اخبار کریپتوکارنسی

شنبه, 27 دی 1399 09:57

تتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ معرفی پرکاربردترین پلتفرم های تتر

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ارزدیجیتال تتر (Tether)  با نام اختصاری USDT یک استیبل کوین یا به اصطلاح کوین باثبات است.

Tether یک رمزارز پایه مبتنی بر بلاکچین است که تقریبا معادل ارزهای فیات سنتی مانند 1.00 دلارآمریکا می باشد. توکن های Tether ، نماد USDT در بازار کریپتوکارنسی معامله می شوند. هدف اصلی کوین های با ثبات یا Stablecoinحفظ ثبات  ارزهای رمزنگاری شده است. برخلاف نوسانات گسترده ای که در قیمت سایر ارزهای رمزپایه مشهور مانند بیت کوین و اتریوم مشاهده می شود، این کوینها قیمت نسبتا ثابتی دارند و قیمت تتر با یک دلار آمریکا (1.00) تقریبا برابر است.

تتر به طور خاص برای ایجاد پل لازم بین ارزهای فیات و ارزهای رمزپایه و ارائه ثبات ، شفافیت و حداقل هزینه های معاملات به کاربران طراحی شده است. قیمت تتر به دلار آمریکا متصل است و از نظر ارزش نسبت 1 به 1 را با دلار آمریکا حفظ می کند. تتر همواره به دلار وابسته است. یعنی اگر نمودار قیمتی تتر به دلار را بررسی کنیم، همواره با یک خط تقریبا افقی روبرو خواهیم شد.

 با این حال ، هیچ تضمینی از طرف Tether Ltd. برای هرگونه حق بازخرید یا مبادله تتر با پول واقعی ارائه نشده است . یعنی تتر با دلار آمریکا قابل تعویض نیست.

تتر انواع مختلفی دارد و در روی پلتفرم های مختلف قرار دارد که در این قسمت به معرفی کاربردی ترین آنها می پردازیم:

تتر بر روی پلتفرم omni:

 

نسخه اصلی تتر بر روی پلتفرم Omni Tether در اواخر سال 2014 با نام "Realcoin"  ایجاد شد. پروتکل Omni امکان ایجاد "توکن" در شبکه بیت کوین را فراهم کرد و با استفاده از این فرآیند اولین کوین ها در اکتبر همان سال ایجاد شد. با این حال ، نام آن اواخر ماه نوامبر به "Tether" تغییر می کند. در ژانویه سال بعد ، Bitfinex تجارت دارایی را فعال کرده بود و برای چند سال Omni Tether استاندارد و در تمامی تراکنش ها از این پلتفرم استفاده می کردند. کارمزد انتقال شبکه اومنی برای تتر به ۳۰ تتر و بالاتر هم برسد.

 

تترهای شبکه اومنی به‌دلیل این که بر روی شبکه بیت‌کوین قرار گرفته اند، آدرس‌های ولت مشابه بیت کوین را دارند. این آدرس‌ها همانند بیت‌کوین با عبارت bc1، یا اعداد ۱ یا ۳ آغاز می‌شوند که از ۳۴ کاراکتر تشکیل شده‌اند.

 

تتر بر روی بلاکچین اتریوم ERC-20:

 

با بروز مشکلات بالابودن هزینه جابجایی و کند بودن شبکه، از أواخر سال ۲۰۱۷ تتر بر روی بلاکچین اتریوم مورد توجه قرار گرفت. اولین انتقال Tether از پروتکل Omni در اواخر سال 2017 بود. از آنجا که  Ethereum یک شبکه بسیار فعال و محبوب است ، با یکپارچه سازی قرارداد هوشمند ایجاد توکن را نسبتاً ساده می کند که یک قدم طبیعی برای Tether بود. این محبوبیت به قدری مشهور شده است که تا پایان سال 2019 ، اکثریت قریب به اتفاق Tether از لایه Omni خارج شده و به Ethereum منتقل شدند و نشان داد که بیشتر معامله گران نسخه جدید و برتر دارایی را ترجیح می دهند. روند مشابهی در تعداد معاملات زنجیره بلاکچین USDT مشاهده می شود. تتر شبکه اتریومی ERC20 به عنوان بلاکچین  انتقال غالب تبدیل شد زیرا هزینه‌های انتقال بسیار کمتر و سرعت انتقال بسیار بیشتری دارد.

 

 آدرس تمامی والت‌های تتر روی شبکه اتریوم، همانند آدرس اتریوم است.  آدرس تتر بلاک چین اتریوم یا همان توکن ERC20 با 0x آغاز می‌شود و ۴۲ کاراکتر دارد. هزینه ارسال تترهای اتریومی حدودا ۵ تا ۱۰ تتر متغیر می باشد.

 

تتر بر روی بلاکچین ترون  TRC-20

 

در مارس سال 2019 ، مشارکتی اعلام شد که USDT را به بلاک چین TRON منتقل می کند و ادعا می کند که این سریعترین شکل تتر است و هیچ گونه هزینه انتقال ندارد. به لطف همکاری جاستین سان ، خالق TRON با Poloniex ، این فرم Tether به سرعت در اکسچنج ها ادغام شد. با وجود این ، نسخه تترتا به امروز به نسبت نسخه اتریومی محبوبیت کمتری داشته و اخیراً به علت هزینه انتقال بسیار کم به شدت رواج یافته است.

 

آدرس تتر بلاکچین ترون با TX شروع می‌شود که همان آدرس بلاکچین ترون است. هزینه انتقال تتر در این شبکه حدودا ۰.۱ تتر می باشد.