معرفی ارزها

شنبه, 01 آذر 1399 03:07

رویداد تولید توکن (TGE ) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

توکن بازنمایی دیجیتال از یک دارایی یا ابزار در بلاک‌چین است که معمولاً با یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (dapp) همراه می‌شود. معمولاً رویداد تولید توکن وقتی صورت می‌گیرد که توسعه دهنده یک اپلیکیشن غیرمتمرکز توکن‌های خودش را به صورت عمومی در بازار توزیع می‌کند.

معمولاً در فضای کریپتو دو اصطلاح کوین و توکن به اشتباه به جای هم استفاده می‌شوند و این یکی از مشکلات روزافزون دنیای وب غیرمتمرکز است به این دلیل که تکمیل دایره واژگان این حوزه هنوز جای کار زیادی دارد.

رویدادهای تولید توکن هم یکی از موضوعات مبهم در این حوزه هستند. این رویدادها به نوعی بر اساس مدل جذب سرمایه ICO طراحی شده‌اند اما آیا  می‌توان آنها را تحولی در روش‌های جذب سرمایه تلقی کرد یا صرفاً روشی جدید برای ارائه همان مدل‌ها و امکانات قدیمی هستند؟

در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم اما اول باید درباره چند مفهوم شفاف سازی کنیم.

کوین چیست؟

معمولاً کوین‌ها یک روش سرمایه گذاری جدید تلقی می‌شوند اما ارزش آن‌ها به یک بازار پرنوسان بستگی دارد که بشدت بی قانون هستند. عمدتاً از کوین‌ها برای ذخیره واحد‌هایی از یک دارایی استفاده می‌شود.

فراگیرترین و پرنفوذترین کوین موجود در بازار، بیت‌کوین است. بیت‌کوین یک نوع ارز دیجیتال است که امکان ذخیره و تبادل ارزش را فراهم می‌کند و بر روی بستر بلاک‌چین ساخته شده است.

توکن چیست؟

از طرفی، توکن بر روی یک بلاک‌چین خاص ساخته می‌شود که معمولاً بلاک‌چین برنامه پذیرتر و تطبیق پذیرتر اتریوم است و معادل با یک دارایی یا ابزار کاربردی هستند.

توکن‌ها قابل معامله هستند و می‌توانند نشان دهنده کالا، امتیاز وفاداری یا آواتار گیمینگ باشند و با استفاده از یک سیستم قرارداد هوشمند ساخته می‌شوند.

کوین‌ها و توکن‌ها ویژگی‌های مشترک زیادی دارند هر چند دو به دو متمایز هستند. توکن‌ها روی یک سیستم قرارداد هوشمند کار می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد نسبت به کوین برنامه پذیرتر و کاربردی تر باشند.

توکن، برای مالکش یک نقش، برای کمپانی مربوطه یک قصد و کاربرد و یک قابلیت مشخص دارد. برای مثال اگر یک توکن خاص داشته باشید، می‌توانید با استفاده آن درباره اینکه به چه پروژه‌هایی سرمایه تعلق بگیرد یا نگیرد، حق اظهار نظر پیدا کنید.

توکن‌ها انواع و کاربردهای مختلفی دارند از حق رای دادن گرفته تا تبادل ارزش، دسترسی به سرویس‌های پولی، استفاده به عنوان ارز، توزیع درآمدها و غیره.

از نظر مقررات، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و مرجع نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA) توکن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

توکن‌های کاربردی

توکن‌های کاربردی امکان دسترسی به سرویس‌های یک کمپانی را برای کاربران فراهم می‌کنند. این توکن‌ها به مالکانشان امکان می‌دهند از یک شبکه استفاده کنند و معمولاً در حق رای دادن هم تاثیرگذار هستند. در این روش هیچ وعده‌ای برای دستیابی به سود وجود ندارد هر چند ممکن است بر اساس عرضه و تقاضا ارزش توکن نوسان پیدا کند.

این توکن‌ها جزء اوراق بهادار تلقی نمی‌شوند اما قوانین همواره در حال تغییر هستند پس این شرایط همیشگی نیست.

توکن‌های اوراق بهادار

این توکن می‌تواند تست Howey را طی کند. به عبارت دیگر ارزش این نوع توکن ناشی از قابلیت استفاده از آن به عنوان یک دارایی قابل معامله است و در آمریکا قوانین فدرال در زمینه اوراق بهادار به آنها اعمال می‌شود.

اگر توکنی بدون پیروی از این قوانین تولید یا عرضه شود، ممکن است کمپانی مربوطه مشمول جریمه‌های قانونی شود.

تفاوت رویداد تولید توکن (TGE) و عرضه اولیه توکن (ICO)

بسته به اینکه یک کمپانی قصد انجام چه کاری را دارد، می‌تواند از روش ICO یا TGE استفاده کند که گاهی به آن راه‌اندازی توکن هم گفته می‌شود.

یک راه آسان برای تشخیص این دو رویداد این است که بیشتر سرویس‌هایی که بر مبنای بلاک‌چین بیت‌کوین کار می‌کنند با کوین سروکار دارند در حالیکه بیشتر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که بر پایه بلاک‌چین اتریوم کار می‌کنند با توکن‌ها سروکار دارند.

هر چند هر دو نهایتاً یک کاربرد و هدف یکسان دارند – یعنی راهی برای جذب سرمایه یک پروژه هستند – اما کمپانی‌ها معمولاً به دلیل ترس از جریمه و قوانین در بیان پیشنهادات خودشان محتاط عمل می‌کنند.

رویداد تولید توکن، صرفاً شامل ایجاد توکن توسط یک کمپانی است که بر روی بلاک‌چین اتریوم کار می‌کنند و معمولاً در حوزه کاربردی فعالیت دارد. از آنجایی که اساساٌ این توکن‌ها بخش‌هایی کوچک از یک محصول کلی تر محسوب می‌شوند، سازندگان آنها معمولاً به فروش توکن، رویداد تولید توکن یا TGE می‌گویند.

با رشد و بلوغ بازار، مقامات قانونی توجه خاصی به ICOها دارند و سعی می‌کنند آنها را در حوزه اوراق بهادار و در نتیجه مشمول مالیات در نظر بگیرند. رویدادهای تولید توکن طوری طراحی شده‌اند که مشمول شرایط اوراق بهادار تلقی نشده و مالیاتی هم بر آنها اعمال نشود.

آینده

بحث در رابطه با اینکه آیا ICO و TGE از نظر قانونی دو محصول متفاوت هستند یا خیر همچنان ادامه دارد. این حوزه با چنان سرعتی در حرکت است که ثابت باقی ماندن چنین طرح‌هایی و قالب کلی آنها بسیار سخت است به همین دلیل ما هم با تغییر شرایط این مطلب را بروزرسانی خواهیم کرد.