تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 06 آبان 1399 16:54

نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال در BitMEX

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

BitMEX می‌تواند مثل یک چوب جادو در دست سرمایه گذاران مجربی باشد که قصد خرید و فروش قراردادهای ارزهای دیجیتال را دارند اما اگر اشخاص تازه کار از آن استفاده کنند، شرایط فرق می‌کند.

در اکسچنج BitMEX می‌توانید قراردادهای آتی، قراردادهای بدون سررسید، قرارداد سود نزولی و صعودی معامله کرده و بیشتر این کارها را با حاشیه سود خوب انجام دهید. در ادامه می‌توانید همه اطلاعات مورد نیاز را درباره این اکسچنج کسب کنید.

مرور اجمالی BitMEX

طبق آنچه وبسایت فوربز در ژوئن 2019 نوشته بود: "حجم تراکنش‌های روزمره بیت‌کوین در BitMEX از مرز 11 میلیارد دلار گذشته و به 12 میلیارد دلار نزدیک می‌شود که دلیل آن افزایش حجم تقاضا برای بیت‌کوین است."

در عین حال هنگام اجرای معاملات در اکسچنج‌های کریپتو، حتی در اکسچنج پیشرویی مثل BitMEX هم باید همیشه به امنیت توجه داشته باشید.

نشت اخیر ایمیل‌های BitMEX اهمیت در پی گرفتن راهکارهای امنیتی را نشان داد که یک راه دستیابی به این هدف، نگه داشتن ارزهای دیجیتال در والت‌های سرد است. در اول نوامبر 2019، کاربران اکسچنج ایمیلی دریافت کردند که فیلد "To:" آن حاوی ایمیل آدرس ده‌ها سرمایه گذار دیگر بود و این امر موجب ایجاد نگرانی‌های امنیتی در این حوزه شد و طبق اطلاعات وبلاگ این اکسچنج، باعث شد چندین گروه "سعی کنند ایمیل آدرس‌های BitMEX را جمع آوری کنند تا آنها را هک کنند."

اما چنین اتفاقاتی همیشه در حوزه ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد و به احتمال زیاد این اکسچنج هم خیلی زود به شرایط قبلی خودش برخواهد گشت. قطعاً هر زمان که تجربیات و حجم معاملات شما هم به سطح جدیدی برسد، به دنبال معامله در پلتفرمی مثل BitMEX خواهید بود.

در مجموع طبق آنچه که در وبسایت این اکسچنج نوشته شده:

  • BitMEX به شما امکان می‌دهد که از لوریج بسیار زیادی استفاده کنید یعنی تا 100 برابر؛
  • این اکسچنج تنها امکان مدیریت بیت‌کوین را فراهم کرده حتی اگر قراردادهای آلت کوین‌ها را بخرید (یعنی خسارت احتمالی شما بر حسب بیت‌کوین محاسبه می‌شود).
  • این اکسچنج یک پلتفرم نظیر به نظیر است در نتیجه شما ارزهای دیجیتال را به صورت مستقیم از سایر کاربران خریداری می‌کنید.

روش تایید اکانت در BitMEX

هنگام معامله در BitMEX باید چند واقعیت مهم را در نظر داشته باشید.

کاربران آمریکایی اجازه معامله در این پلتفرم را ندارند و این سیستم آی پی کاربران را بررسی می‌کند تا از آمریکا نباشد.

سایر کاربران می‌توانند بدون نیاز به اعتبارسنجی در این پلتفرم به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند البته گاهی اوقات مقامات BitMEX با سرمایه گذاران تماس می‌گیرند و از آنها می‌خواهند مدارک خاصی برای بررسی هویتشان ارائه کنند. به عنوان مثال وقتی قصد ریست کردن احرازهویت دو مرحله‌ای را داشته باشید یا بخواهید مقدار قابل توجهی بیت‌کوین برداشت کنید، ممکن است نیاز به تایید هویت داشته باشید.

