تحلیل تکنیکال و ترید

جمعه, 09 آبان 1399 23:51

نحوه استفاده از لوریج leveraged برای بیت‌کوین

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

معمولاً مسیر معامله گران مجرب به این صورت است: معامله لحظه ای، معامله با لوریج و در نهایت معامله قراردادهای آتی بیت‌کوین. در این مطلب در رابطه با معامله ارزهای دیجیتال با لوریج صحبت می‌کنیم.

معامله بیت‌کوین با لوریج چیست؟

شما حداقل برای سه سال چند کوین مختلف را دنبال کردید، کنترل شانس‌تان در دست خود شماست (یعنی به شانس اعتقادی ندارید) و ساعت‌ها صرف انجام تحلیل تکنیکال و بنیادی کرده اید و می‌توانید از دست رفتن مقداری از پولتان را تحمل کنید. حالا آماده معامله بیت‌کوین با لوریج هستید. اما معامله بیت‌کوین با لوریج دقیقاً چیست؟

تعریف: معامله بیت‌کوین با لوریج، یک نوع معامله خاص است که در آن شما مقداری بیت‌کوین از یک اکسچنج یا سایر معامله گران قرض می‌گیرید تا پوزیشن معاملاتی خودتان را بیشتر از آنچه موجودی نقد شما اجازه می‌دهد، افزایش دهید. همزمان باید توجه داشته باشید که استفاده از لوریج ریسک بالقوه شما را هم در صورت افت قیمت ارزهای دیجیتال چند برابر می‌کند.

مثال: فرض کنید قصد خرید 2 بیت‌کوین را دارید که هر کدام 10 هزار دلار قیمت دارند اما پول شما فقط برای پرداخت هزینه یک بیت‌کوین کافی است. در نتیجه از لوریج 2x (یا دو برابر) استفاده می‌کنید و 2 بیت‌کوین می‌خرید. پس از گذشت مدتی، قیمت بیت‌کوین 10 درصد افزایش پیدا می‌کند یعنی حالا شما 20 هزار دلار بعلاوه 10 درصد یا به عبارتی 22 هزار دلار دارید. می‌توانید 10 هزار دلار را به اکسچنج برگردانید، کارمزد اکسچنج را از 2 هزار دلاری که سود کردید پرداخت کنید و باقیمانده درآمد شما خواهد بود. بدون استفاده از قابلیت لوریج درآمدتان نصف این مبلغ است.

در مقابل اگر بازار در جهت مخالف حرکت کند و قیمت بیت‌کوین تا 7 هزار دلار افت کند، ارزش کل موجودی شما 14 هزار دلار خواهد بود اما هنوز هم باید 10 هزار دلار به اکسچنج برگردانید. در این حالت شما 6 هزار دلار از دست دارید و به همین دلیل گفته می‌شود که معامله با لوریج خطرناک است.

به عبارتی لوریج نسبتی بین ارزش پوزیش و سرمایه لازم است و می‌توان آن را به صورت 2x، 3x، 10x و غیره بیان کرد. در بازار بورس، معمولاً از نسبت 2 به 1 (2:1) استفاده می‌شود و لوریج مورد استفاده در قراردادهای آتی 15 به 1 است. در بازار فارکس معامله گران می‌توانند از لوریج بالایی تا 400 برابر استفاده کنند. بیشترین میزان لوریج عرضه شده در حوزه ارزهای دیجیتال 100X است که BitMEX آن را ارائه کرده است.

با این وجود معاملات لوریج به شما این شانس را می‌دهد توکن‌هایی بیشتر از آنچه موجودی شما اجازه می‌دهد معامله کنید. بسته به گزینه‌های لوریجی که یک اکسچنج در اختیار شما قرار می‌دهد و الزامات مربوط به وثیقه و گرو گذاشتن ممکن است بتوانید مقادیر پولی بیشتر یا کمتری را معامله کنید.

اکسچنج‌هایی با لوریج

چندین اکسچنج ارز دیجیتال امکان لوریج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را فراهم کرده اند. ما پلتفرم‌هایی با بیشترین تعداد ویدیوهای آموزشی در یوتیوب را انتخاب کردیم در نتیجه اگر پلتفرم خاصی مورد پسند شماست می‌توانید شروع به جمع آوری اطلاعات درباره آن کنید.

BitMEX

در این پلتفرم معاملاتی نظیر به نظیر لوریج یک ضرب ثابت نیست بلکه حداقل سهام را مشخص می‌کند. سطح Initial Margin و Maintenance Margin لوریج شما را مشخص می‌کند و حداقل سهامی که باید برای ورود به پوزیشن‌ها و حفظ آنها در حسابتان داشته باشید را تعیین می‌کنند.

