معرفی ارزها

شنبه, 29 آبان 1400 08:27

معرفی جامع و مختصر ارز Bitcoin و نحوه دریافت آن

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اگر تازه با بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال آشنا شدید، این راهنمای ساده که برای افراد مبتدی نوشته شده را از دست ندهید.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین یک نوع پول دیجیتال جدید است و مثل همه انواع پول می‌توانید آن را پس انداز، معاوضه و با آن تراکنش اجرا کنید. ویژگی کلیدی که بیت‌کوین را متفاوت از ارزهای ملی مثل دلار، یورو یا ین می‌کند، ماهیت غیرمتمرکز و مدل اختیاری آن است. ارزهای فیات متمرکز توسط بانک‌های مرکزی عرضه شده و شهروندان مجبور به استفاده از پول ملی کشور خودشان هستند. به استنثای پول نقد (که روزبروز کمیاب تر می‌شود)، تراکنش‌ها از طریق واسط‌هایی مثل بانک‌ها و درگاه‌های پرداخت اجرا می‌شوند. در مقابل، بیت‌کوین یک ارز اختیاری است و تحت کنترل اجماع نظر یا خواست کاربرانش قرار دارد. بیت‌کوین متشکل از شبکه‌ای از افراد است که داوطلبانه با قوانین پروتکل بیت‌کوین موافقت کرده اند. این افراد از زیرساخت غیرمتمرکز برای اجرای تراکنش به صورت نظیر به نظیر و ذخیره ارزش مستقل از هر دولت، شرکت یا مؤسسه مالی استفاده می‌کنند. برای استفاده از بیت‌کوین نیازی به اجازه گرفتن نیست و خطر خارج کردن افراد از سیستم وجود ندارد. مهم تر اینکه این سیستم بدون مدیر است و در سطح جهان توزیع شده؛ همین ویژگی‌ها آن را در برابر فساد مقاوم و بسیار پایدار کرده اند.

چه چیزی به بیت‌کوین ارزش می‌دهد؟

بیت‌کوین به دو دلیل کلیدی ارزشمند است:

  1. با توجه به ویژگی‌ها و امکانات بیت‌کوین، بعضی از افراد آن را یک ابزار مفید برای ذخیره و مبادله ارزش می‌دانند.
  2. چون عده‌ای از مردم با ارزشمند بودن بیت‌کوین موافق هستند.

در طی تاریخ انسان‌ها از همه چیز از صدف دریا گرفته تا سر بطری به عنوان پول استفاده کرده اند اما می‌توان گفت که پایدارترین نوع پول، طلا است. چرا؟

مردم به دلیل کمیاب بودن، پایداری و تقسیم پذیری طلا بر سر ارزشمند بودن آن به توافق رسیده اند. این ویژگی‌ها باعث شده اند که طلا به عنوان روشی برای ذخیره و مبادله ارزش، مفید باشد.

بیت‌کوین به این دلیل با طلا مقایسه می‌شود که خصوصیاتی شبیه به آن دارد. یعنی:

  1. بیت‌کوین سقف تولید محدود دارد. حداکثر 21 میلیون بیت‌کوین قابل تولید خواهد بود.
  2. بیت‌کوین به راحتی تقسیم پذیر است. می‌توانید یک بیت‌کوین را به 100 میلیون بخش تقسیم کنید.
  3. بیت‌کوین بادوام و پایدار است. شبکه‌ای عظیم توزیع شده در سطح جهان که شامل کامپیوترهایی مستقل از هم است، مالکیت بیت‌کوین را پیگیری می‌کند. این ویژگی تضمین می‌دهد که هیچ بیت‌کوینی از دست نرود.

به غیر از این، بیت‌کوین چند خصوصیت مهم دیگر هم دارد که باعث شده خصوصیات پولی طلا را به عصر دیجیتال مدرن بیاورد. این خصوصیات عبارتند از:

  1. ارسال بیت‌کوین راحت است. ارسال هر مقدار بیت‌کوین برای هر شخصی در سطح جهان، در چند دقیقه و با تضمین امنیت کامل قابل انجام است. این کار تقریباً مثل ارسال یک ایمیل رمزنگاری شده است.
  2. بررسی سندیت و درستی بیت‌کوین کار راحتی است. در واقع، اجرای تراکنش با بیت‌کوین جعلی غیرممکن است.

