کیف پول ها

دوشنبه, 06 ارديبهشت 1400 00:40

معرفی برترین کیف پولهای Thether تتر ( USDT)

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

معرفی برترین والت‌های تتر: 6 محل امن برای ذخیره USDT

تتر (USDT) با وجود جنجال‌هایی که در دوران عمرش سپری کرده هنوز هم محبوب ترین و پرکاربردترین کوین باثبات جهات است.

کوین‌های باثبات برای تریدرها اهمیت ویژه‌ای دارند چون هم انعطاف پذیری ارزهای دیجیتال را در اختیارشان قرار می‌دهند و هم ثبات و پایداری دلار آمریکا را. در نتیجه سرمایه گذاران این حوزه می‌توانند ارزهای دیجیتال خودشان را در اکسچنج‌ها حفظ کنند بدون اینکه نیاز به تبدیل آن به ارز فیات داشته باشند.

البته همه این قابلیت‌ها در صورتی که نتوانید به خوبی از ارزهای دیجیتال خودتان حفاظت کنید بی ارزش خواهند بود.

در این مطلب 6 مورد از بهترین کیف پولهای تتر را به شما معرفی کرده و نکاتی برای نگه داری از آن مطرح خواهیم کرد.

6 ولت برتر برای نگه داشتن تتر

قبل از پرداختن به لیست کیف پولهای  USDT اول باید نوع توکن‌های تتری که دارید را مشخص کنید.

زمانی که تتر در سال 2014 راه اندازی شده و شروع به کار کرد، اولین توکن‌های آن در بلاک‌چین بیت‌کوین و با استفاده از پروتکل لایه Omni منتشر شدند اما در ژانویه 2018، بنیاد تتر USDT را به بلاک‌چین اتریوم منتقل کرده و تبدیل به یک توکن ERC-20 شد. این یعنی توکن‌های صادر شده قبل از ژانویه 2018 توکن Omni Layer هستند اما توکن‌های پس از آن ERC-20 هستند.

نمی‌توانید هر دو توکن را در یک ولت ذخیره کنید در نتیجه باید نوع توکن‌های خودتان را مشخص کنید. خوشبختانه تشخیص این مسئله چندان سخت نیست چون آدرس توکن‌های ERC-20 با 0x شروع می‌شود ولی آدرس توکن‌های Omni Layer با 1، 3 یا bc1.

حالا که با تفاوت این توکن‌ها آشنا شدید، در ادامه نگاهی به ولت‌های تتر خواهیم داشت.

لجر نانو S (ولت سخت‌افزاری)

لجر نانو S محبوب ترین و شناخته شده ترین والت سخت‌افزاری است. کاربران ارزهای دیجیتال به این دلیل لجر را می‌پسندند که بیشترین سطح امنیت را فراهم کرده و کلیدهای خصوصی را بر روی خود والت و با روش سرد (بدون اتصال به اینترنت) ذخیره می‌کند. وجود پین کد و لزوم ارائه ورودی‌های فیزیکی و دیجیتال برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها هم منجر به افزایش سطح امنیت این والت می‌شوند.

از آنجایی که لجر نانو S عملکردی سلسله مراتبی و دقیق دارد، هنگام تنظیم آن یک عبارت یادآور به شما داده می‌شود که می‌توانید بعداً در صورت گم شدن، آسیب دیدن یا سرقت والت از آن برای بازیابی موجودی خودتان استفاده کنید.

 

لجر برای نگه داشتن طولانی مدت ارزهای دیجیتال بهترین گزینه است چون امکانات امنیتی آن باعث شده که جابجایی ارزهای دیجیتال با این والت به سختی انجام شود. به همین دلیل برای انتقال سریع، باید مقدار کمی USDT در یک والت موبایلی داشته باشید.

اگر امنیت مهم ترین دغدغه شما نیست که البته برای اکثر کاربران ارزهای دیجیتال امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌توانید لجر نانو S را انتخاب کنید. تنها مشکل این والت هزینه آن است هر چند اخیراً قیمت آن کمتر شده و با نرخ 59 دلار فروخته می‌شود. همچنین دقت داشته باشید که لجر تنها در صورتی مفید است که توکن ERC-20 تتر را داشته باشید و از توکن‌های Omni Layer پشتیبانی نمی‌کند.

