آکادمی

جمعه, 01 مرداد 1400 01:41

نکات اولیه ی مهم در مورد دامیننس

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

دامیننس (در لغت به معنای سلطه و چیرگی)  یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال است. دامیننس یک ارز، درصد چیرگی یا سهم آن ارز است نسبت به کل بازار و نشان می دهد که بیشتر کنترل بازار دست کدام ارز یا سهام است. سه نوع دامیننس داریم: دامیننس بیتکوین، دامیننس تتر و دامیننس اتریوم.

یک سوال مهم که همیشه برای تریدرها پیش می آید این است که باید روی چه ارزی ترید کنند. شما مجازید روی هر ارزی در بازار فیوچرز ترید کنید به شرط اینکه همیشه نیم نگاهی به چارت بیتکوین داشته باشید. تریدرها به دامیننس توجه ویژه ای دارند تا بدانند میزان قلمرو و قدرت هر کدام از ارزهای دیجیتال چقدر است. با دانستن جهت بازار کسانی که در بازارهای مالی و رمزارزها ترید یا نوسان گیری می کنند می توانند میزان سود را بالا ببرند و راحت تر تصمیم گیری می کنند که چه زمانی نسبت به بیتکوین می توانند ترید کنند و چه زمانی نسبت به آلتکوینها (alternativecoin : هر ارز و توکنی غیر از بیتکوین). برای ترید کردن قبل از هر چیز باید بیتکوین و دامیننسها را در سایت tradingview یا coin360 که چارتهای قیمتی را نشان می دهد، به صورت تخصصی تحلیل کنید تا بدانید باید روی چه چیزی ترید کنید.

وقتی در قسمت بالای سایت کوین مارکت کپ می بینیم دامیننس بیتکوین مثلا 62 است، یعنی 62 درصد از کل حجم پول بازار داخل بیتکوین است. وقتی دامیننس کاهش می یابد یعنی پول در حال خروج از بیتکوین است و این باعث می شود که بیتکوین قیمتش کاهش پیدا کند. از طرفی اگر دامیننس تتر و اتریوم افزایش پیدا کند یعنی قیمت آلتکوینها و اتریوم در حال افزایش است. یعنی سرمایه ی بازار به سمت آلتکوینها رفته و این باعث می شود که آلتکوینها با قدرت رشد کنند.

دامیننس نکات ترید زیادی دارد. یکی از جدولهای خیلی مهم در دنیای کریپتو، جدول زیر می باشد که روابط دامیننس بیتکوین، قیمت بیتکوین و قیمت آلتکوینها را به ما نشان می دهد. با توجه به این جدول ما می فهمیم چه زمانی باید بیتکوین بخریم و چه زمانی آلت سیزن است و باید بیتکوین را تبدیل به آلتکوین کنیم تا بیشترین سود را از بازار به دست بیاوریم.

 

  • حالت اول: زمانی که هم دامیننس بیتکوین و هم قیمت آن افزایش پیدا می کند، آلتکوینها کاهش می یابند. به این دلیل که وقتی ارزش بیتکوین بالا می رود، سرمایه به سمت بیتکوین سرازیر می شود و در نتیجه دامیننسی بیتکوین هم افزایش پیدا می کند. در نتیجه سرمایه ها از سمت آلت کوین به بیتکوین منتقل می شود پس آلتکوینها افت می کنند.
  • حالت دوم: زمانی که دامیننس بیتکوین افزایش پیدا می کند ولی قیمت آن پایین بیاید، قیمت آلتکوینها نیز کاهش شدید پیدا می کنند. زیرا آلتکوینها کاملا تحت تاثیر بیتکوینها عمل می کنند.
  • حالت سوم: زمانی که دامیننس بیتکوین افزایش پیدا می کند ولی قیمتش ثابت است (به اصطلاح می گویند بازار رِنج می زند) ، آلتکوینها نیز پایدار می مانند. در این حالت دسته ای از تریدرها سرمایه شان را به بیتکوین وارد می کنند و دسته ای دیگر سودشان را از بازار خارج می کنند. ممکن است بعضی از افراد سرمایه شان را به آلتکوینها وارد کنند و به طور کلی بازار یک تعادل نسبی را حفظ می کند و قیمت آلتکوینها هم به تناسب بیتکوین رِنج می زند.
  • حالت چهارم: دامیننس بیتکوین کاهش و قیمت آن افزایش پیدا می کند و در نهایت قیمت آلتکوینها افزایش شدید می یابند. حجم سرمایه ای که به آلتکوینها وارد می شود بیشتر است و چون قیمت آلتکوینها متاثر از قیمت بیتکوین می باشد، در نتیجه ی افزایش قیمت بیتکوین، آلتکوینها نیز افزایش شدیدی پیدا می کنند.
  • حالت پنجم: هرگاه دامیننس بیتکوین و قیمتش هر دو با هم کاهش پیدا کنند، آلتکوینها یا کاهش می یابند یا ثابت می مانند و بازار رِنج می زند. به عبارتی در این بازار تعدادی از آلتکوینها می توانند قیمت خود را ثابت نگه دارند و یک تعداد هم دچار ریزش می شوند.
  • حالت ششم: هرگاه دامیننس بیتکوین کاهش پیدا کند ولی قیمت آن ثابت بماند، آلتکوینها صعود می کنند.

