تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 27 بهمن 1401 03:45

آشنایی با سفارش حد ضرر (Stop-Loss) و ترفندهای تنظیم آن

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

بازار  محیطی به شدت بی رحم است اما تریدینگ، بازی ارقام و اعداد است. مدیریت درست ریسک و اقدامات احتیاطی مناسب، لازمه فعالیت در این بازار هستند و استفاده از حد ضرر هم یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت ریسک است.

به همین دلیل این مطلب را آماده کردیم تا شما را با سفارش حد ضرر، دلیل اهمیت و استراتژی‌های کارآمد برای تنظیم آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

سفارش حد ضرر در تریدینگ چیست؟

حد ضرر سفارشی است که برای پیشگیری از نابودی کامل سرمایه تنظیم می‌شود. با سفارش حد ضرر می‌توانید پوزیشن تریدینگ خودتان را به صورت کارآمد و با ضرر محدود، زمانی که قیمت به سطح از پیش تعیین شده‌ای رسید، ببندید.

به طور خلاصه، حد ضرر یک سفارش ثانویه است که برای پیشگیری از ضرر شدید در یک معامله خاص آن را تنظیم می‌کنید.

چرا ترید کردن با استفاده از سفارش حد ضرر مهم است؟

بازار معاملات، اهمیتی برای احساسات شما یا تحلیل‌های حرفه‌ای‌تان قائل نیست. درک عملکرد این بازار و روبرو شدن با آن سخت است و یک تریدر معمولی کنترلی بر آن ندارد. ما سرمایه خودمان را وارد این بازار می‌کنیم به این امید که احتمالات به نفع ما رقم بخورند.

هر چقدر هم که ستاپ پیدا شده خوب به نظر برسد، باز هم این امکان وجود دارد که بازار برخلاف میل شما حرکت کند. هیچ تریدری قادر به پیش بینی دقیق بازار نیست. رویدادهای اقتصادی بزرگ، مسائل سیاسی، شایعات مربوط به بانک‌های مرکزی همگی می‌توانند خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید، بر نرخ ارزها تأثیر بگذراند.

در این محیط پرتکاپو و بسیار خشن، مهم‌ترین دوست شما مدیریت درست ریسک است و برای این کار باید بر احساساتتان غلبه کنید و نسبت ریسک به سود را متناسب با میزان سرمایه گذاری انجام شده، مدیریت کنید. همه این کارها در صورتی ممکن هستند که در تریدینگ از حد ضرر استفاده کنید.

اگر قیمت در جهتی پیش بینی نشده حرکت کرده و سود معامله برای شما از بین رفت، با استفاده از حد ضرر می‌توانید از ضرر هر چه بیشتر پیشگیری کنید.

حد ضرر در فارکس تریدینگ هم اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا احساسات را از تصمیم گیری‌های خودتان خارج کنید.

داشتن حد ضرر به مدیریت روانشناسی تریدینگ شما کمک می‌کند. وجود یک حد مشخص برای معامله زیانده به شما کمک می‌کند تا ریسک ناخواسته و غیرقابل پیش بینی را حذف کنید.

هدف استفاده از سفارش حد ضرر در فارکس هم این است که مطمئن شوید ضرر نهایی برای شما قابل تحمل است.

حد ضرر چگونه کار می‌کند؟

تریدر پیش از تنظیم معامله، یک حد ضرر منطقی تنظیم می‌کند. وقتی قیمت به حد ضرر مشخص شده رسید، تراکنش به صورت خودکار بسته می‌شود.

تنظیم منطقی حد ضرر به تریدرها کمک می‌کند تا ترس و اضطرابی اجرای معامله را کنترل کنند و بتوانند از باقیمانده سرمایه خودشان حفاظت کنند.

چگونه حد ضرر را محاسبه کنیم؟

پیش از اجرای یک معامله، باید مبلغی که قصد دارید ریسک کنید را به صورت دقیق مشخص کنید. یعنی اینکه دقیقاً چند دلار (یا ریال) از سرمایه شما در خطر خواهد بود.

