تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 02 شهریور 1401 00:48

چگونه از میانگین متحرک نمایی برای ترید کردن ارزهای دیجیتال پرنوسان استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بازار ارزهای دیجیتال بازار بسیار پرنوسانی است و سرمایه گذاران این بازار باید از اندیکاتورهای تکنیکالی استفاده کنند که با نوسان آن تناسب داشته باشد. یکی از این اندیکاتورها، میانگین متحرک نمایی (EMA) است که با هدف هموارسازی تأثیرات نوسان قیمت طراحی شده است.

بین اندیکاتورهای تکنیکال، میانگین متحرک (MA) جزء پرکاربردترین ابزارها است و روند کلی بازار را مشخص می‌کند. میانگین متحرک نمایی متمرکز بر جدیدترین داده‌های قیمت است که هنگام ترید کردن در محیط پرنوسان کریپتو اهمیت زیادی دارد. در این مقاله با استفاده از مثال‌هایی عملی به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید از EMA برای ترید کردن ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنید.

میانگین متحرک نمایی چیست؟

میانگین متحرک نمایی یکی از اندیکاتورهای تکنیکال است که در محاسبات آن، به قیمت‌های اخیر اهمیت بیشتری داده می‌شود. در نتیجه، EMA نسبت به SMA (میانگین متحرک ساده) سریع تر به تغییرات قیمت اخیر واکنش نشان می‌دهد.

کاربرد و هدف اصلی EMA، هموارسازی نمودار قیمت و حذف نوسان قیمت کوتاه مدت است.

بیشتر سرمایه گذاران از SMA استفاده می‌کنند که میانگین قیمت یک تعداد کندل خاص را مشخص می‌کند. اگر قیمت جاری به بالاتر از سطح میانگین حرکت کند، این یعنی خریداران از فروشنده‌ها قوی تر هستند. در مقابل، تغییر جهت می‌تواند نشان دهنده تغییر روند باشد. اما EMA به داده‌های جدید اهمیت بیشتری می‌دهد چون فرمول آن، قیمت را از فاصله‌ای نزدیک تر دنبال می‌کند.

محاسبات EMA

فرمول محاسباتی EMA، بر مبنای مقادیر قبلی آن ساخته شده است. بنابراین، همه داده‌های قیمت، به روز می‌مانند طوری که داده‌های جدید نسبت به داده‌های قدیمی تر تأثیر بیشتری دارند.

EMA = Y + [K × (X − Y)]

که در این فرمول:

X = قیمت کنونی

Y = EMA دوره قبلی (برای محاسبات اولین دوره، از SMA استفاده می‌شود)

K = ثابت هموارسازی نمایی (این ثابت با استفاده از دوره مشخص شده در MA وزن مناسب را به جدیدترین داده‌ها می‌دهد)

EMA با کاهش تأخیر در نمودار قیمت، پرایس اکشن را برای تریدرها شفاف سازی می‌کند. در نتیجه قیمت را روان سازی کرده و باعث می‌شود که تشخیص روند نسبت به میانگین متحرک معمولی به صورت دقیق تر و قابل اطمینان تر انجام شود.

نقاط قوت و ضعف EMA

مثل همه اندیکاتورهای تکنیکال، میانگین متحرک هم نمی‌تواند راهکار کامل و نهایی برای ترید کردن ارزهای دیجیتال باشد به همین دلیل تریدرها باید با نقاط قوت و ضعف آنها آشنا باشند و بعد، تصمیم به اجرای استراتژی بر اساس آنها بگیرند.

نقاط قوت EMA

  • نتیجه‌ای که EMA نمایش می‌دهد نسبت به SMA دقیق تر است چون متمرکز بر تازه ترین تغییرات قیمت است.
  • EMA برای پیدا کردن روند کنونی بازار مناسب است. سرمایه گذاران می‌توانند بر اساس قرار داشتن قیمت در بالا یا پایین خط EMA، حرکات احتمالی بازار را مشخص کنند.
  • به غیر از مشخص کردن جهت روند، EMA به عنوان یک سطح مقاومت و پشتیبانی پویا هم عمل می‌کند.
  • با اینکه EMA یک اندیکاتور مخصوص معامله بر اساس روند است، سرمایه گذاران می‌توانند از آن برای تشخیص نقاط احتمالی معکوس شدن استفاده کنند. هر چقدر گپ بین قیمت و EMA بیشتر باشد، احتمال معکوس شدن روند افزایش پیدا می‌کند.
  • سرمایه گذاران می‌توانند به راحتی EMA را با سایر اندیکاتورهای معاملاتی مثل MACD، RSI، استوکاستیک و ADX ترکیب کنند.
  • در استراتژی معاملاتی تقاطع طلایی از EMA 50 دوره‌ای و SMA 200 دوره‌ای برای نشان دادن جو معاملاتی کوتاه مدت و طولانی مدت استفاده می‌شود.

