معرفی ارزها

پنج شنبه, 14 مرداد 1400 01:51

بیت کوین Bitcoin

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیت کوین، یک پول دیجیتالی و غیر فیزیکی است که به عنوان اولین ارز دیجیتال یا رمزارز معرفی شده به دنیا شناخته می شود و شما توسط این پول دیجیتالی قادر خواهید بود هزینه ی خرید کالا و دریافت خدمات را از هر کجای دنیا بلافاصله و بی معطلی و بدون نیاز به هیچ بانک، صرافی یا سیستم پرداخت واسطه انجام بدهید.

بیت کوین دقیقا کارکردی مشابه با پول های رایج بین المللی دارد اما از آنجا که هیچ حکومت یا دولت مرکزی دخل و تصرفی بر روی این پول دیجیتال نداشته و هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند با اعمال نفوذ و ایجاد فشار، بیت کوین را تحت کنترل خود در بیاورد و سیاست های مالی و تجاری خود را به آن دیکته کند لذا استفاده از این پول در بسیاری از کشورها جهت خرید و فروش و انجام معامله با چالش هایی رو به رو است البته در برخی از کشورهای توسعه یافته با وضع قوانین و ایجاد بستر مناسب، استفاده از این رمزارز با سهولت بیشتری همراه است.

بیت کوین، نخستین رمزارز یا پول رمزنگاری شده و غیر متمرکز در دنیا است. غیر متمرکز بودن بیت کوین به این معنا است که شبکه ی این پول بدون دخالت و یا کنترل هیچ نهاد مدیریتی و یا مسئول مرکزی کار می کند.

سوالی که این روزها ذهن اکثریت جامعه را به خود معطوف کرده است این است که واقعا رمزارز بیت کوین چیست و این پول دیجیتال دقیقا از کجا آمده است؟ رمزارز به پولی گفته می شود که به کمک کامپیوترهایی با قدرت پردازش بسیار بالا و از طریق یک الگوریتم و محاسبات بسیار پیچیده ی ریاضی به همراه صرف مقدار زیادی انرژی کد گذاری و تولید می شوند. میلیون ها کاربری که در سراسر دنیا به عنوان توسعه دهنده ی شبکه ی بیت کوین فعالیت می کنند بر درستی و صحت فرآیند تولید بیت کوین ها نظارت دارند. فرآیند تولید بیت کوین ها در اصطلاح ماینینگ یا استخراج بیت کوین نامیده می شود و کاربرانی که در توسعه ی شبکه و استخراج بیت کوین ها فعالیت می کنند را استخراج کننده یا ماینر می نامند.

نکته ی قابل توجه در مورد بیت کوین این است که امکان جعل بیت کوین وجود ندارد. به دلیل وجود یک شبکه ی شفاف که میلیون ها کاربر هر لحظه بر تمام معاملات و تولید بیت کوین ها نظارت دارند، امکان جعل این پول عملا برابر صفر است. پس می شود صد در صد مطمئن بود که هیچ بیت کوینی بدون روند تعیین شده و خارج از سیستم موجود، تولید و به شبکه اضافه نمی شود و امکان تقلب در روند استخراج یا انجام معاملات وجود ندارد. در این شبکه کاملا مشخص است که هر بیت کوین دقیقا کی و کجا تولید شده و در روند معاملات در چه مسیرهایی حرکت کرده است.

غیرقابل جعل بودن بیت کوین یعنی برای مبادله و خرید و فروش بیت کوین هیچ کس نمی تواند چیزی مشابه یا کدهایی شبیه به آن را به کیف پول شما منتقل کند. فقط خود خود بیت کوین می تواند به کیف پول شما انتقال پیدا کند و هیچ جایگزین کپی شده یا جعل شده ای برای انتقال در شبکه ی این رمزارز وجود ندارد.

با این توضیحات می توان نتیجه گرفت که ارزهای رمزنگاری شده در حقیقت یک مجموعه کدهای رایانه ای هستند که ارزش مالی را در خود نگه داری می کنند. پس منظور از کوین یا سکه در دنیای ارز دیجیتال مقدار مشخصی از کدهای رایانه ای است. اما پشتوانه ی بیت کوین چیست؟

در گذشته پول منتشر شده توسط هر دولتی توسط فلزات گران بها مثل طلا پشتیبانی می شد. در حقیقت ارزش یک اسکناس یا سکه در یک کشور به واسطه ی طلای ذخیره شده در مخازن بانک مرکزی آن کشور تعیین می شد یعنی به میزان هر اسکناس مقدار مشخصی طلا به عنوان پشتوانه در نظر گرفته می شد پس می شود نتیجه گرفت اسکناس به خودی خود ارزشی ندارد و صرفا یک تکه کاغذ است و ارزش آن نه به خاطر خودش بلکه به خاطر پشتوانه ی آن است.

