معرفی ارزها

جمعه, 20 خرداد 1401 23:57

توکن لوریج دار چیست و آیا باید از آنها استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

بازار دارایی‌های دیجیتال همواره رو به رشد و تکامل است و ابتکارات جدیدی در آن شکل می‌گیرد تا تریدرهای مختلف را به خود جلب کند. یکی از جدیدترین ابتکارات در حوزه معاملات کریپتو، توکن‌های لوریج دار هستند.

در این مقاله شما را با توکن‌های لوریج دار، طرز کار، مزایا و معایب آنها آشنا می‌کنیم.

توکن‌های لوریج دار

توکن لوریج دار یکی از ابزارهای مشتقات اقتصادی است که امکان ورود به معاملات دارای لوریج را بدون نیاز به پیچیدگی‌های مدیریت این معاملات برای شما فراهم می‌کند.

توکن‌های لوریج دار، توکن‌های ERC20 هستند که پوزیشن long یا short روی یک ارز دیجیتال خاص را نشان می‌دهند. مهم ترین خصوصیت این توکن‌ها این است که با استفاده از آنها می‌توانید پوزیشن لوریج دار داشته باشید بدون اینکه نیاز به درگیر شدن با مفاهیمی مثل وثیقه، فاندینگ ریت، مدیریت مارجین و تسویه پوزیشن داشته باشید. سادگی کار با این توکن‌ها دلیل اصلی محبوبیت آنها است.

توکن‌های لوریج دار اولین بار توسط اکسچنج مشتقات FTX معرفی شدند تا راهکاری جدید برای تریدرها جهت ورود به پوزیشن‌های لوریج دار روی ارزهای دیجیتال مختلف فراهم کنند. از آن زمان تا به امروز پلتفرم‌های معاملاتی مختلف مثل بایننس هم این روند را در پیش گرفتند.

مثلاً در اسکرین شات زیر می‌توانید توکن بیت‌کوین long 3x - که در FTX معامله می‌شود - را مشاهده کنید که نشان دهنده پوزیشن long با لوریج سه برابری روی بیت‌کوین به صورت روزانه است.

Source: FTX.com

ارزش این توکن‌ها متناسب با قیمت بیت‌کوین بالا و پایین می‌رود اما با لوریج سه برابری. پس اگر مثلاً قیمت بیت‌کوین ظرف چند ساعت 5 درصد افزایش پیدا کند ممکن است بتوانید با استفاده از این توکن بیت‌کوین 3X Long به سود 15 درصدی برسید.

FTX برای تحقق ایده توکن‌های لوریج دار، این توکن‌ها را در قالب توکن ERC20 روی بلاک‌چین اتریوم صدور و بازخرید می‌کند. همچنین این اکسچنج هر روز موجودی توکن‌ها را تنظیم مجدد می‌کند. به این ترتیب ارزش این توکن‌ها همگام با ارزش ارز دیجیتال مربوطه حفظ می‌شود.

مزایا و معایب توکن‌های لوریج دار

مثل همه محصولات اقتصادی، این توکن‌ها هم مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه خلاصه‌ای از مهم ترین مزایا و معایب آنها را مشاهده می‌کنید.

مزایا

  • با توکن‌های لوریج همه می‌توانند روی یک ارز دیجیتال خاص وارد پوزیشن لوریج دار شوند بدون اینکه نیاز به درگیری با مباحث فنی معاملات مارجین داشته باشند.
  • توکن‌های لوریج دار روی بلاک‌چین اتریوم و به صورت توکن‌های ERC20 وجود دارند بنابراین می‌توان با شفافیت وضعیت آنها را پیگیری کرده و آنها را در یک والت اتریوم شخصی نگه داشت.

معایب

  • معاملات توکن‌های لوریج دار ریسک زیادی دارند. اگر بازار حرکت چشمگیری داشته باشد، ممکن است ارزش توکن‌های شما به شدت ریزش کند.
  • این توکن‌ها جزء مشتقات مالی جدید هستند و امکان بروز مشکل در آنها وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود که با این محصولات سرمایه گذاری جدید ریسک زیادی نکنید.
  • از آنجایی که این توکن‌ها هر روز تنظیم مجدد می‌شوند، برای نگه داشتن طولانی مدت مناسب نیستند. اگر قصد ورود به پوزیشن لوریج دار میان یا طولانی مدت را دارید، بهتر است از همان روش سنتی خرید ارز دیجیتال با مارجین استفاده کنید.
  • همه توکن‌های لوریج دار برابر نیستند. بعضی از اکسچنج‌ها شفافیت بیشتر و بعضی شفافیت کمتری دارند.

چگونه با توکن‌های لوریج دار معامله کنیم؟

اگر یک تریدر مارجین مجرب هستید که قصد شرط بندی روی افزایش یا کاهش بهای ارزهای دیجیتال در طی روز را دارد می‌توانید به جای پوزیشن‌های لوریج دار سنتی در اکسچنج‌ها یا استفاده از قرارداد مابه التفاوت، از توکن‌های لوریج دار استفاده کنید. استفاده از این توکن‌ها و معامله آنها راحت تر است و روشی نوین برای معامله ارزهای دیجیتال هستند.

اما اگر یک تریدر غیرمجرب هستید بهتر است به معاملات آنی پایبند بمانید چون احتمال از دست دادن پول و متضرر شدن با توکن‌های لوریج دار بیشتر است.

بعلاوه با توجه به تازه کار بودن این توکن‌ها بهتر است صبر کنید تا بازار این حوزه به رشد و تکامل برسد و بعد سرمایه خودتان را در معرض این ریسک قرار دهید. مثل هر فناوری جدید، امکان بروز مشکل برای چنین دارایی‌هایی وجود دارد. پس اگر تصمیم به معامله توکن‌های لوریج دار گرفتید، حتماً این کار را با گام‌های کوچک شروع کنید.