آکادمی

سه شنبه, 26 ارديبهشت 1402 02:33

دامنه تزوس چیست و چه افرادی به آن نیاز دارند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • با دامنه تزوس می‌توانید برای آدرس‌های بلاک‌چین تزوس اسم خوانا بسازید.
  • دامنه‌های تزوس، توکن‌های تعویض ناپذیر هستند، این دامنه‌ها کاملاً منحصربفرد هستند و هر دامنه تنها یک مالک دارد.
  • می‌توانید با دستگاه لجر از نام دامنه تزوس خودتان حفاظت کرده و آن را در لجر لایو مصورسازی کنید.

نام‌های دامنه غیرمتمرکز در دنیای آنلاین محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. از اولین روزهای شروع به کار اینترنت، بیشتر شرکت‌ها از پسوند .com استفاده می‌کردند. هر دستگاه متصل به اینترنتی یک آی‌پی متمایز دارد که مرورگرهای وب از آن برای بارگذاری منابع اینترنت استفاده می‌کنند. اما آدرس‌های آی‌پی رشته‌های عددی طولانی هستند مثل 172.64.152.236 و سیستم نام دامنه (DNS) هم برای تبدیل آدرس‌های آی‌پی به نام‌هایی که به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند طراحی شد.

دامنه‌های وب 3 شبیه به دامنه‌های سنتی هستند از این جهت که یک سیستم کاربرپسندتر برای شناسایی یک آدرس بلاک‌چین ایجاد می‌کنند. سیستم نام دامنه از طریق جایگزین کردن آدرس والت‌ها با نام‌هایی که راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شوند مثل Ledger.eth یا Ledger.tez به اجرای راحت‌تر تراکنش‌های کریپتو کمک می‌کند. بعلاوه این نام‌ها، بخشی از هویت دیجیتال شما هستند.

پروژه‌ای که این خدمات را برای بلاک‌چین تزوس ارایه می‌دهد، Tezos Domains یا پروژه دامنه‌های تزوس نام دارد. با استفاده از این سیستم می‌توانید برای خودتان یک آدرس خواناتر ایجاد کنید. برای آشنایی کامل با نام‌های دامنه تزوس با ما همراه باشید.

دامنه تزوس چیست؟

دامنه‌های تزوس، شناسه‌های خوانایی هستند که نشان دهنده آدرس‌های بلاک‌چین در شبکه تزوس هستند. این دامنه‌ها، آدرس‌های طولانی و پیچیده تزوس را به آدرس‌هایی خوانا مثل Ledger.tez تبدیل می‌کنند که برای ارسال و دریافت راحت‌تر تزوس بسیار مفید هستند به خصوص اگر با آدرس‌های بلاک‌چین آشنا نباشید.

سیستم نام دامنه تزوس یک پلتفرم اپن سورس غیرمتمرکز است که می‌توانید از طریق آن نام‌های دامنه .tez خودتان را ثبت و مدیریت کنید.

آیا دامنه‌های تزوس NFT هستند؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، نام‌های دامنه تزوس، یکسری توکن تعویض ناپذیر سازگار با قرارداد هوشمند FA2 در بلاک‌چین تزوس هستند. از آنجایی که این دامنه‌ها NFT هستند، هر کدام از آنها متفاوت و متمایز از دیگری است و تنها یک نفر می‌تواند مالک هر کدام باشد.

دامنه‌های تزوس حاوی چه اطلاعاتی هستند؟

با استفاده از این سیستم می‌توانید داده‌هایی مثل آدرس تزوس، آواتار، نام مستعار، آدرس ایمیل، سایت و آدرس فیزیکی خودتان را به نام دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید نسبت دهید.

می‌توانید برای دامنه اصلی، یکسری زیر مجموعه ایجاد کنید. مثلاً برای دامنه‌ای مثل Ledger.tez می‌توان زیردامنه academy.ledger.tez را داشت. کاربران می‌توانند با استفاده از زیر دامنه‌ها، سلسله مراتب محتوا را سازماندهی کرده و حساب‌های خودشان را از یکدیگر تفکیک کنند یا می‌توانند این دامنه‌ها را به دیگران بفروشند.

دامنه‌های تزوس از قابلیت تفویض هم پشتیبانی می‌کنند (sub-delegation). با استفاده از این فرایند، کاربرانی که تزوس دارند می‌توانند حق استیکینگ خودشان را به شخصی دیگر واگذار کنند. به این ترتیب، این افراد می‌توانند بدون راه‌اندازی یک نود اختصاصی پاداش دریافت کنند.

هزینه دامنه‌های تزوس چقدر است؟

هزینه این دامنه‌ها بستگی به طول آنها دارد و باید این هزینه را به صورت سالیانه پرداخت کنید. دامنه‌های پنج حرفی و طولانی‌تر 1XTZ قیمت دارند، هزینه دامنه‌های چهار حرفی 25XTZ و هزینه دامنه‌های سه حرفی در سال 100XTZ است. اما برای این دامنه‌ها یک دوره مزایده برگزار می‌شود. در حال حاضر این دوره یک هفته است و هدف از این سیستم پیشگیری از ثبت خودکار چند دامنه توسط برخی از کاربران است. اگر در دوره مزایده، پیشنهاد خاصی وجود نداشته باشد، امکان ثبت مستقیم دامنه فراهم می‌شود.