نقاط ضعف EMA

  • EMA تنها یک بخش از یک استراتژی تریدینگ است و سرمایه گذاران نمی‌توانند فقط متکی بر آن باشند.
  • گرچه تأخیر EMA نسبت به SMA کمتر است اما باز هم مثل سایر اندیکاتورهای تکنیکال کمی تأخیر دارد.
  • در دنیای ارزهای دیجیتال، حرکت صعودی شدید امری رایج است که با EMA قابل تشخیص نیست.
  • در ساختار پرنوسان بازار کریپتو، معمولاً EMA سیگنال‌های اشتباهی ایجاد می‌کند.

چگونه از میانگین متحرک نمایی برای ترید کردن استفاده کنیم؟

طرز کار EMA هم مثل سایر اندیکاتورهای میانگین متحرک است که هدف اصلی آنها شناسایی روند حاکم بر بازار است. اگر یک ارز دیجیتال روندی صعودی داشته باشد، قیمت آن بالاتر از EMA خواهد بود و بالعکس. از طرفی بی ثبات شدن حرکات قیمت روی EMA نشان دهنده اصلاح روند است که در تصویر زیر هم آن را مشاهده می‌کنید.

تصویر بالا سه فاز یک روند را نشان می‌دهد که با استفاده از EMA می‌توان آن را به راحتی تشخیص داد:

  • نمودار قیمت بالای EMA ثابت شده است: روند صعودی
  • نمودار قیمت پایین EMA ثابت شده است: روند نزولی
  • نمودار قیمت روی EMA بی ثبات است: اصلاح

سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باید برای باز کردن پوزیشن خرید، منتظر رسیدن به یک قیمت باثبات بالای EMA بمانند. بعلاوه، تریدرهایی که طبق روند معامله می‌کنند باید با شیوه ارزیابی قدرت روند آشنا باشند.

بر اساس مقادیر EMA می‌توانیم روند یک بازار را به صورت زیر تعریف کنیم:

  1. EMA 12 تا 26 روز: مناسب برای پیدا کردن روندهای کوتاه مدت
  2. EMA 50 تا 200 روز: مناسب برای پیدا کردن روندهای متوسط و بلند مدت

تریدرها و هولدرهای طولانی مدت باید از EMA 50 تا 200 روزه برای تشخیص جهت طولانی مدت قیمت استفاده کنند. روند کوتاه مدت هم مناسب شروع یک معامله است. اما دوره EMA بستگی به نظر و انعطاف پذیری تریدر دارد. خوشبختانه می‌توانید به راحتی این ویژگی را متناسب با برنامه معاملاتی خودتان تنظیم کنید.

روش‌های زیادی برای ترید کردن ارزهای دیجیتال با کمک EMA وجود دارد اما تریدرهای حرفه‌ای سعی می‌کنند از سیستم‌های ساده استفاده کنند و هر زمان احتمال سودآوری زیاد بود، از این روش استفاده کنند.

معامله بر اساس روند (Trend Trading)

برای این سیستم معاملاتی ترکیب EMA و SMA بیشترین احتمال موفقیت را دارد.

مثلاً می‌توانیم از 200 SMA برای روند طولانی مدت و 50 EMA برای روند کوتاه مدت استفاده کنیم بنابراین سرمایه گذاران کریپتو باید زمانی که قیمت به بالای 200 SMA و 50 SMA می‌رسد، خرید کنند.

