تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 06 آبان 1399 23:57

میانگین متحرک، میانگین متحرک وزنی و میانگین متحرک نمایی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

میانگین‌های متحرک ابزار مورد علاقه معامله‌گران پرکار برای محاسبه اندازه حرکت است. تفاوت اصلی بین یک میانگین متحرک ساده (SMA)، میانگین متحرک وزنی(WMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA) فرمول استفاده شده برای میانگین گرفتن است.

میانگین متحرک ساده

میانگین متحرک ساده (SMA) به دلیل سادگی محاسبه قبل از پیشرفت کامپیوتر متداول بود.قدرت محاسبه فعلی، به دست آوردن انواع دیگر میانگین متحرک و اندیکاتورهای دیگر را راحت کرده است. محاسبه یک میانگین متحرک از طریق میانگین گرفتن از آخرین قیمتها در یک دوره زمانی مشخص صورت می‌گیرد در میانگین متحرک معمولا از آخرین قیمت (قیمت بسته شدن) روزانه استفاده می‌شود ولی می‌توان از قالب‌های زمانی(تایم‌ فریم‌ها) دیگر هم استفاده کرد. همچنین دیگر قیمت‌های روزانه مانند اولین قیمت (قیمت گشایش) یا میانه قیمت نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در پایان دوره قیمتی جدید، جدیدترین داده به محاسبات اضافه می‌شود و همزمان قدیمی‌ترین داده قیمت دوره حذف می‌گردد.

فرمول یک میانگین متحرک ساده جمع اعداد داده‌ها در دوره‌های مشخص شده و سپس تقسیم بر تعداد دوره‌ها می‌باشد. به عنوان مثال، آخرین قیمت شرکت اپل با نماد (AAPL) از 20 تا26 ژوئن 2014 در پایین آورده شده است.

میانگین متحرک 5 دوره‌ای بر اساس قیمت‌های جدول با فرمول زیر محاسبه می‌گردد :

که در آن Pn مساوی قیمت دوره n است.پ

یا به عبارتی

تساوی بالا نشان می‌دهد که قیمت میانگین دوره مذکور 90.66$ بوده. استفاده از میانگین متحرک روش موثری برای از بین بردن نوسانات قیمتی شدید است. مشکل عمده در این است که اعداد داده‌های قدیمی‌تر نسبت به داده‌های جدیدتر وزن متفاوتی ندارند. این جایی است که میانگین متحرک وزنی وارد بازی می‌شود.

میانگین متحرک وزنی

میانگین متحرک وزنی (WNA) برای داده‌های جدیدتر به دلیل مرتبط‌تر بودن به زمان حال وزن بیشتری درنظر می‌گیرد. مجموع وزن‌های درنظر گرفته شده باید معادل 1 واحد (یا 100 درصد) باشد. در مورد میانگین وزنی ساده، وزن‌ها به صورت مساوی پخش شده‌اندو به همین دلیل دیگر در جدول قبلی نمایش داده نشدند.

میانگین وزنی از طریق ضرب کردن قیمت داده شده در ضریب مربوط به آن و جمع کردن آنها با هم به‌دست می‌آید:

فرمول بدست آوردن میانگین وزنی

که در آن

n = دوره زمانی

اساسی‌ترین بخش WMA حاصل جمع قیمت دوره‌ها به شکل اعداد مثلثی است. به عنوان مثال در جدول بالا میانگین متحرک وزنی 5 روزه برابر است با 90.62 :

در این مثال جدیدترین مقدار داده بیشترین وزن از کل 15 واحد را گرفت. شما می‌توانید هر وزنی که بنظرتان درست می‌آید را نسبت به هر وزن کلی به داده‌ها بدهید( به عبارت دیگر صورت و مخرج را خودتان می‌توانید به صلاحدید خودتان تایید کنید). مقدار کمتر میانگین متحرک وزنی محاسبه شده در بالا نسبت به میانگین متحرک ساده نشان می‌دهد که فشار فروش اخیر چشمگیرتر از پیش‌بینی بعضی معامله‌گران است. برای اکثر معامله‌گران محبوب‌ترین حالت برای استفاده از میانگین‌های وزنی این است که وزن بیشتری به داده‌های جدیدتر بدهند.

