معرفی ارزها

سه شنبه, 04 خرداد 1400 22:10

بیت کوین، پادشاه رمزارزها

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

بیت کوین BITCOIN یا به اختصار BTC، پادشاه رمزارزها چه ویژگی هایی دارد؟ و توسط چه شخص یا اشخاصی به وجود آمده است؟ و قیمت آن توسط چه عواملی تعیین می گردد؟

درابتدا به بررسی تاریخچه ی بیت کوین می پردازیم. این که بیت کوین توسط چه شخص یا سازمانی به وجود آمده است؟ و فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرده است؟

بیت کوین توسط فرد، سازمان یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو به وجود آمده است و در سال 2009، اولین تراکنش بیت کوین درون شبکه ی آن انجام گرفت و سپس به طور رسمی کار خود را آغاز نمود. در طی سالیان گذشته نیز، عده ی بسیاری به بیان اینکه ساتوشی ناکاموتو اصلی هستند، پرداختند. و حتی شخصی که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید نیز به عنوان ساتوشی ناکاموتو در سرچ های گوگل به نمایش در می آید اما چنین نیست و هویت اصلی ساتوشی ناکاموتو هرگز مشخص نگردیده است. لکن دیگر این موضوع اهمیتی نیز ندارد. بیت کوین، خود را به همگان اثبات کرده و روز به روز محبوب تر می گردد و این موضوع است که دارای اهمیت بسیار می باشد.

بیت کوین، اولین رمزارزی است که از فناوری بلاک چین و رمزنگاری استفاده کرده تا سطح بالایی از امنیت را به کاربران خود ارائه دهد.

اما آیا سکه هایی که در سایت ها به عنوان بیت کوین مشاهده می شود، حقیقی است؟ در جواب باید بگوییم خیر. بیت کوین ماهیت فیزیکی ندارد و قابل لمس نیست. بلکه به عنوان یک ارز و دارایی مجازی و دیجیتال به حساب می آید و در کیف پول های الکترونیکی که در گوشی موبایل و کامپیوتر وجود دارند، قرار می گیرد.

اما بیت کوین چه ویژگی هایی دارد؟

به مانند هرچیزی، بیت کوین نیز علاوه بر ویژگی های مثبت، دارای ویژگی های منفی نیز می باشد. که در ابتدا به بیان این ویژگی های مثبت می پردازیم.

1. اولین ویژگی مثبت بیت کوین، غیرمتمرکز بودن آن است. دارایی شما زیر نظر هیچ سازمان، بانک و یا دولتی قرار نگرفته و آن ها نمی توانند بر این دارایی شما دخل و تصرفی نمایند.

2. ویژگی دوم، شفافیت آن است. بیت کوین به واسطه ی شبکه شفافی که دارد به ما اجازه می دهد که تغییرات موجود در آن را مشاهده نماییم و این گونه نیست که ما نتوانیم بر روی آن کنترلی داشته باشیم و تمامی تصمیمات توسط یک سازمان یا نهاد متمرکز قرار بگیرد.

3. ویژگی سوم، سرعت بالا و کارمزد پایین آن نسبت به روش های سنتی در انتقال دارایی ها است.

و 4. ویژگی چهارم، ناشناس بودن آن است. شما وقتی با استفاده از بیت کوین، تراکنشی را انجام می دهید، در درون شبکه ی بیت کوین، تنها اطلاعاتی که برای باقی کاربران قابل مشاهده است، مقدار بیت کوین ارسالی شما، آدرس فرستنده و آدرس گیرنده می باشد. یعنی هویت شما کاملا پنهان می ماند که این خود دارای معایبی نیز خواهد بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اما ویژگی های منفی بیت کوین چیست؟

1. اولین ویژگی منفی آن، مصرف انرژی الکتریکی بسیار زیاد آن است.

2. دومین ویژگی، ناشناس بودن آن است که درباره ی مزایای آن در بالا سخن گفتیم. اما بجهت اینکه می توان از این ویژگی ناشناس بودن در عوامل نادرست و خرابکارانه نیز استفاده کرد، می توان ویژگی منفی آن نیز به شمار رود.

3. و اما ویژگی سوم، کند بودن سرعت تراکنش های آن نسبت به سایر رمزارزها است. بعد از بیت کوین، سایر رمزارزها نیز با سرعت بالاتری در انجام تراکنش ها، نسبت به بیت کوین ایجاد شدند. مثلا در مقایسه بیت کوین با ترون، سرعت تراکنش ترون، نسبت به بیت کوین بالاتر است. پس در این زمینه می توان گفت که سایر رمزارزها، موفق تر عمل کرده اند. لکن بیت کوین هنوز هم بیت کوین است و صرفا بجهت این مورد، نمی توان برتری آن را انکار کرد.

اما چه عواملی، بر روی قیمت بیت کوین تاثیرگذارند؟

اصلی ترین عامل، عرضه و تقاضا است. مثلا در سال های گذشته، در کشور آرژانتین، مردم به علت تورم بالای موجود، اقدام به خرید بیت کوین نمودند که همین امر سبب بالا رفتن قیمت بیت کوین گردید.

و یا مثلا در کشور قبرس، مردم ترس از دست دادن ارزش دارایی هاشان را داشتند لذا اقدام به خرید بیت کوین نموده و این نیز سبب بالا رفتن قیمت بیت کوین گردید. اما چرا؟

چون وقتی تقاضا از عرضه پیشی می گیرد، قیمت بیت کوین بالا می رود و بالاعکس، اگر عرضه از تقاضا پیشی گیرد، قیمت بیت کوین نزول کرده و شاهد ریزش در قیمت آن خواهیم بود.