تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 23 خرداد 1401 01:26

پرایس اکشن چیست؟ آشنایی با روش معامله بر اساس پرایس اکشن

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

ترید کردن بر اساس پرایس اکشن روشی برای خرید و فروش در بازارهای مالی است که شامل تحلیل حرکات پایه قیمت در گذر زمان است. بسیاری از تریدرهای شخصی و سازمانی و همچنین مدیران صندوق‌های پوششی از پرایس اکشن برای پیش بینی مسیر آینده قیمت یک سهام یا یک بازار مالی استفاده می‌کنند.

به زبان ساده، پرایس اکشن نشان دهنده تغییرات قیمت یا به عبارتی اقدامات (action) قیمت است. پرایس اکشن در بازارهایی با نوسان و نقدینگی زیاد راحت تر مشاهده می‌شود اما هر چیزی که در یک بازار آزاد خرید و فروش شود، یک پرایس اکشن خواهد داشت.

معاملات مبتنی بر پرایس اکشن عوامل بنیادی تأثیرگذار بر حرکات بازار را نادیده می‌گیرند و بیشتر متمرکز بر تاریخچه قیمت بازار هستند یعنی حرکات قیمت در یک بازه زمانی. بنابراین پرایس اکشن یک نوع تحلیل تکنیکال است اما با بیشتر انواع تحلیل تکنیکال تفاوت دارد از این جهت که تمرکز اصلی آن رابطه قیمت جاری در بازار با قیمت‌های گذشته یا اخیر است و نه مقادیر دست دومی که از این تاریخچه قیمت استخراج می‌شوند.

به عبارت دیگر، معاملات پرایس اکشن یک نوع خالص از تحلیل تکنیکال هستند چون شامل هیچ نوع اندیکاتور مبتنی بر قیمت دست دوم نیستند. تریدرهای پرایس اکشن فقط به داده‌های دست اولی که یک بازار درباره خودش تولید می‌کند یعنی حرکات قیمت آن طی زمان توجه دارند.

  • تحلیل پرایس اکشن به تریدرها امکان می‌دهد از تغییرات قیمت نتیجه گیری کنند و توضیحاتی در اختیار آنها قرار می‌دهد که تریدرها می‌توانند با استفاده از آنها یک سناریوی ذهنی برای توصیف وضعیت جاری بازار بسازند. تریدرهای مجرب پرایس اکشن اغلب درک ذهنی منحصربفرد و حس ششم خودشان نسبت به بازار را به عنوان عامل اصلی انجام معاملات سودآور ذکر می‌کنند.

تریدرهای پرایس اکشن از تاریخچه گذشته حرکات قیمت یک بازار استفاده می‌کنند و بیشتر متمرکز بر پرایس اکشن 3 تا 6 ماه اخیر بوده و تأکید کمتری بر تاریخچه قیمت قدیمی تر دارند. تاریخچه قیمت شامل swing high و swing low در یک بازار و همچنین سطوح مقاومت و پشتیبانی هستند.

تریدر می‌تواند از پرایس اکشن بازار برای ارزیابی و توصیف تأثیر افکار انسان‌ها بر حرکات بازار استفاده کنند. هر یک از فعالان بازار، با اجرای یک معامله در آن بازار یک سرنخ روی نمودار قیمت بازار ایجاد می‌کند که می‌توان این سرنخ‌ها را تفسیر کرده و از آنها برای امتحان کردن و پیش بینی حرکت بعدی بازار استفاده کرد.

معامله بر اساس پرایس اکشن

معمولاً تریدرهای پرایس اکشن از اصطلاح Keep It Simple (ساده نگهش دار!) استفاده می‌کنند تا نشان دهند که خیلی از افراد با پر کردن نمودارها از اندیکاتورهای تکنیکال و تحلیل بیش از حد بازار، بی دلیل شرایط را پیچیده می‌کنند.

  • به معامله بر اساس پرایس اکشن، معامله بر اساس نمودار تمیز، معاملات برهنه یا معامله طبیعی یا خام هم گفته می‌شود که نشان دهنده سادگی این سیستم است.