برای محاسبه ریسک دلاری می‌توانید از این فرمول استفاده کنید:

تعداد پیپ‌های در ریسک × ارزش پیپ‌ها × سایز پوزیشن

یک مثال از محاسبه حد ضرر با جفت ارزهای فارکس به این صورت است:

جفت ارز: EUR/USD

تعداد پیپ‌های در ریسک: 10 پیپ

ارزش پیپ: 1 دلار

اندازه پوزیشن: 3 مینی لات

پس مبلغی که ما ریسک می‌کنیم، به این صورت محاسبه می‌شود:

10 پیپ در ریسک × ارزش یک دلاری هر پیپ × 3 مینی لات = 30 دلار (بعلاوه کارمزدها)

چگونه ریسک حسابمان را کنترل کنیم؟

مبلغی که تریدرها به ازای هر معامله ریسک می‌کنند، بخش کوچکی از سرمایه معاملاتی کلی آنها را تشکیل می‌دهد. در واقع شما باید در هر معامله کمتر از 2 درصد موجودی حسابتان را ریسک کنید.

با در نظر گرفتن 30 دلار به ازای هر معامله که 2 درصد از حساب معاملاتی شما باشد، مبلغ کل سرمایه شما 1500 دلار خواهد بود: 30$ × 50 = 1500$

یک درصد ریسک به ازای هر معامله یعنی اینکه شما یک صدم از حسابتان را ریسک کرده‌اید. پیش از اجرای یک معامله و تنظیم معامله حد ضرر، باید اندازه پوزیشن را با ماشین حساب سایز پوزیشن محاسبه کنید.

به نسبت ریسک به سود انتخابی خودتان پایبند بمانید. فرض کنید که مایلید 10 دلار روی 15 پیپ در یک معامله ضرر کنید. سود نهایی باید 30 دلار یا 45 پیپ باشد تا نسبت ریسک به سود 1 به 3 شما حفظ شود.

امیدوارم که این توضیحات برای شما قابل درک بوده باشد!

روش‌های تعیین محل قرار دادن سفارش حد ضرر

خیلی از تریدرها برای انتخاب سطح حد ضرر با ریسک قابل قبول، با چالش روبرو هستند.

روش‌های مختلفی برای تنظیم حد ضرر وجود دارد از جمله:

روش درصدی

چارت استاپ

تایم استاپ

توقف بر اساس نوسان

روش میانگین متحرک

سطوح فیبوناچی اصلاحی

حد ضرر متحرک

روش اوج/کف چند روزه

روش درصدی

روش درصدی یکی از روش‌های محبوب تنظیم حد ضرر است. این روش، ضرر شما را بر اساس درصدی از پیش مشخص شده از حساب شما محدود می‌کند. در این روش، شما حد ضرر را بر اساس سرمایه تریدینگ خودتان تنظیم می‌کنید.

مبلغ توصیه شده، یک تا دو درصد از کل سرمایه است که این مبلغ برای هر تریدری متفاوت است. ممکن است تریدرهای تهاجمی‌تر تا 10 درصد از حساب خودشان را ریسک کنند اما تریدرهای محافظه کار معمولاً کمتر از یک درصد در هر معامله ریسک می‌کنند.

مثلاً سرمایه شما 10 هزار دلار و ریسک مجاز به ازای هر معامله، 2 درصد از حسابتان است. در این صورت باید سایز پوزیشن خودتان را با 200 دلار ریسک به ازای هر تراکنش محاسبه کنید.

خیلی از سرمایه گذاران به خاطر سادگی این روش از آن استفاده می‌کنند. در این روش باید درصد سرمایه‌ای که مایل هستید در هر معامله ریسک کنید را مشخص کنید.

چارت استاپ

می‌توانید بر اساس وضعیت چارت‌ها حد ضرر را مشخص کنید.

در این روش، باید حد مقاومت و پشتیبانی که به تازگی شکل گرفته را شناسایی کنید. وقتی بازار دوباره به این سطح مقاومت یا پشتیبانی برخورد کرد، احتمال حفظ آن زیاد است.

تنظیم حد ضرر قبل از سطوح پشتیبانی و مقاومت معتبر، منطقی است چون اگر بازار آنها را بشکند، ممکن است شرایط معامله بر علیه شما رقم بخورد.