Exodus (ولت کامپیوتری)

Exodus به دلیل راحتی استفاده، ظاهر زیبا و کاربرپسند بودن یکی از بهترین والت‌ها برای کاربران تازه کار محسوب می‌شود. Exodus علاوه بر USDT امکان ذخیره بیش از 100 نوع ارز دیجیتال را برای شما فراهم می‌کند.

با والت Exodus کنترلی کامل بر کلیدهای خصوصی خودتان خواهید داشت و این کلیدها همیشه داخل دستگاه می‌مانند. تا امروز هیچ خبری از رخنه امنیتی یا تلاش برای هک Exodus شنیده نشده که این یک نشانه مثبت و خوب است.

اکثر کاربران والت‌های اپن سورس را ترجیح می‌دهند چون امکان بازرسی کامل کد چنین والت‌هایی وجود دارد. Exodus کاملاً اپن سورس نیست اما اجزای خاصی از آن اپن سورس هستند که می‌توانید در گیت‌هاب آنها را مشاهده کنید.


اینترفیس والت Exodus

بعلاوه اگر قصد تبدیل USDT به کوین دیگری را داشته باشید می‌توانید از سیستم مبادله داخلی این ولت که از طریق ادغام آن با ShapeShift و Changelly پیاده سازی شده استفاده کنید. این روش نسبت به ارسال کوین‌ها به یک اکسچنج متمرکز ایمن تر است چون چنین سرویس‌هایی غیرکاستدی هستند (یعنی ارزهای کاربران در آنها حفظ نمی‌شود و دست خود کاربر باقی می‌ماند).

Exodus یک ولت موبایلی هم دارد که در فروشگاه آیتونز منتشر شده است اما این والت موبایلی هنوز از تتر پشتیبانی نمی‌کند. تیم Exodus اعلام کرده که به زودی تعداد کوین‌های تحت پشتیبانی را افزایش داده و یک نسخه اندروید هم منتشر می‌کند.

لازم به ذکر است که Exodus تنها با نسخه ERC-20 از USDT کار می‌کند در نتیجه قبل از ارسال موجودی به این والت به این نکته توجه داشته باشید.

Coinomi (والت موبایلی/ والت کامپیوتری)

والت Coinomi مدت‌هاست که یکی از محبوب ترین ولتهای موبایلی چند ارزی محسوب می‌شود و حالا با انتشار یک نسخه کامپیوتری از همیشه پیشرفته تر و بهتر شده است. همچنین این ولت یکی از محدود ولت‌هایی است که از تتر پشتیبانی می‌کند.

نسخه موبایلی Coinomi برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS منتشر شده و نسخه کامپیوتری آن هم برای ویندوز، لینوکس و سیستم عامل مک منتشر شده است. بعلاوه، این والت هرگز اطلاعات شخصی کاربران را از آنها درخواست نمی‌کند. می‌توانید هر نسخه دلخواهی از Coinomi را دانلود و استفاده کنید و هویت شما مخفی خواهد ماند. سیستم آی‌پی ناشناس (IP Anonymization) این والت هم سطح حفاظت از حریم خصوصی را افزایش می‌دهد.


نسخه کامپیوتری و موبایلی ولتهای Coinomi

جهت ارتقای سطح حریم خصوصی، کلیدهای خصوصی شما روی دستگاه ذخیره شده و این والت هم یک والت سلسله مراتبی با امنیت قوی است که هنگام نصب برای اولین بار، یک عبارت یادآور و پشتیبان در اختیار شما قرار می‌دهد. این عبارت را یادداشت کرده و در محلی امن نگه دارید تا در صورت نیاز بتوانید از آن برای بازیابی موجودی خودتان استفاده کنید.

Coinomi هم مثل ولت Exodus مجهز به قابلیت مبادله است که می‌توانید برای این کار از Changelly یا ShapeShift استفاده کنید. می‌توانید در داشبورد این ولت خیلی سریع و راحت کوین‌های USDT خودتان را به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنید.

این ولت به دلیل داشتن یک رابط کاربری فوق العاده محبوبیت و موفقیت زیادی دارد و استفاده از آن برای افراد مبتدی بسیار راحت است اما از طرفی برای کاربران مجرب تر هم امکاناتی کامل دارد. Coinomi از نسخه ERC-20 توکن‌های USDT پشتیبانی می‌کند.

متأسفانه Coinomi اپن سورس نیست در نتیجه امکان مشاهده کد آن وجود ندارد البته همین اپن سورس نبودن باعث می‌شود که هکرها نتوانند به راحتی کد آن را بررسی و از آن سوء استفاده کنند.

