تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 30 بهمن 1399 03:03

معرفی 7 پروژه از Altcoin آلت کوین 2021 با آینده‌ای روشن

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خیلی از سرمایه گذاران بازار کریپتو سالهاست منتظر وقوع این اتفاق هستند و کارشناسان بر این باورند که حالا فصل جدیدی برای آلت کوین‌ها شروع شده. پس از ثبت رکوردهای جدید توسط بیت‌کوین و عملکرد امیدوارد کننده اتریوم، حالا انتظار می‌رود که سرمایه گذاران وجوه بیشتری را به سمت سایر ارزهای دیجیتال با سهم بازار کم یا زیاد سرازیر کنند.

اما حتی در یک بازار رو به رشد و ترقی هم همیشه بعضی از کوین‌ها بهتر از بقیه عمل می‌کنند. برای تشخیص اینکه کدامیک از این پروژه‌ها آینده روشنی دارند باید از تحلیل‌های بنیادی استفاده کرد. احتمال بازده برای پروژه‌هایی که شانس بیشتری برای جذب کاربر و ماندگاری طولانی مدت تر دارند، بیشتر است.

در این مطلب شما را با 7 مورد از پروژه‌های آلت کوین‌های 2021 که انتظار می‌رود آینده روشنی پیش رو داشته باشند، آشنا می‌کنیم.

هم اکنون هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن شور و هیجان شکل گرفته در بازار بیت‌کوین مشاهده نمی‌شود. پس از اوج گرفتن بیت‌کوین و اتریوم، آلت کوین‌هایی مثل لایت کوین، استلار و کاردانو هم به تبع آنها شروع به رشد کردند. عده‌ای تصور می‌کردند که شاید ابتدای سال جاری حباب بیت‌کوین شکسته شود و این اتفاق اثر موجی خودش را در بازار ایجاد کرده و منجر به ریزشی شبیه به سال 2017 شود اما دقیقاً عکس این موضوع رخ داد.

 

Pixabay/Public Domain

ماجراهایی مثل اوج گرفتن دوج کوین و حرکت اخیر تسلا برای سرمایه گذاری 1.5 میلیاردی در بازار بیت‌کوین برای آلت کوین‌ها هم امیدوارکننده بوده و توجه ایجاد شده نسبت به بیت‌کوین باعث افزایش آگاهی و توجه نسبت به سایر توکن‌ها هم شده است.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که دیر وارد بازی بیت‌کوین شده اند و به همین دلیل توجهشان بیشتر به سمت آلت کوین‌ها جلب شده است. خوشبختانه استمرار توجه و علاقه به بازار ارزهای دیجیتال باعث شده جایگزین‌های جذابی برای بیت‌کوین ایجاد شود. اما با توجه به وجود گزینه‌های بسیار زیاد، شناسایی پروژه‌های امیدبخش با احتمال موفقیت زیاد کار سختی است – مگر اینکه در جریان باشید که باید به دنبال چه پروژه‌هایی با چه ویژگی‌هایی باشید.

معمولاً به افرادی که تجربه و آشنایی زیادی با بازار ارزهای دیجیتال ندارند توصیه می‌شود که از نظر کارشناسان استفاده کنند. یکی از این کارشناسان Luis Aureliano، کارشناس ارشد اقتصاد و مدیریت است که بیش از 15 سال در حوزه اقتصاد تجربه داشته و این تجربه به او کمک کرده در حوزه‌هایی مثل اقتصاد کلان، بورس و بازارهای نوظهور تخصص پیدا کند. Luis معتقد است که شرایط بازار ارزهای دیجیتال تا امروز هیچ وقت به این اندازه امیدوارکننده نبوده:

"در دوره‌های صعود قبلی، معمولاً آلت کوین‌ها بعد از بیت‌کوین اوج می‌گرفتند اما حالا پروژه‌های امیدبخش زیادی شکل گرفته اند که پتانسیل پیشی گرفتن از بیت‌کوین از نظر سرعت رشد در سال‌های پیش رو را دارند. رشد توجه و علاقه به ارزهای دیجیتال از سمت سرمایه گذاران شخصی و پذیرش مدل‌های جدید کریپتو از سمت مؤسسات مالی همگی منجر به ایجاد محیطی بسیار مناسب برای تحقق این چشم انداز شده اند."