امروزه میزان پول های منتشر شده با میزان طلاهای ذخیره شده برابری ندارد و بیشتر اعتبار دولت ها در جوامع بین المللی به عنوان پشتوانه ی یک ارز در نظر گرفته می شود.

تورم در حقیقت از دل انتشار همین پول های بی پشتوانه متولد می شود. کاهش درصد پول ملی با پشتوانه نسبت به درصد پول خلق شده را تورم می گویند. با انتشار پول های بدون پشتوانه، ارزش قدرت خرید هر ارزی به مرور زمان کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال صد دلار در سال 1913 به دلیل افزایش تورم، امروز فقط در حدود 4 دلار ارزش دارد. اما بیت کوین، یک پول دیجیتالی است که بر خلاف ارزهای رایج بین المللی فاقد هر نوع پشتیبانی فیزیکی است و ارزش آن فقط به خودش و میزان محبوبیتش بین مردم بستگی دارد.

از برتری های بیت کوین این است که برای مبادله و یا پس انداز آن نیاز به هیچ بانکی نداریم. خیلی راحت می توانیم با بیت کوین خرید کنیم یا آن را به امید افزایش قیمت در آینده پس انداز کنیم.

بیت کوین هم مثل سکه ی طلا به خاطر خودش و کمیاب بودنش ارزشمند است. با این وجود بیت کوین برتری های دیگری هم نسبت به طلا دارد. تقسیم پذیری بیت کوین، نقد شوندگی سریع وعدم نیاز به حفاظت های فیزیکی و قابلیت انتقال دارایی در کوتاه ترین زمان ممکن را می شود به عنوان برخی از این برتری ها قلمداد کرد.

از دلایلی که می شود به بیت کوین اعتماد کرد این است که شبکه ی بیت کوین هیچ مالکی ندارد و تحت کنترل هیچ شخص، نهاد یا دولتی نیست. همان طور که هیچ شخصی مالک هوا نیست. در شبکه ی بیت کوین تمام کاربران از گوشه و کنار دنیا به شبکه متصل می شوند و آن را به صورت اشتراکی و جمعی کنترل می کنند. در حقیقت مردم به بیت کوین اعتماد می کنند چرا که همه چیز کاملا شفاف، قانونمند، خودکار، بدون معطلی و تحت نظارت میلیون ها کاربر انجام می شود و نیازی به اعتماد سازی نیست.

بیت کوین کاملا متن باز و غیرمتمرکز است. این یعنی هر شخص علاقه مندی می تواند هر زمان که اراده کند به کد منبع شبکه دسترسی داشته باشد بنابراین هر توسعه دهنده ای می تواند به دقت نحوه ی کار بیت کوین و شبکه را مورد مطالعه قرار بدهد و هیچ چیزی برای پنهان کاری وجود ندارد.

تمام تراکنش ها بدون نیاز به واسطه مثل بانک ها کاملا به صورت فرد به فرد انجام می شود. مردم می توانند مطمئن باشند که یک تراکنش به صورت کاملا صحیح انجام می شود زیرا یک نسخه از تمام تراکنش های شبکه در اختیار تمام کاربران قرار دارد که دست کاری در آن غیر ممکن است.

بیت کوین از واحد کوچک تری به نام ساتوشی تشکیل شده است. هر بیت کوین معادل صد میلیون ساتوشی است و این تقسیم پذیری یکی از مزیت های بیت کوین نسبت به طلا است.

ارزش بیت کوین هنوز ثابت نیست و روزانه تغییر می کند و در نوسان است. بیت کوین هم مانند طلا، سهام و بسیاری از دارایی ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شود. هر چه تعداد فروشنده ها بیش تر باشد، قیمت بیت کوین روند کاهشی پیدا می کند و در مقابل اگر میزان تقاضا افزایش پیدا کند قیمت نیز سیر صعودی پیدا می کند. به همین دلیل قیمت بیت کوین ثابت نیست و ارزش آن روزانه در صرافی ها و کار گذاری های مختلف در نوسان است.

بیت کوین آمده تا قدرت را از دست بانک ها خارج کند و پول را در اختیار مردم قرار بدهد. همین امر ممکن است خوشایند هیچ دولت یا حکومتی نباشد و در مقابل توسعه ی چنین پولی موضعی سخت در پیش بگیرند ولی با این حال ممنوعیت موجب محبوبیت بیشتر و رشد غیر قانونی یک پدیده می شود. رابرت کیوساکی تاجر میلیونر و نویسنده ی صاحب نام کتاب پدر پولدار، پدر بی پول می گوید "طلا و نقره پول خدا هستند و بیت کوین پول مردم است. من فکر می کنم ما به پایان سلطه ی دلار نزدیک هستیم."