اگردر Bitcointalk مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که هرگز نباید بدون اعتبارسنجی هویتی در هیچ اکسچنجی مقدار زیادی ارز دیجیتال خرید و فروش کنید.

کارمزدهای برداشت/واریز و معاملات BitMEX

BitMEX برای واریز و برداشت بیت‌کوین کارمزد دریافت نمی‌کند اما هنگام انتقال وجه بین حساب‌ها باید مقداری کارمزد پرداخت کنید که معمولاً این کارمزد به صورت پویا توسط شبکه بلاک‌چین مشخص می‌شود.

کارمزدهای سفارش گذار و سفارش بردار شما در این پلتفرم بستگی به نوع قراردادتان دارد. به عنوان مثال برای قراردادهای سود نزولی و صعودی کارمزد پرداختی صفر خواهد بود.

اما شرایط برای قراردادهای سنتی و قراردادهای بدون سررسید متفاوت است.

وقتی با ثبت سفارشی که ممکن است در آینده انطباقی با آن صورت بگیرد باعث افزودن نقدینگی به دفتر سفارشات می‌شوید، سفارش گذار محسوب می‌شود و برای قراردادهای بدون سررسید بیت کوین و اتریوم 0.025 درصد پرداخت می‌کنید.

اگر سفارشی در دفتر سفارشات قرار دهید که بلافاصله با یکی از سفارشات دفتر سفارش منطبق شود، سفارش بردار خواهید بود و باید برای قراردادهای بدون سررسید اتریوم و بیت‌کوین 0.075 درصد پرداخت کنید.

شرایط برای قراردادهای آتی سنتی به همین صورت است. بسته به نوع دارایی مورد معامله، مقداری از دارایی را بازپرداخت می‌کنید. این رقم برای قراردادهای آتی بیت‌کوین 0.025 درصد است اما برای بیت‌کوین کش، کاردانو، EOS، اتریوم، لایت‌کوین، ریپل و ترون 0.05 درصد پرداخت می‌کنید. هنگام معامله قراردادهای آتی بیت‌کوین باید 0.075 درصد پرداخت کنید. کارمزد شما برای ارزهای ذکر شده، 0.075 درصد است.

لطفاً توجه داشته باشید که گاهی اوقات باید کارمزد تسویه را هم بپردازید که البته پرداخت این کارمزد بستگی به نوع قرارداد و ارز مورد نظر دارد.

معاملات مارجین در BitMEX

اکسچنج BitMEX امکان استفاده از لوریج برای همه محصولات خودش را فراهم کرده به غیر از قراردادهای سود صعودی و نزولی.

در واقع این اکسچنج به لوریج 100 برابری که مشتریان آن می‌توانند هنگام معامله بیت‌کوین/دلار آمریکا استفاده کنند، مشهور است.

برای شروع معاملات با مارجین باید ابتدا حساب مارجین خودتان را شارژ کنید. برای انجام این کار باید به آدرس والت مشخص شده در تب Account مقداری بیت کوین واریز کنید تا BitMEX موجودی مارجین شما را به صورت خودکار برحسب موجودی والت و سود و زیان محقق نشده محاسبه کند.

بدون داشتن مارجین اولیه یا حداقل مبلغ بیت‌کوین واریزی، باز کردن پوزیشن جدید ممکن نیست.

همچنین توجه داشته باشید که اگر مارجین نگهداری به کمتر از حد مشخص شده برسد یا اگر حداقل مبلغی که باید برای باز نگه داشتن پوزیشن داشته باشید، به کمتر از سطح خاصی برسد، ممکن است پوزیشن شما تصاحب و تسویه شود.

انواع قراردادها در BitMEX

قراردادهای آتی

طبق آنچه در وبسایت BitMEX نوشته شده: "قراردادهای آتی نوعی محصول مشتقه و یک قرارداد برای خرید یا فروش یک کالا، ارز یا هر ابزار دیگری با قیمت مشخص شده در یک زمان مشخص در آینده هستند. این قراردادها به صورت فیزیکی یا نقد تسویه می‌شوند. BitMEX چند مدل از محصولات معاملاتی خودش را به شکل قراردادهای آتی با تسویه نقد عرضه می‌کند."