به گفته Aureliano "با توجه به اینکه در حال حاضر بخش‌های بزرگتر اقتصاد کلان در حال بازیابی از شرایط ناشی از شیوع کرونا است، پروژه‌های آلت کوین و تکنولوژی بلاک چین هم موقعیت بسیار خوبی برای حرکت به سمت آینده دیجیتال دارند."

از نظر Aureliano برترین پروژه‌های آلت کوین در سال 2021 به ترتیب زیر هستند:

  1. Elrond

مین نت Elrond در سال 2020 به عنوان پلتفرم بلاک‌چینی با سرعت بسیار بالا و قابلیت اجرای 100 هزار تراکنش در ثانیه راه اندازی شد. دلیل دستیابی به این موفقیت استفاده از یک مکانیزم شاردینگ منحصربفرد و خاص است. در خیلی از مکانیزم‌های شاردینگ دیگر، از روش ساده تقسیم شبکه به گروه‌هایی متشکل از نودهای مختلف استفاده شده تا هر کدام از آنها تراکنش‌های مخصوص قسمت (شارد) خودشان را اجرا کنند.

اما Elrond از یک روش جامع تر موسوم به «شاردینگ حالت تطبیق پذیر» استفاده می‌کند. در این روش با در نظر گرفتن تعداد نودهای در دسترس و میزان استفاده از شبکه، نودها و تراکنش‌ها و داده‌های بلاک‌چین به شاردهای مختلف تقسیم می‌شوند. این روش توان عملیاتی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد بدون اینکه تمرکززدایی شبکه را تهدید کند.

اخیراً ارزش بازار توکن Elrond یعنی EGLD از یک میلیارد دلار عبور کرد. این پلتفرم 90 هزار اکانت فعال دارد، بیش از 2 هزار اعتبارسنج در این شبکه کار می‌کنند و 115 بیزنس و استارتاپ برای ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن فعالیت می‌کنند. اما تیم این پروژه برنامه‌های بلندپروازانه‌ای موسوم به 100 روز «ابر رشد» در سال 2021 دارد و قصد دارد یک میلیارد کاربر به این پلتفرم جذب کند.

  1. Reef Finance

سال پیش بازار DeFi (اقتصاد غیرمتمرکز) بسیار پررونق بود و تعداد اپلیکیشن‌های این حوزه به طور نمایی رشد کرد. در نتیجه حالا تناقض‌هایی در این حوزه ایجاد شده و موانع مختلفی برای ورود افراد تازه کار به این «اقتصاد باز» ایجاد شده که حتی شاید نسبت به اقتصاد سنتی بیشتر باشد.

به این ترتیب Reef Finance به عنوان یک سیستم عامل DeFi بین زنجیره‌ای برای افراد مبتدی طراح شد که به دنبال بررسی و اکتشاف فرصت‌های موجود در اقتصاد غیرمتمرکز هستند. هدف Reef Finance دموکراتیزه کردن دسترسی به DeFi با تفکیک این تکنولوژی از تجربیات کاربری و ایجاد یک محیط مناسب برای افراد مبتدی است که نیازی نیست برای فعالیت در آن از همه کارها و عملیات داخلی سیستم مطلع باشند.

این پروژه امکانات مختلفی در اختیار کاربران قرارداده و مانند یک ابزار تجمیع نقدینگی و یک موتور ایجاد سود کار می‌کند که قابلیت‌هایی مثل وام دهی هوشمند، قرض گرفتن، استیکینگ و ماینینگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین Reef Finance همکاری جدیدی را با Manta Network شروع کرده تا از نقدینگی Manta DEX استفاده کند.

توکن Reef چندین مزیت و کاربرد دارد از جمله قابلیت مشارکت در حاکمیت، استیکینگ، توزیع سود و همچنین به عنوان ارزی برای پرداخت کارمزدها هم عمل می‌کند.