رویکرد ساده معاملات مبتنی بر پرایس اکشن باعث شده که در این روش از هیچ اندیکاتوری روی نمودارها استفاده نشود و رویدادهای اقتصادی و اخبار تأثیری بر تصمیم گیری‌های تریدر نداشته باشند. تمرکز اصلی در این روش پرایس اکشن بازار است و باور رایج بین تریدرهای پرایس اکشن این است که خود قیمت منعکس کننده همه متغیرهایی (مثل رویدادهای خبری، داده‌های مربوط و غیره) است که بر بازار تأثیرگذار بوده و باعث حرکت آن می‌شوند. بنابراین، تحلیل بازار و اجرای معامله بر اساس پرایس اکشن آن به جای تلاش برای تفسیر و مرتب سازی متغیرهای مختلف تأثیرگذار بر بازار در هر روز، بسیار ساده تر است.

استراتژی‌های (الگو) معامله بر اساس پرایس اکشن

الگوهای پرایس اکشن که به آنها تریگر، ستاپ یا سیگنال پرایس اکشن هم گفته می‌شود، مهم ترین جنبه از معاملات پرایس اکشن هستند چون همین الگوها هستند که سرنخ‌هایی قوی درباره حرکات بعدی قیمت در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

نمودارهای زیر نمونه‌هایی از استراتژی‌های معاملاتی ساده بر اساس پرایس اکشن را نشان می‌دهند که می‌توانید از آنها برای ترید کردن استفاده کنید.

  • الگوی اینساید بار (Inside bar)

الگوی اینساید بار یک الگوی دو میله‌ای است که شامل یک میله داخلی (inside) و یک میله قبلی است که معمولاً به آن میله مادر گفته می‌شود. اینساید بار به طور کامل در محدوده حداقل و حداکثر میله مادر قرار دارد. معمولاً از این استراتژی پرایس اکشنی به عنوان یک الگوی بریک اوت در بازارهایی استفاده می‌شود که بر اساس خط روند حرکت می‌کنند اما اگر در یک سطح کلیدی از نمودار تشکیل شوند، می‌توان از آنها به عنوان یک سیگنال معکوس شدگی هم استفاده کرد.

  • الگوی پین بار

الگوی پین بار متشکل از یک کندل استیک است و نشان دهنده رد کردن قیمت و معکوس شدن بازار است. سیگنال پین بار برای بازاری که بر اساس روند حرکت می‌کند و بازارهایی با محدوده روند محدود مناسب است و می‌توان با استفاده از آن بر اساس سطوح پشتیبانی یا مقاومت کلیدی هم بر خلاف روند معامله کرد. پین بار نشان می‌دهد که ممکن است قیمت بر خلاف جهتی که دنباله (tail) به آن اشاره دارد، شروع به حرکت کند چون همین دنباله است که رد شدن قیمت و معکوس شدن روند را مشخص می‌کند.

  • الگوی جعلی (Fakey pattern)

الگوی جعلی متشکل از بریک اوت کاذب یک الگوی اینساید بار است. به عبارت دیگر اگر الگوی اینساید بار یک شکستگی مختصر داشته باشد و بعد دوباره در محدوده میله مادر یا اینساید بار بسته شود، یک الگوی جعلی شکل گرفته است. به این دلیل به چنین الگویی جعلی گفته می‌شود که به نوعی تریدرها را فریب می‌دهند چون به نظر می‌رسد که بازار شروع به حرکت به یک سمت کرده اما بعد دوباره شروع به حرکت بر خلاف آن جهت می‌کند. استفاده از الگوی جعلی برای معامله بر اساس روند، بر خلاف جهت بر مبنای سطوح کلیدی و همچنین معامله در بازاری با حرکت افقی بسیار مناسب است.

معامله با الگوهای پرایس اکشن

در ادامه نگاهی به چند نمونه از معاملات واقعی بر اساس الگوهای پرایس اکشن داریم.