نکته: در نوامبر 2018 یک هکر موفق شد به وابستگی NPM رو به بالا (upstream) در والت Copay دسترسی پیدا کرده و یک کد مخرب به آن تزریق کند. این یک نمونه سوء استفاده از ماهیت اپن سورس ولتها است.

Free Wallet (موبایلی)

یکی دیگر از ولت  موبایلی که از تتر پشتیبانی می‌کند Free Wallet است که یک ولت چند ارزی و همچنین یک نسخه مخصوص تتر دارد. این ولت در هر دو نسخه iOS و اندروید موجود هستند.

Free Wallet یکولت بحث برانگیز است چون کلیدهای خصوصی کاربران را نگه می‌دهد و این یعنی نه تنها باید به تیم Free Wallet اعتماد کنید که کاملاً صادق باشند بلکه به این که کلیدهای خصوصی شما را در محلی امن نگه می‌دارند هم اطمینان داشته باشید.


اپلیکیشن Free Wallet در آیتونز

 

اما از آنجایی که Free Wallet کلیدهای خصوصی شما را نگه می‌دارد در صورتی که به گوشی یا پسوردتان دسترسی نداشته باشید، می‌توانید به راحتی والت خودتان را بازیابی کنید. تیم Free Wallet دستورالعمل‌های بازیابی والت و اطلاعات ریست را از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کند که روش چندان امنی نیست.

نکته: خیلی از اشخاصی که در جامعه کریپتو فعالیت دارند در جریان هستند که اگر کلید خصوصی یک ارز دیجیتال در دست شخص دیگری باشد، شما مالک آن ارز دیجیتال نیستید. پس باید مراقب باشیم که امنیت را قربانی راحتی نکنیم.

البته از دیدگاه تجربیات کاربری، Free Wallet کاملاً شهودی و قابل درک است. با این والت به راحتی می‌توانید کوین ارسال و دریافت کنید. در نتیجه توصیه می‌شود که مقدار کمی USDT در این والت نگه دارید.

MyEtherWallet (ولت تحت وب)

این ولت هم مخصوص توکن‌های ERC-20 تتر است. MyEtherWallet یک ولت آنلاین و محبوب ترین  برای اتریوم و توکن‌های ERC-20 است. این ولت تحت وب است یعنی می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای از طریق مرورگر با آن کار کنید.

گرچه این والت آنلاین است و برای دسترسی به دارایی‌های خودتان نیاز به اتصال اینترنت دارید اما کلیدهای خصوصی شما تنها روی دستگاه خودتان ذخیره می‌شود در نتیجه در صورت هک سرورهای این ولت خطری کلیدهای خصوصی شما را تهدید نمی‌کند.

با این حال روش‌های دیگری هم برای هک این ولت و دسترسی هکرها به کلیدهای خصوصی شما وجود دارد. متداول ترین روش حمله به چنین ولت‌هایی، حمله فیشینگ است که در این روش هکرها سعی می‌کنند شما را به یک سایت جعلی هدایت کنند و کلیدهای خصوصی را از شما بگیرند. در نتیجه همیشه باید مراقب باشید که فقط از سایت اصلی و معتبر استفاده کنید.

نکته: در سال 2018، هکرها توانستند به سرورهای DNS MyEtherWallet در سرویس‌های وب آمازون دسترسی پیدا کنند و به این ترتیب کاربران را به سمت یک سایت جعلی هدایت کنند و صدها کلید خصوصی را جمع آوری کنند. همیشه هنگام استفاده از ولت‌های آنلاین مراقب و هوشیار باشید.

یکی از مشکلات این والت این است که با وجود پشتیبانی از کوین‌های ERC20 از سایر پروتکل‌ها پشتیبانی نمی‌کند در نتیجه اگر قصد دارید به غیر از تتر توکن‌های دیگری هم ذخیره کنید، باید به دنبال یک راهکار جایگزین باشید.

ایراد بعدی MyEtherWallet کاربر پسند نبودن آن است گر چه در نسخه اخیر این مشکل کمی اصلاح شده است. بهتر است کاربران مبتدی اول اینترفیس این والت را دانلود و بررسی کرده و بعد دارایی‌های خودشان را به آن منتقل کنند.

