تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 04 آبان 1399 00:35

حد ضرر (stop-loss) متحرک چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

حد ضرر متحرک یکی از امکانات معاملاتی است که به شما برای تسویه پوزیشن خودتان در مواقعی که روند بازار مطابق میل نیست کمک می‌کند.

با حد ضرر متحرک هر زمان روند بازار به نفع شما حرکت می‌کند، نیازی به تنظیم دستی حد ضرر ندارید و سفارش تنها وقتی اجرا می‌شود که روند بازار بر علیه شما باشد.

حد ضرر متحرک چیست؟

حد ضرر متحرک یک نوع سفارش معاملاتی است و وقتی اجرا می‌شود که قیمت‌ها دیگر به نفع شما حرکت نمی کنند چه شما استراتژی long را در پیش گرفته باشید و چه short. این نوع سفارش برای محافظت از شما در هنگامی که معامله همچنان باز و سودآور است استفاده می‌شود.

حد ضرر متحرک چطور کار می‌کند؟

فرض کنید که در اینجا یک استراتژی Long خریداری می‌کنید یعنی کوینی را با قیمت پایین می‌خرید و وقتی قیمت‌ها صعودی شد آن را می‌فروشید.

 

حد ضرر متحرک که در 10 درصد استراتژی Long تنظیم شده است.

در این حالت شما باید این دارایی را قبل از افت قیمت‌ها بفروشید. اگر حد ضرر متحرک 10 درصدی را به یک استراتژی Long اضافه کنید، سفارش فروش وقتی فعال می‌شود که قیمت‌ها نسبت به پیک بعد از خرید 10 درصد کاهش پیدا کرده باشند. بنابراین بر خلاف حد ضرر معمولی که وقتی افت قیمت 10 درصدی نسبت به قیمت خرید رخ دهد اجرا می‌شود، حد ضرر متحرک نسبت به آخرین پیک محاسبه می‌شود.

همچنین اگر برای یک استراتژی Short حد ضرر متحرک 10 درصدی را تنظیم کنید، وقتی قیمت ارز مورد نظر از مرز 10 درصد تعیین شده عبور کند، سفارش خرید اجرا خواهد شد.

این نوع سفارش می‌تواند در بازارهای پرنوسان تا حدی پرمخاطره باشد. کوین‌های قوی دائماً دچار سقوط شدید می‌شوند و ممکن است کم بودن فاصله متحرک باعث تسویه سریع پوزیشن پیش از رسیدن قیمت‌ها به سطوح بالاتر شود.

بنابراین پیش از تنظیم فاصله برای هر سفارشی، حتماً سطح نوسان و روند بازار را برای دارایی‌های مورد نظرتان بررسی کنید.