کارتر طراحی شده است.

خطرات خرید بیت‌کوین در کف

زمانی که تریدری به دنبال خرید در کف باشد ممکن است با چند ریسک روبرو شود.

بیشتر این ریسک‌ها مربوط به خطاهای تحلیلی هستند. در بعضی از شرایط بازار، خرید در کف موفقیت آمیزتر است. اگر تریدر در تشخیص وضعیت بازار دچار اشتباه شود، احتمال ضرر او بیشتر خواهد شد.

بعلاوه، خرید در کف مستلزم داشتن یک استراتژی قانونمند است تا تریدر بداند چه زمانی وارد پوزیشن شود. اگر تریدر قوانینی برای استراتژی خودش نداشته باشد - یا از قوانین خودش پیروی نکند - خطر متضرر شدن بیشتر می‌شود.

در نهایت، نوسان بازار بیت‌کوین باعث شده که تشخیص اینکه مثلاً بیت‌کوین وارد یک دوره اصلاحی کوچک شده یا یک سقوط قیمت شدید، کار سختی باشد. در حالت دوم، خرید زود هنگام تریدر را در معرض ضرر چشمگیر قرار می‌دهد. در دهه اخیر، اصلاح بیشتر از 75 درصدی قیمت بیت‌کوین بارها رخ داده است.

جمع بندی

خرید در کف یکی از اصطلاحات محبوب سرمایه گذاران است. خرید در کف به تنهایی یک استراتژی برای درآمدزایی نیست به همین دلیل تریدرها باید برای خرید و فروش در ریزش‌های جزئی، قوانین مناسبی داشته باشند.

به عبارت دیگر، خرید در کف یک تاکتیک موفق است به این شرط که تریدر وضعیت کنونی بازار را در نظر داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است در شروع یک سقوط بازار گیر بیفتند و ضرر قابل توجهی را متحمل شود. مثل هر استراتژی تریدینگ دیگری، خرید در کف باید با آگاهی از بازار و تجربه تحلیل تکنیکال همراه باشد.