کیف پول ها

سه شنبه, 30 شهریور 1400 05:06

آموزش اتصال متاماسک Metamask به اولنچ Avalanche network

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این راهنما نحوه اتصال متاماسک به اولنچ را بررسی می کنیم تا با استفاده از کیف پول متاماسک به بلاکچین اولنچ متصل شده و از این پلتفرم دیفای پر سرعت و در حال رشد استفاده کنید. همچنین در این مقاله به چگونگی ارسال کوین آواکس به آدرس اولنچ متاماسک می پردازیم. کاربران برای مبادلات خود در شبکه اولنچ و پرداخت هزینه ها به توکن آواکس نیاز دارند، همانطور که اتر و توکن بایننس نیز به عنوان کارمزد تراکنش در بلاک چین ها به کار می روند.

اما چرا باید برای انتقال آواکس از کیف پول متاماسک استفاده کنیم؟ کاربران با استفاده از کیف پول آواکس می توانند توکن نگه دارند و یا بین بلاک چین ها منتقل کنند اما امکان اتصال و تعامل با شبکه های غیر متمرکز در شبکه اولنچ وجود ندارد. شما برای این کار به یک کیف پول وب 3 نیاز دارید و متاماسک یکی از محبوب ترین برنامه ها برای اتصال به شبکه های دیفای است.

اتصال متاماسک به اولنچ

هزینه های بالای تراکنش در بلاک چین اتریوم و مشکلات مقیاس پذیری آن، پروژه های بسیاری را مجبور کرده تا روی بلاک چین های دیگر راه اندازی شوند. برای رفع برخی مشکلات مقیاس پذیری اتریوم چندین راه حل لایه دو مانند پلیگون و یا آربیتروم وجود دارند. این پروتکل های ساید چین لایه دو با فراهم کردن تراکنش های درون زنجیره ای سریع و ارزان مشکل مقیاس پذیری اتریوم را حل می کنند.

از طرفی دیگر بلاک چین های لایه یک با قابلیت قرارداد هوشمند اتریوم، مقیاس پذیری بالا و زمان تایید تراکنش کوتاه تری را ارائه می دهند. این بلاک چین ها با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند و از تمام قرارداد‌های هوشمند، پروتکل ها و مبادلات توکن بین زنجیره ای مبتنی بر EVM پشتیبانی می کنند. زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، پلتفرم xDai، و تومو (Tomo) نمونه های خوبی از بلاک چین های لایه یک سازگار با ماشین مجازی اتریوم هستند. شبکه اولنچ (AVAX) نیز یکی از آنها است اما کمی با سایر پلتفرم ها تفاوت دارد.

کیف پول متاماسک به عنوان جایگزینی برای اتصال به بلاک چین ها به کار می رود و نقش مهمی در تجربه و رابط کاربری اکوسیستم دیفای دارد. متاماسک معمولا برای بلاک چین اتریوم به کار می رود اما از بلاک چین های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز پشتیبانی می کند.

قبل از اینکه سراغ اتصال متاماسک به اولنچ، نصب و استفاده از این شبکه برویم مرور کوتاهی بر این شبکه خواهیم داشت.

شبکه اولنچ یک پلتفرم منبع باز برای راه اندازی و ساخت برنامه های غیر متمرکز (DApps) و سازماندهی بلاک چین در یک اکوسیستم سازگار با مقیاس پذیری بالا است.

اولنچ به عنوان قاتل لایه یک اتریوم شناخته می شود. این شبکه اخیرا محبوبیت بسیاری کسب کرده و به علت سرعت بالای تراکنش ها و هزینه کمتر جایگزین مجبوبی برای اتریوم محسوب می شود. هدف بلاک‌چین اولنچ رفع مشکلات بلاک چین های قبلی از جمله امنیت، متمرکز بودن و مقیاس پذیری آنها است.

این بلاک چین ادعا می کند که سریع تر بوده و هزینه تراکنش کمتر و امنیت بالاتری نسبت به اتریوم دارد. اولنچ از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می کند. سرعت تراکنش ها ۳ ثانیه است و در هر ثانیه ۴۵۰۰ تراکنش را پشتیبانی می کند. شبکه اولنچ به علت سرعت بالای تراکنش و هزینه کم به عنوان راه حل عالی برای شبکه های غیرمتمرکز دیفای در نظر گرفته می شود.

شبکه اولنچ و اتصال متاماسک به اولنچ

شبکه اولنچ برخلاف سایر بلاک چین های سازگار با دیفای کمی متفاوت است زیرا به سه بلاک چین مجزا تقسیم می شود.

شبکه اصلی اولنچ یک ساب‌نت است که سه زنجیره مجزا دارد. این سه بلاک چین داخلی عبارتند از:

  • زنجیره مبادلات (X-chain)
  • زنجیره پلتفرم (P-chain)
  • زنجیره قرارداد (C-chain)

زنجیره X به عنوان پلتفرم برای ایجاد و مبادله منابع حقیقی و دارایی هوشمند مجازی عمل می کند.