  1. Bluzelle

Bluzelle یک شبکه ذخیره دیتای غیرمتمرکز برای اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چین است. در حال حاضر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از نظر استفاده از بلاک‌چین محدودیت دارند و به همین دلیل کارهایی مثل صدور توکن و اجرای تراکنش‌ها به صورت درون زنجیره‌ای انجام می‌شود و ذخیره داده‌های مرتبط با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، به روش برون زنجیره‌ای انجام می‌شود. دلیل استفاده از این روش این است که ذخیره داده‌ها در بلاک‌چینی مثل اتریوم زیاد است.

بنابراین بیشتر توسعه دهندگان از راهکارهای ذخیره متمرکزی مثل AWS استفاده می‌کنند اما این روش باعث عدم بهره مندی داده‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از ویژگی‌های امنیت و مقاومت در برابر سانسور بلاک‌چین می‌شود.

Bluzelle با استفاده از یک دیتابیس غیرمتمرکز تعامل پذیر که در آن نودهای شبکه ظرفیت ذخیره اطلاعات خودشان را در اختیار شبکه قرار می‌دهند بر این مشکل غلبه می‌کند. نودها در قبال انجام این کار سهمی از کارمزد پرداخت شده توسط اشخاصی که از این فضای ذخیره استفاده می‌کنند را دریافت خواهند کرد – کارمزدهای این شبکه نسبت به آنچه توسط کمپانی‌های متمرکز دریافت می‌شود بسیار مناسب تر است. توکن BLZ که می‌توان از آن برای دسترسی به اکوسیستم Bluzelle استفاده کرد در بعضی اکسچنج‌ها قابل معامله است.

قرار است Bluzelle سوم فوریه مین نت خودش را راه اندازی کند. این پروژه همکاری‌هایی را با Web3 Foundation آغاز کرده تا به توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در Polkadot کمک کند.

  1. Clover

Clover یکی از پاراچین‌های Polkadot است که یک پلتفرم DeFi چند منظوره با پشتیبانی از Bithumb Global ارائه می‌کند. این پلتفرم طوری طراحی شده که توسعه دهندگان قادر به اضافه کردن ماژول و اپلیکیشن به آن باشند در نتیجه نیاز به کدنویسی مجدد برای پیاده سازی بعضی قابلیت‌ها در اپلیکیشن‌های مختلف را از بین می‌برد. Clover در کنار پلتفرم باز خودش قصد راه اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف با ویژگی‌ها و امکاناتی همچون امکان قرض دادن، معاوضه توکن‌ها به شکل غیرمتمرکز و والت دارد.

توکن CLV یک توکن حاکمیتی و کاربردی است که از آن برای گروگذاری و مشارکت در تصمیم گیری‌های مربوط به این پلتفرم استفاده می‌شود. همچنین دارندگان توکن CLV مشمول دریافت سهمی از کارمزدهای دریافت شده توسط کاربران این پلتفرم هستند.

گرچه این پروژه با پشتیبانی Bithumb ساخته شده اما هدف نهایی این است که Clover تبدیل به یک اکوسیستم باز شود که فعالانه با اکسچنج‌ها و شرکت‌های مختلفی به غیر از Bithumb همکاری دارد. Bithumb یک راهکار کاستدی برای اجرای تراکنش‌های بین زنجیره‌ای در مواقعی که انتقال وجه درون زنجیره‌ای ممکن نیست، طراحی می‌کند. برای مثال، Clover با ماشین مجازی اتریوم سازگار است در نتیجه امکان گره زدن ارزش دارایی‌های DOT با توکن‌های ERC-20 را دارد.

  1. Elastos

Elastos به عنوان یک سیستم عامل غیرمتمرکز ضددستکاری برای اینترنت طراحی شده و به شکل لایه‌ای بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و اینترنت عمل می‌کند. بنابراین، اپلیکیشن‌ها در معرض خطر حمله‌های مخربی که کانکشن اینترنت را تهدید می‌کنند قرار ندارد. بعلاوه، کاربر باید همه ارتباطات را تأیید کند تا اپلیکیشن بدون رضایت مستقیم وی به منابع غیرقابل اطمینان متصل نشود.