این اسکرین شات را در نظر بگیرید:

ما بر اساس کندل تأیید پوشای صعودی (bullish engulfing) یک معامله اجرا کردیم. بازار کمی بر خلاف میل ما حرکت می‌کند اما یک سطح پشتیبانی قوی از ما حفاظت می‌کند. می‌توانید از پشتیبانی، مقاومت، خط روند، کانال، محدوده عرضه و تقاضا به عنوان مانع حرکت قیمت برای تنظیم حد ضرر استفاده کنید.

تایم استاپ

تایم استاپ بر اساس پارامترهای زمانی تنظیم می‌شود. می‌توان این تکنیک تنظیم سفارش حد ضرر را به صورت خودکار یا دستی اجرا کرد.

به این روش، "حد ضرر مبتنی بر زمان" هم گفته می‌شود و به تریدرها امکان می‌دهد که برای حفاظت از سرمایه تریدینگ خودشان، به دنبال فرصت‌های بهتر در بازار باشند. این استراتژی یکی از بهترین استراتژی‌های حد ضرر برای افرادی است که ترجیح می‌دهند معاملاتشان شب‌ها، آخر هفته یا حتی تا پایان سشن معاملاتی باز نماند.

به عنوان تریدری که در طی روز معامله اجرا می‌کند، می‌توانید این استراتژی حد ضرر را برای حالت ترید روزانه هم استفاده کنید تا شما را از معاملاتی که در آنها سرمایه خودتان را اسیر جفت ارزهای ساکن می‌کنید، رها کنند. به این ترتیب می‌توانید فرصت‌های دیگری برای سرمایه گذاری جستجو و پیدا کنید.

به عنوان سوئینگ تریدر هم می‌توانید از این نظریه حد ضرر برای تصمیم گیری جهت بستن پوزیشن‌های خودتان در جمعه‌ها استفاده کنید تا از ریسک‌های مربوط به رویدادهای آخر هفته و گپ‌های بازار دور بمانید.

معمولاً از تایم استاپ در بازارهای افقی با نوسان کم استفاده می‌شود که برای مدت مشخصی بازار نه به سمت حد ضرر و نه به سمت تارگت سود شما پیش می‌رود.

در نهایت، نباید فراموش کنید که قوانین مدیریت ریسک هم از حد ضرر مبتنی بر زمان پشتیبانی می‌کنند. از این استراتژی حد ضرر در ترکیب با یک حد ضرر و سود از پیش مشخص شده استفاده کنید.

حد ضرر بر اساس نوسان

طبق تعریف ویکی پدیا، نوسان "میزان تغییرات یک سری قیمت معاملاتی در طول زمان ..." است.

بنابراین، نوسان میزان حرکت و تغییر بازار در یک بازه زمانی مشخص است و یک روش منطقی برای تنظیم حد توقف فراهم می‌کند. این حد توقف به اندازه‌ای وسیع است تا بازار به میزان لازم حرکت کند و تریدرها خیلی زود و بر اساس نوسانات تصادفی بازار، از پوزیشن خودشان خارج نشوند.

در مدل نوسان، وضعیت واقعی بازار در نظر گرفته می‌شود. مثلاً اگر تریدر سوئینگ هستید و در جریان هستید که میانگین روزانه [حرکتِ] EUR/USD در ماه گذشته 100 پیپ بوده، تنظیم 15 پیپی حد توقف احتمالاً باعث می‌شود که خیلی زود و بر اساس حرکات کوچک بازار از معامله خارج شوید.

میانگین محدوده واقعی (ATR) و بولینگر باند هم برای تنظیم یک نقطه خروج منطقی در شرایطی که بازار بر خلاف پیش بینی حرکت کند، استفاده می‌شوند.

نوسان ابزار بسیار مفیدی برای تنظیم حد ضرر است و فرصت لازم و شانس موفقیت را برای تریدرها فراهم می‌کند.

روش میانگین متحرک

میانگین متحرک، ساده‌ترین روش تنظیم سفارش حد ضرر است. میانگین متحرک به صورت یک پشتیبانی و مقاومت پویا عمل می‌کند.

در این تکنیک باید از یک میانگین متحرک روی نمودار استفاده کنید. معمولاً حد توقف درست پایین یک میانگین متحرک بلند مدت قرار می‌گیرد نه یک میانگین متحرک کوتاه مدت.

