تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 17 آبان 1399 19:43

راهنمای قراردادهای آپشن بایننس برای اندروید و iOS

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مقدمه

بایننس سعی دارد طیف وسیعی از محصولات مختلف را در اختیار شما قرار دهد تا همه کاربران بتوانند در انقلاب کریپتو سهیم باشند. می‌توانید در بازار تحویل فوری، معاملات مارجین یا DEX بایننس مشارکت کنید. اگر به دنبال روش‌هایی غیر فعال تر برای افزایش دارایی‌های خودتان هستید می‌توانید از طریق Binance Savings دارایی‌های خودتان را وام یا گرو بدهید و غیره.

همچنین امکان انجام معاملات آتی هم در Binance Futures وجود دارد اما قرار است در این مقاله به بحث معاملات آپشن با اپلیکیشن موبایلی بایننس بپردازیم که برای اندروید و iOS قابل استفاده است.

در این مطلب مختصراً توضیح می‌دهیم که قرارداد آپشن چیست و چطور کار می‌کند.

قرارداد آپشن چیست؟

قراردادهای آپشن یک نوع محصول مشتقه هستند که شما را متعهد به خرید یا فروش یک دارایی با قیمتی مشخص می‌کنند.

وقتی یک قرارداد آپشن می‌خرید، در واقع شما باور دارید که قیمت‌ها در یک جهت خاص حرکت می‌کنند. این قراردادها دو نوع  اختیار معامله (Call option) و اختیار فروش (Put option) دارند. در اختیار معامله شما انتظار دارید که قیمت‌ها افزایش پیدا کنند اما در اختیار فروش انتظار دارید که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند.

به عبارت دیگر اختیار معامله به شما حق خرید (ولی نه تعهد) دارایی مربوطه با یک قیمت مشخص را می‌دهد. اختیار فروش هم به شما حق (ولی نه تعهد) فروش دارایی مربوطه با قیمتی مشخص را می‌دهد.

آپشن آمریکایی چیست؟

بایننس به شما امکان داده تا معاملات آپشن امریکایی را اجرا کنید. یعنی می‌توانید آپشن را هر زمانی قبل از تاریخ انقضاء اجرا کنید.

یک سبک دیگر از این آپشن‌ها، آپشن اروپایی است که فقط در همان روز انقضاء یا با فاصله کوتاهی از تاریخ انقضاء قابل اجرا است.

از قراردادهای آپشن برای چه کاری استفاده می‌شود؟

می‌توان از آپشن برای داد و ستد و رسیدن به سود استفاده کرد اما بیشتر از این قراردادها برای hedging (پوشش ریسک) استفاده می‌شود که یک استراتژی مدیریت ریسک است. وقتی معامله گران یا سرمایه گذاران hedging انجام می‌دهند، سعی می‌کنند سرمایه خودشان را از رویدادهایی که ممکن است بر آن تاثیر منفی داشته باشند محافظت کنند.

در بازار ارزهای دیجیتال قراردادهای آپشن برای ماینرهایی که به دنبال پوشش ریسک دارایی خودشان هستند مفید است. مثلاً می‌توانند اختیار فروش را بخرند. به این ترتیب اگر ارزش دارایی آنها کاهش پیدا کند، باز هم از اختیار فروش خودشان سود برده و می‌توانند مقداری از زیان خودشان را جبران کنند.

حالا یک درک کلی و مختصر از قراردادهای آپشن کسب کردید. اما ممکن است استفاده از این قراردادها بسیار پیچیده تر باشد. سعی کنید قبل از ورود به این حوزه حتماً با پیامدهای احتمالی اقدامات خودتان آشنایی پیدا کنید. توصیه می‌شود که برای شروع، کار را با مبالغ کوچکتر انجام دهید.

نکاتی که باید قبل از شروع معاملات آپشن بایننس از آنها اطلا داشته باشید

یکی از نکات مهمی که باید قبل از شروع در جریان آن باشید این است که فعالیت معاملات آپشن شما به حساب Binance Futures مربوط می‌شود. یعنی ممکن است کاری که با قراردادهای آپشن انجام می‌دهید بر پوزیشن‌های آتی باز شما تاثیرگذار باشد. جهت اجتناب از ایجاد پیامدهای ناخواسته برای پوزیشن‌های آتی خودتان، هنگام انجام معاملات آپشن دقت کافی را داشته باشید.

توجه کنید که در Binance Options دفتر ثبت سفارش وجود ندارد. اگر یک آپشن بخرید، اعتبار آن باقی می‌ماند تا اینکه یا آن را قبل از تاریخ انقضاء اجرا کنید یا آپشن منقضی شود.

