اخبار کریپتوکارنسی

جمعه, 24 اسفند 1397 13:38

تحلیل، آموزش و معرفی صرافی BitMEX

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

راهنمای اولیه استفاده از BitMEX 

BitMEX در سال 2014  توسط HDR Global Trading Limited ( که توسط بانکداران سابق Arthur Hayes، Samuel Reed و Ben Delo) تأسیس شده است، یک پلتفرم تجاری است که در هنگ کنگ اجرا و در Seychelles ثبت شده است.

به منظور مبادلات تجاری بیت کوین، در حال حاضر BitMEX یکی از بزرگترین پلتفرم های تجاری بیت کوین در حال حاضر با ارزش تبادل روزانه بیش از 35 هزار بیت کوین و بیش از 540 هزار دسترسی ماهانه است و  تاریخ  تبادلات تجاری آن  به ارزش بیش از 34 میلیارد دلار از زمان آغاز به کار صرافی می باشد.

برخلاف بسیاری از تبادلات تجاری ارزهای دیگر، سپرده ها در BitMEX تنها به صورت بیت کوین ذخیره و ثبت می شود که پس از آن کاربر می تواند برای خرید انواع دیگر ارزهای رمزنگاری شده اقدام کند. BitMEX متخصص در انجام عملیات پیچیده مالی تجارت دوجانبه ( Margin trading ) که تجارتی دارای leverage ( اهرم یا عامل نفوذ ) است، می باشد. مانند بسیاری از تبادلاتی که از طریق ارز رمزنگاری شده صورت می گیرد، BitMEX در حال حاضر در هیچ سیستم قضایی به صورت قانونی تایید نشده است.

چگونگی ورود یا ثبت نام کردن در BitMEX

به منظور باز کردن یک اکانت در BitMEX، کاربرها در درجه اول باید در وب سایت ثبت نام کنند. فرآیند ثبت نام تنها به یک آدرس ایمیل نیاز دارد و بنابراین آدرس ایمیل بدون نام نیز می تواند برای ثبت نام مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، آدرس ایمیل باید یک آدرس واقعی باشد به دلیل اینکه کاربرها یک ایمیل برای تأیید ثبت نام به منظور تأیید اکانت دریافت خواهند کرد. زمانی که کاربرها ثبت نام کرده باشند دیگر هیچگونه محدودیت تجاری وجود نخواهد داست. برای ثبت نام تجار باید حداقل 18 سال سن داشته باشند.

با این حال، لازم به ذکر است که BitMEX هر نوع معامله گر آمریکایی ( US-based traders ) را قبول نمی کند و از بررسی IP برای تأییدیه اینکه کاربران آمریکایی هستند یا نه استفاده خواهد کرد. در حالی که برخی از کاربران غیر آمریکایی برای استفاده از اکانت آمریکایی از VPN استفاده می کنند، توصیه نمی شود که مردم ایالات متحده ( US individuals ) در سیستم خدماتی BiteMEX ثبت نام کنند به خصوص با توجه به این حقیقت که مبادلات جایگزین دیگری برای ارائه خدمات به آمریکایی هایی که در چارچوب یا ساختار حقوقی و قانونی ایالات متحده کار می کنند، وجود دارد.
bitmex-registration.jpg

چگونگی استفاده از BitMEX

BitMEX به کاربران اجازه داد و ستد با ارزهای زمزنگاری شده را بجای استفاده از انواع مختلف پول های رایج یا نقد مانند دلار آمریکا، ین ژاپن و یوآن چین فرآهم می کند. BitMEX اجازه ی مبادله انواع متختلف ارزهای رمزنگاری شده مانند Bitcoin، Bitcoin cash، Dash، Ethereum، Ethereum Classic، Letecin، Monero،  Rippple، Tezos و Zcash را به کاربران می دهد. پلت فورم تجاری BitMEX بسیار ساده و بصری بوده و استفاده از آن برای آشنایی با بازارهای مشابه دیگر آسان است. البته، استفاده از آن برای مبتدی ها یا آماتورها آسان نیست. در مقایسه با مبادلات جدید تر مانند Binance و Kucoin، نقش رابط کاربردی کم رنگ تر شده است.

زمانی که کاربران در پلتفرم ثبت نام می کنند، آنها باید بر روی داد و ستد و تمام ابزارهای توضیح داده شده در زیر کلیک کنند. کلیک کنید برروی ابزار خاصی تا orderbook، داد و ستدهای اخیر و حذف سفارش در سمت چپ باز شوند. Orderbook سه ستون – مقدار یا بهای پیشنهادی برای دارایی مشخص شده، مقدار سفارش و ارزش دلاری کل سفارشات – نشان داده شده است.