استفاده از این روش باعث می‌شود که حد توقف را بیش از حد نزدیک به قیمت ورود قرار ندهید و خیلی زود از معامله خارج نشوید.

میانگین متحرک را روی نمودار قرار دهید؛

پس از اینکه نمودار قیمت نسبت به میانگین متحرک بلند مدت، پشتیبانی پیدا کرد وارد معامله شوید؛

حد توقف را در جهت مخالف میانگین متحرک قرار دهید.

سطوح فیبوناچی اصلاحی

می‌توان از سطوح فیبوناچی هم برای تنظیم حد ضرر استفاده کرد.

برای انجام این کار کافیست فاز حرکت بازار به سمت بالا یا پایین را ارزیابی کنید. اگر قیمت، پول بک کرده و دوباره به سطح فیبوناچی برخورد کند، می‌توانید این معامله را انجام دهید. باید حد ضرر را پایین یا بالای سطح فیبوناچی 78.6 قرار دهید.

اگر بازار این سطح را شکسته و به حد ضرر شما برخورد کند، ممکن است دیگر معامله شما معتبر نباشد.

حد ضرر متحرک

حد ضرر متحرک، سفارش حد ضرری است که با درصد، پیپ یا مبلغ دلاری مشخصی نسبت به قیمت فعلی بازار به نفع پوزیشن شما حرکت می‌کند. این حد ضرر ریسک شما را کاهش داده و همزمان امکان ادامه ترید را فراهم می‌کند و به صورت پیوسته، سود شما را قفل می‌کند.

در واقع حد توقف متحرک به شما امکان می‌دهد که سودتان را حفظ کرده و ضرر را کاهش دهید. دقت داشته باشید که هرگز نباید اجازه دهید یک معامله برنده تبدیل به یک معامله شکست خورده شود و همیشه باید به حد توقفتان پایبند بمانید.

روش اوج/کف چند روزه

روش بعدی، اوج/ کف چند روزه است که معمولاً تریدرهای سوئینگ از آن استفاده می‌کنند.

در این روش، حد توقف در کف قیمت یک روز معاملاتی مشخص تنظیم می‌شود. مثلاً ممکن است کف دو روز اخیر در نظر گرفته شود.

به نظر ما این روش بهترین استراتژی تنظیم حد ضرر نیست اما بهتر بود که در این مقاله پوشش داده شود.

پس از بررسی روش‌های تنظیم حد ضرر، حالا به این سوال می‌رسیم که کدامیک از این روش‌ها برای تنظیم حد ضرر بهترین گزینه است؟ متأسفانه نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد و باید روشی را انتخاب کنید که بیشتر از همه برای شما منطقی و راحت باشد.

برای سفارشات حد ضرر چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟

سفارش حد ضرر حکم یک شمشیر دو لبه را دارد که اگر درست از آن استفاده نکنید، می‌تواند پورتفولیوی شما را نابود کند. پس نکات زیر را هنگام تنظیم و مدیریت حد ضرر در نظر داشته باشید.

سفارش حد ضرر برای تریدرهایی که فرصت نظارت بر پوزیشن خودشان را ندارند، ضروری است.

پیش از ورود به یک پوزیشن باید سطح ریسکی که در آن معامله می‌پذیرید را به صورت دقیق مشخص کنید. اگر اطلاع ندارید که حد ضرر را کجا تنظیم کنید یا چه موقع از این معامله خارج شوید، وارد آن نشوید.

نمودار را چند بار بررسی کنید تا مطمئن شوید که حد ضرر شما در سطح مطلوبی تنظیم شده باشد.

همیشه مراقب کارمزدهایی که بروکرها برای سفارشات مختلف در نظر می‌گیرند، باشید.

طرح تریدینگ خودتان را ارزیابی کنید تا برای تنظیم حد توقف، برنامه مدیریت ریسکتان به صورت دقیق مشخص شود.

همیشه نوسان قیمت جفت ارز مورد نظر را در نظر داشته باشید. مثلاً اگر میانگین حرکت روزانه جفت ارز EUR/USD صد پیپ است، تنظیم حد ضرر 10 پیپی برای ورود به پوزیشن Long یا Short روی نمودار روزانه، به احتمال خیلی زیاد باعث بسته شدن پوزیشن شما ظرف چند دقیقه خواهد شد.