میانگین متحرک نمایی

میاگین‌های متحرک نمایی (EMAs) نیز به صورت داده‌های جدید به قدیم مانند مورد قبل وزن‌دهی شده‌اند(یعنی داده‌های جدیدتر وزن بیشتری دارد)، اما نرخ کاهش وزن هر قیمت نسبت به قیمت قبلی ثابت نیست. تفاضل این کاهش ها به صورت نمایی است. در عوض اینکه هر وزن قبلی نسبت به وزن بعدش 1.0 کوچکتر باشد ممکن است تفاضل بین دو دوره اول وزن‌ها 1.0 باشد و تفاضل بین دو دوره بعد از آن‌ها 1.2 باشد و به همین ترتیب ادامه یابد. فرمول به‌دست‌آوردن EMA به صورت زیر است :

که در آن :

t = امروز (today)

SMA = میانگین متحرک ساده بر مبنای آخرین قیمت

y = دیروز (yesterday)

محاسبه کردن میانگین متحرک نمایی سه گام دارد. گام اول تعیین کردن SMA برای دوره که اولین دیتای مورد نیاز در فرمول EMA است، پس از آن در گام بعدی محاسبه ضریب به شکل 2 تقسیم بر تعداد دوره‌ها بعلاوه 1 و در نهایت در گام آخر قیمت نهایی منهای میانگین متحرک نمایی روز قبل ضرب در ضریب بعلاوه میانگین متحرک نمایی روز قبل

کدام میانگین متحرک کاراتر است؟

از آنجاییکه میانگین متحرک نمایی (EMA) از سیستم وزن دهی نمایی به عنوان ضریب برای دادن وزن بیشتر به قیمت‌های جدیدتر، بعضی از تحلیلگران معتقدند که این اندیکاتور نسبت به SMA و WMA اندیکاتور بهتری برای روندها است. بعضی باور دارند که EMA عکس‌العمل سریعتری نسبت به تغییر روندها دارد. در طرف دیگر نمودار ساده و صاف که توسط میانگین متحرک ساده (SMA) ارائه می‌شود می‌تواند در پیدا کردن آسان محدوده‌های حمایت و مقاومت در نمودار قیمت کاراتر باشد. در کل میانگین‌های متحرک، نمودار قیمت که به‌طور واضح متلاطم است صاف‌تر می‌کند.

عملکرد EMA و WMA مشابه است، آن‌ها تاکید بیشتری بر قیمت‌های جدیدتر دارند و همچنین ارزش کمتری برای قیمت‌های قدیمی‌تر قائل هستند. معامله‌گران اگر نگران این باشند که عقب‌ماندگی در داده ها از سرعت واکنش میانگین متحرک کم کند از میانگین متحرک نمایی و میانگین متحرک وزنی بیشتر از میانگین متحرک ساده استفاده می‌کنند.

همه میانگین‌های متحرک یک مشکل دارند، آن هم اینکه آنها نشانگرهای باوقفه و کند هستند. از آنجاییکه میانگین‌های متحرک بر پایه اطلاعات گذشته بنا شده‌اند از یک وقفه زمانی قبل از بازتاب تغییر روند رنج می‌برند. قیمت یک سهم پیش از آن که یک میانگین متحرک بتواند تغییر روند را نشان دهد ممکن است به سرعت رشد کند. میانگین‌های متحرک کوتاه‌مدت‌تر از وقفه کمتری نسبت به بلندمدت‌ترها رنج می‌برند.

با این حال این وقفه برای ابزار تکنیکالی به نام ‘’برخورد میانگین متحرک ها ‘’ سودمند است. وقتی SMA 50 روزه پس از برخورد به زیر SMA 200 روزه می‌رود به آن اندیکاتور ‘’ برخورد مرگ’’ می‌گویند که سیگنال فروش است و در طرف مقابل وقتی SMA  50 روزه پس از برخورد به بالای SMA  200 روزه صعود می‌کند به آن اندیکاتور ‘’ برخورد طلایی ‘’ می‌گویند که سیگنال خرید محسوب می‌شود.