اخبار کریپتوکارنسی

یکشنبه, 22 ارديبهشت 1398 22:20

چه اتفاقی می افتد وقتی که تمام بیتکوین­ ها استخراج شوند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

چه اتفاقی می افتد برای ماینر­های بیتکوین وقتی که تمام بیتکوین­ ها استخراج شوند؟

بیتکوین همیشه توسط طرفدارانش مورد تحسین و همیشه از جانب مخالفانش مورد اخطار قرار گرفته بوده بخاطر عرضه ­ی محدود وثابتش. تنها تعداد 21 میلیون بیتکوین وجود دارد که می­تواند استخراج بشود ، صرف ­نظر از جمعیت زمین و تقاضای بیتکوین مرتبط با جمعیت مردم جهان. زمانی که تمام بیست و یک میلیون استخراج شود ، دیگر هیچ بیتکوین جدید دیگری نخواهد بود.(مگر اینکه در پروتکل آن تغییری ایجاد شود که میزان عرضه ­ی بیتکوین را بالا ببرند)

طرفداران بیتکوین عرضه ­ی ثابت رو دوست دارند، بخاطر اینکه در قدیم گفته می­شده پول امن، پولیه که پشتوانه­اش طلا باشد. طلا شباهت های زیادی با بیتکوین دارد، واضح ترینش عرضه ­ی ثابتشان است. طلا قابلیت تقلب  و تولید جعلی ندارد و حتما باید از زمین استخراج شود و در چرخه ­ی قرار بگیرد به قیمتی که بازار تعیین می­کند. پول با پشتوانه ­ی طلا، مانع بانک برای ایجاد اعتبار­های امانتی می­شود چون در زمانی مشخص مجبور خواهد­شد تمام اعتبار های داده شده را به طلا بازگرداند. بیتکون -اگر بتواند مانند طلا مورد استفاده­ ی گسترده­ تری قرار بگیرد- می ­تواند با موفقیت این مشکلات موردنظر رو بخاطر عرضه­ ی ثابتش از بین ببرد.

بیتکوین: طلا و حتی بهتر از آن

بتیکوین به نسبت طلا یه مزیت اضافه تری نیز دارد ، که دیجیتال بودن آن است. عرضه­ ی بیتکوین از کنترل دولت ها و بانک ها خارج است ، همچنین نیاز به چاپ کاغذی را ازبین می­برد چون کاملا بی ­وزن است و تغریبا هزینه ه­ایی برای نگهداری ندارد. ازآنجا که طلا سنگینی زیادی دارد و جای فیزیکی زیادی می­گیرد، مردم زمانیکه پول با پشتوانه ­ی طلا بود تمایل به معادل سازی طلا با حالتی کاغذی بودند تا اینکه سکه های طلا رو با خودشان حمل کنند.  اینکار باعث  شد طلا در بانک­ها بماند و مردم را وادار کنند که به بانک­ها اعتماد کنند و بگذارند بانک­ها با مسؤلیتشان آن را مدیریت کنند.دراینصورت، با اینکه قانون پول با پشتوانه ی طلا با سختگیری رعایت می­شد، بانک­ها هنوز می­توانستند به اعتماد مشتریانشان خیانت کنند و واریز های جدید از طرف خوشان ایجاد کنند و اعتبار های امانتی ایجاد کنند. طبیعت دیجیتالی بیتکوین این مشکل را ازبین میبرد از آنجا که تقریبا هیچ هزینه ه­ایی برای نگهداری ندارد و هیچ جای فیزیکی اضافه ­ای را هم اشغال نمی­کند. بیتکوین قابل حمل توسط اشخاص هستند بدون اینکه نگرانی­ هایی وجود داشته باشد. دیگر کاغذ معادل پولی لازم نیست و بانک ها هم دیگر فرصت این را ندارند که دکان ایجاد کنند.

با وجود این مزایا مردم هنوز اشکال می­گیرند که بیتکوین عرضه ی محدودی داره. یک اشکال دیگه که منتقدان دوستدارند مکرر تکرار کنند با اینکه عرضه ی بیتکوین ثابت است  این است که چگونه ماینرها دوام خواهند آورد وقتی که پاداش ایجاد بلاک­ها را از­دست می­دهند. نگرانی آن­­ها اینست که سیستم ماینیگ غیرقابل اعتنا است چون وقتی که تمام بلاک های بیتکوین ساخته شوند ماینر ها مجبور می­شوند روی کارمزد تراکنش­ها حساب کنند تا از جنبه­ ی مالی بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند. منتقدان میگویند وابسته بودن ماینر­ها به کارمزد­ها به جای پاداش بلاک­ها باعث می­شود ماین کردن از نظر مالی غیر ممکن شود که منجر خواهد شد به کاهش تعداد ماینر­ها، مرکزگرا شدن شبکه ی بیتکوین و احتمال خیلی زیاد سقوط کل شبکه.

آیا استخراج  بیتکوین بعد از استخراج شدن تمام بیتکوین­ ها بصرفه خواهد بود؟

حقیقت دارد زمانی که تمام بیتکوین­ها ماین شوند کارمزد تراکنش­ها تنها منبع درامدی برای ماینرها خواهد بود. نگرانی اصلی اینست که ازین پس  کارمزد تراکنش ها کافی خواهد بود تا ماینر ها را سرپا نگه دارد.