طبق نمودار بیت‌کوین بالا، روند طولانی مدت صعودی است چون قیمت از 200 SMA عبور کرده است. بعد از آن قیمت به بالای 50 EMA می‌رسد در حالی که 50 EMA بالای 200 SMA است. بنابراین حرکت صعودی به بالای هر دو میانگین متحرک بسیار قوی است و در این مرحله برای هر نقطه خریدی، احتمال رسیدن به سطح هدف بیشتر است.

مقاومت و پشتیبانی پویا

روش بعدی، استفاده از EMA به عنوان یک سطح پشتیبانی یا مقاومت پویا است. یکی از بزرگترین مشکلات S/R (مقاومت/ پشتیبانی) ثابت این است که در یک سطح خاص ثابت باقی می‌ماند اما سطوح S/R پویا با قیمت حرکت می‌کنند و می‌توانند بلافاصله واکنش نشان دهند. بنابراین، این روش برای پیدا کردن نقاط معکوس شدن قیمت در کوتاه مدت مناسب است.

نمودار بیت‌کوین بالا، نشان می‌دهد که EMA چطور به عنوان یک سطح پشتیبانی پویا عمل می‌کند. خرید ارز دیجیتال بر اساس سطح پشتیبانی پویا، نسبت ریسک به سود بهتری دارد. می‌توان از میانگین‌های متحرک 50 و 200 روزه برای تشخیص محدوده‌های مقاومت و پشتیبانی پویا استفاده کرد که احتمال واکنش نشان دادن نمودار قیمت بر اساس آنها بیشتر است.

معامله بر اساس عبور از EMA

وقتی یکی از میانگین‌های متحرک به بالای دیگری حرکت می‌کند، فرصت معامله سودآور ایجاد می‌شود. یکی از کارآمدترین استراتژی‌های عبور یا همان برخورد، تقاطع طلایی است. زمانی که 50 EMA به بالای 200 SMA برسد این یعنی خریداران کوتاه مدت، عملکرد تهاجمی تری دارند و تریدرهای بلندمدت هنوز خوش بین هستند.

مثال بالا نشان می‌دهد که چطور تقاطع طلایی، افزایش خوشبینی نسبت به نمودار قیمت بیت‌کوین را مشخص می‌کند. این استراتژی برای هر بازه زمانی از یک دقیقه تا یک هفته مناسب است.

مقایسه میانگین متحرک نمایی با میانگین متحرک ساده

معامله ارزهای دیجیتال با ابزارهای مالی سنتی تفاوت دارد چون در بازار کریپتو صعود و ریزش شدید بسیار رایج است بنابراین تریدرها همیشه نمی‌توانند بهترین نوع میانگین متحرک را انتخاب کنند. بعلاوه، هولدرهای طولانی مدت و تریدرهای روزانه فعالیت خودشان را حفظ می‌کنند و این وضعیت باعث ایجاد این پرسش می‌شود که آیا باید از EMA استفاده کرد یا SMA.

SMA از میانگین قیمت چند کندل آخر استفاده می‌کند بدون اینکه به تغییرات قیمت اخیر توجه داشته باشند. بنابراین SMA برای تعداد زیادی کندل بهتر کار می‌کند. در نتیجه تریدرهای طولانی مدت و هولدرها می‌توانند از SMA برای تشخیص وضعیت کلی بازار استفاده کنند. مثلاً یک SMA 200 نسبت به یک EMA 200 برای تشخیص روند طولانی مدت بازار مناسب تر است.

نمودار قیمت بیت‌کوین در تصویر بالا نشان می‌دهد که EMA 200 نسبت به SMA 200 به قیمت نزدیک تر است چون EMA متمرکز بر تغییرات قیمت اخیر است که برای تریدرهای طولانی مدت ضروری نیست.

از طرفی، حتی اگر تریدرها در جریان باشند که روند بلندمدت بازار به چه صورت است، باید آن را با روند کوتاه مدت تطبیق دهند. توصیه نمی‌شود که صرفاً بر اساس حرکت قیمت به بالای 200 SMA یک ارز دیجیتال را بخرید. بعلاوه، برای تریدرهای روزانه مهم نیست که روند طولانی مدت به چه صورت است یا اینکه صرفاً بر اساس بخشی از روند طولانی مدت معامله می‌کنند.