ویجت های پلتفرم تجاری می تواند براساس نظر کاربر تغییر نماید که این قابلیت به کاربران اجازه می دهد که کنترل کاملی بر آنچه که نمایش داده می شود، داشته  باشند. آن همچنین دارای ویژگی ارائه نمودار نمایش معاملات نیز می باشد. این ویژگی یک طیف گسترده ای از ابزار نمودار را ارائه می کند و به عنوان یک امتیاز برتری شاخص نسبت به دیگر رقبا در نظر گرفته شده است.

زمانی که داد و ستدها انجام می شوند تمام سفارشات به راحتی در رابط کاربری پلتفرم تجاری قابل مشاهده است. تب هایی ( tabs ) وجود دارد که کاربرها می توانند با استفاده از آنها سفارشات خود را فعال یا متوقف کنند و چک کنند که آیا ( بخشی یا تمام ) سفارشات انجام شده است و زمان انجام داد وستد را مشاهده کنند. در تب فعال کردن یا متوقف کردن انجام سفارشات، تجار می توانند هر سفارشی را با کلیک بر روی دکمه کنسل، کنسل کنند. کاربرها همچنین می توانند تمام موقعیت های حال حاضر باز به همراه آنالیز اگر یک موقعیت به رنگ سیاه یا قرمز در آمده باشد، را مشاهده نمایند.

BitMEX از روشی به اسم کاهش خودکار ( auto- deleveraging ) استفاده می کنند که سبب می شود از امکان بسته شدن موقعیت های انحصاری ( liquidated positions ) حتی در یک بازار شناور ( volatile market ) اطمینان حاصل نماید. کاهش خودکار به این معنی است که اگر یک موقعیت بدون نقدینگی ایجاد شود و با شکست مواجه شود، سمت مثبت یک موقعیت یعنی به ترتیب سودآوری و اهرم مالی ( financial leverage ) بیشترین میزان قدرت را در معامله خواهند داشت. در صورت نیاز، تجار همیشه می توانند موقعیت خود را در سلسله مراتب روش کاهش خودکار مشاهده کنند.

اگر چه پلتفرم  BitMEX برای موبایل بهینه سازی شده است، اما آن تنها برای موبایل های مبتنی بر سیستم عامل اندروید ساخته شده است ( که به صورت غیر رسمی است ). هیچ اپ IOS در حال حاضر موجود نیست. با این حال، توصیه شده است که کاربرها از لپ تاپ یا PC برای استفاده از آن تاجایی که امکان دارد، استفاده کنند.

BitMEX طیف گسترده از سفارشات را برای کاربران ارائه می کند:

  • محدود کردن سفارت ( Limit order ) ( سفارش به اتمام می رسد اگر به قیمت نهایی در نظر گرفته شده برسد )
  • Market Order ( سفارش براساس قیمت روزانه ( لحظه ای ) تعیین شده است )
  • توقف limit order ( مثل توقف یک سفارش، اما اجازه می دهد کاربران تا قیمت سفارش را در زمان شروع توقف سفارش تعیین نمایند)؛
  • ترتیب توقف سفارش ( مانند توقف Market order می باشد، اما در این جا کاربران ترتیب قیمت گذاری که برای Market Place استفاده می شود را تعیین می کنند)؛
  • کسب سود limit order ( مانند توقف سفارش، می تواند یک قیمت هدف را برای یک موقعیت تعیین کند. در این مورد، این کار در راستای کسب بود است و نه کاهش ضرر )؛
  • کسب سود از Market order ( مانند نوع قبلی، اما در این مورد، سفارش مورد هدف یک Market order خواهد بود و نه یک limit order ).

تغییر پیشنهادات تجارت حاشیه ای در تمام ارزهای رمزنگاری شده در وب سایت نشان داده شده است. همچنین معاملات آتی ارائه شده است.
bitmex-trading.jpg

معاملات آتی

یک قرار داد آتی ( futures contracts ) یک توافق برای خرید یا فروش یک دارایی فرض شده در آینده با یک قیمت تخمین زده شده است. در BitMEX، کاربران می توانند تا ماکزیمم 100X از قراردادهای خاص استفاده می کنند.

معاملات پایدار شبیه به آتی هستند بجزء این مورد که هیچ تاریخ انقضایی و هیچ توافقی برای آنها وجود ندارد. علاوه بر این، داد و ستد بر اساس قیمت پایه تعیین شده بسته شده است برخلاف آتی که در آن ممکن است قیمت معامله از مقدار قیمت تعیین شده بسیار متفاوت تر باشد.