به لطف مفید بودن طلا، شبکه طلا به مرور زمان رشد کرد تا وقتی که تقریباً در کل جهان این توافق ایجاد شد که طلا ارزش دارد. گرچه بیت‌کوین که از سال 2009 شروع به کار کرده، بسیار تازه کارتر از طلا است، اما شبکه بیت‌کوین هم از افزایش مقیاس و سرعت اینترنت مدرن سود می‌برد. تعداد افرادی که بیت‌کوین را ارزشمند می‌دانند، به صورت نمایی رشد کرده تا حدی که ارزش بیت‌کوین به طلا نزدیک شده – و احتمالاً این تازه شروع کار است.

چگونه والت یا کیف پول بیت‌کوین ایجاد کنیم؟

والت بیت‌کوین، ابزاری برای تعامل با شبکه بیت‌کوین است. می‌توانید از والت برای خرید، فروش، ارسال، دریافت و معامله بیت‌کوین استفاده کنید. ایجاد والت به راحتی دانلود یک اپلیکیشن است.

چگونه بیت‌کوین خرید و فروش کنیم؟

  • اپلیکیشن‌هایی مثل Bitcoin.com Wallet
  • وبسایت‌هایی مثل Buy Bitcoin
  • اکسچنج‌هایی مثل Bitcoin.com Exchange
  • سرویس‌های نظیر به نظیر مثل Bitcoin.com Local (فقط برای بیت‌کوین)

چگونه بیت کوین ارسال کنیم؟

برای ارسال بیت‌کوین کافیست مبلغ و مقصد تراکنش را انتخاب کنید.

چگونه بیت کوین دریافت کنیم؟

برای دریافت بیت‌کوین هم کافیست آدرس بیت‌کوین خودتان را برای ارسال کننده بفرستید.

اکسچنج‌های بیت‌کوین چگونه کار می‌کنند؟

مبادله بیت‌کوین یعنی معامله آن با ارز محلی، کالاها یا خدمات و یا سایر ارزهای دیجیتال. گزینه‌های موجود برای این کار بسیار متنوع بوده و اکسچنج‌های نظیر به نظیر و اکسچنج‌های متمرکز بزرگ از جمله این گزینه‌ها هستند.

دبیت کارت بیت‌کوین

دبیت کارت‌های بیت‌کوین روش راحتی برای خرج کردن آن هستند.

پیامدهای مالیاتی بیت‌کوین

افرادی که به سرمایه گذاری در زمینه بیت‌کوین، دریافت هزینه‌ها با بیت‌کوین یا صرفا استفاده از آن برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات علاقمند هستند، باید با قوانین مالیاتی بیت‌کوین در کشور خودشان آشنا باشند. در بعضی از کشورها این کاربران کاملاً از مالیات معاف هستند اما در بعضی از کشورها همه تراکنش‌ها پیگیری می‌شوند.

ماینینگ چیست؟

ماینینگ بیت‌کوین به فرایند تولید بیت‌کوین‌های جدید گفته می‌شود که نقش مهمی در دستیابی شبکه به اجماع نظر بدون اتکا به یک مرجع مرکزی دارد. ماینینگ برای حفظ امنیت شبکه هم مهم است.

والت غیرکاستدی چیست؟

والت‌های بیت‌کوین به دو گروه قابل تقسیم هستند:

  • کاستدی: این یعنی ارائه دهنده والت به بیت کوین‌های شما دسترسی دارد.
  • غیرکاستدی: این یعنی ارائه دهنده والت به بیت کوین‌های شما دسترسی ندارد.

کاستدی بودن یا نبودن والت پیامدهای خاصی دارد. به طور کلی توصیه ما به شما استفاده از والت‌های غیرکاستدی مثل والت Bitcoin.com است.

مکانیزم حاکمیتی بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت‌کوین پروتکل ایستایی نیست. امکان رشد و تکامل بیت‌کوین به مرور زمان و در واکنش به شرایط محیطی وجود دارد. فرایند بهبود و اصلاح بیت‌کوین که به آن حاکمیت بیت‌کوین هم گفته می‌شود، شامل رویه‌های رسمی و یک نوع تصمیم گیری است که به آن اجماع نظر خشن گفته می‌شود و از فرهنگ توسعه نرم‌افزار اپن سورس به دست آمده است. اما باید توجه داشت که بیت‌کوین مثل یک سازمان بدون مدیر است. بیت‌کوین متعلق به همه کاربرانش است. اینکه بیت‌کوین چیست و چگونه رشد و توسعه پیدا می‌کند یک سوال حل نشده است که پاسخ آن توسط موجودیت‌های مختلف مثل ماینرها، نودها، اکسچنج‌ها، ارائه دهندگان والت و مهم تر از همه، مالکان و کاربران بیت‌کوین مشخص می‌شود