حد ضرر، بیشتر از همه برای تریدرهای روزانه مفید است.

اشتباهات رایج هنگام تنظیم حد ضرر

اشتباه در تنظیم سفارش حد ضرر و مدیریت آن می‌تواند هزینه‌های زیادی برای شما به همراه داشته باشد. مهم‌ترین اشتباهاتی که تریدرها هنگام تنظیم و مدیریت حد ضرر مرتکب می‌شوند، عبارتند از:

حد ضرر خیلی کوتاه یا وسیع: اولین اشتباه رایج افراد مبتدی در تنظیم حد ضرر این است که آن را خیلی سختگیرانه تنظیم می‌کنند. ترس ضرر در معامله دلیل اصلی این کار است و این روش بین تریدرهای بسیار محتاط و آنهایی که از حساب نمایشی وارد معاملات واقعی می‌شوند، بسیار رایج‌تر است. این افراد حد ضرر را به قدری سختگیرانه تنظیم می‌کنند که هیچ جایی برای نفس کشیدن یا استفاده از نوسان قیمت باقی نمی‌ماند. ممکن است ابتدا نمودار قیمت یک جهش شدید داشته باشد و این جهش باعث توقف چنین تریدرهایی شود اما مسیر دقیق نمودار قیمت بعد از آن مشخص شود. پس باید فضای کافی را برای استفاده از تغییرات قیمت فراهم کنید و نوسان را در نظر داشته باشید. وقتی نمودار قیمت به حد ضرر شما برسد، باید از آن رد شده و بعد به دنبال یک فرصت تریدینگ دیگر باشید. گسترش حد ضرر هیچ فایده‌ای ندارد بلکه باعث تجمیع ضرر شما در بلندمدت می‌شود. بعلاوه، اگر حد ضرر بیش از حد وسیع باشد، تعداد پیپ‌هایی که پوزیشن شما باید در جهت مطلوب حرکت کند تا معامله ارزش ریسک را داشته باشد، بیشتر می‌شود.

عدم تعیین حد ضرر از قبل: پیش از باز کردن پوزیشن باید در جریان باشید که حد ضرر را کجا قرار می‌دهید. با این کار می‌توانید احساسات را از فرایند تصمیم گیری خودتان حذف کنید.

تنظیم حد ضرر بر اساس اعداد و ارقام دلخواه: بازار هیچ اهمیتی برای احساسات، باورها، طرح معاملاتی، نسبت ریسک به سود، سطح قیمت جادویی مد نظرتان یا سایر ارقام و شرایط خاصی که برای شما معنادار هستند، قائل نیست. یکی از بزرگترین اشتباهات تریدرها این است که سعی می‌کنند بازار را در فریم ورک مد نظرشان جای دهند در حالی که باید فریم ورک‌های خودشان را با شرایط بازار تطبیق دهند. هیچ معادله یا عدد و رقم جادویی وجود ندارد که درستی حد ضرر شما را تضمین دهد. پس حد ضرر را بر اساس رفتار واقعی بازار تنظیم کنید.

جابجایی حد ضرر برای رسیدن به نقطه سربه سر در اسرع وقت: وقتی وارد یک معامله شده و حد ضرر را تنظیم می‌کنید، اگر قیمت به بالاتر یا کمتر از نقطه باطل شدن معامله برسد، این یعنی بازار دلایل شما برای اجرای آن معامله را باطل کرده و به احتمال بسیار زیاد، تحلیل‌های شما اشتباه بوده‌اند. اما اگر احساسات و ترس شما را فریب دهند و با چند پیپ حرکت بازار به نفع خودتان، به سرعت حد ضرر را به نقطه سربه سر تغییر دهید، ممکن است در نهایت با ضرر غیرمنتظره‌ای روبرو شوید که این کار بر خلاف قصد و هدف اصلی تنظیم حد ضرر است. پس به برنامه و طرح خودتان پایبند باشید تا بر احساسات غلبه کنید. اجازه ندهید که احساسات باعث شود حد ضرر را بدون تحلیل درست شرایط بازار جابجا کنید.