BitMEX همچنین قراردادهای باینری آپشن ( Binary Series Contract ) را ارائه می دهد که قراردادهایی مبتی بر پیش بینی است که تنها می تواند در 0 یا 100(بله یا خیر) انجام شوند. به این معنی که، قراردادهای باینری دارای روش پیچیده تری برای انجام یک شرط بندی برای یک رویداد خاص شده اند. در حال حاضر تنها ابزار باینری ، پیش بینی مربوط به بلاک 1mb بعدی در بلاک چین بیت کوین است. قراردادهای باینری  بدون هیچگونه leverage با صفر در صد هزینه سازنده، 0.25 درصد هزینه گیرنده و 0.25 درصد هزینه پرداخت معامله می شوند.

BitMEX leverage

BitMEX به تجار یا معامله گران خود اجازه می دهد تا بتوانند قدرت معاملات خود را در پلتفرم ارتقاء دهند. Leverage توانایی قراردادن سفارشات است که بزرگتر دارایی موجود کاربران است. این توانایی در مقایسه با قراردادن یک سفارش تنها همراه با موجودی کیف پول می تواند منجر به کسب سوددهی بیشتر گردد. تجارت در چنین شرایطی اصطلاحا ( تجارت حاشیه ای margin trading ) نامیده می شود.

دو نوع تجارت حاشیه ای وجود دارد: Isolated and Cross-Margin. Isolated Margin به کاربر اجازه می دهد که مقدار پول موجود در کیف پول خود را که باید برای حفظ موقعیت آنها بعد از یک سفارش تعیین شده حفظ نمایند، تعیین کنند. در مقابل، در Cross Margin کاربر باید تمام پول موجود در کیف پول خود را برای حفظ موقعیت خود استفاده نماید و بنابراین باید در انجام چنین معامله ای شدیدا احتیاط نمود.

پلتفرم BitMEX به کاربران اجازه می دهد تا سطح نفوذ خود را با استفاده از leverage slider تعیین کنند. ماکزیمم سطح leverage 1:100 است ( برای بیت کوین و بیت کوین کش ). این مقدار بالاترین سطح leverage برای ارزهای رمزنگاری شده است، دیگر سطوح leverage پیشنهاد شده به توسط ارزهای رمزنگاری شده دیگر به ندرت قراتر از 1:20 است.

margin-trading.jpg

هزینه های برداشت

برای داد و ستدهای آتی متداول، دارای یک برنامه پرداخت مشخص است. همانطور که ذکر شد، در مورد leverage ارائه شده، BitMEX ماکزیمم  Leverage100  درصدی را در کنار مقادیر مختلفی از leverage برای تولیدات مختلف ارائه می کند. با این حال، لازم به ذکر است که تجارت در بالاترین سطوح leverage پیچیده بوده و برای سرمایه گذاران حرفه ای که معاملات سوداگرانه ( Speculative trading ). پرداخت ها و leverage در زیر توضیح داده شده اند:

البته، هزینه های اضافی برای سفارشات پنهان یا iceberg نیز وجود دارد. هزینه یک سفارش پنهان تا زمانی که توسط پرداخت کننده پرداخت نشود به طور کامل قابل اجرا نخواهد بود. سپس، سفارش به یک سفارش عادی تبدیل خواهد شد و کاربر تخفیف لازم و متناسب با یک مقدار غیر پنهان را در یافت خواهد کرد.

Bitcoin Bitcoin Cash Ethereum Dash Eth. Classic
Ticker XBT BCH ETH DASH ETC
Initial Margin 1% 1% 2% 5% 5%
Maintenance 0.5% 0.5% 1% 2.5% 2.5%
Maker Fee -.025% -.025% -.025% -.025% -.025%
Taker Fee .075% .075% .075% .075% .075%
Settlement Fee .05% .05% .05% .05% .05%
Leverage X100 X100 X50 X20 X20
  Litecoin Monero Ripple Tezos Zcash
Ticker LTC XMR XRP XTZ ZEC
Initial Margin 3% 4% 5% 50% 20%
Maintenance 1.5% 2% 2.5% 25% 10%
Maker Fee -.025% -.025% -.025% 0 0
Taker Fee .075% .075% .075% .25% .25%
Settlement Fee .05% .05% .05% .25% .25%
Leverage X33.33 X25 X20 X2 X5

سپرده ها و برداشت ها ( withdrawals )

BitMEX مسئول هزینه های سپرده ها و برداشت ها نیست. البته، زمان براداشت بیت کوین، حداقل هزینه شبکه بلاک چین اخذ می شود. بنابراین  تنها هزینه ، شبکه ارز های رمزنگاری شده هستند.

همانطوریکه قبلا ذکر شده است، BiteMEX تنها سپرده ها را به صورت بیت کوین قبول می کند و بنابراین بیت کوین به عنوان تنها ارز قابل معامله با ارزهای دیگر عمل می کند بدون اینکه آیا داد و ستد یا تجارت دارای بیت کوین هست یا نه. حداقل سپرده 0.001 BTC است. هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما برداشت ها تنها می تواند به صورت بیت کوین صورت بگیرد. برای انجام یک برداشت، تمام کاربران نیاز به وارد کردن مقدار ارز برداشتی و آدرس کیف پول خود به منظور انتقال کامل دارند.

