آکادمی

یکشنبه, 07 اسفند 1401 06:29

ChatGPT چیست و چطور می‌تواند به کریپتو کمک کند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نکات اصلی

  • به زبان ساده، ChatGPT یک چت بات هوش مصنوعی است. کاربران می‌توانند هر متن دلخواهی - مثل یک سوال یا prompt - را تایپ کنند تا این ربات پاسخی متنی به آنها بدهد.
  • استفاده از ChatGPT آسان است و این توانایی را دارد که برای متون مختلف، پاسخ‌هایی شبیه به پاسخ انسان تولید کند. در حال حاضر یعنی فوریه 2023 استفاده از ChatGPT کاملاً رایگان است.
  • لازم به ذکر است که ChatGPT هیچ درکی از متونی که پردازش می‌کند ندارد و باید با پاسخ‌هایی که از این ابزار دریافت می‌کنید، با احتیاط برخورد کنید.
  • در رابطه با توسعه و پذیرش کریپتو، ChatGPT از نظر ارایه اطلاعات و آموزش فرصت خیلی خوبی فراهم می‌کند. این ابزار کاربران را درباره مفاهیم کریپتو و بلاک چین آموزش داده و این فناوری را در دسترس مخاطبان بیشتری قرار می‌دهد.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که ChatGPT چیست، چطور کار می‌کند، چه مزایا و معایبی دارد و اینکه وجود آن چطور می‌تواند به پذیرش کریپتو کمک کند.

ChatGPT یک مدل زبانی جدید و پیشرفته است که می‌تواند برای انواع promptها پاسخ متنی شبیه به زبان انسان تولید کند. این ابزار از زمان رونمایی در نوامبر 2022 توجه چشمگیری به خود جلب کرد و طبق گزارشات تنها 2 ماه پس از رونمایی موفق به جذب 100 میلیون کاربر شد.

تحلیلگران UBS در یک یادداشت تحقیقاتی نوشته‌اند "طی 20 سال پس از شکل گیری فضای اینترنت، این اپلیکیشن بیشترین رشد را بین اپلیکیشن‌های اینترنتی طراحی شده برای کاربران داشته است."

ChatGPT چیست؟

به زبان ساده، ChatGPT یک چت بات هوش مصنوعی است. کاربران می‌توانند هر متن دلخواهی - مثل یک سوال یا prompt - را تایپ کنند تا این ربات در قالب متن به آنها پاسخ دهد. پاسخ‌های تولید شده به گونه‌ای هستند که شباهت زیادی با تجربه گفتگوی زنده با یک انسان واقعی ایجاد می‌کنند.

ChatGPT توسط OpenAI ساخته شده، یک آزمایشگاه مطالعه هوش مصنوعی با پشتوانه مایکروسافت که در اصل به صورت مشترک توسط ایلان ماسک، سم آلتمن و دیگران تأسیس شده بود. OpenAI پیش نمونه رایگان عمومی ChatGPT را در 30 نوامبر 2022 منتشر کرد. طبق آنچه توسعه دهندگان ChatGPT اعلام کرده‌اند، هدف از این طرح "بهینه سازی مدل‌های زبانی" برای مکالمه و گفتگو بود.

به گفته خود OpenAI:

"ما یک مدل زبانی به نام ChatGPT را آموزش دادیم که به روش سنتی با افراد تعامل برقرار می‌کند. قالب گفتگو به گونه‌ای است که ChatGPT می‌تواند به پرسش‌های بعدی هم پاسخ دهد، اشتباهاتش را تأیید کند، پیش فرض‌های غلط را به چالش بکشد و درخواست‌های نامناسب را رد کند."

و هدف ChatGPT کاملاً ساده است: ارایه اطلاعات به روش محاوره‌ای. در واقع ChatGPT یک نرم افزار کامپیوتری است که می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و در گفتگوها شرکت کند - یا حداقل به ظاهر این طور به نظر برسد.

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

ChatGPT با استفاده از یک شبکه عصبی عمیق کار می‌کند که بر اساس حجم زیادی داده متنی آموزش داده شده است. شبکه عصبی، یک سیستم کامپیوتری است که بر اساس ساختار و عملکرد مغز انسان مدلسازی می‌شود. این سیستم متشکل از یکسری نودهای به هم پیوسته - یا نرون‌های عصبی - است که بر اساس اطلاعات پردازش شده تصمیم گیری می‌کنند.