زنجیره P بلاک چین فراداده است که اعتبار سنج ها را هماهنگ کرده و ساخت ساب‌نت جدید و پیگیری زنجیره های موجود را امکان پذیر می کند.

زنجیره C نمونه ای از ماشین مجازی اتریوم است که توسط پروتکل اجماع اسنومن اولنچ پشتیبانی می شود. این زنجیره با استفاده از استاندارد RPC اتریوم از تمامی قابلیت های کلاینت اتریوم پشتیبانی می کند. این زنجیره از قرارداد های هوشمند پشتیبانی می کند و از آنجا که می تواند قراردادهای EVM  را اجرا کند از توکن ERC20، NFT و برنامه های غیرمتمرکز پشتیبانی می کند. ترکیب همه قابلیت های بلاک چین اتریوم با مزایای اولنچ موجب ارتقای عملکرد برنامه های غیرمتمرکز و تجربه کاربری شده است. 

اما فقط زنجیره C با ماشین مجازی اتریوم سازگار است، بنابراین متاماسک فقط می تواند به زنجیره C شبکه اولنچ متصل شود.

چگونگی اتصال متاماسک به اولنچ (AVAX)

اتصال متاماسک به اولنچ (AVAX) بسیار ساده است. این فرایند مشابه اتصال متاماسک به زنجیره هوشمند باینانس است. فقط کافی است داده های ورودی را به درگاه عمومی RPC وارد کنید تا متاماسک به بلاک چین اولنچ متصل شود. فرایند اتصال متاماسک به اولنچ (AVAX) و تکمیل آن فقط چند دقیقه زمان می برد. 

کاربران می توانند نسخه IOS، اندروید و یا دسکتاپ متاماسک را نصب کنند. سپس مراحل زیر را برای اتصال متاماسک به اولنچ (AVAX) دنبال کنند.

اتصال متاماسک به اولنچ (AVAX)

۱. مرورگر وب را باز کرده و روی لوگو متاماسک گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.

۲. سپس وارد تنظیمات حساب شده و برای راحتی بیشتر نمای گسترده (expanded view) را انتخاب کنید.

متاماسک به صورت پیش فرض به شبکه اصلی اتریوم متصل می شود. با ایجاد درگاه عمومی RPC می توانید آن را به شبکه های دیگر متصل کنید.

۳. از منو کشویی مین نت اتریوم، درگاه عمومی RPC را انتخاب کنید و یا از منو حساب وارد تنظیمات شده و سپس به منو شبکه ها بروید.

 

لیستی شامل تمام شبکه هایی ظاهر می شود که متاماسک می تواند به آنها متصل شود. همچنین گزینه ای برای افزودن شبکه عمومی جدید نیز وجود دارد.

۴. روی گزینه افزودن شبکه کلیک کرده و جزئیات شبکه اولنچ را همانند زیر وارد کنید.

نام شبکه: Avalanche Network
URL درگاه RPC جدید: https://api.avax.network/ext/bc/C/rpc
آیدی زنجیره (ChainID): 0xa86a or 43114
نماد ارز دیجیتال: AVAX

URL مرورگر بلاک: https://cchain.explorer.avax.network/


پس از تکمیل اطلاعات گزینه save را انتخاب کنید تا شبکه اولنچ به متاماسک اضافه شود.

در فیلد آیدی زنجیره (ChainID) می توانید 43114 و یا 0xa86a را وارد کنید. 0xa86a نمایش هگزادسیمال فرم اعشاری آن (43114) است. به هرحال متاماسک آیدی زنجیره را به صورت اعشاری نشان می دهد.

تمامی این اطلاعات در بخش مستندات اولنچ برای توسعه دهندگان ارائه شده است.

https://docs.avax.network/build/tutorials/smart-contracts/deploy-a-smart-contract-on-avalanche-using-remix-and-metamask

برای اتصال متاماسک به اولنچ و شبکه اصلی زنجیره C آن باید اطلاعات این زنجیره را وارد کرده و سپس از منو شبکه های متاماسک، شبکه فعلی را به اولنچ تغییر دهید.

در صورت عدم اتصال متاماسک به اولنچ پیغام خطایی مشاهده می کنید، در این شرایط از صحت اطلاعات شبکه اطمینان کسب کنید.

به این ترتیب شما به سادگی می توانید متاماسک را به شبکه اصلی اولنچ متصل کنید.

اما کاربران برای استفاده از برنامه های غیرمتمرکز در بلاک چین اولنچ و پرداخت کارمزد تراکنش ها به توکن آواکس نیاز دارند.

انتقال آواکس به متاماسک متصل به شبکه اولنچ

شما می توانید توکن اولنچ را از هر دو پلتفرم های متمرکز و غیر متمرکز دریافت کنید. توکن آواکس در صرافی های بسیاری از جمله بایننس، کوکوین، بیت‌فینکس و هیوبی گلوبال مبادله می شود.

آدرس کیف پول برای هر دو شبکه اصلی اتریوم و اولنچ در متاماسک یکسان است. با این حال شما نمی توانید بلافاصله توکن ها را به‌ شبکه اولنچ منتقل کنید.