پس از برگزاری مزایده، برنده مزایده نام دامنه مربوطه را دریافت می‌کند. البته، ممکن است هزینه دامنه‌های محبوب‌تر بیشتر باشد. معمولاً قیمت دامنه‌هایی با نام اشخاص و شرکت‌ها بیشتر است اما این قیمت بالا فقط مختص سال اول است و برای تمدید آن باید همان هزینه استاندارد را پرداخت کرد.

تفاوت دامنه‌های .tez و .eth چیست؟

تفاوت اصلی بین این دو این است که دامنه‌های .tez مبتنی بر بلاک‌چین تزوس و دامنه‌های .eth مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم هستند.

ساختار قیمت این دو نوع دامنه هم با هم تفاوت دارد. قیمت گذاری هر دو بر اساس طول نام دامنه انجام می‌شود اما دامنه‌های اتریومی دوره مزایده ندارند و هر شخصی که زودتر درخواست آنها را ثبت کند، مالک دامنه مربوطه خواهد شد. تفاوت بعدی در مجموعه کاراکترهای قابل استفاده است. در سرویس نام اتریوم (ENS) هیچ محدودیتی برای طول یا نوع نمادها وجود ندارد و حتی می‌توانید از ایموجی‌ها هم استفاده کنید اما DNZ تزوس محدود به کاراکترهای لاتین، اعداد و خط تیره است که این محدودیت‌ها به ایجاد انسجام و حفظ امنیت کمک می‌کند.

چگونه یک نام .tez دریافت کنیم؟

برای خرید دامنه تزوس، اول باید یک حساب تزوس در دستگاه لجر ایجاد کنید. به این ترتیب، آدرسی که دامنه شما در آن ذخیره می‌شود ایجاد خواهد شد. برای تعامل امن با سایت Tezos Domains بهتر است این حساب را به یک والت شخص ثالث مثل Temple یا Kukai متصل کنید.

وقتی والت تزوس شما تنظیم و راه‌اندازی شد، نیاز به مقداری XTZ دارید یعنی ارز دیجیتال شبکه تزوس که می‌توانید خرید این توکن‌ها را از طریق اپلیکیشن لجر لایو انجام دهید.

حالا که توکن‌ها را تهیه کردید و حساب تزوس خودتان را با یک والت شخص ثالث تنظیم کردید، می‌توانید اقدام به خرید یک دامنه تزوس کنید که مراحل آن عبارتند از:

  1. به سایت رسمی Tezos domains رفته و برای بررسی دسترس پذیری نام مورد نظرتان، آن را جستجو کنید. اگر نام دامنه مورد نظر شما در دسترس بود، باید آن را برای خودتان ثبت کنید.
  2. با استفاده از حسابی که تنظیم کرده و به اینترفیس والت شخص ثالث متصل کرده بودید، حساب لجر خودتان را به سایت Tezos Domains وصل کنید.
  3. از طریق اینترفیس والت، دامنه تزوس را بخرید.

با ثبت نام دامنه به این روش می‌توانید مطمئن باشید که دستگاه لجر از آن - مثل سایر توکن‌های NFT شما - حفاظت می‌کند. بعلاوه، می‌توانید از طریق بخش Discover از اپلیکیشن لجر لایو هم دامنه‌های Tez خودتان را به همراه سایر NFTهای تزوس تصویر سازی کنید. از طریق اپلیکیشن Objkt در اینجا می‌توانید به غیر از دامنه‌ها، همه توکن‌های NFT تزوس را تصویرسازی و مدیریت کنید.

چگونه دامنه‌های تزوس را بفروشیم؟

برای فروش نام دامنه خودتان، باید یک بازار NFT تزوس را انتخاب کنید که از چنین توکن‌های NFT پشتیبانی کند مثل Tezos Domain Registry، Objkt و Rarible. بعد از آن می‌توانید با استفاده از لجر و والت شخص ثالث همانطور که پیش از این توضیح دادیم به صورت امن به بازار متصل شوید.

سپس می‌توانید NFT خودتان را با یک قیمت مشخص برای فروش ثبت کنید. پس از انجام این کار، خریداران توکن شما را دیده و می‌توانند آن را بخرند.

دامنه‌های تزوس ابزار مفیدی در اکوسیستم تزوس هستند چون راه ساده‌ای برای دسترسی به قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌ها همزمان با حفظ امنیت و تمرکززدایی فراهم می‌کنند.

آینده نام‌های دامنه تزوس

با توجه به اینکه هر روز کاربران جدیدی به اکوسیستم وب 3 ملحق می‌شوند، اهمیت تجربه کاربری در این دنیای جدید روزبروز بیشتر خواهد شد. آدرس‌های بلاک‌چین هنوز طولانی و پیچیده هستند و همین مسئله می‌تواند باعث سردرگمی کاربران تازه کار شود. دامنه‌های وب 3 مثل دامنه‌های تزوس یا ENS نقش مهمی در ورود کاربران جدید به این حوزه بازی می‌کنند. امروزه که برندهای مشهور جهان دامنه ENS خودشان را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند، اهمیت این موضوع آشکارتر می‌شود بنابراین انتظار می‌رود که دامنه‌های وب 3 جزء مفاهیم ماندگار باشند و به همین دلیل حفاظت از آنها مثل سایر ارزهای دیجیتال و دارایی‌های با ارزش‌تان مهم است.