به عنوان مثال: ETC7D یک قرارداد آتی 7 روزه برای اتریوم کلاسیک (ETC) است. معامله گران می‌توانند درباره قیمت اتریوم کلاسیک در تاریخ تسویه گمانه زنی کنند که این تسویه هر جمعه ساعت 12:00 به وقت UTC انجام می‌شود. مارجین اولیه و نگهداری به ترتیب 10 و 5 درصد است در نتیجه معامله گر می‌تواند با لوریجی تا 10 برابر معامله کند و اگر سطح مارجین به کمتر از 5 درصد برسد، تسویه صورت می‌گیرد.

قراردادهای بدون سررسید

قرارداد بدون سررسید هم مثل قرارداد آتی توافقنامه‌ای برای خرید و فروش یک دارایی است اما تاریخ سررسید یا انقضاء ندارد. این قرارداد با مارجین معامله می‌شود و با قیمت شاخص مرجع دارایی مربوطه بسته می‌شوند که باعث تشویق به اجرای معاملات لحظه‌ای با لوریج می‌شود.

مشخصه خاص این قراردادها، پرداخت‌هایی است که هر 8 ساعت یک بار بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد. اگر نرخ (شاخص) مثبت باشد، کاربرانی که پوزیشن long روی دارایی دارند، پرداخت کننده خواهند بود و آنهایی که پوزیشن short دارند، دریافت کننده هستند. اگر نرخ منفی باشد، longها دریافت کننده و shortها پرداخت کننده نرخ خواهند بود.

توجه داشته باشید که برای دریافت پرداختی، باید در زمان‌های مشخصی پوزیشن داشته باشید که عبارتند از: 4، 12 و 20 به وقت UTC.

قراردادهای سود نزولی و صعودی

دو نوع از قراردادهای جذاب تر در BitMEX قراردادهایی هستند که امکان مشارکت در روند نزولی یا صعودی ابزار مورد نظر را فراهم می‌کنند.

طبق اطلاعات BitMEX با قراردادهای سود صعودی: "خریدار در تاریخ معامله که برای آن تاریخ مستحق دریافت مابه التفاوت بین قیمت تسویه دارایی مورد نظر و قیمت اعمال شده، در صورت مثبت بودن این تفاوت یک مبلغ مشخص پرداخت می‌کند در غیر این صورت پرداختی صورت نخواهد گرفت. همه تراکنش‌ها با بیت‌کوین اجرا می‌شوند."

تفاوت بین قراردادهای سود نزولی و صعودی این است که قرارداد سود نزولی اگر قیمت دارایی مورد نظر به حد بسیار پایینی که از قبل تعیین شده برسد، زودتر منقضی می‌شوند.

جمع بندی

هر چند BitMEX محیطی مناسب افراد مبتدی نیست اما باز هم می‌توانید آن را امتحان کنید. اگر تجربه کار با مشتقات را ندارید، کار را با تست‌نت BitMEX شروع کنید که در آنجا می‌توانید مهارت‌های معاملاتی خودتان را محک بزنید. بعداً وقتی اطمینان بیشتری پیدا کردید می‌توانید معاملات واقعی را آغاز کنید.

مشخصه متمایز BitMEX امکان انجام معاملات مارجین با لوریجی تا 100 برابر و قراردادهای مختلفی است که می‌توانید آنها را معامله کنید.

برای خرید و فروش در این پلتفرم نیازی به اعتبارسنجی هویتتان ندارید اما اگر در آمریکا زندگی می‌کنید، کار با این پلتفرم را به شما توصیه نمی‌کنیم چون در این صورت احتمال بلوکه شدن دارایی‌هایتان وجود دارد.