قرار دادن حد ضرر در نقاط اوج نقدینگی: این یکی از خطاهای مهم تریدرهای تازه کار است که حد ضرر را مستقیماً پایین/بالای نقاطی مثل کف/اوج سوئینگ قرار می‌دهند چون معمولاً در این محدوده‌ها نقدینگی اوج می‌گیرد و احتمال اینکه بازار در این نقاط جهش داشته باشد و بعد از آن معکوس شود، زیاد است.

حرکت ندادن حد ضرر: اگر ثابت شد که بازار در جهت مورد انتظار شما حرکت می‌کند، می‌توانید حد ضرر را جابجا کنید تا به نقطه سربه سر یا حتی سود برسید. اما نباید این تصمیم گیری را بر اساس احساسات انجام دهید. حد ضرر را بر اساس تحلیل تکنیکال خودتان جابجا کنید تا نسبت ریسک به سود مناسب را حفظ کنید. اگر قیمت از یک سطح پشتیبانی عبور کرد و مشخص شد که ممکن است ریزش کند، می‌توانید حد ضرر را کمی پایین‌تر جابجا کنید. اگر قیمت یک سطح مقاومت حیاتی را شکست و فاکتورهای دیگر هم شکل گیری یک روند صعودی واضح را نشان دادند، می‌توانید حد ضرر را بالاتر ببرید.

قرار دادن حد ضرر دقیقاً روی سطوح مقاومت یا پشتیبانی: قرار دادن حد ضرر دقیقاً روی سطوح پشتیبانی/مقاومت کار پرریسکی است چون ممکن است پس از عبور از این سطوح، بازار برگشت کند و پیش از حرکت به سمت موردنظرتان، حد ضرر شما فعال شود. همیشه حد ضرر را چند پیپ بالاتر یا پایین‌تر از این سطوح تنظیم کنید.

ترید کردن با سایز پوزیشن بسیار بزرگ: همیشه هنگام ترید کردن، سایز پوزیشن خودتان را در نظر داشته باشید. ریسک کردن بیش از حد در یک معامله، کار بسیار خطرناکی است. سایز پوزیشن را بر اساس میزان ریسک به ازای هر معامله مشخص کرده و حد ضرر را بر اساس تحلیل‌های معقول تنظیم کنید.

حالا که با اشتباهات رایج در تنظیم حد ضرر آشنا شدید، بررسی کنید که خود شما چه تعداد از این اشتباهات را مرتکب می‌شوید. بعد از آن سعی کنید اشتباهاتتان را اصلاح کنید و محتاط باشید.

قوانین مهمی که باید هنگام تنظیم حد ضرر رعایت کرد

هیچ فرمول کامل و جامعی برای کسب درآمد وجود ندارد اما نمی‌توان بدون ریسک کردن در بازار به سود رسید. سفارشات حد ضرر، راحت‌ترین و کارآمدترین راه کنترل این ریسک هستند. درک یکسری قواعد ساده به شما کمک می‌کند تا از این سفارشات با موفقیت استفاده کنید.

هرگز حد ضرر را در نقاط تصادفی و بی هدف قرار ندهید: روش انتخابی شما باید برای خودتان شفاف و واضح باشد و آن را چندین بار تمرین کرده باشید. مشخص کنید که چه روشی برای شما مناسب‌تر از سایر گزینه‌ها است.

استفاده از یک استراتژی حد ضرر ساده: طبق روند کلی بازار ترید کنید و یک روش ساده برای تنظیم حد ضرر داشته باشید. با استفاده از چندین روش تنظیم حد ضرر، کار خودتان را پیچیده‌تر نکنید. روشی را انتخاب کنید که برای شما منطقی‌تر و مناسب‌تر باشد.

حفظ نسبت ریسک و سود: همیشه نسبت ریسک به سود منسجم و مشخصی داشته باشید. نسبت ریسک به سود، مشخص می‌کند که به ازای هر پیپی که ریسک می‌کنید، سود بالقوه شما چقدر خواهد بود.

خودداری از به کار بردن همه سرمایه در یک معامله: به جای احساسات، از قضاوت درست و تکنیک‌های مدیریت ریسک استفاده کنید. کل سرمایه خودتان را وارد یک معامله نکنید.

توجه به اندیکاتورهای تکنیکال: اندیکاتورهای تکنیکال اطلاعات خوبی درباره بازار به شما می‌دهند. وقتی این اندیکاتورها نشان دادند که یک روند به اوج حرکت خود رسیده، حد ضرر را تنظیم کنید تا سودتان حفظ شود.