به حالت چهارم و ششم به اصطلاح آلت سیزن گفته میشود.

آلتکوین سیزن بهترین زمان برای سرمایه گذاری روی آلتکوینها است زیرا همبستگی بین آلتکوینها و بیتکوین خیلی کمتر است و سرمایه ی بیشتری به آلتکوینها تزریق می شود. در این حالت دامیننس و سلطه ی آلتکوینها در بازار بیشتر از دامیننس بیتکوین است و تا بیتکوین پایدار است و رِنج می زند، آلتکوینها فرصت رشد پیدا می کنند.   

 

به طور خلاصه این جدول به ما می گوید که با بالا رفتن دامیننس بیتکوین وابستگی آلتکوینها به بیتکوین بیشتر می شود. یعنی وقتی که دامیننس بیتکوین رو به بالاست، زمان مناسبی برای ترید کردن روی آلتکوینها نیست زیرا با یک ریزش کوچک در ارز بیتکوین، آلتکوینها به شدت افت قیمتی خواهند داشت. شاید تحلیل شما این باشد که قیمت یک آلتکوین صعودی خواهد بود و بخواهید روی آن آلتکوین ترید کنید ولی با ریزش چارت بیتکوین تحلیل شما اشتباه شود و آن ارز حالت نزولی به خود بگیرد. زمان سرمایه گذاری روی آلتکوینها وقتی است که دامیننس بیتکوین رو به پایین است.

اگر خود بیتکوین صعودی و دامیننس آن نیز صعودی باشد، 60 الی 70 درصد از سرمایه تان را روی بیتکوین هولد کنید.

اگر روند بیتکوین صعودی ولی دامیننس آن نزولی باشد، 60 الی 70 درصد سرمایه تان را روی آلتکوینهایی که تحلیل کرده اید و نتیجه گرفته اید که سودآور هستند ببرید.

اگر روند بیتکوین نزولی باشد، صرفنظر از اینکه دامیننس آن در حال افزایش یا کاهش است بهتر است پول خود را به تتر یا دلار تبدیل کنید و از بازار خارج شوید و منتظر بمانید تا موقعیتهای بهتری برایتان ایجاد شود.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بیتکوین چگونه می تواند روند صعودی داشته باشد در حالی که دامیننس آن در حال کاهش است. ریزش دامیننس بیتکوین می تواند به معنی ریزش بیتکوین باشد اما الزاما همیشه اینطور نیست. بیتکوین می تواند روند رو به رشد خود را ادامه دهد در حالی که دامیننس آن رو به کاهش است و حتما نباید این دو با هم در یک راستا باشند. گاهی این ریزش به خاطر بزرگ شدن سهم سایر آلتکوینهاست یا به خاطر ریزشی شدن واقعی خود بیتکوین. گاهی بیتکوین به مرحله ی اشباع خرید می رسد و معامله گرها دست به فروش می زنند؛ یعنی سودهای خود را سِیو می کنند و بیتکوینهای خود را می فروشند. در نتیجه سهم بیتکوین از کل بازار کمتر و کمتر می شود. در حالت دیگر بیتکوین ثابت است و در واقع حجم معاملات سایر آلتکوینها ست که در حال افزایش است و در نتیجه نسبت بیتکوین به کل مارکت را کوچکتر می کند. در این حالت بیشتر مواقع احتمال دارد که بیتکوین و آلتکوین با هم هم مسیر هم بشوند و با هم روند رو به رشدشان را ادامه بدهند.

 

موفقیت در بازارهای مالی در گرو مفاهیم ساده ای که می آموزیم و باید به موقع از آنها استفاده کنیم و اگر حواستان به چارت بیتکوین باشد و بتوانید حرکات بیتکوین را پیشبینی کنید، ترید کردن روی آلتکوینها بیشتر از بیتکوین برای شما سوددهی خواهد داشت.