دریافت بیت‌کوین

روش امن دریافت بیت‌کوین را یاد بگیرید

برای دریافت بیت‌کوین، کافیست آدرس خودتان را به فرستنده بدهید. فقط مطمئن شوید که آدرس ارسال شده درست باشد.

چگونه آدرس بیت‌کوین خودم را تشخیص دهم؟

می توانید با باز کردن والت خودتان، آدرس بیت‌کوینتان را مشخص کنید.

هر والت بیت‌کوین با بقیه کمی متفاوت است اما آدرس بیت‌کوین شما همیشه جایی داخل والت نمایش داده می‌شود.

یک نمونه از آدرس‌های بیت‌کوین را در ادامه مشاهده می‌کنید:

3FZbgi29cpjq2GjdwV8eyHuJJnkLtktZc5

اگر هنوز والت بیت‌کوین ندارید، توصیه ما به شما والت Bitcoin.com است. استفاده از این والت راحت است، کاملاً غیرکاستدی است و میلیون‌ها نفر به آن اطمینان دارند.

چگونه آدرس بیت‌کوین خودمان را برای دیگران ارسال کنیم؟

والت بیت‌کوین به شما امکان می‌دهد که آدرس بیت‌کوینتان را در کلیپ بورد کپی کنید. سپس می‌توانید این آدرس را از طریق ایمیل، اپلیکیشن‌های پیام رسان، پیامک و غیره برای شخص مورد نظر بفرستید.

اکثر والت‌های بیت‌کوین نسخه کد QR آدرس بیت‌کوینتان را هم در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر شما و فرستنده بیت‌کوین در یک محل باشید، شخص مورد نظر می‌تواند با اسکن کد QR آدرس شما را به دست آورد.

آیا می‌توانم در حساب/والت اکسچنج خودم بیت‌کوین دریافت کنم؟

اگر از یک اکسچنج متمرکز مثل Bitcoin.com استفاده می‌کنید، فرایند کار مثل همان چیزی است که در بالا اشاره شد (یعنی آدرس بیت‌کوینتان را پیدا کرده و برای فرستنده ارسال می‌کنید). اما وقتی در یک اکسچنج متمرکز بیت‌کوین دریافت می‌کنید، باید صبر کنید تا اکسچنج دریافت را تأیید کرده و موجودی را به حساب شما اعمال کند. این فرایند باعث شده که دریافت بیت‌کوین نسبت به والتی که تحت کنترل خود شما قرار دارد (یعنی والت غیرکاستدی) سخت تر باشد.

آیا دادن آدرس بیت‌کوین خودمان به دیگران خطری ندارد؟

می توانید آدرس بیت‌کوین خودتان را برای دوستان، خانواده و آشنایانتان ارسال کنید. هیچ کس نمی‌تواند بیت‌کوین‌های شما را صرفاً با دانستن آدرس آن سرقت کند. برای این کار شخص مورد نظر باید آدرس و کلید خصوصی را داشته باشد. اما دقت داشته باشید که با توجه به اینکه شبکه بیت‌کوین برای عموم قابل مشاهده است، هر شخصی که آدرس بیت‌کوین شما را داشته باشد، به راحتی می‌تواند تعداد بیت‌کوین‌های موجود در آن آدرس را صرفاً با درج آدرس در بلاک اکسپلورری مثل این لینک مشاهده کند. همچنین این افراد می‌توانند همه تراکنش‌هایی که با آن آدرس انجام داده اید را مشاهده کنند. اگر مایل نیستید که دیگران این اطلاعات را ببینند، باید یک آدرس بیت‌کوین جدید بسازید. خوشبختانه انجام این کار راحت است. مثلاً می‌توانید با والت Bitcoin.com تعداد نامحدودی آدرس جدید بسازید و این کار تنها با لمس یک دکمه ممکن است.

نکته: توصیه می‌کنیم که برای حفاظت از حریم خصوصی خودتان، برای هر تراکنش یک آدرس بیت‌کوین جدید بسازید.