بیشترین لوریج ارائه شده توسط BitMEX لوریج 100 برابری در قراردادهای Perpetual Bitcoin / USD Perpetual است.

کارمزد معاملات لوریج در BitMEX بسیار بالاست و به کل پوزیشن لوریج دار اعمال می‌شود.

کارمزد سفارش گذار برای معامله بیت‌کوین، اتریوم و ریپل با لوریج 100 برابری 0.0250 درصد است اما کارمزد سفارش بردار 0.0750 درصد است.

PrimeXBT

اکسچنج PrimeXBT وجوه لازم برای افزایش سایز پوزیشن را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید بدون استفاده از سرمایه خودتان به معامله بیت کوین، اتریوم و سایر کوین‌ها مشغول شوید.

بیشترین سطح لوریج ارائه شده در PrimeXBT برای بیت کوین، اتریوم و چند آلت کوین مهم 100 برابر است.

کارمزد معاملات لوریج در PrimeXBT یکنواخت هستند. طبق آنچه این اکسچنج در وبسایت خودش گزارش داده، هزینه‌های قرض گرفتن این لوریج بستگی به میزان نقدینگی دارایی مربوطه دارد. اگر یک پوزیشن با لوریج را در یک روز معاملاتی باز کرده و در همان روز ببندید، هزینه‌های شبانه از شما دریافت نمی‌شود.

کارمزد معاملات 0.05 درصد است و کارمزد long یا short روز را هم باید بپردازید مثلاً برای BTC/USD، 0.4166 درصد.

Bybit

Bybit اکسچنجی نظیر به نظیر است که به شما امکان می‌دهد در معاملات لوریج بیت‌کوین، اتریوم، EOS و ریپل فعالیت کنید.

بیشترین لوریج ارائه شده در Bybit، صدبرابر است در نتیجه اگر پوزیشنی 100 دلاری را با لوریج 100 برابر باز کنید، می‌توانید معامله ای به ارزش 10 هزار دلار آمریکا انجام دهید.

طبق وبسایت این اکسچنج کاربران سفارش گذار 0.025 درصد و کاربران سفارش بردار 0.075 درصد برای بیشترین لوریج (100 برابر) پرداخت می‌کنند.

Binance

بایننس یکی از بزرگترین اکسچنج‌های ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات است که در جولای 2019 قابلیت معاملات مارجین را راه اندازی کرد. این اکسچنج بر خلاف مدل نظیر به نظیر اکسچنج‌هایی مثل BitMEX وجوه را مستقیماً به شما قرض می‌دهد.

در حال حاضر 29 نوع ارز دیجیتال تحت پشتیبانی این سیستم قرار دارند و اگر کل بدهی شما کمتر از 1 بیت‌کوین باشد و سطح مارجین فعلی شما بیشتر از 1.25 باشد، می‌توانید حداکثر لوریج خودتان را از 3 برابر به 5 برابر افزایش دهید. این محاسبات (سطح مارجین) با در نظر گرفتن ارزش کل دارایی شما و تقسیم آن بر کل مبلغ قرض گرفته شده و کل بهره تحقق یافته انجام می‌شود.

همچنین با Binance Futures می‌توانید مشتقات را با حداکثر لوریج 125 معامله کنید. از جمله جفت ارزهای قابل معامله می‌توان به BTC/USDT، ETH/USDT و BCH/USDT اشاره کرد.

کارمزد معاملاتی شما بستگی به سطح شما دارد. مثلاً در پلتفرم معاملات لحظه ای و برای کمتر از 50 بیت‌کوین، کارمزد سفارش گذار/سفارش بردار 0.1 درصد است. همچنین برای سطح صفر و در صورت کمتر بودن قراردادهای بیت‌کوین از 250 عدد، کارمزد سفارش گذار/سفارش بردار به ترتیب 0.02 و 0.04 درصد خواهد بود.

خلاصه

معامله بیت‌کوین با لوریج یک استراتژی پرخطر است که تنها در صورت داشتن تجربه کافی باید آن را امتحان کنید.

هر چند این استراتژی به شما امکان می‌دهد با پولی بیشتر از سرمایه خودتان معامله کنید اما اگر بازار در جهت مورد نظر شما حرکت نکند، متحمل ضرر بیشتری خواهید شد.

اگر به معامله ارزهای دیجیتال با لوریج در یک پلتفرم خاص علاقمند هستید، حتماً قبل از شروع این کار وبلاگ آن پلتفرم را به دقت مطالعه کنید.