سپرده گذاری را می توان در طول شبانه روز انجام داد اما برداشت ها را تنها می توان یک بار در هر روز انجام داد. فرآیند برداشت به منظور افزایش سطوح امنیتی سرمایه کاربر از طریق صرف زمان بیشتر ( و دقت در درستی ایمیل ) برای کنسل کردن هر درخواست برداشت غیر واقعی یا کلاه برداری و همچنین جلوگیری از دور زدن استفاده از سیستم های خودکار و کیف پول های گرم ( hot wallets ) که مستعد برای این کار هستند، انجام می گیرد.
bitmex-wallet.jpg

آیا BitMEX امن است؟

 BitMEX به طور گسترده ای دارای سطوح امنیتی بسیار قوی در نظر گرفته شده است. پلتفرم از برنامه های برداشت  و سپرده گذاری چند امضایی  تنها  توسط شرکاء پلت فورم BitMEX قابل استفاده است. BitMEX همچنین از سرویس های وب سایت آمازون برای حفاظت از سرورها برای ارسال پیام ها و سیستم تشخیص هویت دوعاملی به همراه شاخص های سخت افزاری استفاده می کند.

BitMEX همچنین دارای یک سیستم برای بررسی های خطر ( risk checks ) است که نیاز است که مجموع کل حساب های موجود در وب سایت باید صفر باشد. اگر صفر نباشد، تمام داد و ستدها بلافاصله متوقف می شود. همانطوریکه قبلا ذکر شده است، برداشت ها تماما به صورت انفرادی و به صورت دستی توسط کارمندان انجام می شوند و اطلاعات حیاتی خصوصی هرگز در فضای ابری ( cloud ) ذخیره نمی شوند. آدرس های سپرده گذاری کسب اطمینان از اینکه آنها به طور دقیق بررسی و انطباق داده شده اند، مورد تأیید قرار گرفته اند. اگر این کار صورت نگرفته باشد، سیستم بلافاصله خاموش می شود.

علاوه بر این، پلتفرم تجاری BitMEX در kdb+ نوشته شده است که یک پایگاه داده و مجموعه ابزاری ( toolset ) بسیار محبوب در میان بانک های اصلی برای انجام مبادلات با حجم بسیار بالا است. موتور BitMEX به نظر می رسد که سریع تر و قابل اعتماد تر از برخی رقبا مانند Poloniex و Bittrex می باشد.

آنها دارای اعلانات ایمیل بوده و رمزنگاری PGP برای تمام ارتباطات مورد استفاده قرار گرفته است.

این پلتفرم تجاری در گذشته هرگز هک نشده است.
bitmex-security.jpg

حمایت از مشتری BitMEX

پلتفرم تجاری دارای یک پشتیبانی 24 ساعته از طریق چندین روش مانند ارسال ایمیل، سیستم های تیکت ( Ticket ststems ) و رسانه های اجتماعی است. زمان معمول برای پاسخ دهی تیم پشتیبانی از مشتری در حدود یک ساعت است و بازخورد حمایت از مشتری معمولا نشان می دهد که خدمت پاسخ دهی به مشتری مفید بوده و به پاسخ های خودکار محدود نمی شود.

BitMEX همچنین یک دانش پایه ای و FAQS را ارائه می کند که اگر چه آنها همیشه مفید نیستند، ممکن است کمک کننده بوده و کابران را به صورت مستقیم به کانال های دریافت کمک هدایت نمایند.

BitMEX همچنین راهنمای تجاری را که می تواند در اینجا به آن ها دسترسی داشت، ارائه می کند.


bitmex-support.jpg

نتیجه

به نظر می رسد که چند شکایت آنلاین در مورد BitMEX، با موضوعاتی عمدتا درباره ی مسائل فنی یا درباره ی پیچیدگی های استفاده از وب سایت وجود دارد. شکایت های قدیمی تر همچنین به نظر شامل موضوعاتی مربوط به نقدینگی کم بوده که البته به نظر می رسد که این مسئله دیگر وجود ندارد.

BitMEX به طور واضح پلتفرمی نیست که به منظور سرمایه گذاری ابتدایی یا آماتوری ایجاد شده باشد. رابط ( interface ) پیچیده است و بنابراین استفاده از آن و حتی گشتن در وب سایت برای کاربران مشکل ساز باشد.

با این حال، این صرافی یک طیف گسترده ای ابزارها را ارائه می کند و اگه کاربرانی که تجربه استفاده از این صرافی را داشته باشند بابت رنج وسیع اطلاعاتی که به توسط پلتفرم ارائه شده است، قدردان و متشکر خواهند شد.