OmniWallet (والت تحت وب)

اگر تتر Omni Layer دارید، می‌توانید از OmniWallet استفاده کنید که یکی از اولین ولتهایی بود که از تتر پشتیبانی کرد و هنوز هم از تتر Omni Layer پشتیبانی می‌کند. گر چه این ولت هم مثل MyEtherWallet آنلاین است اما کلیدهای خصوصی روی دستگاه ذخیره می‌شوند و کنترلی کامل بر آنها دارید.


رابط کاربری OmniWallet

OmniWallet با اضافه کردن احرازهویت 2 مرحله‌ای امنیت دارایی‌های شما را ارتقاء می‌دهد و هر چند به اندازه روش ذخیره سرد امن نیست اما اگر قصد دارید از تتر استفاده کنید، کار با این ولت راحت تر است.

OmniWallet از بیت‌کوین هم پشتیبانی می‌کند اما خیلی کاربرپسند نیست. خیلی از کاربران معتقدند که کار کردن و مرور در این ولت سخت است و کاربران مبتدی باید برای یاد گرفتن طرز کار با این ولت کمی وقت سپری کنند.

ولتهایی که باید از آنها دوری کنید

البته والت‌های مختلف دیگری هم هستند که از تتر پشتیبانی می‌کنند اما نباید از هر ولت یاستفاده کنید.

در ادامه دو روشی که باید از به کار بردن آن خودداری کنید و ریسک‌های آنها بررسی می‌شود.

ذخیره USDT در ولت اکسچنج

از آنجایی که USDT بیشتر به عنوان یک توکن معاملاتی برای پوشش در برابر نوسانات بازار طراحی شده، شاید تصمیم بگیرید که تتر را در هات والت ارائه شده توسط اکسچنج خودتان نگه داری کنید.

اگر قرار است از USDT به این روش استفاده کنید، این کار معقول به نظر می‌رسد چون برای مقابله با نوسان موجود در بعضی معاملات، سرعت اجرای تراکنش و نقدینگی اهمیت زیادی دارد. نگه داشتن USDT در والت اکسچنج در صورتی که نیاز به دسترسی فوری به دارایی‌های خودتان دارید هم بهترین روش است.

البته در این روش اگر اکسچنج هک شود ممکن است کل دارایی‌های دیجیتالی که در والت اکسچنج نگه داشته اید، از دست برود. می‌توان این ولت را به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفت اما بعد از اتمام کار باید موجودی خودتان را به یک ولت امن منتقل کنید.

ولت رسمی تتر (تحت وب)

تتر هم ولت مخصوص خودش را عرضه کرده که ی تحت وب است و ابزار اصلی برای تبدیل USDT به دلار آمریکا و بالعکس محسوب می‌شود. تنها مشکل امنیت  است. این ولت در اواخر سال 2017 هک شد و 31 میلیون دلار USDT از آن به سرقت رفت.

پس از اعلام خبر هک، بنیاد تتر این ولت را از دسترس خارج کرده و سیستم ثبت نام کاربران جدید را لغو کرد.  تتر تقریباً یک سال آفلاین ماند که در این مدت تتر به آپدیت کد بیس ولت مشغول بود و بالاخره آن را منتشر کرد اما هیچ تضمینی نیست که این نسخه از نسخه قبلی امن تر باشد.

به همین دلیل بهتر است از ولت آنلاین دوری کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب با 6 مورد از بهترین ولتهای تتر آشنا شدیم همچنین ولت‌هایی که باید از آنها دوری کنید.

اگر قرار است یک ولت انتخاب کنید، هیچ والتی به اندازه لجر نانو امن نیست. البته این طور نیست که نباید بقیه ولت را در نظر داشت اما سخت‌افزاری امن ترین روش برای نگه داشتن ارزهای دیجیتال هستند.

بعلاوه، برای هر نوع توکنی باید از ولت مناسب استفاده کرد. در بیشتر مواقع توکن‌ها از نوع ERC-20 هستند اما باید قبل از استفاده، نوع ولت را مشخص کنید چون ارسال توکن Omni Layer به یک ولت ERC-20 باعث از بین رفتن آن می‌شود.

البته، از هرولت که استفاده می‌کنید باید اصول امنیتی ارزهای دیجیتال را در نظر داشته باشید. همیشه از عبارت یادآور خودتان پشتیبان گیری کنید، از دانلود فایل‌های مشکوک خودداری کنید و با هیچ کس درباره موجودی خودتان صحبت نکنید.