معرفی ارزها

سه شنبه, 25 آذر 1399 03:18

توکن ERC20 چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

استاندارد ERC20 اتریوم به هزاران کمپانی در سراسر جهان امکان داده توکن‌های خودشان را بسازند و این قابلیت منجر به گسترش چشمگیر روش‌های استفاده از فناوری بلاک‌چین شده است. در این مطلب به شما خواهیم گفت که این استاندارد چگونه منجر به شکل گیری ده‌ها ارز دیجیتال جدید شد.

خلاصه

  • ERC20 مجموعه‌ای از استانداردهای مختلف است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد توکن‌های خودشان را روی شبکه اتریوم بسازند.
  • این توکن‌ها، پرکاربردترین توکن‌های شبکه اتریوم هستند.
  • بعضی از توکن‌های ERC20، جزء 20 ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر حجم معاملات هستند.

اتریوم مثل بیت‌کوین فقط یک بلاک‌چین نیست بلکه یک پلتفرم است. این یعنی سایر توکن‌ها هم می‌توانند در این پلتفرم فعالیت کنند و می‌توان روی آن اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) ساخت.

اتریوم یک مجموعه استاندارد به اسم ERC20 دارد که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد توکن‌های خودشان را در شبکه اتریوم بسازند. این استاندارد راهکاری است که به کمپانی‌ها امکان می‌دهد به جای ساختن ارزهای دیجیتال، محصولات بلاک‌چینی طراحی کنند.

بعضی از توکن‌ها مثل توکن UNI از Uniswap طوری طراحی شده اند که توکن ERC20 باقی بمانند؛ بعضی دیگر مثل بیت‌کوین کش به سمت بلاک‌چین خودشان مهاجرت کردند.

توکن ERC20 چیست؟

توکن‌های ERC20 پرکاربردترین توکن‌های شبکه اتریوم هستند. این توکن‌ها طوری طراحی شده اند که برای اجرای تراکنش قابل استفاده باشند و به آنها توکن کاربردی هم گفته می‌شود. می‌توان از این توکن‌ها برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات هم استفاده کرد.

بعضی از خصوصیات این توکن‌ها عبارتند از:

  • تعویض پذیری: کد هر توکن با بقیه یکسان است اما می‌توان از تاریخچه تراکنش‌ها برای شناسایی و تفکیک توکن‌ها استفاده کرد.
  • قابلیت انتقال: می‌توان این توکن‌ها را از آدرسی به آدرس دیگر منتقل کرد.
  • تولید ثابت: لازم است تعداد تولید این توکن‌ها مشخص و ثابت باشد تا توسعه دهندگان امکان افزایش تعداد توکن‌ها و بیشتر کردن موجودی آن را نداشته باشند.

 آیا می‌دانستید؟

EOS، Tron و VeChain همگی در ابتدا به شکل توکن ERC20 صادر شدند و حالا به مین نت خودشان انتقال پیدا کردند.

کاربرد ERC20 برای بلاک‌چین

توسعه دهندگان اتریوم متوجه شدند که در شبکه آنها ده‌ها نفر مشغول ساختن توکن‌های خودشان هستند اما یک مشکل وجود داشت. اینکه برقراری تعامل بین این توکن‌ها روزبروز سخت تر می‌شد.

اتریوم تصمیم گرفت یک مجموعه قانون استاندارد بسازد که همه توکن‌های شبکه ملزم به تبعیت از آن باشند و به این ترتیب ERC20 متولد شد. این اقدام باعث شد بعضی از توکن‌ها به حدی ارزشمند شوند که حالا از نظر حجم معاملات جزء 20 ارز دیجیتال جهان محسوب می‌شوند.

نحوه خرید و نگهداری توکن‌های ERC20

بسیاری از توکن‌های ERC20 در اکسچنج‌هایی مثل کوین بیس و بایننس قابل معامله هستند. برای استفاده از آنها نیاز به یک والت سخت‌افزاری یا یک والت نرم‌افزاری مثل MetaMask دارید که قابلیت ذخیره توکن‌های اتریوم را داشته باشد.