بنابراین EMA با مقدار کمتر مثل 20، 30، 50 یا 100 برای پیدا کردن روند کوتاه مدت بازار مناسب تر است. موفقیت اصلی در معامله بر اساس EMA وقتی حاصل می‌شود که تریدر به صورت همزمان از SMA و EMA برای پیدا کردن دقیق ترین روند استفاده کند.

 

بهترین اندیکاتورها برای ترکیب با میانگین متحرک

تریدرها نیاز دارند که بتوانند حرکات قیمت را پیش بینی کنند و چند ابزار مختلف برای انجام این کار وجود دارد. می‌توان از طریق ترکیب EMA با سایر اندیکاتورها قدرت آن را افزایش داد که در ادامه به بررسی چند روش انجام این کار می‌پردازیم.

EMA و RSI

شاخص نسبی قدرت (RSI) یکی از اوسیلاتورهای (نوسان سنج) تکنیکال مهم است که وضعیت اشباع خرید و اشباع فروش را نشان می‌دهد. نمودار قیمت اندیکاتور RSI در یک پنجره مجزا نمایش داده شده و بین صفر تا صد حرکت می‌کند.

  • RSI صفر تا سی نشان دهند اشباع فروش است.
  • RSI هفتاد تا صد نشان دهنده اشباع خرید است.

حرکت RSI به بالای 30 یک علامت قوی است که می‌تواند نشان دهنده روند صعودی باشد. بعداً ممکن است با حرکت نمودار قیمت به بالای EMA 20 پویا همزمان با صعودی ماندن اندیکاتور RSI، فرصت خرید ایجاد شود.

نمودار بیت‌کوین در تصویر بالا نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال در مرز 40684 دلار با یک سطح پشتیبانی ثابت برخورد کرده و بعد به بالای EMA 20 پویا حرکت می‌کند. همزمان، RSI رو به صعود است و به بالای 50 می‌رسد. در نتیجه قیمت به 68 هزار دلار می‌رسد و یک روند صعودی قوی را نشان می‌دهد.

EMA و ADX

ADX یا شاخص میانگین جهت دار یکی دیگر از اندیکاتورهای مومنتوم است که به تریدرها برای تشخیص قدرت یک روند کمک می‌کند. ADX در یک پنجره مجزا ترسیم شده و بین 0 تا 100 و حتی فراتر از آن حرکت می‌کند. برای معامله ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران باید هنگام باز کردن پوزیشن خرید، با دقت سطح ADX را تحت نظر داشته باشند.

پیش از باز کردن یک معامله خرید با استفاده از EMA و ADX، حتماً مراحل و شرایط زیر را رعایت کنید:

  • روند طولانی مدت را با استفاده از 200 SMA و کوتاه مدت را با استفاده از 20 EMA مشخص کنید. وقتی نمودار قیمت به بالای این سطوح حرکت کرد، به دنبال یک فرصت خرید مناسب باشید.
  • نمودار قیمت به بالای هر سطح پشتیبانی مهمی حرکت می‌کند بدون اینکه مقاومتی قوی در نزدیک قیمت ورود قرار داشته باشد.
  • ADX حرکتی صعودی دارد و از بالای 20 عبور می‌کند.
  • به محض اینکه یک کندل ردِ صعودی (bullish rejection candle) از EMA 20 پویا شکل بگیرد، فرصت ایجاد شده برای ورود به پوزیشن خرید مناسب خواهد بود.

نمودار قیمت روزانه بیت‌کوین نشان می‌دهد که نرخ بیت‌کوین از سطح پشتیبانی افقی 50382.35 دلار عبور کرده و با یک کندل صعودی بالای EMA 20 پویا بسته می‌شود. در عین حال ADX بالای 20 است که این نشان می‌دهد روند صعودی فعلی معتبر است.

جمع بندی

استفاده از EMA برای تعیین نقاط ورود به معامله می‌تواند سودآور باشد به این شرط که تریدرها از آن در ترکیب با سایر ابزارهای معاملاتی مناسب استفاده کنند. EMA همچنان بین تریدرها محبوبیت دارد چون اهمیت بیشتری برای داده‌های قیمت اخیر قائل است و نسبت به سایر اندیکاتورهای تکنیکال تأخیر کمتری دارد. EMA هم مثل سایر میانگین‌های متحرک هنگامی که روندی قوی بر بازار حاکم باشد، بهتر کار می‌کند.