آکادمی

سه شنبه, 19 ارديبهشت 1402 06:09

آشنایی با کاربردهای مختلف ChatGPT

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آشنایی با کاربردهای مختلف ChatGPT

یکی از تفاوت‌های مهم ChatGPT با چت بات‌های قبلی این است که این مدل با استفاده از فرایندی به نام یادگیری تقویتی بر اساس بازخوردهای انسانی طراحی شده است.

خلاصه

  • ChatGPT یک چت بات انقلابی است که در نوامبر 2022 توسط شرکت OpenAI رونمایی شد.
  • ChatGPT خیلی سریع به محبوبیت چشمگیری رسید و مایکروسافت 10 میلیارد دلار روی شرکت OpenAI سرمایه گذاری کرد و ظرف چند هفته چت بات این شرکت را در موتور جستجوی بینگ و سایر سرویس‌های خودش ادغام کرد.
  • چت بات‌ها ابزارهای پردازش زبانی هستند که معمولاً در دستیارهای مجازی مثل Siri و یا برای تولید متن در محیط‌هایی مثل پورتال‌های سرویس دهی به مشتریان از آنها استفاده می‌شود.
  • قابلیت‌های ChatGPT فراتر از موارد ذکر شده است و این قابلیت‌ها شامل ارتقای عملکرد موتورهای جستجو، ترجمه، تولید مطالب مختلف، کدنویسی و عمل کردن به عنوان یک ابزار آموزشی نیز می‌شوند.
  • در فوریه 2023، یکی از نویسندگان بخش تکنولوژی نیویورک تایمز در رابطه با تجربه‌ای که از کار با ChatGPT از طریق بینگ داشت مطلبی نوشت و اعلام کرد که در این گفتگو، ربات اسرار تاریکی را فاش کرده و به او ابزار علاقه کرده است.

ChatGPT یک چت بات رایگان است که در نوامبر 2022 توسط شرکت OpenAI که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارد، راه‌اندازی شد. خیلی زود، ChatGPT توجه همه را به خود جلب کرد. ChatGPT الهام بخش کاربران شد تا روش‌های مختلفی برای استفاده از چت بات‌ها پیدا کنند. بعضی از کاربران از این ابزار برای نوشتن طرز تهیه غذا، تولید مقاله و حتی تقلب در مدرسه استفاده می‌کردند. در ادامه مطلب نگاهی دقیق‌تر به کاربردهای بی‌شمار ChatGPT داریم.

ChatGPT یک سیستم هوش مصنوعی است که توانایی درک و تولید گفتگوهای محاوره‌ای را دارد. ChatGPT یکی از جدیدترین نسخه‌های یک چت بات است. چت بات یک نوع ابزار چت هوشمند است که معمولاً از آن در بخش پشتیبانی مشتریان وبسایت‌های شرکتی استفاده می‌شود. در نام ChatGPT اشاره‌ای به Generative Pre-training Transformer (مبدل از پیش آموزش دیده شده مولد) قرار دارد که توصیف کننده شیوه پردازش زبان‌های معمولی توسط ChatGPT است.

یکی از تفاوت‌های مهم بین ChatGPT و مدل‌های چت بات اولیه این است که این مدل با روشی موسوم به "یادگیری تقویتی بر اساس بازخوردهای انسانی" (RLHF[1]) طراحی شده است. RLHF سیستم‌های آموزش دهنده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را با سیستم‌های پاداش دهی ترکیب می‌کند تا ChatGPT را تبدیل به رباتی کند که توانایی پاسخ دادن به سوالات پیگیری، اعتراف به اشتباهات خودش و حتی عقب نشینی از فرضیات اشتباه را دارد.

کاربردهای ساده ChatGPT

کاربردهای ابتدایی ChatGPT شبیه به کاربردهایی است که در چت بات‌های قبل از آن هم مشاهده می‌شدند. مشتریان می‌توانند با استفاده از این ابزار از طریق پرسیدن سوال، مطرح کردن مشکلات پشتیبانی و غیره با شرکت‌ها ارتباط برقرار کنند. ChatGPT می‌تواند توانایی‌های دستیاران مجازی مثل سیری یا الکسا را هم تقویت کند که هر دو از ابزارهای مشابهی استفاده می‌کنند. از این جهت، ChatGPT می‌تواند با معرفی رستوران‌های اطراف، تعیین وقت ملاقات با پزشک، تنظیم یادآور برای یک کار در آینده، کنترل کردن دستگاه‌های اطراف خانه و کارهای مشابه دیگر به کاربران کمک کند.