چه ارزهای دیجیتالی مبتنی بر استاندارد ERC20 هستند؟

بیشتر از 300 ارز دیجیتال مبتنی بر استاندارد ERC20 بوده و می‌تواند در شبکه اتریوم کار کنند. از جمله:

  • OmiseGO – شبکه غیرمتمرکزی که یک راهکار پرداخت برای بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی طراحی کرده است. این شبکه که مبتنی بر اتریوم است از پروتکل پلاسما برای اجرای هر چه سریع تر تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این کمپانی تایلندی موفق شد در ICO خودش 25 میلیون دلار سرمایه جذب کند.
  • 0x – یک پروتکل باز برای اکسچنج‌های غیرمتمرکز. معاملات با استفاده از یک سیستم قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند به آنها متصل شوند. به این ترتیب نقدینگی لازم ایجاد می‌شود.
  • Augur – Augur سعی دارد به همه امکان بدهد درباره مشتقات گمانه زنی کنند اما این قابلیت را با مکانیزمی ترکیب می‌کند که به خرد جمعی (انتخابی که توسط کل اعضا انجام گرفته) پاداش می‌دهد.
  • Wrapped Bitcoin (WBTC): یک توکن ERC20 که پشتوانه بیت‌کوینی یک به یک دارد و می‌توان از آن به عنوان وثیقه استفاده کرد. این توکن منجر به ارتقای نقدینگی در اپلیکیشن‌های اقتصاد غیرمتمرکز شد.

آیا می‌دانستید؟

در ماه مارس 2018 OmiseGO و ویتالیک بوترین هم‌بینانگذار اتریوم، 1 میلیون دلار برای یک طرح کمک به پناهندگان اهدا کردند.

معایب توکن‌های ERC20

  • توان عملیاتی کم: وقتی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مثل کریپتو کیتیز (که حالا به بلاک‌چین Flow خودش منتقل شده) با حجم تقاضای زیادی روبرو شوند، شبکه دچار انسداد می‌شود. در این حالت، شبکه کند شده و اجرای تراکنش‌ها هزینه بیشتری در بر خواهد داشت.
  • کند شدن تراکنش‌ها: زمان بلاک در این شبکه حدود 14 ثانیه است بنابراین ممکن است اجرای تراکنش تا 1 دقیقه زمان ببرد. این زمان برای بعضی از کاربران ایده آل و از نظر بعضی دیگر بسیار کند است.
  • اتر: برای اجرای تراکنش‌ها به یک ارز دیجیتال دیگر به نام اتر نیاز دارید تا کارمزد تراکنش‌ها را با آن پرداخت کنید. به این ترتیب زمان و هزینه اجرای تراکنش افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند منجر به ایجاد داست در بعضی پلتفرم‌ها شود.

مشخص شده که 90 درصد استارتاپ‌ها با شرکت روبرو می‌شوند و باید این واقعیت هم به رسمیت شناخته شود که ارزش 90 درصد از این توکن‌های ERC20 که در CoinMarketCap مشاهده می‌کنید، به صفر خواهد رسید.

ویتالیک بوترین

سایر استانداردهای اتریوم

استانداردهای دیگری هم برای کاربردهای مختلف طراحی شده اند. بعضی از آنها که در مراحل مختلف توسعه قرار دارند، عبارتند از:

  • ERC-721: این توکن‌ها تعویض پذیر نیستند. هر توکن منحصربفرد بوده و کد خاص خودش را دارد این شرایط منجر به شکل گیری بازار جدید و رو به رشدی برای آیتم‌های قابل جمع آوری مثل کارت تراکنش و آثار هنری دیجیتال شده است.
  • ERC-1400 – این توکن‌ها جزء توکن‌های اوراق بهادار هستند که می‌توان آنها را مثل اوراق بهادار فروخت. برای تحقق این کاربرد نیاز به کنترل بیشتر برای تعیین اشخاصی است که می‌توانند به توکن‌ها دسترسی داشته باشند و طی کردن پروتکل‌های شناسایی مشتریان هم برای آنها الزامی است.
  • ERC-223وقتی تراکنشی اجرا می‌کنید، کارمزدها به شکل اتر پرداخت می‌شوند. این استاندارد امکان پرداخت کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از توکن‌های مورد معامله را فراهم می‌کند. مثلاً می‌توان هزینه تراکنش Augur را با توکن Augur و تیکر REP پرداخت کرد.
  • ERC-777قصد این استاندارد اصلاح و بهبود استاندارد ERC20 از طریق کاهش سربار و اضافه کردن قابلیت‌های جدید است. این استاندارد قابلیت سازگاری عقبگرد را دارد که می‌تواند باعث افزایش میزان کاربرد و پذیرش آن شود.

آینده توکن‌های ERC20

خیلی از بلاک‌چین‌های جدید، به عنوان رقیب اتریوم و نابودگر آن تبلیغ می‌شوند اما اتریوم موفق شده همچنان جایگاه خودش را پشت سر بیت‌کوین حفظ کند.

توکن‌های ERC20 کاربرد زیادی دارند و در صورتی که اتریوم جایگاه خود را حفظ کند، کاربرد و موفقیت این توکن‌ها هم بیشتر می‌شود. می‌توان مهم ترین دشمن آنها را استانداردهای جدید خود اتریوم دانست. طبق قانون انتخاب طبیعی، این توکن‌ها برای بقاء، باید بهترین و قوی ترین باشند