با هزینه­ های فعلی به عنوان معیاری برای بصرفه بودن استخراج کردن تا 100 سال آینده شک برانگیز است بخاطر اینکه ما در رابطه با پیشرفت تکنولوژی ماینیگ در طی زمان چیزی نمی­دانیم. این کاملا ممکنه که چیپ های ماینینگ کوچک تر و ارزان خواهند شد تا جایی که می­توانند روی همه­ دستگاه ها نصب شوند مشابه هدف 21Inc که امیدوارست که دست بیابد. این پروژه استخراج کردن رو از یه کار سود محور به امر روزمزه تبدیل خواهد شد. بعلاوه سخت ­افزارهای استخراج طی قرن اینده می­توانند از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه ­تر شوند تا کارمزد تراکنش­ها میزان مناسبی خواهند بود که ماینر­ها را در شبکه نگه دارند.

این مورد نیز می­تواند اتفاق بیفتد که کارمزدها را تا حد مناسبی برای سوددهی افزایش بدهند. اگر، زمانیکه تمام بیتکوین های استخراج شدند، کل جهان از ارزهای مجازی به عنوان اولین ابزار برای تبادل ارز استفاده کنند ، آنوقت ممکن است که کارمزد تراکنش­ها بخاطر رشد تقاضا برای تراکنش کردن افزایش یابد.

اگرچه احتمال افزایش کارمزد­ها تا چنین نرخی قطعی نیست تا الان، ازآنجا که تصمیم شورای تصمیم­ گیری جامعه ­ی بیتکوین بر­این بوده که بطور آرام اندازه ی بلاک ها را افزایش بدهند که از بابت رشد مناسب شبکه اطمینان داشته باشند. این به این معناست که اگر اندازه­ ی بلاک­ها بطور ادامه دار رشد داشته باشند  مردم همیشه قادرخواهند بود تراکنش هایشان را با کارمزد کم­تری انجام بدهند. این مساله می­تواند در ظاهر یک تحدید برای شبکه باشد که ماینر­ها را به اجبار میاندازند که با کارمزد­های کمتر دوام بیاورند زمانیکه پاداش تولید بلاک­ها هم وجود ندارد. اما افزایش ندادن اندازه­ی بلاک ها هم می­تواند تحدیدی حتی بزگرتر برای شبکه باشد تا کم بودن کارمزد­ها. اگر بلاک ها به حداکثر اندازه­ی ممکن برسند هیچ تراکنشی نمیتواند برروی شبکه توسط شبکه تایید شود تا اینکه یک بلاک جدید ساخته شود، که به این معناست تراکنش­های لازم و تعیین شده از شبکه ساقط شوند. این سناریو و روند می­تواند کارمزد های بالاتری رو برای ماینرها به­همراه داشته باشد(بخاطر اینکه مردم کارمزد بیشتری پرداخت می­کنند تا پرداخت هایشان انجام شود) ولی همین میتواند مردم رو از استفاده از بیتکوین بسیار نا­امید کند که می­تواند سریع­تر از مرکزگرا شدن شبکه بیتکوین را ازبین ببرد.

اگرچه ثابت بودن عرضه ­ی بیتکوین به معنی اینست ­که در نهایت ماینر­ها باید از پاداش­های بلاک ها دست بکشند  ولی همچنین فرصتی ایجاد می­کند برای ماینر­ها که با درآمد از کارمزد تراکنش ها دوام بیاورند ازطریق تئوری­های ساده­ ی مالی. وقتیکه تمام 21 بیتکویناستخراج شد، عرضه نمیتواند افزایش یابد اگرچه تقاضا درحال رشد باشد. نتیجه ی ناهمگام بودن دو بحث عرضه و تقاضا ، کاهش ثابت و ارامی در سطح قیمت نرمال می­باشد که برابر با همان میزان رشد قدرت خرید می­شود. بنابراین، همین طورکه ماینر های بیتکوین طی زمان کارمزدهای تراکنش هارا جمع آوری میکنند(مهم نیست کم یا زیاد) خود سرمایه ها ارزش پیدا میکنند. این رشد ارزش در طول زمان استخراج کردن کارمزد محور را از کاری که راحت نبوده از لحاظ مالی به کاری سود ده تبدیل می­کند ، سرمایه گذاری طولانی مدت.

برای نتیجه گیری ، چندین راه متفاوت برای اینکه استخراج کردن بیتکوین سود ده بماند بعد از اینکه پاداش دهی تمام می­شود وجود دارد-نمونه های بالا  مثال های کمی بود برای اثبات این فرضیه در چندین هزار امکانی راه حلی که وجود دارد  این امر ممکن است که مردم آرام آرام با کارمزد تراکنش ها بیشتر عادت کنند تا درآمد ناخالص از بیتکوین هایاستخراج  شده و ترکیب فاکتور هایی که بیشتر محتمل هست ماینر ها را درآینده سرپا نگه خواهد داشت ، تغییر شکل و پیشرفت تکنولوژی های ماینینگ می­باشد و افزایش ثابت و ملایم قدرت خرید بیتکوین. بنابراین چشم ­انداز آینده ی ­ما  نباید با تصوراتمان محدود بشود. ناتوان بودن در تصور کردن چیزی تعبیر به ناممکن بودن نیست. پیشرفت خودبخود و تغییر مالی اقتصادی یادآور این حقیقت به ما می­شود.