در ChatGPT، چند لایه از این نرون‌های مصنوعی به کار رفته که می‌توانند متن‌های ورودی را پردازش و تحلیل کنند تا متن خروجی را تولید کنند. ساختار عمیق این شبکه، قابلیت یادگیری و تولید متن را بر اساس روابط و الگوهای موجود در داده‌هایی که به آن ارایه می‌شود، فراهم کرده است.

حین آموزش، تعداد بیشماری نمونه متشکل از جفت‌های ورودی-خروجی به ChatGPT داده می‌شود تا روابط بین ورودی‌ها و خروجی‌های زبانی را یاد بگیرد. این مطالب آموزش از مجموعه‌ای عظیم از متون اینترنتی به دست آمده‌اند از جمله متون سایت‌ها، کتاب‌ها و شبکه‌های اجتماعی. توسعه دهندگان ChatGPT این داده‌های ورودی را فیلتر و اصلاح کرده‌اند تا مطمئن شوند که کیفیت مناسبی دارند.

وقتی یک ورودی به ChatGPT داده می‌شود، بر اساس آموزش‌هایی که دیده، برای همه پاسخ‌های ممکن به آن ورودی، احتمالات مختلفی ایجاد می‌کند. سپس پاسخی که بر اساس داده‌ها، آموزش‌ها و شبکه‌های عصبی ChatGPT بیشترین احتمال را دارد، به عنوان خروجی انتخاب می‌شود.

نتیجه نهایی این فرایند ایجاد یک ابزار هوش مصنوعی است که می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه به پاسخ‌های انسان تولید کند.

مزایای ChatGPT

مهم‌ترین مزیت ChatGPT، راحتی استفاده از آن است؛ همچنین سرعت بسیار بالای آن در تولید پاسخ‌هایی شبیه به گفتگوهای انسان و رایگان بودن آن.

این واقعیت که ChatGPT می‌تواند تقریباً برای هر جمله‌ای و برای انواع موضوعات - به لطف آموزش متنوع آن - یک پاسخ تولید کند، باعث شده که میلیون‌ها کاربر روش‌هایی برای استفاده از ChatGPT جهت راحت‌تر شدن کارها پیدا کنند.

مثلاً توسعه دهندگان از این ابزار برای عیب یابی کد استفاده کرده‌اند، عده‌ای از آن برای نوشتن متن شعر یا داستان استفاده می‌کنند و برخی از دانش آموزان هم برای درک مفاهیم سخت از ChatGPT کمک می‌گیرند. برای استفاده از ChatGPT کافیست که امکان ایجاد ورودی و خروجی متنی برای موضوع یا ایده مورد نظر وجود داشته باشد.

در نتیجه، وجود ChatGPT به صرفه جویی در هزینه و زمان کمک می‌کند. مثلاً در دنیای کسب و کار می‌توان کارهایی که برای انسان چالش برانگیز هستند مثل پاسخ دادن به سوالات پرتکرار کاربران را با ChatGPT انجام داد.

هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند به انواع درخواست‌های پشتیبانی رسیدگی کند در نتیجه به کارمندان امکان می‌دهد که متمرکز بر کارهای پیچیده شوند تا هزینه‌ها کاهش و بهره وری افزایش پیدا کند.

معایب ChatGPT

گرچه عملکرد ChatGPT بسیار عالی و تأثیرگذار است اما لازم است به نقطه ضعف‌های آن هم اشاره کنیم. استفاده از این ابزار راحت است و پاسخ‌های متقاعد کننده‌ای تولید می‌کند اما وقتی از این ابزار استفاده می‌کنیم نباید صرفاً متکی بر پاسخ‌های تولید شده توسط آن شده یا تفکر انتقادی را فراموش کنیم.

ChatGPT درک محدودی داشته و فاقد عقل سلیم است. شاید پاسخ‌های این ابزار شبیه به پاسخ‌های انسان باشند اما درک کاملی نسبت به متونی که پردازش می‌کند ندارد. این مدل صرفاً خروجی‌هایی را بر اساس توزیع‌های احتمالی به دست آمده از داده‌ها و آموزش‌های خودش تولید می‌کند.