در ادامه برخی از مفاهیم مهمی که باید قبل از معامله در جریان آنها باشید را بررسی می‌کنیم:

  • Premium – برای خرید قرارداد آپشن باید این هزینه را پرداخت کنید که از موجودی والت Binance Futures شما کسر می‌شود.
  • تاریخ انقضاء – مدتی که بعد از آن آپشن شما از اعتبار ساقط می‌شود. گزینه‌های قابل انتخاب 10 دقیقه، 30 دقیقه، 1 ساعت، 8 ساعت و 1 روز است. اگر آپشن 30 دقیقه را بخرید برای اجرای آن 30 دقیقه فرصت دارید که در صورت انقضاء فقط هزینه پرمیوم پرداختی را از دست می‌دهید.
  • قیمت انجام آپشن یا Strike Price – قیمتی که آپشن را با آن خریداری کردید.
  • قیمت بسته شدن آپشن یا Close Price – قیمتی که در آن آپشن را اجرا کردید و به آن قیمت تسویه هم گفته می‌شود.

نحوه انجام معاملات آپشن در اپلیکیشن موبایلی بایننس

  1. اپلیکیشن بایننس را دانلود کنید.

می‌توانید اپلیکیشن موبایلی بایننس را از این صفحه دانلود کنید. معاملات آپشن هم برای اندروید و هم iOS قابل استفاده هستند.

به حساب بایننس خودتان در این اپلیکیشن لاگین کنید. اگر حساب ندارید، می‌توانید در عرض چند ثانیه ثبت نام کرده و یک حساب ایجاد کنید.

  1. حساب Futures خودتان را فعال کنید.

حساب Binance Options شما به حساب Binance Futures شما ارتباط دارد. بنابراین اگر حساب Futures ندارید، آن را فعال کنید تا بتوانید معاملات آپشن را انجام دهید.

  1. معاملات آپشن را شروع کنید.

به تب Trades رفته روی گزینه Options بالای صفحه کلیک کنید.

بررسی کنید که در Futures Wallet خودتان موجودی داشته باشید. اگر موجودی نداشتید برای انتقال موجودی از والت اکسچینج به والت Futures روی آیکن فلش در قسمت بالای سمت راست کلیک کنید.

می‌توانید بین گزینه‌های 10 دقیقه، 30 دقیقه، 1 ساعت، 8 ساعت و 1 روز یکی را انتخاب کنید. گزینه ای که تمایل به خرید آن دارید را انتخاب کنید. در این مثال ما اختیار معامله 1 ساعته را خریداری می‌کنیم، در نتیجه انتظار داریم که طی یک ساعت آتی قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

حالا سایز قرارداد را در فیلد Quantity وارد کنید.

 

توجه کنید که شما نوع دارایی مورد نظر را مشخص می‌کنید که در این مثال بیت کوین است. اما هزینه پریمیوم را باید به صورت USDT پرداخت کنید.

وقتی آماده بودید روی Buy Call کلیک کنید.

بعد یک پنجره تایید مشاهده می‌کنید. بعد از بررسی اطلاعات این صفحه روی Confirm کلیک کنید.

در این مثال ما یک اختیار معامله برای BTCUSDT به اندازه 0.1 بیت کوین با قیمت 7069.75 خریدیم. پریمیوم 2.18 USDT از والت Futures ما کسر می شود. اگر قیمت بیت کوین تا 7091.58 افزایش پیدا کند، ما به حالت سربه سر رسیدیم.

  1. نظارت بر پوزیشن‌ها و بستن آنها

می‌توانید در تب Positions به پوزیشن های باز خودتان نظارت کنید. مثلاً در این بخش می‌توانید مدت زمان باقیمانده تا انقضای آپشن و تخمین فعلی سود و زیان محقق نشده را مشاهده کنید.

اگر قصد بستن پوزیشن (اجرای آپشن) را دارید، روی گزینه Settle در سمت راست تب Positions کلیک کنید.

bo1

بعد از کلیک روی Confirm آپشن شما اجرا خواهد شد.

در تب History می‌توانید تاریخچه معاملات آپشن قبلی خودتان را مشاهده کنید.

 

صحبت‌های پایانی

قراردادهای آپشن مشتقاتی هستند که به معامله گران امکان خرید یا فروش یک دارایی را در آینده صرف نظر از قیمت فعلی بازار می‌دهند. اما بر خلاف قراردادهای آتی معامله گران می‌توانند این قراردادها را اجرا نکنند.

هر چند امکان استفاده از قراردادهای Binance Options برای معاملات سفته‌ بازی وجود دارد اما این قراردادها برای استراتژی‌های مدیریت ریسک مثل hedging هم بسیار مفید هستند. با این حال ممکن است کار با این قراردادها برای معامله گران بی تجربه گیج کننده باشد در نتیجه باید قبل از ریسک کردن با مکانیزم آنها آشنا شوید.