حرکت دادن حد ضرر: حد ضرر متحرک، به اندازه پیپ‌های مشخص شده در یک معامله سودآور در جهت مطلوب شما حرکت می‌کند. چنین حد ضرری ریسک شما را کاهش داده، به حفظ سودتان کمک کرده و در عین حال فضای لازم برای حرکت بازار را فراهم می‌کند. همیشه برای حد توقف متحرک، از تعداد پیپ‌های مناسب استفاده کنید. کم بودن پیپ‌ها کمک چندانی به شما نمی‌کند و دائماً شما را متوقف می‌کند. همیشه حد ضرر را تنظیم کنید چون این کار به شما برای استفاده از یک روند بزرگ کمک می‌کند.

کنترل احساسات: وقتی بازار بر علیه شما حرکت کرده و نزدیک حد ضرر شما حرکت می‌کند، ممکن است وسوسه شوید که حد ضرر را جابجا کنید اما این یکی از اشتباهات احساسی تریدرها است. به جای احساسات، برای تنظیم حد ضرر از منطق استفاده کنید. هرگز اجازه ندهید که احساسات تحلیل شما را کنترل کنند در غیر اینصورت ممکن است در بلندمدت متضرر شوید.

عدم استفاده از اعداد رند: معمولاً بازار، نقاط واضح روی نمودار قیمت یا اعداد رند را لمس می‌کند. پس بهتر است هیچ وقت حد ضرر را دقیقاً روی این اعداد تنظیم نکنید و چند پیپ بالاتر یا پایین‌تر از آنها قرار دهید تا از خودتان در برابر حرکات کاذب به بالا یا پایین حفاظت کنید.

فراموش نکنید که آینده اقتصادی شما در گروی معاملاتی که انجام می‌دهید قرار دارد؛ پس حتماً به این قوانین پایبند باشید.

ترفندهای مخفی برای تنظیم حد ضرر

واقعیت این است که قوانین سریع و سختی برای تنظیم حد ضرر وجود ندارد. حد ضرر را به صورت کورکورانه بالاتر از اوج سوئینگ (هنگام فروش) یا پایین‌تر از کف سوئینگ (هنگام خرید) تنظیم نکنید. در ادامه ترفندها و نکات متفاوتی که به شما برای تنظیم حد ضرر کمک می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

محدوده حد ضرر: تریدرهای حرفه‌ای تنظیم حد ضرر ثابت برای هر معامله را توصیه نمی‌کنند و به نظر آنها این کار برای تریدرهای تازه کار اشتباه است. اما اگر نسبت به حد ضرر خودتان اطمینان کاملی دارید، می‌توانید از حد ضرر دقیق استفاده کنید. می‌توانید ستاپ‌های معاملاتی را هنگام رسیدن بازار به محدوده حد ضرر خودتان پیدا کنید. برای درک بهتر این توضیحات، فرض کنید که هرگز نمی‌خواهید بیشتر از 15 پیپ به ازای هر معامله، حد ضرر داشته باشید. برای انجام این کار، یک نقطه امن روی نمودار را برای قرار دادن حد ضرر پیدا کنید. سپس سفارش حد ضرر معلق را 15 پیپ بالاتر یا پایین‌تر از نقطه ورود تنظیم کنید. وقتی قیمت به محدوده حد ضرر شما رسید، سفارشتان اجرا می‌شود. شما در این حالت هم در معامله هستید اما همیشه حد ضررتان 15 پیپ است. مشکل اینجاست که نمی‌توانید فرصت‌های معاملاتی زیادی پیدا کنید چون همیشه قیمت، سفارشات معلق را تریگر نمی‌کند.

اعداد قوی: در دنیای معاملات به اعداد 20، 50 و 80 اعداد قوی گفته می‌شود بنابراین 1.1220، 0.5680، 132.50 و غیره جزء قیمت‌های مهم هستند چون دو رقم آخر آنها، جزء اعداد قوی هستند. چنین اعدادی موانع مهمی برای بازار هستند. پس سعی کنید حد ضرر خودتان را بالاتر یا پایین‌تر از این سطوح قیمت قرار دهید که به سختی شکسته می‌شوند. با این کار احتمال موفقیت شما افزایش پیدا می‌کند.