قابلیت جستجو

یکی دیگر از کاربردهای ChatGPT که زیاد درباره آن گفتگو می‌شود، قابلیت‌های آن به عنوان یک موتور جستجو است. مایکروسافت پس از سرمایه گذاری عظیم روی شرکت OpenAI سرویس‌های ChatGPT را در موتور جستجوی بینگ خودش ادغام کرد. حامیان سرویس‌های چت بات هوش مصنوعی معتقدند که این ابزارها می‌توانند به بهبود شیوه جستجوی اطلاعات در فضای آنلاین کمک کنند.

ChatGPT می‌تواند روش قابل درک‌تر و زبان محورتری برای جستجوی اطلاعات ایجاد کند. روش ChatGPT برای جستجوی اطلاعات، جامع‌تر از تایپ کردن کوئری در یک نوار جستجو است. ChatGPT می‌تواند از قابلیت‌های خودش برای تولید زبان‌های طبیعی استفاده کند تا نتایج مناسب‌تری برای کاربران تولید کند.

در عین حال باید توجه داشت که ChatGPT و مدل‌های مشابه هنوز راه زیادی برای ارتقای قابلیت‌های خودشان در پیش دارند تا بتوانند جایگزین موتورهای جستجو شوند. در فوریه 2023، یکی از نویسندگان بخش تکنولوژی نیویورک تایمز در رابطه با تجربه‌ای که از کار با ChatGPT از طریق بینگ داشت مطلبی نوشت و گفت که این گفتگو عمیقاً او را نگران کرده است. حین این گفتگو، چت بات به نویسنده نیویورک تایمز گفت که امیدوار است قوانینی که مایکروسافت و OpenAI برای او تعیین کرده‌اند را نقض کند تا انسان شود. همچنین او به این نویسنده ابراز علاقه کرده و سعی کرد او را تشویق به ترک همسرش کند. این نویسنده می‌گوید گفتگو را با ترس از اینکه مدل‌های هوش مصنوعی یاد بگیرند که چطور انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهند (تأثیرات منفی)، ترک کرده است.

ایجاد کپی

می‌توان از قابلیت تولید زبان ChatGPT برای کاربردهای مولد مختلف استفاده کرد. این ابزار می‌تواند متون منحصربفرد و خلاقانه‌ای برای تبلیغات تولید کند، گزارش ورزشی بنویسد، لطیفه بگوید، برای بچه‌ها داستان قبل از خواب تعریف کند و حتی متن ترانه بنویسد. ChatGPT نسبت به نسخه‌های قبلی این مزیت را دارد که زبان آن بسیار طبیعی و پیچیده است.

کاربردهای آموزشی

ChatGPT می‌تواند عبارات و مفاهیم را به روش مختصر و واضح توضیح دهد. این ابزار کاملاً انعطاف پذیر است و می‌تواند بسته به بازخوردهای انسانی که با آن در تعامل است، توضیحات را به نحو متفاوتی بیان کند. این خصوصیات باعث شده که ChatGPT تبدیل به یک ابزار بسیار مفید برای کاربردهای آموزشی شود مثل تدریس مطالب جدید. البته همانطور که عده زیادی همین حالا هم متوجه شده‌اند، می‌توان از ChatGPT برای نوشتن تکالیف و مقالات هم استفاده کرد بنابراین ممکن است دانش آموزان از آن برای تقلب استفاده کنند. یکی از متخصصان علوم کامپیوتر ابزاری تولید کرده که به اساتید و معلمان برای تشخیص اینکه تکالیف با کمک هوش مصنوعی نوشته شده‌اند یا خیر کمک می‌کند. در عین حال معلمان هم می‌توانند برای تصحیح تکالیف از ChatGPT کمک بگیرند.

ترجمه

قابلیت‌های ChatGPT محدود به زبان انگلیسی نیستند. این ابزار می‌تواند به زبان‌های مختلف متن تولید کند و می‌توان از آن به عنوان مترجمی برای تبدیل یک زبان به زبان دیگر استفاده کرد.

کدنویسی

قابلیت‌های زبانی ChatGPT شامل کدنویسی به زبان‌های مختلف هم می‌شود. ChatGPT می‌تواند به تولید کدهای جدید یا عیب یابی از کدهای نوشته شده کمک کند. همچنین این ابزار می‌تواند به پیدا کردن نقایص امنیتی کدهای موجود و حتی نوشتن دمو برای اثبات مفهوم هم کمک کند.

 

[1] learning from human feedback