در حال حاضر این پلتفرم یک زنجیره اصلی و چند زنجیره جانبی دارد که برای ارائه راهکارهای مربوط به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز طراحی شده اند. زنجیره اصلی وظیفه مراقبت از اطمینان، امنیت و پرداخت‌های صورت گرفته با توکن ELA را دارد که به صورت ادغامی با بیت‌کوین ماین شده و بیش از 50 درصد از نرخ هش بیت‌کوین را دارد. یک زنجیره جانبی برای هویت‌های دیجیتال و یک زنجیره برای قراردادهای هوشمند سازگار با ماشین مجازی اتریوم هم وجود دارد.

اخیراً Elastos همکاری‌هایی را با Hedera Hashgraph و ConsenSys شروع کرد تا به عنوان یک گروه ویژه به طراحی پروژه‌های بلاک‌چین برای مجمع جهانی اقتصاد بپردازند. هدف این گروه که Global Innovators Community نام دارد، ایجاد تحولی جهانی با استفاده از تکنولوژی بلاک چین است.

  1. Rocket Vault Finance

Rocket Vault Finance یک پروژه ابتکاری و نوآورانه است که الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را برای مدیریت دارایی سرمایه گذاران جهت رسیدن به بازده ثابت استفاده می‌کند. کاربران با واریز وجوه خودشان در یک vault هوشمند که بر صدها ارز دیجیتال مختلف در اکسچنج‌های جهان از جمله بایننس و یونی‌سوآپ نظارت دارد در این شبکه مشارکت می‌کنند. این سیستم توکن‌هایی با قابلیت صعود و آنهایی که احتمال ریزش دارند را شناسایی می‌کند و دائماً سرمایه گذاری‌ها را تعدیل می‌کند تا سطح سود را در حالت بهینه حفظ کند.

سود کاربران به قرارداد هوشمند Treasury واریز می‌شود که هر سه ماه یک بار به صورت کوین باثبات به کاربران پرداخت می‌شود. بخشی از این سود دوباره برای استفاده از مزایای ترکیب دارایی‌ها سرمایه گذاری می‌شود.

تیم این پروژه بیش از یک سال در حال تست این تکنولوژی بوده و اعلام کرده که بر اساس تست‌های صورت گرفته، سرمایه گذاران می‌توانند انتظار بازده 100% در سال را داشته باشند. سرمایه گذاران شخصی می‌توانند با استفاده از توکن کاربردی RVF از تخفیف کارمزد بهره مند شوند. این اقدام با هدف خروج بخشی از موجودی این توکن از حالت در گردش انجام شده است.

نسخه بتای Rocket Vault Finance در سه ماهه اول 2021 راه اندازی می‌شود.

  1. Orion Protocol

Orion Protocol یک ابزار تجمیع نقدینگی است که هدف آن تجمیع نقدینگی موجود در بازار ارزهای دیجیتال در یک محل است. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رشد گسترده تبدیل به یک بازار از هم گسیخته شده و نقدینگی در صدها یا حتی هزاران پلتفرم معاملاتی منتشر شده است. بعلاوه، هنوز هم اکسچنج‌های غیرمتمرکز بخش عمده‌ای از پلتفرم‌های نقدینگی را شامل می‌شوند و کاربران باید دارایی‌های خودشان را در اختیار مسئولان و اداره کنندگان این پلتفرم‌ها قرار دهند.

هدف Orion Protocol انتقال نقدینگی موجودی در اکسچنج‌های متمرکز و غیرمتمرکز به یک پلتفرم غیرمتمرکز است. از آنجایی که ابزارهای تجمیع نقدینگی موجود مثل 1inch نقدینگی را فقط از اکسچنج‌های غیرمتمرکز استخراج و جمع آوری می‌کنند، حرکت Orion کاملاً جدید و مبتکرانه محسوب می‌شود.

پروتکل Orion Protocol به دلیل غیرمتمرکز بودن، غیرکاستدی هم هست یعنی نیازی نیست که کاربران دارایی خودشان را در اختیار واسطه‌ها قرار دهند.

این پروژه در تابستان سال پیش 3.5 میلیون توکن فروش و توانست موفق ترین طرح فروش توکن سال 2020 را اجرا کند. Orion پلتفرم Orion Terminal که یک پورتال B2C است را راه اندازی کرده و قرار است به زودی یک پورتال B2B و یک اوراکل قیمت راه اندازی کند.