نقطه لغزش (Slipping): این نقطه یکی از نقاط مهم نمودار تریدینگ است که خیلی از تریدرها با اشتباه در انتخاب جهت پوزیشن، گرفتار آن می‌شوند. تریدرهای زیادی در این نقطه از ضرر فرار می‌کنند، خیلی از تریدرها معامله موفق خودشان را در این نقطه تنظیم می‌کنند و خیلی‌ها پوزیشن جدید را در این سطح باز می‌کنند. شما هم می‌توانید سطح ضرر خودتان را چند پیپ بالاتر یا پایین‌تر از چنین نقاطی قرار دهید.

 

با رعایت استراتژی‌های ذکر شده می‌توانید شانس موفقیت خودتان را در تریدینگ افزایش دهید.

سوالات پرتکرار

وقتی سرمایه خودتان را از بین ببرید، راهی برای برگشت آن نخواهید داشت پس همیشه باید طرح‌های مدیریت ریسک و تریدینگ قوی و دقیقی داشته باشید.

استفاده از حد ضرر و تکنیک‌های مدیریت ریسک، به شما برای ترید کردن کارآمد کمک می‌کند.

در ادامه به سوالات پرتکرار کاربران درباره حد ضرر پاسخ می‌دهیم.

آیا تریدرهای روزانه هم باید از حد ضرر استفاده کنند؟

بله چون ترید کردن روزانه هم ریسک زیادی دارد. از آنجایی که تریدرهای روزانه از نوسان بازار برای سود استفاده می‌کنند و طول عمر پوزیشن‌های آنها کوتاه است، پس این گروه هم باید حد توقف داشته باشند.

آیا سرمایه گذاران بلند مدت هم باید حد ضرر داشته باشند؟

معمولاً تغییرات کوتاه مدت قیمت تأثیر زیادی بر معاملات بلند مدت ندارد بنابراین معمولاً این سرمایه گذاران، از حد ضرر چشم پوشی می‌کنند.

آیا بازارگردان‌ها هم سفارشات حد ضرر را می‌بینند؟

بله، بروکرهای CFD می‌توانند بازارگردان هم باشند. این تریدرها می‌توانند حد ضرر شما را ببینند. گاهی اوقات بروکرها این اطلاعات را در اختیار تریدرهایی که زیاد معامله انجام می‌دهند، قرار می‌دهند و در فارکس هم شکار حد ضرر رخ می‌دهد.

آیا سایر تریدرها می‌توانند حد ضرر ما را ببینند؟

خیر تریدرهای دیگر قادر به مشاهده حد ضرر شما نیستند.

حد ضرر باید چند پیپ باشد؟

پاسخ این سوال بستگی به سبک معاملاتی شما دارد. معمولاً تریدرهای پوزیشن یا سوئینگ حد ضرر 30 تا 50 پیپ را مناسب می‌دانند. تریدرهای روزانه باید به ازای هر ترید، 15 تا 25 پیپ را در نظر بگیرند. دقت داشته باشید که اگر حد ضرر خیلی پایین باشد ممکن است حرکات کاذب بازار باعث توقف زودهنگام شما شود و حد ضرر خیلی بالا هم می‌تواند باعث ایجاد ضرر شدید شود.

جمع بندی

حد ضرر یکی از اجزای مهم و ضروری هر سیستم معاملاتی است و باعث می‌شود که سیستم معاملاتی شما ایمن‌تر و قابل کنترل‌تر شود.

حد ضرر شما تنها باید در صورتی تریگر شود که پیش بینی شما اشتباه بوده باشد. این سطح، نقطه نامعتبر شدن ایده تریدینگ شما است. پس به محض تنظیم یک سفارش، حد ضرر را تعیین کنید.

دقت داشته باشید که نگه داشتن یک معامله ضررده، کار شجاعانه‌ای نیست. خروج از چنین معاملاتی با اطمینان از اینکه بعداً می‌توانید به آنها برگردید و معامله‌ای دیگر را شروع کنید، شجاعت واقعی است.

امیدواریم که این مطلب، سوالات و ابهامات شما را درباره حد ضرر رفع کرده باشد. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.