همانطور که گفتیم اولنچ زنجیره های متعددی دارد و نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که متاماسک شما به زنجیره C  اولنچ متصل شده است، بنابراین فقط آدرس این زنجیره اولنچ با سازگار با متاماسک است. بنابراین کاربران هنگام انتقال توکن به و یا از شبکه اولنچ باید بسیار دقت کنند.

چگونه توکن آواکس را به کیف پول متاماسک منتقل کنیم؟

ذخیره توکن آواکس در متاماسک بستگی به این دارد که آن را از کجا ارسال می کنید. به عنوان مثال، صرافی هایی مانند بایننس، کوکوین به شما امکان برداشت و سپرده گذاری مستقیم به آدرس زنجیره C آواکس را می دهند.

 

کافی است که آدرس را از متاماسک کپی کرده و آن را در صرافی بایننس (فیلد برداشت) جایگذاری کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که آدرس زنجیره C آواکس را انتخاب کرده اید و مقدار توکن برای انتقال را وارد کرده و روی برداشت کلیک کنید. با مقادیر کم امتحان کنید. اگر کوین ها نشان داده نشدند سپس اتصال متاماسک به اولنچ را بررسی کنید.

همچنین برای انتقال آواکس از متاماسک به بایننس و یا هر بلاک چین دیگری، آدرس زنجیره c را برای واریز انتخاب کنید.

اگر صرافی اصلی شما بایننس است، می توانید به صورت مستقیم به مبادله توکن بین زنجیره اولنچ متاماسک و حساب خود در صرافی بایننس بپردازید. فقط اطمینان حاصل کنید که برای انتقال از آدرس زنجیره C استفاده می کنید.

اما برخی سرویس ها از برداشت و انتقال به زنجیره C پشتیبانی نمی کنند، در این شرایط شما باید از قابلیت درون زنجیره ای کیف پول آواکس استفاده کنید.

مبادلات درون زنجیره ای آواکس

پس از اتصال متاماسک به اولنچ  به لینک https://wallet.avax.network/wallet مراجعه کنید و یک کیف پول جدید ایجاد کنید. عبارت نمونیک آن را نیز برای بازیابی کیف پول یادداشت کنید.

اگر توکن آواکس را در کیف پول متاماسک ذخیره کرده و قصد دارید آن را به کیف پول اولنچ منتقل کنید، آدرس C-Chain کیف پول آواکس را کپی کرده و توکن را از متاماسک منتقل کنید.

به عنوان مثال فرض کنید می خواهید تعدادی کوین را به اولنچ متاماسک خود منتقل کنید، اما صرافی که باید توکن را از آن برداشت کنید از آدرس C-chain پشتیبانی نمی کند. در این شرایط کوین ها را به آدرس زنجیره x  کیف پول آواکس منتقل کنید. سپس با استفاده از قابلیت درون زنجیره ای، توکن ها را از زنجیره X به زنجیره C منتقل کنید. و در نهایت توکن ها را از زنجیره C به آدرس C-Chain متاماسک منتقل کنید.

نحوه انتقال درون زنجیره ای به صورت زیر است:

به آدرس https://wallet.avax.network/ بروید، سمت چپ حساب کاربری خود در کیف پول اولنچ قابلیت درون زنجیره را مشاهده می کنید. 

زنجیره مبدا و مقصد برای انتقال توکن را انتخاب کنید. سپس مقدار توکن را وارد کرده و روی گزینه تایید کلیک کنید.

به عنوان مثال، اگر توکن های شما در زنجیره X کیف پول آواکس است آن را به عنوان آدرس مبدا، و زنجیره C را به عنوان مقصد انتخاب کنید. سپس می توانید توکن ها را از زنجیره C کیف پول اولنچ به آدرس زنجیره C متاماسک منتقل کنید.

در کیف پول اولنچ روی گزینه ارسال کلیک کرده، آدرس مبدا را زنجیره C انتخاب کنید و آدرس کیف پول متاماسک را وارد و هزینه گس را تعیین و تراکنش را تایید کنید.

انتقال توکن ERC20 و BEP20 به شبکه اولنچ متاماسک

برای انتقال توکن ERC20 به شبکه اولنچ متاماسک باید از پل ارتباطی اولنچ بریج ( https://bridge.avax.network/login) استفاده کنید.

همچنین برای انتقال توکن BEP20 نیز می توانید آن را به بایننس منتقل کرده و سپس آن را به آدرس متاماسک ارسال کنید. در حال حاضر پل ارتباطی برای انتقال توکن بایننس به اولنچ وجود ندارد.

جمع بندی اتصال متاماسک به اولنچ

اتصال متاماسک به اولنچ و انتقال توکن آواکس در ابتدا ممکن است کمی گیج کننده باشد، اما با کمی امتحان به سادگی روش کار با آن را یاد می گیرید. همیشه با مقادیر کم و یا تست نت شروع کنید و پس از اینکه کاملا با شبکه اولنچ و زنجیره های متعدد آن آشنا شدید سراغ مقادیر بالاتر بروید.