نمودار اول یک الگوی سیگنال فروش جعلی خرسی را نشان می‌دهد. در این مثال، روند کلی از قبل رو به پایین بوده چون این حرکت رو به پایین از گوشه سمت چپ بالای نمودار شروع شده است. بنابراین، این سیگنال فروش جعلی همسو با روند نزولی نمودار کلی روزانه بوده که وضعیت خوبی است. معامله بر اساس روند کلی بازار معمولاً شرایطی را در پرایس اکشن ایجاد می‌کند که احتمال موفقیت در صورت معامله بر اساس آنها بیشتر است.

نمودار زیر مثالی از یک پین بار جعلی گاوی در یک بازار رو به صعود را نشان می‌دهد. معمولاً وقتی بازاری یک حرکت صعودی یا نزولی قوی کوتاه مدت دارد، یعنی اخیراً به شدت به یک سمت خاص حرکت کرده، تریدر پرایس اکشن سعی می‌کند بر اساس مومنتوم کوتاه مدت بازار عمل کند.

در این مثال، نگاهی به الگوی معاملاتی اینساید بار داریم. این نمودار یک سیگنال اینساید بار معمولی و همچنین اینساید پین بار کمبو دارد. اینساید پین بار کمبو، یک اینساید بار است که برای میله اینساید آن یک پین بار شکل گرفته است. این وضعیت در بازارهای دارای روند مثل آنچه در ادامه مشاهده می‌شود، خیلی خوب کار می‌کند.

آخرین نموداری که قرار است بررسی کنیم، نمونه‌ای از الگوی پین بار است. به حرکات بزرگ رو به بالایی که پس از هر دوی این سیگنال‌های خرید پین بار شکل گرفته توجه کنید. همچنین به دنباله طولانی هر دوی این پین بارها در مقایسه با بعضی دیگر از میله‌های این نمودار دقت کنید که ممکن است آنها را به عنوان پین بار تشخیص داده باشید. پین بارهایی مثل این دو که دنباله‌های طولانی داشته و از پرایس اکشن اطرافشان به شدت بیرون زده اند، اغلب شرایط خیلی خوبی برای معامله ایجاد می‌کنند.

 

اجرای معامله بر اساس پرایس اکشن با تلاقی

معامله بر اساس سیگنال‌های پرایس اکشن فقط مربوط به خود سیگنال نیستند بلکه محل شکل گیری سیگنال روی نمودار هم مهم است. همه پین بارها، اینساید بارها و غیره با هم برابر نیستند. بسته به محل شکل گیری یک سیگنال پرایس اکشن خاص در یک بازار، ممکن است تصمیم بگیرید بر اساس آن معامله نکنید یا اینکه بدون لحظه‌ای درنگ از آن برای اجرای معامله استفاده کنید.

بهترین سیگنال‌های پرایس اکشن آنهایی هستند که در نقاط تلاقی در بازار شکل می‌گیرند. Confluence یا تلاقی در لغت به معنای برخورد افراد یا اشیاء است. در معامله بر اساس پرایس اکشن ما به دنبال ناحیه‌ای هستیم که در آن حداقل چند عنصر مختلف با سیگنال ورود پرایس اکشن همخوانی دارند. زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد می‌توانیم بگوییم که سیگنال پرایس اکشن تلاقی دارد.

در نمودار زیر یک مثال خوب از تلاقی الگوی پین بار مشاهده می‌کنیم. تلاقی در اینجا از این نظر ایجاد شده که پین بار در جهت روند صعودی بازار شکل گرفته و در یک سطح پشتیبانی از این روند صعودی ایجاد شده است. بنابراین، ما تلاقی روند و سطح پشتیبانی را داریم که وجود آنها با هم باعث افزایش اهمیت سیگنال خرید می‌شود. هر چقدر یک سیگنال پرایس اکشن با فاکتورهای بیشتری تلاقی داشته باشد، احتمال درستی و قدرت آن بیشتر خواهد بود.

نتیجه گیری

امیدواریم که این راهنما برای شما مفید بوده باشد و حالا درک خوبی از پرایس اکشن و روش‌های ترید کردن بر اساس آن کسب کرده باشید.

توصیه می‌شود که سعی کنید اطلاعات بیشتری نسبت به پرایس اکشن و شیوه‌های معامله بر اساس آن کسب کنید چون این مفهوم بسیار وسیع تر از چیزیست که در این مطلب توضیح دادیم.