در نتیجه ممکن است پاسخ‌های تولید شده گمراه کننده یا حتی غلط باشند که این موضوع به کیفیت و ماهیت داده‌هایی که برای آموزش ChatGPT استفاده می‌شوند هم ارتباط دارد.

مثلاً داده‌های مورد استفاده برای آموزش ChatGPT مربوط به سال 2021 و قبل از آن هستند در نتیجه اگر درباره اتفاقات سال 2022 و پس از آن از این ابزار سوال کنید، پاسخ درستی دریافت نخواهید کرد.

مشکلات مربوط به سوگیری و حریم خصوصی

با اینکه هوش مصنوعی پاسخ‌های خودش را تولید می‌کند اما باز هم تحت تأثیر داده‌های دریافتی قرار دارد در نتیجه ممکن است دچار مشکل سوگیری شود. در واقع، این توسعه دهندگان هستند که انتخاب می‌کنند چه داده‌هایی برای آموزش استفاده شود و چه داده‌هایی حذف شده یا به عنوان داده نامناسب برچسب گذاری شوند. این یعنی سوگیری‌های توسعه دهندگان هم وارد سیستم می‌شود.

سوالاتی هم درباره امنیت و حریم خصوصی مطرح شده است. در حال حاضر استفاده از ChatGPT رایگان است و گفته شده که توسعه دهندگان از اطلاعاتی که وارد این ابزار می‌شود برای ارتقای محصول استفاده می‌کنند اما نمی‌توان مطمئن بود که امنیت این اطلاعات حفظ می‌شود یا اینکه چه اشخاصی بعداً به آنها دسترسی خواهند داشت.

با توجه به این نکات نباید بیش از حد متکی به ChatGPT شد. اینکه استفاده از این ابزار راحت است و یک هوش مصنوعی قدرتمند محسوب می‌شود، دلیل بر این نیست که پاسخ‌های تولید شده توسط آن واقعیت داشته باشند. ChatGPT صرفاً یک ابزار است و باید مثل یک ابزار با آن برخورد کرد.

ChatGPT چطور می‌تواند به توسعه و پذیرش کریپتو کمک کند؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، مهم‌ترین ویژگی ChatGPT راحتی استفاده از آن و قابلیت تولید پاسخ‌هایی شبه انسانی به سوالاتی در حوزه‌های مختلف است. در زمینه پذیرش کریپتو، مهم‌ترین مزیت ChatGPT این است که می‌توان از آن برای پاسخ دادن به سوالات کاربران درباره چگونگی استفاده از ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌های پایه آن استفاده کرد.

گاهی اوقات سخت بودن درک مفاهیم پایه باعث دور شدن افراد مبتدی از این اکوسیستم می‌شود از جمله مفاهیمی مثل اثبات کار، ماینینگ یا هشینگ. ChatGPT این مزیت را دارد که می‌تواند مفاهیم را به روشی تعاملی و محاوره‌ای توضیح دهد. همچنین کاربران می‌توانند به پرسیدن سوال ادامه دهند تا زمانی که حس کنند موضوع مورد نظر را کاملاً درک کرده‌اند.

کدنویسی و پشتیبانی

خیلی از کاربران حرفه‌ای‌تر از قابلیت‌های ChatGPT برای کدنویسی ربات‌های معاملاتی، ترمینال‌های تریدینگ و حتی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. با رشد و پیشرفت تکنولوژی ChatGPT، حالا افراد بیشتری می‌توانند با استفاده از آن درباره کریپتو آموزش ببینند و حتی مشارکتی فعال در این حوزه داشته باشند.

علاوه بر این، ChatGPT می‌تواند با اتوماسیون پشتیبانی از کاربران به افراد و مشاغل برای شروع استفاده از ارزهای دیجیتال کمک کند و نرخ پذیرش و توسعه آنها را افزایش دهد.

موارد ذکر شده تنها چند نمونه از پتانسیل‌های ChatGPT و سایر مدل‌های زبانی برای کمک به حوزه کریپتو بودند. این تکنولوژی هنوز در ابتدای راه قرار دارد و بی صبرانه منتظر دیدن پیشرفت‌های آن در آینده هستیم.